Dieetillä ILMAN aerobista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuka sanoi että noita liikkeitä tehtäisiin vain muutama minuutti? Se aika mitä muut käyttää siihen että ne polkee pyörää tai kävelee niin teen yleensä noita liikekohtaisia liikkeitä. Itsellä ainakin toiminut hemmetin paljon paremmin kuin pelkkä pyöräily tai soutu.

Itse suosin myös kävellen salille ja siellä ns. erilaisin jumppaliikkein kepillä ja vetokumeilla tehtyä dynamic warm up kuntopiiriä, mikä avaa liikeratoja ja lämmittää lihakset. Kukin tavallaan. Itse vaan vihaan sydämeni pohjasta niitä kaikkia aerobisia vehkeitä :)

Ite huomasin saman homman viime vuonna kun polvi vihloi eikä pystynyt juoksemaan. Samalla tavoin putosi paino kun ennenkin vaikkei tehnyt aerobista ja voimatasot pysyivät hyvänä. Eikai sillä periaatteessa juuri väliä ole mitä sitä tekee kunhan jotenkin liikkuu ja korvaa niitä aerobisia sitten punttitreeneillä. Punttitreeniäkin pystyy muuttamaan hieman rankempaan suuntaa tekemällä jotain crossfit tyylisiä juttuja, lyhentämällä palautuksia ja tekemällä noita Timban mainitsemia supersarjoja. Itseä ainakin kamppailulaji taustalla kiinnostaa tuommoinen "toiminnallisempi" treenikin.

Tästäkö timballe loppuvuodeksi kova haaste, kisarasvoihin ilman aerobista? :)

Ehkä joskus, mutta ei todellakaan tässä kohtaa. Vedän dieettiä toukokuun loppuun ja ehkä sitten vielä pari viikkoa riippuen kunnosta ja fiiliksest. Mutta kesäkuun alussa alkaa raksapuristus, eli talo pitää maalata, pihat tehdä sun muuta. Siitä ei selviä ilman kaljaa ja kabanossia, joten dieetti ei ehkä silloin ole se päälimmäinen asia.

Mutta saatan mä joskus tuonki tehdä, mutta siinä pitää kyllä olla joku muukin kannustin kun kokeilunhalu. Sillä kisarasvoihin veto ilman kisailua...no tuntuu aika typerältä kehon rääkkäämiseltä. Eikä mulla varmaan riittäisi itsekuri tuohon edes, ainakaan jollei olisi joku "palkinto" jota tavoittelisi ja joka olisi riittävä kannustin edes yrittää. Mä haluun ottaa kaljat saunoessa jne, eli ei minusta ole mihinkään bodymunkkielämään. Tosin en mä tiedä tarvisko olla ees, vai onko myytti tuokin...

Yhdyn kyllä Timban viestiin! Ihmettelen aina kyllä kun jengi valittelee kun voimatasot putoaa eikä jaksa reenaa niiku plussilla... Itellä on aina päinvastoin. Dieetillä kroppa tuntuu pelittävän paremmin ja treenit kulkee kovemmin ja motivaatio on kovempi. Aina tulee sarjaennätykset melkein liikkeessä kuin liikkeessä dieetillä. Tottakai se loppusuora dieetillä verottaa kun nesteitä alkaa häviämään kropasta ja ei ole enää järkeä tehä ennätyssarjoja kun loukkaantumisriski kovempi.

Ja en kyllä itsekään ole tehnyt aerobista kuin ihan lopussa, kunnes kaikki muut keinot on käytetty. Toki tekisi välillä mieli tehdä vähän krossaria tjs kun paino tökkii ,mutta malttia pitää olla ja monesti on ohjattu takaisin oikealle raiteille homma jos meinaa "lipsua". :) Voisin kanssa sanoa että tuo aerobisen hinkkaaminen olisi yksi asia joka estää voimien kasvamista.

Aerobinen kuuluu siis dieetille, mutta vasta sitten kun kaikki muut keinot ruokavaliossa ja treenissä on käytetty loppuun.

[E] Ja vielä tähän lisätäkseni. Amerikassa tuo aerobisen tekeminen on aika suosittua mitä olen seurannut ja lukenut juttuja niin siellä tehdään joka aamu jo ekasta dieettipäivästä lähtien sitä kävelymattoa olohuoneessa. Suomessa tunnen monia kisailijoita jotka välttelevät tuota aerobista ihan loppuun asti, ja ottavat vasta tyyliin 3/4 dieetin kohdalla ne mukaan. Ja ovat kireitä kisoissa! On siis monia tapoja tehdä nuo hommat eikä vain yhtä ja ainotta. :)

Siis joo, jotenkin jännä juttu miten kroppa pelii paljon paremmin näin dieetin edetessä kuin bulkilla. Tosin huomaa kyllä sen, että viikonlopulla tankatessa alkuviikon treeneissä paukkuu enkkoja ja wirtaa riittää, mutta loppuviikosta saa tsempata ittensä raudan ääreen.

Ja uskon tuon, että jossain kohtaa tulee vastaan raja, jolloin on pakko ottaa lisäkulutusta, jotta saa kaloria palamaan tarpeeksi kuitenkin niin, että saa protskua ja rasvoja riittävästi. Mutta ei tämä raja varmaan tule vastaan tällaisilla perusjamppojen kesää kohti kiristelyillä? Eli ollaan sitten varmaan rasvaprosentissakin aika pienissä lukemissa jo.

Mutta mielenkiintoisia havaintoja nämä on itselleni ollut. Ja olen todella positiivisesti yllättynyt tähän astisista tuloksista. Aina aikaisemmin tukenut tuon aerobisen varaan ja jotenkin päässä jyskyttänyt että se rasva tirisee nimenomaan sitä fillaria polkiessa. No saahan sitä 10 vuotta päätä hakata seinään, ei sitä kukaan kiellä.

No enhän minäkään ole varsinaisesti aerobista ole vetänyt, kuten voi joka viestistäni tässä foorumissa todeta.
Mutta juoksu tai esim. crosstraining anaerobisella puolella on toimiva, kaiken ei tarvitse tapahtua punttisalilla vaikka eihän joku HIIT paljon punttitreenistä eroa.

Siis joo, jotenkin jännä juttu miten kroppa pelii paljon paremmin näin dieetin edetessä kuin bulkilla. Tosin huomaa kyllä sen, että viikonlopulla tankatessa alkuviikon treeneissä paukkuu enkkoja ja wirtaa riittää, mutta loppuviikosta saa tsempata ittensä raudan ääreen.

Itse en vielä edes ole tässä vaiheessa pitänyt edes sen kummempia tankkauspäiviä vaan säädellyt kalorien määrää lepopäivien ja treenipäivien välillä. Käytännössä lepopäivä menee aika vähillä hiilareilla, lähinnä aamupalalla ja lounaalla hiilareita muusta kuin vihanneksista. Treenipäivänä sitten myös treenin ympärillä ja varsinkin treenin jälkeen otan reilummin hiilareita. Kalorit kuitenkin miinuksella jatkuvasti. Tankkaukset otan mukaan sitten vasta kun homma tästä vielä kiristyy.

Ja uskon tuon, että jossain kohtaa tulee vastaan raja, jolloin on pakko ottaa lisäkulutusta, jotta saa kaloria palamaan tarpeeksi kuitenkin niin, että saa protskua ja rasvoja riittävästi. Mutta ei tämä raja varmaan tule vastaan tällaisilla perusjamppojen kesää kohti kiristelyillä? Eli ollaan sitten varmaan rasvaprosentissakin aika pienissä lukemissa jo.

Varmaan pitkälti yksilöllistä tuokin (mutu mutu). Mutta kyllä suht hyvään sixpack-kuntoon pääsee ilman hermoja raastavaa kuntofillarin sotkemistakin sillä 3-5 punttia viikossa+safkapuoli kunnossa, kunhan punttitreeni on riittävän kovasykkeistä.

Mutta mielenkiintoisia havaintoja nämä on itselleni ollut. Ja olen todella positiivisesti yllättynyt tähän astisista tuloksista. Aina aikaisemmin tukenut tuon aerobisen varaan ja jotenkin päässä jyskyttänyt että se rasva tirisee nimenomaan sitä fillaria polkiessa. No saahan sitä 10 vuotta päätä hakata seinään, ei sitä kukaan kiellä.

Bodymaailma on täynnä myyttejä. Itse pääsin aikanaan ekaa kertaa rantakuntoon, kun jätin aerobiset dieetillä täysin pois.

Itsellä se suurin este vimpanpäälle kuntoon on itsekuri. Eli alkaa maistumaan kaikki turha vähän liian hyvin, siihen ei paljon aerobiset auta. Eli enpä mä tiedä miksei tämä nyt hyvin toiminut systeemi toimisi tästä paljon pidemmällekin jos vaa se safkapuoli pysyisi kunnossa. Mutta se on taas kokonaan eri juttu.

Mutta tämä ketju täytti tavoitteensa jos edes joku kuntofillarin sotkemista vihaava kokeilee dieettiä ilman sitä kuntofillarointia ja se parissa tuskastelua.

Kaikessahan on kyse vaan siitä, että pitää kuluttaa enemmän mitä syö jos haluaa laihtua. Jos ei päivän kulutus ole riittävällä tasolla kevyen työn tai kevyen treenin takia, pitää joko syödä vähemmän tai liikkua enemmän. Itse kun teen konttoristin työtä niin on pakko lisätä rasvanpolttoa lisäämällä kulutusta liikuntaa puntin lisäksi. Siitä ei ole kiinni, etteikö salitreenit olisi tarpeeksi raskaita. Vaihtoehtoisesti voisin tietysti syödä vähemmän mutta aerobisen kunnon parantumisesta tulee niin helvetin hyvä olo, että näen sen kyllä todella positiivisena asiana.

Mutta aiheeseen liittyen, dieettajilla näyttää olevan jostain syystä vääristyneitä käsityksiä rasvanpoltosta. Se ei todellakaan vaadi hc-aamulenkkejä klo 04 tyhjällä vatsalla tai kuntopyörämaratoneja. Salillakin näkee miten ylipainoisia vituttaa polkea sitä pyörää, eikä siitä varmaan sen kummempaa hyötyä ole kun pääosa energiasta menee uusimman seiskan lukemiseen tai salkkareiden kyttäämiseen. Senkin ajan vois käyttää tehokkaammin vaikka saliliikkeiden harjoitteluun. Itse olen ainakin huomannut, että aerobinen tyhjällä vatsalla on todella perseestä. Enkä usko siihenkään, että vatsan pitää olla tyhjä, että rasva palaisi paremmin.

Itse olen siis tiputellut painoa helmikuun alusta, lähtö 103kg ja la-aamuna oli 93.9kg. Helmi -ja maaliskuu meni ihan vaan ruokavaliota siistimällä ja alkoholin poisjättämällä. Tämän kuun alussa aloitin ketoilun ja ruokavalio on ihan excel-tasoa. Ekan hiilaritankkauksen otin toissapäivänä (la) ja seuraava on sitten vappuna. Helmikuun alussa jo päätin, että käyn lenkillä väh. kerran viikossa väh. 5km ja lisäilen aktiivisuutta muutenkin, kävelyt salille jne. Aerobisen kunnon noustessa innostuin juoksemisesta sen verran, että nyt on vasemman jalan penikka niin pahana, ettei varmaan tarvi lenkkeillä enää ennen kesää. Ei ollut parin viikon juoksutauolla mitään vaikutusta ja hierontakaan ei tunnu auttavan. Parhaimmillakaan en kuitenkaan tainnut käydä kuin 2krt/vkossa sen 5-7km juoksemassa + 1krt mäkivetotreeni.

Itsellä se suurin este vimpanpäälle kuntoon on itsekuri. Eli alkaa maistumaan kaikki turha vähän liian hyvin, siihen ei paljon aerobiset auta.
Toisaalta aerobisella liikunnalla saa lisättyä kulutusta sen verran paljon, ettei diettikään kariudu muutamiin herkutteluihin silloin tällöin. Eilenkin tuli käytyä hyvällä omallatunnolla lasten kanssa jäätelöllä, kun tiesi, että takana oli 10 kilometrin juoksulenkki. Tietty ei tällainen palkitsemislähtökohta varmasti kovin hyvä ole johdonmukaisuutta kaipaavalle tai muutenkaan tarkasti ruokavaliotaan suunnittelevalle.

Itse bodypupolen noviisina ja enemmän aerobisen taustan omaavana en ala väittämään, että aerobinen liikunta olisi oikotie onneen. Voisin hyvin kuvitella, että puhtaasti bodausmielessä ja voimatasojen näkökulmasta dietti ilman aerobista voisi olla kannattavaakin ja tämän tueksi esitetyt pointit ovat järkeviä. Minulle kuitenkin aerobinen liikunta on lihaskuntoharjoittelua tärkeämpää, ja lenkille tulee lähdettyä ihan oman hyvinvoinnin ja hyvän olon takia. Etenkin näin keväällä on virkistävää vaihtaa salin sisätilat entistä useammin ulkoilmaan ja juosta pitkin katuja. Aerobisen lisääntyessä tulee paino usein alas ihan vahingossakin, kun esimerkiksi 1-1,5 tunnin juoksulenkin kulutusta ei kovin helposti lisäsyömisillä saa kuitattua saman päivän aikana. Tosin aerobisissakin on eroja. Kuntopyörää polkemaan minua ei saisi millään, mutta ulos lähden mielellään pyöräilemään tai lenkkeilemään.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että aerobinen on dieettaamisen kannalta valtavan yliarvostettua. Laihdutan ja treenaan nyt ensimmäistä kertaa Leangainsin metodein, ja Martin Berkhan itse suosittelee korkealla sykkeellä tehdyn aerobisen vähentämistä, etenkin treenipäivänä, koska se voi helposti verottaa punttitreenin intensiivisyyttä. Olen huomannut tämän saman asian ihan käytännössä vuosia sitten rasvaa eliminoidessani. Ennen tuli useana päivänä lähdettyä ekstrajuoksulenkille, kun mielessä pyöri kuva rasvasta tirisemässä vyötäryn seutuvilta. Kun treenaaminenkin oli hieman sitä sun tätä tuntuman mukaan, niin tuo kehitys junnasi aika huolella punteissa, dieetin aikana voimatasot jopa laski. Henkisesti oli kovempi paikka nostaa rautaa, kun ainaiset kliseet lihan ja tulosten häviämisestä dieetin aikana vaikutti alitajuisestikin treeniin. Siitä sitten sai lisämotivaatiota aerobisen repimiseen vieläkin kovemmin. Tällainen noidankehä ruokkii itseään.

Vaikka minulla on pikajuoksutausta ja luontaisia ominaisuuksia myös Cooperin kaltaisiin rykäisyihin, niin lenkkeily on vaan niin helvetin tylsää puuhaa. Puhe-podcastit puhelimesta olivat ainut asia, millä mielenkiinto hölkkäämiseen pysyi yllä tunnin lenkin verran. Nyt olen vetänyt tulostavotteisesti isoja pääliikkeitä puntilla, jättänyt tuon lenkkeilyn pois ja harrastanut aerobiselta puolelta vain satunnaisesti joukkuelajeja, jotka ovat oikeasti hauskoja (futis, lätkä, sähly) ja nyt tulevana kesänä rullaluistelu maisemia ihaillen palaa kuvioihin. Viikonloppuisin kävelen pienen lenkin ja ainut hyötyliikunta on pyöräily yliopistolle ja duuniin. Pidän kirjaa punttitulosten ohella myös ruokailuistani pätkäpaastolla. Homma toimii aivan loistavasti. Puntille lähtee treenipäivänä oikein ilolla vetämään kovia nelosia, eikä mieli todellakaan tee kevään pölyisille koiranpaskamiinoitetuille reiteille nostelemaan märkää lenkkitossua toisen eteen.

Joitakin tilastollisia faktoja: 2,5kk aikana läskiä on lähtenyt 7kg maltillisella -500/600kcal päivätahdilla. Maastavetoon, leukoihin, kyykkyyn ja penkkiin on tullut tuloksiin järkyttäviä painolisäyksiä, eikä kehitys ole pysähtynyt laisinkaan. Peilikuva alkaa tervehtiä iloisemmin, motivaatio on huipussaan, enkä ole sairastellut pitkään aikaan.

Uskaltakaa hyvät ihmiset haastaa tuo mielikuva jatkuvan aerobisen tarpeesta dieetillä, jos ette oikeasti tykkää siitä. Itsekin pysyttäydyn jatkossa nopeissa pallopeleissä aerobisen puolella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No enhän minäkään ole varsinaisesti aerobista ole vetänyt, kuten voi joka viestistäni tässä foorumissa todeta.
Mutta juoksu tai esim. crosstraining anaerobisella puolella on toimiva, kaiken ei tarvitse tapahtua punttisalilla vaikka eihän joku HIIT paljon punttitreenistä eroa.

Taidetaan tässäkin ketjussa tarkoittaa iloisesti aerobisella kaikkea mitä tehdään lenkkarit jalassa :)

Itse käyn tätä nykyä joka arkipäivä heittämässä heti aamukahvin jälkeen vartin (eli n. 3km) juoksulenkin. Muuten viikon treenit menee tyyliin tiistaisin työntävät, torstaisin vetävät, ma ke ja pe voimapyörä ja vatsat, viikonloput täyshuili. Jalkoja en treenaa salilla nykyään, sori :D Rasvaa on hävinnyt ihan reilusti viimeisen vuoden aikana osapuilleen tällä systeemillä, ja olen kehonkoostumuksen muutokseen erittäin tyytyväinen, mutta vieläkin tyytyväisempi aerobisen kunnon kohenemiseen. Eli itselleni tuo lenkkeily on kyllä tullut jäädäkseen :)

Monet vetää anaerobista vaikka luulevat vetävänsä aerobista ja ovat ihan puhki lenkin jälkeen.

Itse olen sitä mieltä että aorobista ja kovempia intervallitreenejä kannattaa jossain määrin tehdä ihan saadakseen erilaista liikunta välillä. Onhan se aika vähän, jos treenaa pelkkää punttia 3-4 kertaa viikossa ja muuten istuu koneella ja sohvalla. Mutta ei se tietenkään laihtumisen kannalta mitenkään pakollista ole.

Taidetaan tässäkin ketjussa tarkoittaa iloisesti aerobisella kaikkea mitä tehdään lenkkarit jalassa :)

Tuota juuri halusin korostaa, 15 minuutin intervalli, vauhtileikittely, HIIT tai mäkivedot kaikilla noilla haetaan ihan eri asiaa kuin aerobisella.
Eli sitä samaa mitä punttikin tekee kovalla intensiteetillä suoritettuna, boostaa aineenvaihduntaa. Tunnin kahden lönköttelyllä ei mielestäni ole yhtä tehokkaita vaikutuksia diettiin ja siitä voi olla jopa haittaa lihaksen katabolia mielessä.

Tuota juuri halusin korostaa, 15 minuutin intervalli, vauhtileikittely, HIIT tai mäkivedot kaikilla noilla haetaan ihan eri asiaa kuin aerobisella.
Eli sitä samaa mitä punttikin tekee kovalla intensiteetillä suoritettuna, boostaa aineenvaihduntaa. Tunnin kahden lönköttelyllä ei mielestäni ole yhtä tehokkaita vaikutuksia diettiin ja siitä voi olla jopa haittaa lihaksen katabolia mielessä.

Aivan tän threadin koko helvetin pointti olikin juuri siinä että oli se sitten intervalli tyyppinen lenkki tai tunnin hidas lenkki niin kyllä sen dietin voi vetää ihan hyvin läpi ilman niitä. Mutta on se nyt kumma kun joka asiasta pitää ruveta vänkäämään.

Joo joo, mutta jos treenaa punttia jo 4-5 kertaa viikossa, niin siihen vielä HIITejä nin ainakaan itsellä ei toimi sitten enää mikään kunnolla. Liika on liikaa.

Aivan tän threadin koko helvetin pointti olikin juuri siinä että oli se sitten intervalli tyyppinen lenkki tai tunnin hidas lenkki niin kyllä sen dietin voi vetää ihan hyvin läpi ilman niitä. Mutta on se nyt kumma kun joka asiasta pitää ruveta vänkäämään.

Threadin aihe ei kyllä koskenut intervalleja(anaerobista) vaan aerobisen harjoittelun tarpeettomuutta dietin aikana.
Oli tarkoitus kuitata, ettei kaikki cardio-harjoittelu ole saman arvoista, osa on juuri turhaa, eikä hirveästi edistä diettaamista, osa tukee diettiä ja parantaa saliharjoittelussa tärkeää maitohaponsietokykyä.

Joo joo, mutta jos treenaa punttia jo 4-5 kertaa viikossa, niin siihen vielä HIITejä nin ainakaan itsellä ei toimi sitten enää mikään kunnolla. Liika on liikaa.

Joku 15 minuutin HIIT crostrainerilla on aika lepsua, juosten kylläkin jo aika kova, mutta helkutin lyhyenä treeninä ei juuri vedä ylikuntoon.
Jos tälläinen yli satakiloinen ja yli viisikymppinen ukko selviää noista helpolla, tuollaiselle nuorelle uroolle ne on lasten leikkiä ja vain käynnistävät aineenvaihdunnan aina uudestaan.

Joku 15 minuutin HIIT crostrainerilla on aika lepsua, juosten kylläkin jo aika kova, mutta helkutin lyhyenä treeninä ei juuri vedä ylikuntoon.
Jos tälläinen yli satakiloinen ja yli viisikymppinen ukko selviää noista helpolla, tuollaiselle nuorelle uroolle ne on lasten leikkiä ja vain käynnistävät aineenvaihdunnan aina uudestaan.

En mä ylikunnosta mitään puhunut. Vaan että tuollaisetkin lisättynä jo melko intensiiviseen punttitreeniin aiheuttaa itselläni sen, että punttitreeni kärsii. Ja näin kun käy, niin motivaatio koko dieettiin lopahtaa. Enkä koe noita DIEETILLÄ tarpeellisiksi, joten ennemmin jättää ne siihen jaksoon kun kalorit on plussalla ja palautuminen nopeampaa.

Itse kun vedin hiittejä aamusta nyrkkeily säkkiä hakaten aina 30minuuttiin asti niin plussia oli montakin, hapenotto kyky kasvoi iha vitusti eikä hapottanut nii pahasti salillakaa + mulla on syke iha vitu alhainen ja hg korkea eli oon herättyä niin kauan perkeleen väsynyt kunnes käyn tekee urheilua ja saan veren kiertämään. tälläinen offtopicci

Itse kun vedin hiittejä aamusta nyrkkeily säkkiä hakaten aina 30minuuttiin asti niin plussia oli montakin, hapenotto kyky kasvoi iha vitusti eikä hapottanut nii pahasti salillakaa + mulla on syke iha vitu alhainen ja hg korkea eli oon herättyä niin kauan perkeleen väsynyt kunnes käyn tekee urheilua ja saan veren kiertämään. tälläinen offtopicci

Siis plussa vai miinuskaloreilla? Tässä kun nyt on puhuttu dieetistä, eikä siis mistään aerobinen ja anaerobinen bannaan juttuja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom