Dieetillä ILMAN aerobista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Nyt voi tästä jo aloittaa ketjun.

Eli aloitin dieetin helmikuun alussa. Silloin painoin 92 kg ja vyötärö tasan 100 cm.

Tänäaamuna paino 79,1 kg ja vyötärö 86 cm.

En ole tehnyt salilla minuuttiakaan aerobista. Enkä ole käynyt kertaakaan lenkillä, ihan alussa oli muutama lumityösessio syystä että satoi lunta ja asun omakotitalossa.

Päätin dieetin alussa, että kokeilen treeniä ilman aerobista. Tähä oli oikeastaan iso merkitys Fuhrerin kirjoituksilla. Uskoin että turha aerobisen hinkkaaminen tuhoaa voimatasoja ja ainakin itsellä se pitää paikkansa. AINA aikaisemmin käynyt niin, että voimatasot suorastaan romahtaa, eikä dieeti sen jälkeen kiinnosta. Nyt voi jokainen VIP käydä halutessaan mun treenipäivyristä toteamassa, että homma mennyt oikeastaan päinvastoin.

Tähän on kaksi merkistystä. Toinen on ruokavalio tottakai, jos ei ole miinuksella niin ei voi painokaan tippua. Mutta muuten tässä ei sitten mitään erikosita olekkaan. Eli tästä ei tarvi sen enempiä jauhaa, perussettiä tämä ollut.

Mutta toinen on salitreeni. Otin mukaan treeniin triplasarjat. Teen niitä yleensä neljä kierrosta, eli neljä triplasarjaa per treeni. Käsitreeni on ainut poikkeus kun siinä tulee kaksi neljän kierrosta ja jalkatreenissä tulee triplan lisäksi tulpasarja pohkeille. Tämä on boostannut mun dieettiä erinomaisesti. Hiki lentää treenissä, sykkeet nousee korkealle ja takuulla saa aineenvaihdunta vauhtia ja toki palaa roimasti kaloreitakin.

Eli kokeilkaa joskus heittää ne aerobiset romukoppaan jollette sitten halua niitä tehdä. Minä en halua, enkä enää ainakaan dieetin takia mitään kuntofillaria sotke kun läskistä pääsee eroon ilman sitäkin ja vieläpä erinomaisesti kun ei voimatasotkaan tipahda näköjään läheskään niin paljon.

Saa toki väittää vastaan niin paljo kun haluaa, mutta suosittelen kokeilemaan ensin...

Ei varmaan sovellu aloittelijalle, mutta en tätä aloittelijoiden osiolle avannutkaan...

Yhteensä olen viimeisen parin vuoden aikana laihduttanut noin 50 kiloa, kertaakaan en ole lisännyt aerobisen liikunnan määrää. Hyvin on toiminut enkä nää syytä vaivautua lähtemään koskaan lenkille, laiska paska kun olen :D Aerobinenhan kuluttaa loppujen lopuksi suhteellisen vähän kaloreita peruskulutukseen verrattuna, esim tunnin mittaisen lenkin voi helposti korvata jättämällä pari haarukallista ruokaa syömättä (ei tietenkään korvaa terveydellisiä etuja, mutta kun puhutaan vain painonpudotuksesta).

Viime vuonna ~17-18kg pudotus, ei yhtään aerobista jos ei 5-10min alkulämmittelyjä juoksumatolla lasketa. Aerobinen treenaus on aivan käsittämättömän tylsää, oli sitten HIIT tai tasasykkeistä tai ihan mitä vain. Kyllä dieetti toimii ilman mitään aerooppisia, jos vaan työskentelee salilla hyvin ja huolehtii kalorivajeesta. Itellä myös noi tupla/triplasarjat käytössä.

Toi aerobisten lisääminen ei kyllä itelläkään oo vielä tässä vaiheessa käyny mielessä.

Vakioliikuntana pitkin talvea on ollu pari tuntia viikossa koululiikuntaa ja myöskin pari kolme 30-45min lenkkiä koiran kans päivittäin. Nyt on koululiikunta jäänyt pois, mutta koiralenkit on ja pysyy. Ei ole tähän mennessä ainakaan ollut tarvetta lisätä määrää, tuskin näin tulen tekemäänkään. Puntin lisäksi liikuntaa kuitenki tulee jonkin verran, joten ei voi sanoa että dieetti olisi mennyt läpi täysin ilman aerobista, mutta määrä kuitenkin on vakio ympäri vuoden riippumatta onko dieetti vai offi käynnissä.

Eli kokeilkaa joskus heittää ne aerobiset romukoppaan jollette sitten halua niitä tehdä.

Tää taitaa olla se tärkein sanoma. Ite tykkään ottaa 1-2 krt/vko jotain muutakin, ku punttia. Mun mielestä on kiva liikkua monipuolisesti (ja olla monipuolisessa kunnossa)

ps. veikkaan että ne triplasupermegasetitki sujuu paremmin, jos on sitä aerobista kuntoa ;-)

En itsekään mikään kovin aktiivinen aerobisen tekijä ole. Välipäivinä käyn kävelemässä tai pyöräilemässä ulkoilmassa 30-60 min. Joskus käyn juoksemassa hieman mäkivetoja, kävelen salille yms.

Noita teen lähinnä monipuolisuuden ja terveydellisen vaikutuksen vuoksi. Nuo kuitenkin vaikuttavat jollakin positiivisella tavalla myös hapenottokykyyn ja yleiseen vireystasoon, peruskestävyyteen jne. (mutu mutu) jolloin pystyn vetämään vieläkin rajumpaa happotreeniä punteilla. Punttitreenissä suosiin myös paljon vuorosarjoja ja korkeatempoista treeniä muutenkin. Triplasarjoihin en ole vielä lähtenyt, mutta supersarjoja/tuplasarjoja tulee tehtyä.

Nuo vuorosarjat ja lyhyin palautuksin tehdyt treenit muuten nostavat suorituskyvyn ihan uusiin atmosfääreihin.

No tämä ei ole tarkoitus olla mikään aerobisen liikunnan vastustus, vaan näkökulma siihen, että ei ole pakko lähteä mitään aamuaerobisia tekemään räntäsateessa vai siksi että on dieetillä. Lenkillä kannattaa käydä niin paljon kuin haluaa ja vaikka sotkea sitä kuntofillaria tai mitä tahansa. Ei se aerobinen kun tee todellakaan huonoa.

Mutta mun mielestä turhan monessa kohtaa annetaa ymmärtää, että on suorastaan pakko tehdä tyhjään mahaa aamuaeroista jotta voi päästä rasvoista eroon. Tähän sanon että ei todellakaan ole! Ei ainakaan mun kropalla.

Itsekin teen erittäin mielelläni rankkojakin aerobisia ja etenkin anaerobisia suoritteita. Mutta ne on sitten tyyliin noita lumitöitä, pihatöitä, halon hakkuuta yms. Mun mielestä on aivan kuolettavan tylsään tehdä jotain aerobista suoritetta esim. salillta tai lenkkeillä yksin. Hyvän kaverin kanssa jutustellen sekin on mukavaa.

Eli totta helvetissä kannattaa tehdä muutakin kuin nostaa punttia. Mutta ei nyt mennä siihen sen enempää. Pointti on täysin se että dieetti onnistuu ilman sitä väkipakkokuntofillaria ja juoksumattoakin. Piste.

Eiköhän se ole loppujen lopuksi tärkeintä että miten syö. Kyllä ilman niitä aerobisia laihtuu ja niiden kanssa. Riippuu täysin myös että mitä aerobista tehdään. Se että tekee vaikka 20km lenkin 5 kertaa viikossa punttien lisäksi voi tosiaan olla vähän liikaa. Mä menen nykyään vähän samaan kastiin kun yusu. Kävin tossa alkuvuodesta 4-5 kertaa viikossa salilla ja voin rehellisesti sanoa että se määrä liikuntaa alkoi tuntui puurolta noin kuukauden jälkeen. Nyt olen käynyt salilla vähemmän ja siihen päälle sitten enemmän tai vähemmän aerobista liikuntaa ja voin sanoa että kyllä se mielenkiinto näin perusharrastajalla pysyy paljon paremmin kun kaikki liikunta ei tapahdu siellä salin puolella.

Timba79, me ollaan kyllä henkiset veljekset tässä asiassa. Pääasiallisesti pyrin tekemään sitä, mikä on kivaa. Mun mielestä punttis on kivaa. Aerobinen ei. Ruokavaliolla kikkaileminen on kivaa. Aamulenkit ei. Eli kokonaisuudessaan tän vois kiteyttää että tee sitä mistä tykkäät, noin niin kuin urheilun kannalta. Tuloksia tulee varmasti.

Yleisen hyvinvoinnin takia suosittelen kuitenkin liikkumaan jollain tasolla aerobisesti. Mikäli istumatyötä tekevä on paikallaan suurimman osan vapaa-ajastaankin, ei tulos liene paras mahdollinen vaikka painoa lähtee. Asioiden hoitaminen mahdollisuuksien mukaan kävellen ym. aktiivisuus lisää kulutusta (vaikkakin minimaalisesti) ja etenkin ranka saa liikettä. Fyysisissä töissähän (tai töissä missä ei olla koko ajan paikallaan) samaa ongelmaa ei ole. Ihmisen vartalo on kuitenkin muokkautunut suht suureen liikemäärään.

Ihan noin vaan ajatuksena

En minäkään dieetillä täl hetkel tee aerobista koska ei ole tarvis, paikkansa sillekin kuiten on ja tosiaan helvetin hyvästä.

Itselläkin tulee vaan tylsää noissa pidemmissä aerobisissa suoritteissa, mutta pitääkseni edes vähän hapenottoelimistöä kunnossa tuli tänäänkin vedettyä mäkijuoksua ja välillä hakkaan nyrkkeilysäkkiä. Ajokorttia ei vielä ole, joten kuljen pyörällä suurimman osan matkoistani. Noi nyrkkeily ja mäkijuoksu on onneksi intervallityyppistä, joten ei tule niin tylsää kuin jollain tunnin lenkillä. Päälaji on kuitenkin bodaus, joten miksi juoksennella tuolla säällä kuin säällä, jos se kerran on niin tappavan tylsää.

Noi Timban mainitsemat triplasarjat ois hienoja varmaan, mutta en viitsi varata salilta niin montaa paikkaa samaan aikaan, kun yleensä siellä kumminkin on porukkaa jonkin verran. Mutta kyllä se diettaus sujuu varmaan ilman niitäkin hyvin vaikkei aerobista ota mukaan.

Yleisen hyvinvoinnin takia suosittelen kuitenkin liikkumaan jollain tasolla aerobisesti. Mikäli istumatyötä tekevä on paikallaan suurimman osan vapaa-ajastaankin, ei tulos liene paras mahdollinen vaikka painoa lähtee. Asioiden hoitaminen mahdollisuuksien mukaan kävellen ym. aktiivisuus lisää kulutusta (vaikkakin minimaalisesti) ja etenkin ranka saa liikettä. Fyysisissä töissähän (tai töissä missä ei olla koko ajan paikallaan) samaa ongelmaa ei ole. Ihmisen vartalo on kuitenkin muokkautunut suht suureen liikemäärään.

Ihan noin vaan ajatuksena

Hiton hyvä pointti. Tahdo unohtaa tän aina kun olen 13 vuotta tehny duunia jossa ei kovin isoa osaa päivästä istuta. Eli siis logistiikan monitoimimies ehkä kuvaavin. Kaikkea mahdollista mitä varastoon liittyy, trukilla-ajoa, joskus raskastakin hyllytyst, keruuta eli kevelyä ja sitten tietty erilaista kirjallista ruudun ääressä. Eli saa tuota perus perus hyötyliikuntaa duunista, mutta oon siis tuota tehnyt jo 13 vuotta, joten sillä nyt ei ole mitään merkistystä dieetteihin.

Mutta jos tosiaan työ on istumista, istumista ja taas istumista niin todellakin kävelylenkki jopa päivittäin on syytä tehdä. Mutta silläkään ei ole taas mitään tekemistä aerobisen kanssa dieetillä. Sillä nyt ollaan kuitenkin punttifoorumilla, joten ei nyt ihan varmaan jokaisen perus sohvaperunan tottumuksia tässä ketjussa ole ihan pakko ottaa huomioon? Sillä se perus sohvaperuna ei nyt ehkä vedä kovaa punttitreeniä tai sitten se ei ole enää perus sohvaperuna. Perus punttijätkä olen minä, eli en nosta itseäni kenenkään yläpuolelle tässä.

Itselläkin tulee vaan tylsää noissa pidemmissä aerobisissa suoritteissa, mutta pitääkseni edes vähän hapenottoelimistöä kunnossa tuli tänäänkin vedettyä mäkijuoksua ja välillä hakkaan nyrkkeilysäkkiä. Ajokorttia ei vielä ole, joten kuljen pyörällä suurimman osan matkoistani. Noi nyrkkeily ja mäkijuoksu on onneksi intervallityyppistä, joten ei tule niin tylsää kuin jollain tunnin lenkillä. Päälaji on kuitenkin bodaus, joten miksi juoksennella tuolla säällä kuin säällä, jos se kerran on niin tappavan tylsää.

Noi Timban mainitsemat triplasarjat ois hienoja varmaan, mutta en viitsi varata salilta niin montaa paikkaa samaan aikaan, kun yleensä siellä kumminkin on porukkaa jonkin verran. Mutta kyllä se diettaus sujuu varmaan ilman niitäkin hyvin vaikkei aerobista ota mukaan.

Ei tarvi varata montaa paikkaa kun käyttää mielikuvitusta. Tästä on jo juttua tuossa asiaa käsittelevässä ketjussa. Tosin ei tuo ruuhkaisimpaan aikaan sovi, mutta en mä viittis varmaan ees treenata jos joutus pahimaan ruuhkaan käymään... Ja jos ei voi triploja tehdä, niin tekee vaikka pudotussarjoja. Saa siitä puntista halutessaan senverran kovaa, että yhdessä ruokavalion kanssa sitä kuntopyörää EI OLE PAKKO sotkea. Jos sitä taas haluaa sotkea, niin siitä vaan. Mutta se että se on tylsää, niin ainaki omalla kohdalla se vie niin paljon yleistä jaksamista, että punttitreenit kärsii ihan törkeesti!

Täällä kanssa yksi laihduttaja ilman aerobista. Varmaan tekisi hyvää, kun fyysiset aktiviteetit punttia lukuunottamatta on vähissä. Mutta kun kävelylenkit on niin saatanan raskaita mielenterveydelle, niin en niitä tee. Olen joskus lenkkeillyt pidemmänkin aikaa joka päivä, mutta ei sovi minulle. Joka kerta lähteminen oli hankalaa, ja vitutti koko lenkin ajan. Mielummin syön sitten vähemmän, ja punttia nostan joka toinen päivä. Hyvin paino putoaa näinkin 10kg/3kk. Ihan turha kenekään on tehdä aerobista, nostaa punttia, tai vaikka harrastaa mäkihyppyä, jos se joka kerta on vastenmielistä. Siinä pidemmän päälle vaan hajottaa päänsä. Toki joskus harrastukset tuntuvat raskailta, eikä aina huvita. En minäkään aina riemusta hypi treenipäivinä, ja laske tunteja seuraavaan kyykytreeniin, mutta kokonaisuudessaan kuitenkin nautin raudan kanssa temuamisesta..

Ite lähen dieetillä lenkille jos tulee lenkkeilyfiilis, lisää mukavasti myös ruoan määrää, syöminen ku on mukavaa.

Mut kun aerobinen on kivaa :D

Olen diettaillut aerobisella ja ilman ja kyllähän aerobisen lisääminen melkein tekee dietin vaikeammaksi. Viime viikolla tuli neljässä päivässä yli 20 tuntia lähinnä matalasykkeistä aerobista jossa hiki virtasi valtoimenaan mutta paino ei tippunut pätkääkään kun tuollaisen 5-6 tunnin suorituksen aikana ja jälkeen ei huvita olla nälkäinen :)

Aerobisen ystävän on todettava, että itselle juoksulenkki on samalla pääkopan tuuletus. Ei sitä salin kuntopyörää jaksa kukaan (paitsi Bull) hinkata kuukausi kaupalla putkeen. Asia on eri, kun lyö musiikit korville ja lähtee vaikka salin parkkipaikalta juoksemaan. Riippuu tietysti ihmisestä, mutta itse olen ainakin todennut, että siinä ehtii ajatella kaikki päivän jutut läpi kun fiilistelee menemään pitkin metsiä. Omalla kohdalla ainakin vaikuttaa siis sekä fyysiseen että henkiseen puoleen :)

Itse olen vetänyt välillä lämmittelyt + 15 min vauhtileikittely pururadalla, suorat tasaista juoksua, alamäet päkiöiden varassa rauhallisesti jarrutellen ja sitten ylämäet lähes täyttä vauhtia spurtaten.

Hyöty, itervallityyppinen treeni lisää maitohaponsietokykyä ja palautumisnopeutta ja sen huomaa heti saliharjoittelussa.
Jaksaa tehdä paljon paremmin supersettejä ja pitkiä hapottavia jalkatreenisarjoja.

Lisäksi kovatehoinen anaerobinen treeni boostaa aineenvaihduntaa, polttaa englantilaisen tutkimuksen mukaan jälkipolttona vielä +300kcal ylimääräistä tällaisen treenin jälkeisenä lepopäivänä.

Joskus on tullut tehtyä myös HIIT:tiä crosstrainerilla.

Itse olen vetänyt välillä lämmittelyt + 15 min vauhtileikittely pururadalla, suorat tasaista juoksua, alamäet päkiöiden varassa rauhallisesti jarrutellen ja sitten ylämäet lähes täyttä vauhtia spurtaten.

Hyöty, itervallityyppinen treeni lisää maitohaponsietokykyä ja palautumisnopeutta ja sen huomaa heti saliharjoittelussa.
Jaksaa tehdä paljon paremmin supersettejä ja pitkiä hapottavia jalkatreenisarjoja.

Lisäksi kovatehoinen anaerobinen treeni boostaa aineenvaihduntaa, polttaa englantilaisen tutkimuksen mukaan jälkipolttona vielä +300kcal ylimääräistä tällaisen treenin jälkeisenä lepopäivänä.

Joskus on tullut tehtyä myös HIIT:tiä crosstrainerilla.

Tuo on aina kaksipiippuinen juttu. HIIT toisaalta nopeuttaa varsinkin sarjojenvälistä palautumista, mutta lisää palautumisentarvetta miinuskaloreilla. Tosin on perusaerobisenkin treenin osoitettu lisäävän voimakatoa, kuten aloituspostissa mainittu. Päästään jälleen "mistä kukin tykkää" -periaatteeseen

Back
Ylös Bottom