dejavu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Melvin
  • Aloitettu Aloitettu
Omna sanoi:
Itse olen selittänyt nämä asiat niin, että me osaamme käyttää niin vähän aivokapasiteettistamme hyväksi, että siellä olisi paljon reserviä jäljellä ja hetkittäin näemme välähdyksiä siitä, mihin ihminen pystyisi jos osaisi pelata koko pakalla.

Jos viittaat tähän "käytämme vain 10 % aivokapasiteetistamme" -uskomukseen, niin eikö se ole todettu ihan toiveajatteluksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huonojalkainen sanoi:
Jos viittaat tähän "käytämme vain 10 % aivokapasiteetistamme" -uskomukseen, niin eikö se ole todettu ihan toiveajatteluksi.

En osaa mitään prosenttilukuja heittää, mutta joku filtteri tuolla päässä on. Lapsestakin sen huomaa, se havannoi ja näkee ihan eri tavalla maailman kuin aikuiset....

Noi pääkopan sisäiset asiat on sen verran monimutkaista touhua etten edes yritä esittää asiantuntijaa tässä asiassa, tapojeni vastaisesti... :rolleyes:

Huonojalkainen sanoi:

Eipä tähän hätään linkkiä löydy, mutta näinhän se menee. Uskomus on samaa sarjaa kuin, että ihminen oikeasti olisi nähnyt jonkun tulevan tapahtuman ennalta. Eihän dejavuussa mistään ennustamisesta ole kyse, vaikka ajatus hauskalta tuntuisikin...

Omna sanoi:
...
Itse olen selittänyt nämä asiat niin, että me osaamme käyttää niin vähän aivokapasiteettistamme hyväksi, että siellä olisi paljon reserviä jäljellä ja hetkittäin näemme välähdyksiä siitä, mihin ihminen pystyisi jos osaisi pelata koko pakalla.

Mä oon funtsinu tän asian kanssa justiinsa samalla lailla, eli "järjestelmän vapaa suorituskyky on tausta-ajon käytössä". Eli ei ole mitään yliluonnollisia ilmiöitä, vaan ihmisen alitajunta tekee kokoajan duunia. Esimerkiksi jossain monivalintatehtävissä "arvaa" harvinaisen hyvin jonkun asian oikein, vaikka ei ole mitään hajua koko asiasta. Uskonkin, että jos tuota "alitajunnan ääntä" osaisi kuulla paremmin, suoriutuisi ongelmatilanteissa huomattavasti paremmin. Kaupassa tai jossain muualla, missä on paljon ihmisiä, tulee vastaan tilanteita, että ajattelee jotain ihmistä ja hetkenpäästä näkee sen ihmisen. Selitän asian niin, että alitajunta on tehnyt päättely- ja havainnointityötä ja tästä syystä se kaveri "sattuu" sinne ajatuksiin tulemaan. No eihän tämä oikeen liity tähän dejavuu (tai bon vojage, niin kuin Nykänen asian ilmaisee) hommaan, mutta sinnepäin.

Aivot on kyllä harvinaisen mielenkiintoinen kapistus ihmisessä.

:offtopic:

Tiedän tapauksen jossa jonkinsortin 'aivovaurion' jälkeen erään ihmisen muisti ei enää toiminut normaalisti.
Mielenkiintoista oli että tämä vanhempi (ja jo entuudestaan huonomuistinen) ihminen silti pystyi muistamaan/kertomaan erittäin tarkasti asioita esim. nuoruudestaan muttei mitään viimeaikaisita tapahtumista.
Siis päivämääriä, nimiä ja muita yksityiskohtia joita tapahtumiin ja asioihin liittyi 40 vuoden takaa joita ihminen ei voi 'millään muistaa' normaalitilassa.
siis esim. kansakoulusta samalla luokalla olleiden oppilaiden nimet ym. hämärää.
Ja asioita selvitettyäni nämä asiat vielä pitivät paikkansa.

Mullakin on noita bon voyage -juttuja sattunu. :)

Ärsyttävää on se kun jotkut ihmiset kivenkovaa väittävät, että on tapahtunut näin joskus aikaisemmin tai on nähnyt sen unessa jne. Aivot saa meidät näkemään ja tuntemaan mitä tahansa. Ne ei erota mielikuvia aistikokemuksista (vai oliko se vain alitajunta) jne.

Lapset ovat varsinkin vauvoina jotenkin spesiaaleja aivotoiminnoiltaan. Ainakin ovat täysiä kielineroja. Katselin tossa elokuvan nimeltä Häkkilintu, missä tositapahtumiin perustuen aikanaan löydettiin 14 vuotias tyttö, joka oli koko ikänsä teljettynä yhteen huoneeseen, vailla juuri minkäänlaista kontaktia ulkomaailmaan. Tyttö ei osannut puhua ollenkaan ja tyttö todisti teorian kriittisestä pisteestä todeksi. Eli jos murrosikään mennessä ihminen ei ole oppinut puhumaan, ei se opi enää koskaan. Tämä ei päde uusien kielien oppimiseen, koska silloin on jo alunperin kommunikointi kehitetty omalla kielellä.

Mike sanoi:

Lapset ovat varsinkin vauvoina jotenkin spesiaaleja aivotoiminnoiltaan. Ainakin ovat täysiä kielineroja. QUOTE]
Jep pari vuotta sitten eräs pariskunnan lapset oli ainakin kielineroja. Äiti suomalainen,isä britti ja asuvat saksassa niin tenavat puhuivat kaikkea kolmea kieltä sujuvasti.

Eräs sukulainen oli viimevuonna aivokuumeessa ja sillä on muistissa noin 3viikon aukko. Oli esim. käynnyt noin 100km päässä sukulaisten luonna eräänä päivänä mutta ei muista mitään siitä. Samoin katsoin toipumisvaiheessa sairaalassa formulat sen kanssa ja silloin oli ihan normaalin oloinen mutta ei muista ollenkaan siitä mitään.

Itselläni tulee noita deja vu ilmiöitä viikottain.

Mike sanoi:

Lapset ovat varsinkin vauvoina jotenkin spesiaaleja aivotoiminnoiltaan. Ainakin ovat täysiä kielineroja. Tämä ei päde uusien kielien oppimiseen, koska silloin on jo alunperin kommunikointi kehitetty omalla kielellä.

Aivan totta. Huomasin lasten kielinerouden kun kävin ekaa kertaa Espanjassa.

Minä aikuisena en osannut sanaakkaan paikallista kieltä, mutta jo aivan polvenkorkuisetkin puhuivat sujuvasti espanjaa... :D

jarre55 sanoi:
Aivan totta. Huomasin lasten kielinerouden kun kävin ekaa kertaa Espanjassa.

Minä aikuisena en osannut sanaakkaan paikallista kieltä, mutta jo aivan polvenkorkuisetkin puhuivat sujuvasti espanjaa... :D

Ah. Hyvä ystäväni Esa Pakarinen kertoi minulle tuon vitsin ollessamme Krimin sodassa.

Toi vitsi on klassikko.

Mielenkiintoinen aihe tosiaan.

En nyt muista muita dejavu-juttuja kuin että yksi aamu soi heti herättyäni päässä Nylon Beatin - 12 apinaa. En ollu kuullu sitä mistään vähään aikaan, mutta silti oli pakko hyräillä sitä koko ajan. Sitten kun menin autoon ja laitoin radion päälle niin toi biisi lähti saman tien liikkeelle tyyliin

"...ja seuraavaksi Nylon Beatin - 12 apinaa..."

Hauskaa sikäli, että kyseinen biisi ei ole kovin ahkerasti soittolistoilla enää. :thumbs:

Lisäksi pari kertaa käynyt siten, että tietää mitä jossain tilanteessa tulee seuraavaksi tapahtumaan. Se tosin johtunee ihan puhtaasti siitä, että aivojen luova-osa alkaa kehittämään tapahtumien kulkua aikaisempien tapahtumien perusteella.

Semmoista kuulen myös kavereilta silloin tällöin, että sanovat miettineensä jotain vanhaa tuttavaa, josta ei ole kuullut pitkään aikaan ja sitten tulee esim. tekstiviesti tai soitto kyseiseltä henkilöltä.

edit. Screwdriverin viestiin viitaten, eikös alzheimer-potilaillakin lähimuisti häviä melko nopeasti (riippuen sairauden etenemisestä), mutta vanhat asiat pysyvät mielessä todella kirkkaina.

Konekielellä: Vanha kovalevy on eri paikassa ja toimii vielä kun uuteen alkaa tulemaan bad sektoreita.

Huonojalkainen sanoi:
Deja vu on ohjelmointivirhe ympärillämme olevassa tietokoneen luomassa matriisissa. Kaikkihan tuon nyt tietää.

Deja vu on Matrixin päivitys joka aiheuttaa jonkun tapahtuman toistumisen.

screwdriver sanoi:
Aivot on kyllä harvinaisen mielenkiintoinen kapistus ihmisessä.

Tiedän tapauksen jossa jonkinsortin 'aivovaurion' jälkeen erään ihmisen muisti ei enää toiminut normaalisti.
Mielenkiintoista oli että tämä vanhempi (ja jo entuudestaan huonomuistinen) ihminen silti pystyi muistamaan/kertomaan erittäin tarkasti asioita esim. nuoruudestaan muttei mitään viimeaikaisita tapahtumista.
Siis päivämääriä, nimiä ja muita yksityiskohtia joita tapahtumiin ja asioihin liittyi 40 vuoden takaa joita ihminen ei voi 'millään muistaa' normaalitilassa.
siis esim. kansakoulusta samalla luokalla olleiden oppilaiden nimet ym. hämärää.
Ja asioita selvitettyäni nämä asiat vielä pitivät paikkansa.

Mainitsemasi ilmiö käsittääkseni hyvin yleinen myös dementiapotilaiden keskuudessa, ts. nuoruuden aikaiset asiat (päivämäärät, henkilöt, tapahtumapaikat yms. saattavat olla piirtyneenä häkellyttävän tarkasti muistiin tai niiden poimiminen aivojen perukoilta onnistuu jostain syystä täydellisesti) he pystyvät juttelemaan täysin sujuvasti, vaikka lähimuistikapasiteetti olisikin lähes olematon.

Maalaisjärjellä tuota voisi selittää niin, että aivoista vapautuu helvetisti resursseja vanhojen asioiden yms. muistelemiseen ja käyttöön, koska kyky prosessoida viimeaikaisia ja äskettäin tapahtuneita asioita on heikko. Muistijälki kyllä piirtyy aivoihin, mutta se pyyhkiytyy sieltä nopeasti pois.

Itseäni kiinnostaisi myös tietää, että vaikuttaako esim. dementiapotilailla lähimuistin menetys yleiseen älykkyyteen.

..Noita ennakkoaavistuksia eri asioista nyt tulee aika useinkin, mutta eiväthän ne ole mitään muita kuin aivojen työstämiä sisäisiä malleja. Varsinaista déjà vu -ilmiötä en ole kokenut koskaan, paitsi ehkä silloin kun näen salilla samat sunnuntaikuntoilijat niiden 40-50kg penkkipainojensa kanssa. :D Ei kai sitäkin lasketa déjà vu -ilmiöksi, jos esim. ei satu heti suoralta kädeltä muistamaan jotain tiettyä sanaa? Noita on meinaan usein. "Mikä se sana nyt on.. valkoinen.. juoma.. maustan sillä kahvini vaikka sun mielestä se pilaa sen.. tulee mieleen lehmätkin jostain syystä? -Öh.. Maito? -Joo." :lol2:

Entäs intuitio?
Eikös se ole myös sitä alitajunnan "tietoa"?
Eli joskus on valmis tunne/tieto johonkin juttuun, mutta sitä ei välttämättä usko eikä kuuntele, kun ei osaa selittää järjellä mistä se tieto tulee...
Minulla on ollut muutaman kerran aivan selvä TIETO jostain asiasta, selittämätön varmuus, joka on sitten ollutkin niin.
Toisaalta karmivaa, kun ei osaa sanoa MIKSI tietää...

Siis en nyt puhu mistään selvännäöstä... :rolleyes:

Mä aloin joskus 5-vuotiaana näkemään unia, jotka sitten vähän myöhemmin toteutuivat tosielämässä. Enkka taitaa olla 4 tai 5 tällästä toteutunutta jutskaa yhden päivän aikana. Ennen sitä aina vähän säpsähti, kun tajus, että nyt alkaa näyttää tutulta. Nyttemmin sitä vaan yrittää vähän muuttaa asioiden kulkua siihen uneen verrattuna. Mutta kyllä ne aina perkule menee sen unen mukaan.

haavevahva sanoi:
Mä aloin joskus 5-vuotiaana näkemään unia, jotka sitten vähän myöhemmin toteutuivat tosielämässä. Enkka taitaa olla 4 tai 5 tällästä toteutunutta jutskaa yhden päivän aikana. Ennen sitä aina vähän säpsähti, kun tajus, että nyt alkaa näyttää tutulta. Nyttemmin sitä vaan yrittää vähän muuttaa asioiden kulkua siihen uneen verrattuna. Mutta kyllä ne aina perkule menee sen unen mukaan.
Juuri tuollaisia enneunia tarkoitin.

Omna sanoi:
Mitä paremmin toisen tuntee sitä useammin olen tiennyt mitä toinen on sanomassa. Olen myös joskus sanonut kaveristani jotain jollekin toiselle ja kaveri on laittanutillalla tekstiviestin samasta asiasta lähes tarkalleen samoin sanoin. Näissä ei kai ole kyse DEJAVU:sta mutta samantapaisista ihmeellisyyksistä.

Olen huomannut saman asian. Mitä tutumpi kaveri on, niin sitä useammin näitä deja vu -ilmiöitä tulee. Tuntemattomien kanssa ei juuri koskaan. Olisikohan todennäköisempää, että deja vu on jonkinlainen ihmistuntemuksen ja intuition yhteinen tunne. Tuntee toisen niin hyvin, että lähes tietää mitä toinen aikoo sanoa.

Mihinköhän tämä väite perustuu? Uskaltaisin väittää, että mitataan keneltä tahansa aivojen aktiivisuutta, niin kokolailla täydellä teholla ne aivot surisisivat.

Ihmiset eivät välttämättä ota huomioon sitä seikkaa, että kommunikaatio on muutakin kuin puhetta...
Visuaalinen kontakti voi antaa toisesta paljon todemman kuvan kuin se, mitä ko. tyyppi sanoo.
Me emme tiedosta, mitä kaikkea toisesta tulkitsemme; eleet, asennot, ilmeet, äänen värin, silmät ennenkaikkea, ihan pienetkin muutokset.
Kaikki tuo yhdessä kertoo, jos osaamme tulkita, ihmisestä paljon enemmän kuin puhe.

Eli tuo, että tutun kanssa tietää mitä se aikoo sanoa, niin se tarkoittaa, että olemme oppineet tuntemaan hänen kehonkielensä.

Minä itsekin teen tuota, että jatkan toisen lausetta ja toinen ihmettelee, miten tiesin hänen tarkoittaneen sanoa juuri noin.
Mutta anna olla, jos pelkästään mailaillaan, niin TAATUSTI en arvaa, mitä sieltä seuraavaksi tulee...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom