dejavu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Melvin
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Täällä nyt on ollu aika paljon hauskoja ja mielenkiintoisia juttuja niin ajattelin alottaa tällasen threadin kun dejavuun. Eli kertokaa oudoinpia dejavu kokemuksia!

Itellä sattu joskus 12-14vuotiaana sellanen tilanne että kun kaveri alko selittää jotain juttua niin tiesin just mitä se aiko kertoa ja mitä sanoa seuraavaks, niin siihen väliin heitin sen pari sanaa mitä se meinas seuraavaks kertoa :eek: oli vähän kaveri ihmeissään :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jaa-a se on todella ihmeellinen juttu, monesti tulee sellasia et myöhemmin vasta tajuaa et toi tapahtunu aikasemminki, mutta joskus mulle ainaki tulee sellasia et tiedän just mitä toi seuraavaks tekee..ihan käsittämätöntä.

Skepsis sanoi:
Todennäköisemmin déjà vu -ilmiö liittyy kuitenkin muistin dissosioitumiseen eli henkilölle tulee tunne tuttuudesta, mutta todellinen muisto ei aktivoidu heikkoutensa tai olemattomuutensa vuoksi. Normaalisti nämä tekijät yhdistyvät muistoissa. Muistin dissosiatiivinen luonne tulee ilmi, kun tarkastellaan ”kielen päällä” -ilmiötä ja tiedostamatonta oppimista. ”Kielen päällä” -ilmiössä henkilöllä on tunne, että hän muistaa asian, mutta todellinen muistijälki ei kuitenkaan täysin aktivoidu (déjà vu). Toisaalta ihmisillä ei välttämättä ole tajuista muistikuvaa oppimastaan aineistoista (esim. sanalistasta), mutta hän voi silti oppia tunnetun aineiston nopeammin kuin aikaisemmin tuntemattoman aineiston (esim. palauttaa aikaisemmin opeteltuja sanoja paremmin kuin uusia sanoja). Jälkimmäisessä tapauksessa on kyse ilmiöstä nimeltä jamais vu, jossa tilanne, asia tai paikka koetaan vieraana, vaikka henkilö osoittaakin tajuamattaan muistavansa sen.

Edit. Minulle ilmiö selitettiin aikanaan niin, että vasen tai oikea aivolohko saa sähkösignaalin hieman ennen toista lohkoa, jolloin tämä ensiksi viestin saanut ilmoittaa, että "hei, täähän on tuttu juttu". Tosin en tätä perustelua osaa - perustella.

Edit 2. Jahas, mä editoin nyt kilpaa superpohkeen kanssa. :D Pahoittelen häiriötä.

Eiks se mene niin, että toinen aivopuolisko saa tiedon toista ennen ja sitten sen ikäänkuin luulee näkevänsä/kuulevansa kaksi kertaa...

Oon kuullu selitykseksi kanssa jotain tollasta "aivojenhärö" tyylistä, mutta mikään aivojen hetkellinen härö ei kyllä selitä tommosta Melvinin kuvailemaa tilannetta. Mulle on monesti käynyt semmosia pieniä Dejavu hetkiä, että tajuaa nähneensä saman tilanteen aiemmin, mutta ainoastaan kerran oon pystyny keskeyttämään kaverin puheen, ja kertomaan etukäteen sen, mitä hän juuri aikoi sanoa. :twilight zone:

Koskaan en ole aiemmin kuullut perusteluja tuolle ilmiölle, vaikka olen sen nimeltä tiennytkin. Tapahtunut on monta kertaa...

Buuffitus sanoi:
Koskaan en ole aiemmin kuullut perusteluja tuolle ilmiölle, vaikka olen sen nimeltä tiennytkin. Tapahtunut on monta kertaa...

Mitä paremmin toisen tuntee sitä useammin olen tiennyt mitä toinen on sanomassa. Olen myös joskus sanonut kaveristani jotain jollekin toiselle ja kaveri on laittanutillalla tekstiviestin samasta asiasta lähes tarkalleen samoin sanoin. Näissä ei kai ole kyse DEJAVU:sta mutta samantapaisista ihmeellisyyksistä.

Puhtaita dejavu näkyjä näin nuorempana paljonkin, nykyään harvemmin.

Itse olen selittänyt nämä asiat niin, että me osaamme käyttää niin vähän aivokapasiteettistamme hyväksi, että siellä olisi paljon reserviä jäljellä ja hetkittäin näemme välähdyksiä siitä, mihin ihminen pystyisi jos osaisi pelata koko pakalla.

Omna sanoi:
Itse olen selittänyt nämä asiat niin, että me osaamme käyttää niin vähän aivokapasiteettistamme hyväksi, että siellä olisi paljon reserviä jäljellä ja hetkittäin näemme välähdyksiä siitä, mihin ihminen pystyisi jos osaisi pelata koko pakalla.

Jos koko pakka olisi käytössä, uskoisin että jokainen olisi lataamossa. Ilmeisesti kaikki saatanan mikroaallot yms olis meidän tavoitettavissa ja maailma olisi yksi kaaos. Mieti miten rauhallista jollain kuurolla on, tai sitten kuurosokea. Jos tässä vielä kaiken metelin mukana olisi esim. ihmisten ajatukset, niin eihän tässä hetken rauhaa saisi.

Omna sanoi:

Juuri näin mullakin, lapsena ja tuossa murrosiän tienoilla niitä oli paljonkin, nykyään tosi harvoin. Mistä lie johtuu, onko sitä näin "aikuisempana" rajoittuneempi aivojen käyttö ku nuorempana...

Omna sanoi:
Mitä paremmin toisen tuntee sitä useammin olen tiennyt mitä toinen on sanomassa. Olen myös joskus sanonut kaveristani jotain jollekin toiselle ja kaveri on laittanutillalla tekstiviestin samasta asiasta lähes tarkalleen samoin sanoin. Näissä ei kai ole kyse DEJAVU:sta mutta samantapaisista ihmeellisyyksistä.

Minulle sattunut lähinnä tapauksia, joissa olen tajunnut sentapahtuneen aikaisemminkin. Esim. joku hetki (korkeintaan parin sekunnin mittainen "välähdys"). Voiko dejavu:lla olla jotain tekemistä unien kanssa? Ns. Enneunia?

Ennen noita tosiaan tuli useammin, kuin nykyisin... vaikken vanhus ole vieläkään.

Buuffitus sanoi:
Minulle sattunut lähinnä tapauksia, joissa olen tajunnut sentapahtuneen aikaisemminkin. Esim. joku hetki (korkeintaan parin sekunnin mittainen "välähdys"). Voiko dejavu:lla olla jotain tekemistä unien kanssa? Ns. Enneunia?

Ennen noita tosiaan tuli useammin, kuin nykyisin... vaikken vanhus ole vieläkään.
Nimenomaan noi parin sekunnin "välähdykset" ovat niitä, kun toinen aivopuolisko saa tiedon enemmin ja lähettäessä sen toiselle puoliskolle, tieto on jo ikäänkuin saatu, mutta tulee toistamiseen...

En nyt muista oikeen mitään noita juttuja mut ohan noita jonkin verran kans itellä tapahtunu..Hassu juttu sellanen :D Niin ja sit on kans käyny sillain tommosia et oon nähny unta joskus jostain ja sit se on tapahtunu.

Mike sanoi:
Jos koko pakka olisi käytössä, uskoisin että jokainen olisi lataamossa. Ilmeisesti kaikki saatanan mikroaallot yms olis meidän tavoitettavissa ja maailma olisi yksi kaaos. Mieti miten rauhallista jollain kuurolla on, tai sitten kuurosokea. Jos tässä vielä kaiken metelin mukana olisi esim. ihmisten ajatukset, niin eihän tässä hetken rauhaa saisi.

Toi muuten pitää varmaan aika lailla paikkansa...

superpohje sanoi:
Nimenomaan noi parin sekunnin "välähdykset" ovat niitä, kun toinen aivopuolisko saa tiedon enemmin ja lähettäessä sen toiselle puoliskolle, tieto on jo ikäänkuin saatu, mutta tulee toistamiseen...

Jotain tommasta mäkin jostain lukenut. Oliko se joku aivojen virhe, kun tallentaa muistiin tietoa. Eli nykyinen tapahtuma tallennetaan muistiin, mutta väärällä "aikaleimalla". Sitten luulee, että tämä on tapahtunut joskus ennenkin. :arvi:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom