Crossfit

Meta title: 💥 CrossFit – Kovaa, kovempaa, kokonaisvaltainen 💥

Meta description: Räjähtävää voimaa, sykettä kohottavia metconeja ja toiminnallista treeniä, joka haastaa koko kropan joka kerta.

Pistin tänään crossfit-salin sopimuksen jäihin. Edelleen oon sitä mieltä että hyvä laji on kyseessä, mutta ei yleisten tuntien puitteissa.
Salin omistaja rajoitti rajusti "open gym" aikoja ja nyt olis käytännössä ollut pakko jatkaa "kaikille sopivien" wodien parissa + pari painonnostokurssia viikkoon. Mulle tuo ei kyllä ole se optimaalisin tapa olla kunnossa elämää varten.

Löysin hyvän salin Hammer Strengthin laitteilla varustettuna ja hintaa 17,90/kk ihan duunipaikan vieressä. Jos nyt ainakin vuoden keskittyis voimabodailuun ja pariin cardioon viikossa ja katsois sitten mihin suuntaan tuon salin kehitys on jatkunut. Sellainen huomio nyt 2,5 vuoden jälkeen, että olkapäille toi crossfit on aika kovaa touhua. Tehdään niin paljon muscle-uppeja, painonnostoa, handstand push-uppeja, wall-balleja etc etc. että olkapäät on kokoajan lievässä ylirasitustilassa. Mobility ja venyttely auttaa tietysti, mutta sitä pitää jaksaa tehdä.

Ehkä suurin ahaa-elämys minkä nyt viime aikoina olen kokenut liittyen siihen, mikä toimii kenellekkin parhaiten on aika yksinkertainen juttu. Nimeltään motivaatio. Jos sinne harrastuksen x pariin on oikea palo ja mielenkiinto, olkoon se sitten bodaus, voimanosto tai crossfit, niin se varmasti toimii sulle parhaiten. Ei ehkä gainssien takia vaan ihan jo mielenterveydenkin kannalta. Crossfitin pariin palaan varmasti jossain vaiheessa. Hyviä treenejä kaikille!

Kyllä tuota cf hehkutusta löytyy juroista suomalaisistakin. Itse olen painonnostoliiton koulutuksissa törmännyt moniin cf "valmentajiin" ja kyllä sieltä löytyy aika pahoja uskovaisia. Pienellä otannalla pahimmat hehkuttajat pääkaupunkiseudulta ja fiksuimmat turust ja itä suomesta.

Tuhon kun vielä yhdistää sen perus rogue/reebok uniformun niin en yhtään ihmettele että jotain alkaa cf vituttamaan jo lähtökohtaisesti.

Minkätyyppiseen uskossaolemiseen viittaat? Mikä on heidän uskonsa ydintä?

Tarkoitus pitkien pyhien aikana kokeilla ensimmäistä kertaa tuplatreenejä. Jaoin homman näin:

Ke: Rinta/Rinta
To: Jalat/Jalat
Pe: Olkapäät/Olkapäät
La: Kädet/Kädet
Su: Selkä/Selkä

Mitäs tossa tuplatreenaamisessa nyt kannattaisi ottaa huomioon ? Hiilaria ainakin reilusti pitkin päivää ja aminoita. Päivä ja iltatreenin välinen aika yritetään pitää maksimissaan 6 tunnissa. Päivätreeni enemmän suoria sarjoja ja isompia painoja, illalla sitten pumppia ja erikoistekniikoita. Onko jotain huomautettavaa ?

Kyllä tuota cf hehkutusta löytyy juroista suomalaisistakin. Itse olen painonnostoliiton koulutuksissa törmännyt moniin cf "valmentajiin" ja kyllä sieltä löytyy aika pahoja uskovaisia. Pienellä otannalla pahimmat hehkuttajat pääkaupunkiseudulta ja fiksuimmat turust ja itä suomesta.

En tiedä keneen olet pääkaupunkiseudulta törmännyt, mutta tunnen itse aika monta CF-valmentajaa tältä alueelta ja kyllä niistä tuntemistani ainakin kaikki ovat jalat maassa eikä mitään uskontomaisuutta kyllä näy puheissa. Lisäksi se mitä itse olen käynyt treenailemassa noilla saleilla niin ainakin valmentajien osaamisen taso on aika korkeaa kun taustaa löytyy monista lajeista ja niiden valmentamisesta eikä olla ns. ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

Tuhon kun vielä yhdistää sen perus rogue/reebok uniformun niin en yhtään ihmettele että jotain alkaa cf vituttamaan jo lähtökohtaisesti.

Tämä kommentti oikeastaan tiivistää typeryyden. Yhtälailla perus-wannabebodareilla on gaspia, BB:tä jne päästä jalkoihin - eli ei se poikkea pätkääkään siitä mitä yleensäkkin tuntuu olevan. Toisaalta mitä roguen vaatteisiin tulee niin on siellä valikoimassa ihan hienojakin paitoja, reebokin crossfit-tuotteet sen sijaan ovat karmean rumia ja aivan poskettoman hintaisia. Toisaalta 160 euroa GASPin hupparista on mielestäni kyllä kanssa aika absurdia….

Mutta on totta, että aika monelle tuo touhu lähenee uskontoa. En ymmärrä miksi joka paikassa pitää tykittää omaa juttuaan, saati julkisesti jatkuvasti kertoilla paljonko on tänään salilla nostanut ja mitä tehnyt. Voisi olla aika kornia seurata vaikkapa jonkun painonnostajan treeniä samaan tapaan kerrottuna sosiaalisessa mediassa. Eli lähinnä tuo paukuttelu ja kehuskelu aika monella on vienyt makua jutusta. Itse tutustuin juttuun jo monta monta vuotta sitten, vielä kun saleja oli kohtalaisen vähän. Nythän noita tuntuu pukkaavan joka niemeen ja notkelmaan ja hyvin monella valmentajalla ei ole kunnollista valmennuskokemusta eritasoisten ihmisten valmentamisesta. Tuo one-size-fits-all -mentaliteetti ei mielestäni kauhean hyvä myöskään ole, ellei sitä osata oikeasti soveltaa kunnolla valmentajan toimesta, eli crossfit-termeillä skaalata harjoitusta kullekin sopivaksi. Crossfit on tehnyt paljon hyvää, mm. tuomalla hiukan unohdetut painonnostojutut taas valtamassan tietoisuuteen, mutta varmasti metodissa on omat heikkoutensakin - kuitenkin heikkoudet on aina enemmänkin valmennuksellinen vika kuin itse "lajin" vika. Eli valmentajan ammattitaito sanelee aika pitkälle tässä touhussa kaiken.

Itselläni suurin syy innostuksen lopahtamiseen oli harjoitusajat, kun aikoja on vähän ja ns. vapaita harjoitteluvuoroa todella vähän on nuo aikataulutetut tunnit aina täynnä ja toisaalta ei oikein sovi minun ajatukseeni aina juosta kellon kanssa paikasta toiseen.

^^ Mua myös "vituttaa jo lähtökohtaisesti" fitnesspimut jotka tulee salille meikit naamassa ja tekökynnet kiiltäen pinkeissä trikoissa, koska koen henkilökohtaisena loukkauksena sen että salilla joku on nätimpi kuin minä. Saatika sitten kun ne alkaa puhua kanafileistä ja parsakaaleista ja pakasterasioista, meinaa :urjo: lentää.

Tai sitten ei. Jokainen tyylillään, eikös?

^^ Mua myös "vituttaa jo lähtökohtaisesti" fitnesspimut jotka tulee salille meikit naamassa ja tekökynnet kiiltäen pinkeissä trikoissa, koska koen henkilökohtaisena loukkauksena sen että salilla joku on nätimpi kuin minä. Saatika sitten kun ne alkaa puhua kanafileistä ja parsakaaleista ja pakasterasioista, meinaa :urjo: lentää.

Tai sitten ei. Jokainen tyylillään, eikös?

Mua ainakin huvittaa jokainen punttiniilo, joka marisee naisten kuntosalikulttuurista, mutta itse treenaa Gaspin tanktopissa ja housuissa. Ei niissä mitään vikaa takuulla ole, eikä mua kiinnosta muiden pukeutuminen, mutta kyllä noilla reteillä kannattaisi ehkä olla ihan hiljaa muiden touhuista.

Crossfitin lainalaisuuksiin tai toimivuuteen en ota kantaa.

Ajatuksia lajista kun pari kk kokemusta takana. Crossfit-harrastajakunta on todella värikästä miehistä naisiin ja yritysjohtajista varastoduunareihin sekä vanhoista nuoriin. On ollut siistiä huomata miten ihmiset eri lähtökohdista ja taustoista löytävät yhteisen sävelen harrastuksen kautta. Kaikenkaikkiaan fiilis salilla on todella tsemppaava ja positiivinen.

Valmennuksen tasosta sen verran, että meidän salilla ainakin saa todella hyvät ohjeistukset kaikkeen mitä tehdään ja tekemistä myös valvotaan valmentajan toimesta. Valmentajat on myös ihan surutta käskenyt porukkaa ottamaan painoa tangosta mikäli tekeminen on näyttänyt liian heikolta.

Viimeviikolla pääsin todistamaan kun salillamme treeenaava á. 50v kaveri nykäisi elämänsä ensimmäisen tiukan muscle-upin. Musta on ainakin siistiä nähdä miten jengi ylittää itsensä ja saavuttaa asioita mitä ei välttämättä olisi kuvitellut koskaan saavuttavansa, oli laji sitten Crossfit, painonnosto, bodaus tai vaikkapa jokin pallopeli.

Tohon vaatejuttuun, itsestäni näyttää aina typerältä kun on NE vaatteet päälle. On sitten Gaspia bodareilla, rogueta xfittaajilla, helly hansenia lenkkeilijällä tai veneilijällä hilfigeria. Ymmärrän että mukavilla vaatteilla harrastuksista nauttii enemmän, mutta se että kaiken täytyy olla juuri sitä yhtä merkkiä on samanlaista homoilua kun imac-ipad-macbook-iphone. Tosin muiden mielestä näytän itse varmaan tyhmältä kun liikunta harrastuksissa ikivanhat verkkarit, kulahtanut college-paita tai t-paita. Sateessa joku halpis kalvotakki, jne.

Jos joku loukkaantuu tuosta Applen vertailusta, niin sitten loukkaantuu :)

Lisähuomiona nuo vaatteilla koreilevat harrastajat nauravat itse kun joku tulee mersun lippis ja takki päällä vastaan, pata ja kattila jne.

Niin onhan se nyt tyhmän näköistä, jos purjehtijalla on purjehdustakki (vaikka se HH, mistä lähtien Hilfiger on ollut purjehtijoiden vaatemerkki?) tai lenkkeilijällä lenkkipolulle suunniteltu laadukas kuoritakki. Vanhoissa retkuissa minäkin treenaan mutta en pistä pahakseni jos joku haluaa minulle kalliit reebokin treenivaatteet lahjoittaa.

Toki näissä "the" vaatteissa on hinnassa ilmaa ihan eri tavalla kun halpahallin tuotteissa. Mutta jos perse kestää ja itselleen siitä mielihyvää saa niin eikun päälle vaan. Typeräksi touhu menee vasta silloin jos syrjitään tai halveksutaan toista, jolla ei niitä samoja high end kamppeita syystä tahi toisesta ole.

No purjehduksesta ei ole tarkempaa tietoa, muistin että Hilfiger olisi ollut heille se the merkki. Ja ei se minua riso suuremmin, näyttää vain omaan silmään typerältä kun on juurikin NE vaatteet päällä. Jokainen tehköön juuri kuten tykkää ja ostakoon sellaiset jotka haluaa, mutta minusta se näyttää typerältä ja kuten sanoin, luultavasti minun treenikuteeni näyttävät monesta erittäin typeriltä.

Ja pakko sanoa että yleensä noiden kohdalta esiintyy enemmän sitä "syrjintää" kuin muiden toimesta. Tosin itseäni ei muiden mielipiteet kiinnosta ja teen asiat siten miten haluan (toki rakentavat mielipiteet yms. otan huomioon). Jos salille menen, niin ei itseäni oikeasti kiinnosta mitä muut ajattelevat. Teen treenit ja lähden kotiin. Sama muissakin harrastuksissa. Mutta siitä huolimatta tietyt asiat näyttävät typeriltä omaan silmään, vaikka siinä ei olisi mitään pahaa eikä vaikuta omaan elämään millään tavalla. Tekopyhää olisi sanoa että se ei näytä mielestäni typerältä. Samaa voi soveltaa keski-ikäisiin eronneisiin Audi TT-miehiin, vaikka ei sekään vaikuta elämääni, niin huvittaa se silti vähän.

Purjehduksesta puheenollen, siellä löytyy ihan vastaavia leirijakoja. Esim. puuvenepurjehtijat on omasta mielestään ehdottomasti parempia kuin "muovi"veneilijät ja mikä tahansa se oma kisaluokka onkin, se on se ainoa oikea. ;) Luulisi että vastaavia juttuja löytyy muillakin aloilla, ja toisaalta jos haluaa harrastaa veneilyä tai kuntoilua yleensä ottaen, vaihtoehtoja löytyy paljon.

Vaatemerkki liittyy crossfittiin paljonkin. Reebok on ostanut nimenkyttöoikeuden vaatteisiinsa ja prändää kisoja reebok crossfit games the fittes on earth, mikä on nykyään aikamoinen sirkus. Ymmärtääkseni crossfitin suosio on osittain reebokin brändäyksen tulosta. Ensimmäisissä crossfit gameissa oli yksi maitohaponsietoa testaava metcon yksi maksimivoima testi ja yksi aerobista kuntoa mittaava juoksu testi. Tuohon kun lisää vartalon hallintaa niin on jo melko hyvä tapa tavoitella monipuolista hyvää kuntoa kenelle tahansa kuntoilijalle.

luin joku 10-15 ekaa sivua. mites tota kun oon aina pitäny itseäni voimanostajana niin oonko sittenkin crossfittaaja kun treenaan myös potkunyrkkeilyä, venyttelen joka päivä ja juoksen 3-4x viikossa eri tehoilla ja matkoilla? Alko pelottaa ku mul on nuorena ollut Reebokin lenkkarit ja kaikki...

Back
Ylös Bottom