Torstaina paljastui, että Copterlinen helikopterissa on ollut äskettäin ongelmia roottorinlapojen ylikuumenemisen vuoksi. Helsingin Sanomien tietojen mukaan turbiinin pakokaasuvirtaukset olivat kuumentaneet lapoja niin paljon, että roottori alkoi ravistaa, kun pilotti lähti koneella lentoon.
Pilotti pysäytti nousun ja toi koneen takaisin maahan. Myöhemmin lapa tai lavat vaihdettiin uusiin. "Ne ovat komposiittirakenteita, ja jos siihen suihkuturbiinin puhallus käy, niin se voi aiheuttaa vaurioita", sanoo lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg. Hän muistelee, että tapaus sattui noin vuosi tai puoli vuotta sitten. "Tämä oli yksittäistapaus, jonka lentäjä raportoi meille. Tässä tapauksessa lentäjä pysäytti koneen, ja lapa uusittiin."
Copterlinen lentotoiminnan johtaja Jorma Kalhola kertoi, että tapauksessa oli käytetty roottorijarrua moottorin käydessä. Lapa jäi väärään asentoon pakokaasualueelle, mikä oli saattanut vahingoittaa lapaa. Tällaista jarrutusta pyritään yleensä välttämään. Lamberg ei arvioi, onko tapauksella olennaista arvoa turman selvittämisessä.
Viron sisäministeri Kalle Laanet eivätkä muutkaan viranomaiset halunneet arvuutella onnettomuuden syitä.Viranomaiset kertoivat todistajien kuulleen kaksi epätavallista ääntä, joiden jälkeen kone pyöri ilmassa kolme kertaa akselinsa ympäri ja putosi oikein päin veteen. Onnettomuushetkellä paikalla ei nähty savua eikä tulta, eikä roottorin ääntä kuulunut.