Copterline tippui mereen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ramses sanoi:
Tai ohjailuvirhe, tai pillastunut matkustaja, tai raju tuulileikkaus tai murtunut roottorin lapa, joka on irronnut ja sitten epätasapainoinen roottori on repeytynyt kokonaan irti jne....
Tai sitten se pommi jota oltiin salakuljettamassa Virosta laivalla tulikin kopterilla... :(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syy mahtaa olla vieläki epäselvä.. mutta aika mielenkiintoseksi asian tekee se että aluksi epäiltiin lentäjien taitoa, mutta heti kun tietoon tuli että lentäjät olivat suomalaisia niin yhtäkkiä ne olivatkin kokeneita ja ammattitaitoisia, hyvä media :)..

Kone on kuitenki pohjassa yhtenä kappaleena, menee aika ihmeelliseksi
 
Tuttu on hekolentäjä, niin kertoi just tuosta autorotaatiosta, että koptereilla on tietty turvallisuuskorkeus, josta voidaan tulla vielä turvallisesti alas, vaikka moottorit sammuisivatkin. Siitä tässä nyt ei ollut kysymys, ajattelin heittää vain noin knoppitietona.

Ja erittäin ikäväähän tämä on omaisille....
 
Dents sanoi:
Syy mahtaa olla vieläki epäselvä.. mutta aika mielenkiintoseksi asian tekee se että aluksi epäiltiin lentäjien taitoa, mutta heti kun tietoon tuli että lentäjät olivat suomalaisia niin yhtäkkiä ne olivatkin kokeneita ja ammattitaitoisia, hyvä media :)..

Kone on kuitenki pohjassa yhtenä kappaleena, menee aika ihmeelliseksi

Niin siis syy siihen, että taitoja epäiltiin lienee se tosiseikka, että vuosi sitten useat kyseisen yhtiön lentäjät reputtivat tarkastuslentoja=ei osoittaneet lupakirjojensa vaatimaa ammattitaitoa.
 
Noilla tarkastuslennoillahan ongelmia oli vain mittareiden avulla laskeutumisessa, joten enpä usko, että tuo onnettomuus lentäjien vika oli.
Vaikka olisi kuinka tumpelo lentäjä, niin tuskin tuollaista kopteria noin nopeasti ja rajusti saa tiputettua vahingossa. Mielenkiintoista kuulla sitten joskus mistä tuo johtui.
 
Ramses sanoi:
Niin siis syy siihen, että taitoja epäiltiin lienee se tosiseikka, että vuosi sitten useat kyseisen yhtiön lentäjät reputtivat tarkastuslentoja=ei osoittaneet lupakirjojensa vaatimaa ammattitaitoa.

Juuri näin..

Mahtaa kohta Copterline vaihtaa nimeänsä, oli tuo sen verran huonoa mainosta yritykselle.. Vaihtoihan Estoniakin -94 onnettomuuden sattuessakin nimensä Tallinkiksi :)
 
Marx sanoi:
No ei todellakaan ole vaihtanut. Eri firmat kyseessä.

Niin on näköjään, tuo oli kuulopuhe :D .. Äsken äkkiä mulukasin kuukkelista niin se meni jotenkin näin että sen onnettomuuden jälkeen Estline siiryi ESCO:lle jonka jälkeen se yhdistyi Tallinkiin..
 
matrix sanoi:
Helikopteri crash-video

Tuollaista jälkeä tulee kun roottori hajoaa. Jos Copterline on täydessä matkavauhdissa lähtenyt tuolla tavoin lapasesta niin ihme, että kopteri on edes yhtenä kappaleena pohjassa.

Eipä voi tosta videosta muuta sanoa, ku että voi vittu kun tyhmää touhua.

Mutta niiden roottorin lapojen rikkoutumista mä ainakin veikkaisin tässä Copterlinen tapauksessa. Hesarissa oli haastateltu helikopteripilottia, jonka mukaan yhdenkin lavan rikkoutuminen aiheuttaa jo niin kovan tärinän kopterin sisään, että ihmiseltä lähtee taju. Lisäksi Hesarissa oli toinen artikkeli, jonka mukaan jossain vaiheessa tuon Sikorskyn mallin lavoissa on ollut tyyppivikana rasitusmurtumat.

Lisäks Hesari tarjoaa tällä hetkellä tällaista infoa:
HS sanoi:
Torstaina paljastui, että Copterlinen helikopterissa on ollut äskettäin ongelmia roottorinlapojen ylikuumenemisen vuoksi. Helsingin Sanomien tietojen mukaan turbiinin pakokaasuvirtaukset olivat kuumentaneet lapoja niin paljon, että roottori alkoi ravistaa, kun pilotti lähti koneella lentoon.

Pilotti pysäytti nousun ja toi koneen takaisin maahan. Myöhemmin lapa tai lavat vaihdettiin uusiin. "Ne ovat komposiittirakenteita, ja jos siihen suihkuturbiinin puhallus käy, niin se voi aiheuttaa vaurioita", sanoo lentoturvallisuushallinnon apulaisjohtaja Reijo Lamberg. Hän muistelee, että tapaus sattui noin vuosi tai puoli vuotta sitten. "Tämä oli yksittäistapaus, jonka lentäjä raportoi meille. Tässä tapauksessa lentäjä pysäytti koneen, ja lapa uusittiin."

Copterlinen lentotoiminnan johtaja Jorma Kalhola kertoi, että tapauksessa oli käytetty roottorijarrua moottorin käydessä. Lapa jäi väärään asentoon pakokaasualueelle, mikä oli saattanut vahingoittaa lapaa. Tällaista jarrutusta pyritään yleensä välttämään. Lamberg ei arvioi, onko tapauksella olennaista arvoa turman selvittämisessä.

Viron sisäministeri Kalle Laanet eivätkä muutkaan viranomaiset halunneet arvuutella onnettomuuden syitä.Viranomaiset kertoivat todistajien kuulleen kaksi epätavallista ääntä, joiden jälkeen kone pyöri ilmassa kolme kertaa akselinsa ympäri ja putosi oikein päin veteen. Onnettomuushetkellä paikalla ei nähty savua eikä tulta, eikä roottorin ääntä kuulunut.
 
" Sukellukset toissapäivänä mereen
syöksyneen kopterin uhrien nostamiseksi
on lopetettu. Hylystä on saatu
nostettua kaikkiaan 13 turman uhria.

Viron sisäministeriön mukaan toista
kopterin lentäjistä ei löydetty
kopterista." [YLE TXTTV]

Mihin on kadonnut tämä toinen lentäjä?
Kopterin ovet olivat niin tiukasti kiinni, että ruumiiden nosto jouduttiin suorittamaan ikkunan kautta kun ovia ei saatu auki!

Kaikenmoiset salaliittoteoriat valtaavat mieleni.
Oliko asialla hallituksetn miehet?
Miten viron elinkauppa mafia liittyy tähän?
Onko Nils Gustafssonia kuultu asian tiimoilta?
Missä piileskelee toinen lentäjä?
Onko hän syyllinen kaikkeen?
Myrkyttikö hän kaikki muut matkalla olleet ja pakeni itse sen jälken ja asuu nyt karibialla?

Jäljelle jää vain läjä kysymyksiä....

Ps. ;)
 
Uncle Sam sanoi:
Hesarissa oli toinen artikkeli, jonka mukaan jossain vaiheessa tuon Sikorskyn mallin lavoissa on ollut tyyppivikana rasitusmurtumat.

Täytyy vaan ihmetellä että minkä hemmetin takia niitä Vironmatkoja ylipäänsä tehdään helikopterilla. Noin maalaisjärjellä ajateltuna helikopterin rakenne ei sovellu siihen että lennetään avomerellä lähes maksimivauhtia yli kymmenen vuoroa päivässä, 300 päivää vuodessa. Tuo roottorilapojen rasitusmurtuma on tosiaan todennäköisin syy helikopterin putoamiseen. :(
 
protsku sanoi:
Noin maalaisjärjellä ajateltuna helikopterin rakenne ei sovellu siihen että lennetään avomerellä lähes maksimivauhtia yli kymmenen vuoroa päivässä, 300 päivää vuodessa.
Ehkä se maalaisjärki ei joka asiaan sovellu... Tuollaiseen käyttöönhän tuo kopteri on nimenomaan suunniteltu ja luultavasti sille on huolto-ohjelmakin laadittu.

Mitenkähän tuollaisen komposiittilavan rasitusmurtumia onnistuu havaita ja kuinka nopeasti ne pettää?
 
Teksti-tv kertoo: Viron sisäministerin Kalle Laanetin mukaan lentäjän puoleinen ikkuna oli rikki ja molempien lentäjien istuimien turvavyöt olivat auki. Kateissa olevaa lentäjää etsitään hylyn ympäriltä.

Oiskohan tää kateissa oleva lentäjä ollu tajuissaan, päässy vöistä irti ja saanu ikkunan rikki. Aika myöhään alkavat etsimään ruumista hylyn ympäriltä, sehän on voinu ajelehtia vaikka kuinka kauas.
 
protsku sanoi:
Täytyy vaan ihmetellä että minkä hemmetin takia niitä Vironmatkoja ylipäänsä tehdään helikopterilla. Noin maalaisjärjellä ajateltuna helikopterin rakenne ei sovellu siihen että lennetään avomerellä lähes maksimivauhtia yli kymmenen vuoroa päivässä, 300 päivää vuodessa. Tuo roottorilapojen rasitusmurtuma on tosiaan todennäköisin syy helikopterin putoamiseen. :(
Sikorsky S-76 on suunniteltu öljynporauslauttojen taksiliikenteeseen. Eli hyvinkin tuohon tarkoitukseen.
 
Dents sanoi:
Juuri näin..

Mahtaa kohta Copterline vaihtaa nimeänsä, oli tuo sen verran huonoa mainosta yritykselle.. Vaihtoihan Estoniakin -94 onnettomuuden sattuessakin nimensä Tallinkiksi :)

Estonia oli sen uponneen laivan nimi, ei todellakaan laivayhtiön nimi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom