Copterline tippui mereen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
~Proxi~ sanoi:
miten se pystyy leijumaan?? öö.. mun mielestä se kyllä tippuu kuin kivi vaikka se toimisi kunnolla jos sitä ei osaa lentää.. saatikka sit jos esim sähköt tai bensa loppuu. helikopteri on eri asia kuin lentokone jossa on siivet. :) Tai sit oon vaan väärässä. Mutta surkea onnettomuus. Ei olisi tarvinnut tulla kuolonuhreja. R.I.P.

Selitys
Tuosta linkistä kohta autorotaatio.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IMO kone on mennyt mereen melkoisella nopeudella. Tämä päätelmä siksi, että mitään radioviestiä ei ole ehditty antaa. Tuskin siellä on silloin ehditty miettiä autorotaatiota tms. juttujakaan.

Valitettava tapahtuma joka tapauksessa. :(
 
416px-Helikopteri_Copterline.jpg
 
Ugga sanoi:
Eli epäilen että vatkaimeen on tullut jokin tekninen vika. Paha sillä on ilmassa pysyä jos ropelli päättää lähteä eri suuntaan kuin runko.

Samaa mieltä. Jos ropelli esim irtoaa tai menee muuten paloiksi niin alas tullaan kuin kivi, ja noissa lentokorkeuksissa on kyse silloin sekunneista. Muu moottorivika on eri juttu, laskeutuu hallitusti ns. rotaatiolaskeutumisen. Ja noissa koptereissa on täyttyvät kellukkeet, eli silloin se pysyy veden pinnalla.
 
"Viron pääministerin Andrus Ansipin mukaan on syytä uskoa, että onnettomuushelikopterissa olleet ovat kuolleet. Ansip on kertonut näkemyksensä Viron sisäministeriön infossa Tallinnassa.

Copterlinen onnettomuushelikopteri makaa ministeriön mukaan meren pohjassa ja matkustajat ovat sen sisällä. Kopterin arvioidaan olevan 48 metrin syvyydessä.

Kopterissa oli onnettomuushetkellä kaksitoista matkustajaa ja kaksi miehistön jäsentä. Ulkoministeriön mukaan matkustajista kuusi oli suomalaisia, neljä virolaisia ja kaksi yhdysvaltalaisia. Suomalaismatkustajista viisi oli Viron viranomaisten mukaan miehiä ja yksi nainen. Myös lentäjät olivat suomalaisia.

Matkustajahelikopteri putosi mereen Tallinnan lähistöllä Naissaaren edustalla pian sen jälkeen kun se lähti puolenpäivän jälkeen kohti Helsinkiä.

Viron syyttäjänvirasto on alkanut tutkia onnettomuutta. Poliisin mukaan vielä ei ainakaan ole näyttöä siitä, että onnettomuus kytkeytyisi terrorismiin.
"

R.I.P
 
JoAT sanoi:
IMO kone on mennyt mereen melkoisella nopeudella. Tämä päätelmä siksi, että mitään radioviestiä ei ole ehditty antaa. Tuskin siellä on silloin ehditty miettiä autorotaatiota tms. juttujakaan.

Valitettava tapahtuma joka tapauksessa. :(

Vaikka autorotaatio olisikin tullut kysymykseen, ei ohjaajilla silti ole välttämättä aikaa tehdä radiolla hätäkutsua. Ensisijainen tehtävä on kuitenkin lentää konetta loppuun asti (kunnes pysähtynyt). Jo peruskursseilla painotetaan, että lentäminen aina tärkeintä ja, ettei hätätilanteessa pidä ryhtyä lennonjohtajan ristikuulusteltavaksi...

Surullinen juttu.
 
Teksti-TV:ssä oli myös jotain juttua, että koneen pelastusjärjestelmä ei olisi toiminut (?). Jotain tuon suuntaista siellä oli.
 
Kone oli tarkistettu viimeksi eilen eli ei siinä pitäisi vikaa olla. Lentäjät olivat kokeneita ja sää oli hyvä, ainakin jos eiliseen vertaa.
Aikovat tehdä vielä sukelluksen tämän illan aikana kopterille ja varmistaa tilanteen, on eloonjääneitä. Toivottavasti pian selviää turman syy.
 
Toinen oli ollut 41-vuotias rajavartiolaitoksen evp ja toinen 57-vuotias 10 vuotta yhtiön leivissä. Molemmat kokeneita.

Se hirveä haloo siitä taidon puutteesta johtui vain siitä ettei lentäjiä oltu kurssitettu nykyvaatimusten mukaan. Eli sillä ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Kai?
 
Jumalaut isäukko lentelee duunin puolesta tolla tsydeemillä viikottain, onneks oli sentään elossa kun soittelin! :piis: Ukko duunailee koptereiden parissa työkseen ja ihmetteli kanssa sitä, että miten kummassa se kopteri on saatu pohjaan asti vaikka siinä nimenomaan oli ponttoonit ja em. autorotaation avulla laskeutuminen pitäisi olla suht pehmoinen. Mielenkiintoista nähdä mikä turman aiheutti. Todnäk jotain osia on lennellyt taivaalle kuten edellä mainittiin...
 
Minkälainen sydeemi nuo ponttoonit ovat? Onko ne siis aina toimintavalmiudessa eli kiinteät, vai onko ne jotain tyyliin airback, eli täyttyvät pussukat tai jotain vastaavaa. Jos ne ovat kiinteät, niin ihmetyttää todellakin miten sen kopterin sinne 48 metrin syvyyteen saa. R.I.P uhreille.
 
Timba79 sanoi:
Minkälainen sydeemi nuo ponttoonit ovat? Onko ne siis aina toimintavalmiudessa eli kiinteät, vai onko ne jotain tyyliin airback, eli täyttyvät pussukat tai jotain vastaavaa. Jos ne ovat kiinteät, niin ihmetyttää todellakin miten sen kopterin sinne 48 metrin syvyyteen saa. R.I.P uhreille.
Täyttyvää mallia näyttäisi olevan:
http://www.apicalindustries.com/product.php?pr=sikorskys76efs.htm
http://www.sikorsky.com/Images/SAC_Sikorsky_Aircraft_Corporation/US-en/s-76uniqueemergen.jpg
 
Arvid sanoi:

Kyllä tuolla sitten jotain piti särkyä jo pahemmin. Ensinhän se vaatii moottorin pysähtymisen jotta se kopteri tulee alas ja vielä jotain pitää pettää jotta nuo ponttoonit eivät täyty. Jospa sitä sitten olisi joku pahempi sähkövika tullut ja mennyt koko systeemi pimeeksi yhtäkkiä, joku kunnon oikosulku tai vastaavaa. Joku veikkasikin salamaa, ehkä sillä voisi olla osuutta asiaan?
 
Timba79 sanoi:
Kyllä tuolla sitten jotain piti särkyä jo pahemmin. Ensinhän se vaatii moottorin pysähtymisen jotta se kopteri tulee alas ja vielä jotain pitää pettää jotta nuo ponttoonit eivät täyty. Jospa sitä sitten olisi joku pahempi sähkövika tullut ja mennyt koko systeemi pimeeksi yhtäkkiä, joku kunnon oikosulku tai vastaavaa. Joku veikkasikin salamaa, ehkä sillä voisi olla osuutta asiaan?

Tai ohjailuvirhe, tai pillastunut matkustaja, tai raju tuulileikkaus tai murtunut roottorin lapa, joka on irronnut ja sitten epätasapainoinen roottori on repeytynyt kokonaan irti jne....

Koneita on tullut ties mistä syistä alas. Useimmiten syynä inhimillinen erehdys tai turvallisuusasioiden laiminlyönti.

Mikä tahansa on sitten voinut aiheuttaa sen, että on jouduttu epätavalliseen lentotilaan ja törmätty veteen niin kovaa, että järjestelmät ovet hajonneet.
 
nevahood sanoi:
Anteeksi sairas huumorini.
Vittu sinun kans.
Jotain siinä on kyllä nasahtanu pahemman kerran kun lähdöstä oli kulunu 4min. ja sitten rysähtää meren pohjaan. Voikos muuten salama iskeä helikopteriin? Jossain dokumentissä kertoivat että lentokoneeseen salama ei iske, tai ainakaan siitä ei ole vaaraa.
Mutta R.I.P.
 
Silminnäkijä oli kuulema kuullut kaksi kovaa pamausta, salaliittoeoriat rullaamaan, ryssät iski. :evil:

Kopteriturman silminnäkijä kuuli kaksi kovaa pamausta
Julkaistu 10.08.2005 16:00 (päivitetty 20:07)
Helikopteriturman silminnäkijä sanoo virolaisen tv-kanavan Kanal 2:n puhelinhaastattelussa kuulleensa kaksi kovaa pamausta ennen helikopterin syöksymistä mereen.

Silminnäkijä oli Rohuneemen satamassa oleva luotsien päivystävä kapteeni Mati Ojase. Hän kuvasi pamauksia erittäin koviksi, sillä ne kuuluivat viiden kilometrin päähän.

Ojanen sanoi nähneensä kopterin putoavan mereen mutta ei havainnut äänten suunnassa tulta tai savua.
 
Timba79 sanoi:
Kyllä tuolla sitten jotain piti särkyä jo pahemmin. Ensinhän se vaatii moottorin pysähtymisen jotta se kopteri tulee alas ja vielä jotain pitää pettää jotta nuo ponttoonit eivät täyty. Jospa sitä sitten olisi joku pahempi sähkövika tullut ja mennyt koko systeemi pimeeksi yhtäkkiä, joku kunnon oikosulku tai vastaavaa. Joku veikkasikin salamaa, ehkä sillä voisi olla osuutta asiaan?


Niin, mutta jos syöksy tapahtuu niin että ropelli hajoaa kappaleiksi, niin siinä ei ponttoonit tms auta, törmäys veteen on niin kova. Kai joku voi sen laskea, mitä nopeus on kun kopteri tippuu lentokorkeudestaan kuin kivi?

Sähköviat, moottorin sammumiset ym aiheuttaa hallitun laskeutumisen edellä mainitun rotaatio tsydeemin turvin. Mutta jos ropelli irtoaa tai hajoaa, niin ei kopterilla ole minkänlaisia liito-ominaisuuksia, se tulee alas melkein kuin vastaavan painoinen kivenjärkäle.
 
Juu ja täydessä matkavauhdissa olikos se lähemmäs 300 kmh, kyllä on vesi kovaa, ei siellä sisällä varmaan ole mitään mahdollisuuksia. Muistaisin että päivällä oli jossain että roottori olisi löytynyt, tiedä sitten. Joko tosiaan roottori irronnut tai ryssä iskenyt.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom