Cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥

Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...

kyllä esim. testosteronia on kestävyyspuolellakin käytetty jo herran ajat. vaikka anabolien primäärifunktio on tuolla lihasrakennuksen puolella, auttavat ne runsaasti myös kovissa kestävyystreeneissä säilyttämään lihaksistoa ja nostamaan tehoja sekä nopeuttamaan palautumista. hyvin selkeä hyöty siis, vaikkei pattia kasvattaa haluaisikaan. tämä siis kliiniseltä puolelta. ei omia kokemuksia.

Mites muuten onko kasvuhormoneista+anabolisista paljonkin hyötyä esim pyöräilyssä? Kiinnostaa vaan kun lueskelin tossa jostain Tour de Francen voittajasta joka oli molemmista jäänyt kiinni?
Ainakin mun maalaisjärjen mukaan luulisi Pyöräilyyn olevan parempiakin apuja?

Taskuraha sanoi:
3000m saa rikki suht pienellä vetoharjoittelulla, mutta joku 3500 on jo hankalampi juosta...itse olen parhaimmillaa päästellyt tuon 12min 3650m

Minkälaista vetoharjoittelua kannattaisi tuollaista matkaa varten tehdä?

JFG sanoi:
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon pakkislaisista harrastaa "yhdistettyä" eli koittaa saada massaa/voimaa ja lisäksi pitää juoksukunnon kohdallaan. Molemmat kärsii toisistaan. Omana haaveena olisi saada kunto cooper 3000 + penkki 1.5 x omapaino. Kumpikaan ei toteudu vielä. :D

Itse juoksin cooperin viimeksi viimevuoden kesäkuussa ja tuloksena 3250metriä, jonka kohdalla lopetin juoksun, kun aikaa oli jäljellä 24s(ei voinut jatkaa, ku tuli niin huono olo). Penkkitulos oli tuolloin 125kg.

Cooperissa menee 3000, penkki uupuu vielä aavistuksen 100:sta. Tämän vuoden aikana rikkoutuu tuo raja varmasti ilman pahaa loukkaantumista. Penkissä tavoitteena aluksi 1,5 kertaa oma paino ja myöhemmin ehkä 120-130kg, Cooperissa 3500m.

sterpuska: kasvuhormonin hyödyt kestävyysurheilussa ovat yhtä kiistattomat kuin voimailussakin. mm. parantunut proteiinisynteesi, rasvojen hyväksikäyttö ja palautuminen. ammattipyöräilijät harjoittelevat peruskaudella 8-14h päivässä... on virhe kuvitella, ettei proteiinisynteesiä lisäävien lääkeaineiden käytöstä olisi hyötyä, jos kilpailijoien lihakset ovat pienet poikkileikkaukseltaan... teho ja käyttötarkoitus sanelevat paljon. yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että aineet auttavat siihen ominaisuuteen, mitä harjoitetaan.

juu: cooperin testissä menestyäkseen tarvitaan aika korkea anaerobinen kestävyystaso, vaikka testi on niin lyhyt. jos testiin on esim. 3kk, seuraavat yleisohjeet auttavat aika kivasti:

1. kk:
- runsaasti peruskestävyyttä. 1-2h kevyitä 60-70%:n lenkkejä: 4-6krt/vko.
- vauhtileikittelylenkkejä 40´-1h30´: 1-2krt/vko.
- reippaita vetoja 10-15*100-200m. palautus kävellen sama matka: 1krt/vko.

2. kk:
- peruskestävyyden määrien laskua. 2-4/vko.
- vauhtileikittelyjen nostoa: 2-3/vko.
- intervallivetoja esim. 10-20*200m lähes/tasan cooper- vauhdilla. palautus 100m kevyttä hölköttelyä: 1-2/vko.
- reippaita vetoja 10-15*100-200m. palautus kävellen sama matka: 1krt/vko.

3. kk:
- peruskestävyys 2-3/vko.
- intervallit tasan/hieman yli cooper- vauhdilla. kokeile pilkkoa cooperin tavoitematka esim. seuraavasti: 15-20*200m. palautus kuten edellä. 1-2/vko.
- nopeuskestävyysvetoja 50-100m. määrät 20-30kpl. palautukset epätäydellisiä. esim. 5*5*100m 90%/2´/6´: 2-3/vko.
- nopeus: 5-10*100m 90-100%/10-15´ tauoilla: 1/vko.

kuten sanottua, ei yksityiskohtia, mutta uskoisin, että pelkästään noilla muutoksilla saa cooperinsa melko helposti ns. urheilijan lukemiin.

itellä paras tulos 3150m ilman minkäänlaista juoksutreeniä, kun painoin 85kg (193cm). vaihtelevassa maastossa 3000m tasan 95 kilosena. :)

Mun mielestä ihan ok kyssäri, vaikka Tomi tuumi että blaa blaa. Itse pyrin pitämään sekä voimapuolen että kestävyyspuolen kohillaan ja se on pientä tasapainoilua, käy helposti niin että että toinen treeni syö toista. Cooperista en tiedä paljonko nyt menis, mutta kyllä se satku pitäis ylös saada. Venyttely ja liikkuvuus on kans tärkeitä juttuja, ei halua ranskanleipiä kainaloon :)

JFG sanoi:
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon pakkislaisista harrastaa "yhdistettyä" eli koittaa saada massaa/voimaa ja lisäksi pitää juoksukunnon kohdallaan. Molemmat kärsii toisistaan. Omana haaveena olisi saada kunto cooper 3000 + penkki 1.5 x omapaino. Kumpikaan ei toteudu vielä. :D
hiton kova sälli sustki tulossa. täytyy vaa tehä maksimi ja voimatreenejä hitosti ja juosta niinku viimest päivää.

Treenien jaksottaminen kausiin voimaharjoittelu/aerobinen pk on ainakin itselläni pelannut. Talvella voimaa puntilla ja keväällä lenkit pitenee ja voimatreenit säilyttävänä. Kesällä ei punttia, vain punnerruksia, leukoja ym.oman kehon vastuksella. Syksystä taas puntilla kovempi intensiteetti.

Omia tuloksia puolen vuoden sisältä penkki 105 ja maraton 3.55 (ei paras aikani), cooperia en ole aikoihin juossut mutta luvataan että 3200 ainakin menee. Paino heiluu siinä 78-80kg.

Mä uskon että kovimmat tyypit eli tämän tapaiset
penkki/cooper jätkät löytyy tuolta
www.sppojat.com

Sotilaspenkkipunneruksen puolelta eikös niillä ole hyvä kestävyyskunto
sekä myös kova voimataso. Varsinkin nuo 70-80kilon väliltä
ja aika monet sen lajin harrastajat on varmaan Kessuja ja Vääpeleitä.

Voiko Cooperin testin juosta juoksumatolla. Eli siis yksinkertaisesti vetää juoksumaton taimeriin 12 minuuttia ja katsoo kuinka pitkälle pääsee? Pitäisikö siis esim. lisätä korotuskulmaa jotta tuo olisi vertailukelpoinen radalla juostavan testin kanssa.

Lopuksi vielä, onko jollain antaa Cooperin testin normirajoja keskipopulaatiolle ikäryhmittäin?

Kyllä sen pitäisi vastata radalla juostua, riittävän hyvin suuntaa se ainakin antaa. Muista että matto lähtee kuitenkin liikkeelle hitaasti, eli aloituksen suhteen on syytä tehdä jotain muutoksia.
Noista taulukoista vielä, kenen mielestä 2800 Cooper olisi ERITTÄIN hyvä?

Mun mielestä taas matolla juoksua ei voi verrata oikeaan tulokseen mitenkään. Matolla on niin paljon helpompi juosta, kun vauhti on tasainen ja rytmitystä ei tarvitse miettiä. Sen kuin antaa mennä miettimättä mitään...

Itse en juokse matolla muuten kuin lämmitellessä salille, koska siinä tottuu muutenkin väärään asentoon. Ainakin mä juoksen matolla paljon "pystymmin" kuin mitä oikeasti, kun eteenpäinkin pitäisi päästä. Matolla tulee vain lähinnä pompittua pystysuunnassa, kun matto rullaa kiltisti alla ja kilometrejä muka kuluu.

Eipä tuota rytmitystä kamalasti tarvi radallakaan miettiä, helppoahan tasaisen vaudin ylläpitäminen on kun laskee etukäteen kierrosajat.

Mitäs mieltä olette kaverit onko 100m/kk hyvä tulos cooperin tulokseen ? Siis kuukaudessa tulee tulokseen about 100m lisää ? Vai onko mahollisuuksia vielä kovempaan ? Tällainen treeni ohjelma minulla nyt on:

Ma: vapaa
Ti: Intervallit. ALuksi 10 min hölkkää sitten 85% sykkeellä 5x3min vetoja 2min palautuksella.
Ke: Sykkeellä 165 60min juoksua
to:vapaa
Pe: Intervallit radalla 5X800m, tavoite aika 3min/800m. Aluksi ja lopuksi juoksua 4,2km sykkeellä 150-160
La: palauttava lenkki
Su: Pitkäkestoinen lenkki sykkeellä 142. kesto 1h15min

Ikää tällähetkellä 18 vuotta ja tollasta ohjelmaa noudatan. Kommentoikaa ja tehkää parannuksia.

Kaiken olen tehnyt aina täysin säännöllisesti ja tulos nousi n.100m kuukaudessa.

Tarkan sanoi:
Mitäs mieltä olette kaverit onko 100m/kk hyvä tulos cooperin tulokseen ? Siis kuukaudessa tulee tulokseen about 100m lisää ? Vai onko mahollisuuksia vielä kovempaan ? Tällainen treeni ohjelma minulla nyt on:

Ma: vapaa
Ti: Intervallit. ALuksi 10 min hölkkää sitten 85% sykkeellä 5x3min vetoja 2min palautuksella.
Ke: Sykkeellä 165 60min juoksua
to:vapaa
Pe: Intervallit radalla 5X800m, tavoite aika 3min/800m. Aluksi ja lopuksi juoksua 4,2km sykkeellä 150-160
La: palauttava lenkki
Su: Pitkäkestoinen lenkki sykkeellä 142. kesto 1h15min

Ikää tällähetkellä 18 vuotta ja tollasta ohjelmaa noudatan. Kommentoikaa ja tehkää parannuksia.

Kaiken olen tehnyt aina täysin säännöllisesti ja tulos nousi n.100m kuukaudessa.

Kovaa vääntöä... huh huh :eek:

Toi pitkäkestoinen lenkki vois olla sykkeellä 120-130. Tai pointtina se, että ton lenkin vois ottaa sellasena, että pystyy puhumaan ilman ongelmia, eli kevyesti. Siten lisäät peruskestävyyttä, joka auttaa mm. coopperkunnon kohotusta pitkällä tähtäimellä.

En ihan tajua, että miksi perjantain harjoituksessa pitää olla intervallin lisäksi noin kovaa lenkkiä. Ota se 4,2 km verryttelynä 120-140 sykkeillä.

Suosittelen lauantaille lyhyttä ja kevyttä verryttelyä, ja päälle venyttelyä.

Mä en varmaan pystys vetää noin kovaa ohjelmaa, mutta jos todella pystyt tohon, niin ei muuta kuin 4000m cooper tulosta odottamaan :D

PS: paljonkos menee nyt coopperissa???

Back
Ylös Bottom