Cooper tavoite

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joh
  • Aloitettu Aloitettu
Reeenari sanoi:
Bekele juoksee aivan saletisti maksimi 400metriä 47-48sek. Aivan varmasti. Se taas tarkoittaa maksimi 100m...hmm?? No jotain 11 ja 12 sekan välistä.

On muuten pieni mies kun vituntäi tuo Bekele :) Pituutta varmaan sulka päässä 150cm.
onkin näköjään mielenkiintoista, että netissä on vaikka minkälaisia lukuja noista bekelen mitoista. IAAF:n sivulla mm. 66kg 174cm, joka taitaa olla ihan päin mäntyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reeenari sanoi:
Bekele juoksee aivan saletisti maksimi 400metriä 47-48sek. Aivan varmasti. Se taas tarkoittaa maksimi 100m...hmm?? No jotain 11 ja 12 sekan välistä.

On muuten pieni mies kun vituntäi tuo Bekele :) Pituutta varmaan sulka päässä 150cm.

Bekele on 160cm pitkä (siis ton mun laittaman linkin mukaan).

47-48 sekkaa voi juosta 11,50 satasen enkalla. Kun kyseessä on noin kova kestävyys juoksija, niin ehkä jopa 11,75??? Siis en nyt spekuloi Bekelen 100m aikaa, jota tuskin hän tietää itsekkään, koska ei ole varmaan kokeillut.

Mutta siis kova kestävyysjuoksija pystyisi ehkä juoksemaan 47,5 jos 100m kulkis 11,75. 11,50 ajalla se varmasti onnistuu.

Toki tässä vaiheessa pitää muistaa, mikä ero on juosta 100m telineistä, kuin 400m, jossa saadaan 3:lle sataselle lentävä lähtö. Eli kestävyysjuoksija joka juoksee 11,75 voi olla huippunopeudeltaan kovempi juoksija, kuin mitä 100m tulos antaa ymmärtää.

EDIT: Bekele 160cm ja 54kg (yksi lähde)

Tosiaan toi Bekelen "lihaksikkuus" voi johtua siitä, ettei TV:stä tajua, että se on noin pirun lyhyt. Jos ne laihimman näköset juoksijat on vaikka 170 cm tai jopa 175 cm.

Noin kuukausi sitten Moskovassa törmäsin Bekeleen. Jonotti ruokalassa edessäni. Olen itse hiukan yli 190cm ja olen ihan saletti, että Bekele ei voi olla paljon 160cm pitempi. Linnunluinen kaveri. Ja kovin kestävyysjuoksija ikinä.:worship:

Piti kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta en päässy... no niin Pertti 123 tein alokasmaisen virheen. tarkoitin voimaa en varsinaisesti lihaksia, mutta toisaalta kenelle sen vastauksen laitoin oli itse aika laiha, että ei varmaan kilojen lisäämisestä olisi haittaa (jos ne lisääntyisivät voimana). Eikö kimmoisuus liity mitenkään voimaan? Nopeusvoimaan.

Kyllä niiltä kymppitonnin menijöiltä nopeuttakin vaaditaan...

ihanahelena sanoi:
Piti kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta en päässy... no niin Pertti 123 tein alokasmaisen virheen. tarkoitin voimaa en varsinaisesti lihaksia, mutta toisaalta kenelle sen vastauksen laitoin oli itse aika laiha, että ei varmaan kilojen lisäämisestä olisi haittaa (jos ne lisääntyisivät voimana). Eikö kimmoisuus liity mitenkään voimaan? Nopeusvoimaan.

Kyllä niiltä kymppitonnin menijöiltä nopeuttakin vaaditaan...

Kun puhuin täällä kimmoisuudesta, niin esitin asian siinä valossa, että juoksijalla olis tärkeetä olla kimmoisa pohkeen rakenne luonnostaa (tumma ihoisilla on kimmoisampi kuin meillä valkosilla). Eli rakenteellinen kimmoisuus kuluttaa vähemmän happea, kuin lihastyöllä tehty ponnistus.

No totta helvetissä erot on pienemmät satasella ja vaikka 10km:lla.

En noista ajoista tiedä mutta esim:

Satanen 10s verrattuna satanen 13s, ero on 30%

Tunnin juoksussa sama 30 prosentin ero on 18 min..

Ite oon 170cm 75kg, on kyllä paljon lihasta tosta massasta, mutta pikkunen mahakin löytyy. Poltan tupakkaa ja käytän nuuskaa, mutta silti juoksen cooperin 3300m ja 10km menee noin 42-43min. Et mielestäni tämmöseltä flashbackiltä ihan hyvin :)

D0peman sanoi:
Ite oon 170cm 75kg, on kyllä paljon lihasta tosta massasta, mutta pikkunen mahakin löytyy. Poltan tupakkaa ja käytän nuuskaa, mutta silti juoksen cooperin 3300m ja 10km menee noin 42-43min. Et mielestäni tämmöseltä flashbackiltä ihan hyvin :)

neljän tonnin miehiä ilman tupakkaa :rolleyes: anyway, paremmin kuin itse vaikka en enää sauhuttelekaan :worship:

Pertti 123 sanoi:
Kun puhuin täällä kimmoisuudesta, niin esitin asian siinä valossa, että juoksijalla olis tärkeetä olla kimmoisa pohkeen rakenne luonnostaa (tumma ihoisilla on kimmoisampi kuin meillä valkosilla). Eli rakenteellinen kimmoisuus kuluttaa vähemmän happea, kuin lihastyöllä tehty ponnistus.
En tiedä kuinka totuudenmukainen oli ohjelma, jota Yleltä tässä yks kaunis päivä katsoin. Siinä vertailtiin kenialaisia ja tanskalaisia nuoria juoksijoita. Jotkut tanskalaiset tutkijat siis vertailivat.

Tutkimuksessa todettiin, että ainoa tärkeä asia, joka vaikutti juoksusuoritukseen sekä kehitykseen ja oli näillä junioreilla erilainen oli jalan paksuus. Kenialaisilla oli keskimäärin huomattavasti ohuemmat jalat ja näin ollen hapen tarve paljon pienempi.

Tutkimus oli varmaankin melko pitkältä aikaväliltä, koska tätä oli testattu käytännössä. Siinä oli siis treenattu tanskalaista ja kenialaista kaveria samalla tavalla ja kehitys oli ollut samanlainen, kunhan jalan paksuus oli sama.

No meikäläinen asetti tavotteeks 3000m. Pituus 180 ja paino 82. Tuli sitten juostua juuri se 3025m että onnistuin tavoitteessani hyvin.

Oisko jollakin pistää linkki jollekin sivulle josta voi katsoa eri juoksumatkojen suomenennätyksiä ja maailmanennätyksiä ku mulla ei ole ihan tiedossa näitten kaikkien matkojen ennätykset?

Mää juoksin 2600 metriä cooperin testissä ja aikomukseni on parantaa se kolmen tonnin paremmalle puolelle. Se on mielestäni aivan realistista, kun aikaa on reilu puoli vuotta.

2700m----3000m, puolessa vuodessa täällä

Mä oon kyllä sitä mieltä, että salitreeni voi auttaa juoksuunkin. Ite oon huomannu miten kevyempi askel on, kun on vähän jalkojaki treenaillu. Suosittelen jotain juoksusta poikkeavaa jalkatreeniä, esim. kyykky käsipainoilla tai tangolla. Maastavetokin voi olla pieni apu. En tiedä tarkkaan onko siitä ollu omaan juoksemiseen miten iso apu, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Onhan ne selkälihaksetkin merkittävässä osassa juoksussa.

"Coopperin ajan saat selville juoksemalla sen Coopperin!" Sehän on selvä. =) Lähdin vaan kyselemään suuntaa antavia arvioita kuinka paljon saisin testissä juostua ja mikä olisi realistinen tavoite juosta vaikka tasan 3k. Aikaisemmin en ole lenkkeillyä harrastanut, mutta pyöräilen ahkerasti kesät talvet ja voimatreeniä kolmesti viikossa. 10 vuotta on sitten ahkerasti pelailtu lätkää/jalkapalloa ja useita vuosia Han moo doa. Kuitenkin pohjat juoksuun on olemassa, ja olettaisin että näin aloittelijana saisin tuloksen suht nopeastikin nousuun.

Lähtötasoa. Eilinen lenkki oli pituudeltaan 4,92km joka meni aikaan 27:30. Neljän kilometrin kohdalla alkoi arvailu että saanko tavoitteen juostua (4,92km), ja viimeiset 300m pisti kylkeen niin maan perkuleesti ja hengitystäkään en saanut pidettyä rauhallisena.

Nyt parin kuukauden aikana olen saanut muutamia lenkkejä juostua (4-6 ehkä) ja olen lineaarisesti lähetenyt tavoittelemaan vanhan kilometrimäärän parannusta. Olen edelliseen lenkkiin nähden lisännyt matkaa 100-200m. Tällainen metodi toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei ole kovinkaan hyvä parantamaan Cooper- tulosta.

PS. Otan tavoitteeksi lukea näitä Cooper- ja juoksuthreadejä kunhan tässä kerkeän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom