Citykanit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
mielestäni Kauppalehden Optiossa oli kuluneena talvena citykaniresepti? Kehuivat muistaakeseni makua riistaiseksi, mutta onkohan tuollaisten syöminen vaarallista jos tosiaan roskiksia dyykkaavat ja narkkarinpaskalla elävät?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pataan vaan. Ja jos nuorempia yksilöitä vielä sattuis kohdalle,niin sitä mureampaa syötävää.

Ehkä suurin ongelma citykaneissa on raskasmetallit yms. liikenteestä tulevat saasteet- Ei kannattane montaa kertaa viikossa syödä vanhemmista yksilöistä tehtyä pataa.

voiko noita ihan oikeasti pistää pataan jos sattuu saamaan kiinni, etteivät ole syöneet mitään myrkyllistä narkkarinpaskaa tai citymömmöjä?
Ihan oikeasti voi pistää pataan. Enemmän olisin huolissani siitä mitä teollisesti tuotetulle lihalle on syötetty. Kani ei syö ihmisen ulostetta, söiskin.. sehän se ongelma on kun maistuu se kaninruoka liiankin hyvin.

edit. joku voi korjata jos olen väärässä, mutta luulen ettei raskasmetalleita joihin pupuihin ehdi paljon kertyä, ne kun rikastuvat ravintoketjussa, ja jänö on ensimmäisen asteen kuluttaja.. Itämeren kalat ne vasta paskassa lilluvatkin.

Länsi Vantaalla OKT-alueella asustavana tuntuu että noi on lisääntyny viime vuosien aikana.. Melkeinpä jokainen ilta kun tulee ajettua himaan pientä kotitietä niin näkee jonkun rusakon/kanin/minkälie matkalla.

edit. joku voi korjata jos olen väärässä, mutta luulen ettei raskasmetalleita joihin pupuihin ehdi paljon kertyä, ne kun rikastuvat ravintoketjussa, ja jänö on ensimmäisen asteen kuluttaja.. Itämeren kalat ne vasta paskassa lilluvatkin.[/QUOTE]

Jep jep. Juurikin näin.

Siis missä noita yleensäottaen näkee? Ite asun Itä-Helsingissä ja valehtelematta en ole nähnyt yhtään ns. citykania täälläpäin, enkä oikeastaan muuallakaan. Rusakoita muutama pomppii silloin tällöin pihan poikki, mutta ei niitä ole sen enempää, kuin koskaan muulloinkaan - pikemminkin vähemmän. Oon kauan ihmetelly tätä hypetystä noista kaneista kun en ite ole yhtään nähnyt, mutta voihan se olla, että oon vaan sokee.

Itekin Idästä ja ei täällä ole muuta kun rusakoita ja metsäjäniksiä, joskus joku harhautunut yksilö villikaneja näkynyt.

Mutta: Kalasatamassa asui ainakin vielä talvella yhdyskunta, näkyi metron ikkunasta aina kun siitä hurautti ohi. Myös viikissä lahdentien varressa olen nähnyt villikaneja. Pelloilla (viikki) en sentään.. itiksen kulmilla ei tosiaan ole näkynyt.

Mutta opetelkaa ihmiset hyvät nyt tunnistamaan metsäjänis, rusakko ja villikani toisistaan. Erot ovat selkeät.

Hyi helvetti että on ärsyttäviä elikoita nuo kaniinit:curs: pitäs kyllä tappaa koko kanta pois. Ei mitään myötätuntoa noita sikiäviä tuholaisia kohtaan. Vaikka muuten luonnota pidänkin:)

Syö istutuksia ja tuhoaa puita kun kaarna maistuu aika hyvin. Olikos se, että töölönlahden ympäristön vahingot olivat jo 100ke noitten pupujen takia.

Ajan usein keskustasta itä-pasilaan, töölönlahden viertä pitkin (hesperianpuiston puolelta), niin matkan aikana riippuen päivästä ja kellonajasta näkee about 20-40 pupua. Itseäni ei sinällään nuo puput häiritse, mutta on ikävä katella puoliksi syötyjä puita ja pensaita...

Ainakaan täällä Keski-Espoon korkeudella ei vielä ole citykaneja näkynyt. Lähimmät havainnot ovat Lauttasaaresta Länsiväylän varrelta ja kuuleman mukaan myös Leppävaarassa on jo elukoista havaintoja.

Juu, itse näin viime syksynä kaks kanikkaa Mäkkylässä,
kun kävin muuttoauton palauttamassa.
Leviämään päin.

Olen Kampin poikia enkä yhtään kaniinia ole nähnyt. Sisäpiha onkin toisaalta talossa miesmäisesti MadMax-tyyliin asfalttia, yksi kukka on naapurin mummon ikkunan alla.

Kanit on tervetulleita temmeltämään mun ikkunan alle!

Täytyisi tehdä joskus ytimeen kaninbongaus reissu. Ei ole mitään laumoja näkynyt silloin kun olen siellä itse ollut.

Onko noi aktiivisia lähinnä aamulla ja myöhään illalla? Keskellä päivää ei näy niin paljoa?

Kanit on tervetulleita temmeltämään mun ikkunan alle!

Jos tietäisit minkälainen tuhoeläin on kyseessä, et noin sanoisi :D

Jossain vaiheessa 90-luvulla keskusteltiin kovasti Kanien poistosta, kun populaatio oli sangen pieni ja hyvin rajoittuneella alueella. Suomessahan ei tuolle ole luontaista vihollista, mutta esim. Frettejä käytetään niiden pyytämisessä. Tietenkin esim. huuhkaja, kettu ja isommat haukat ei tee eroa jäniksen ja kanin välillä, mikäli vaan sellaisen saavat popsittavaksi. Kanin pyytäminen on vaan ko. elukoillekin huomattavasti hankalampi juttu, kuin esim. rusakon tai jäniksen.

Kuitenkin, siinä vaiheessa kun asialle olisi ollut tehtävissä vielä jotain astuivat luonnonsuojelijat mukaan kuvaan ja niiden hävittäminen kävi poliittisesti mahdottomaksi. Kukaan ei uskaltanut ottaa vastuuta, vaikka tuhoeläinstatus varsinkin vieraseläimenä, oli hyvin tiedossa. Ei ehken vielä, mutta jossain vaiheessa ruvetaan perustuksia korjailemaan taloista ja kanien onkaloita täyttämään, niin muistellaan sitten miten ihanan näköinen pallero se on :D

Tänä aamuna viimeksi ajoin Vauhtitiellä kanin kuoliaaksi,suoraan juoksi bilikan alle.

Asustelen Kampissa ja tulee käveltyä päivittäin Ruoholahden villojen ohi niin siinä pitkin katua niitä näkyy paljon varhain aamulla ja myöhään illalla. Parhaimmillaan olen bongannut lähes 20 yksilöä puputtamassa tien vieressä olevalla nurmikkokaistaleella puolen yön tienoilla.

Eikös se Helsingin kaniasiamies ole sanonut, että peli on jo menetetty. Kantaa ei enää saada tuhottua. Olis pitäny hoidella jo ajat sitten, kuten TLP jo sanoikin. Tulee mieleen tilanne, kun kerran verinen rusakko venkuloi kadulla ja kissa jahtasi sitä. Siinä sitten joku lenkkeilijä kauhuissaan kyseli, että pitäiskö soittaa poliisille?

Jos nuo puput joskus Turkuun asti leviää, niin minä ainakin ajatan niitä koirilla. Hesarissa taisi viime kesänä olla juttu siirtolapuutarhasta, jossa jonkun kissa lahtasi kaneja oikein urakalla. Oli tykätty kissa siinä puutarhassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom