Citykanit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Lähden joka päivä useamman kerran koiran kanssa liikkeelle Oopperan kohdilta ja näen yhdellä reissulla pahimmillaan reippaat sata pupua. Koira on ihan villinä niiden perään mutta valitettavasti ei voi irti päästää ja tuntuu, että puputkin on sen jo oppinut. Tuhoa ja papanoita on ihan älyttömästi Töölön/hietalahden/rajasaaren alueella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nikkehän se. Kohtuu isännän näköinen kaveri. :D

Nikke pitää jöötä. Ihana. Jo ilmeestäkin näkee, että tuo katti ajaisi vaikka karhun tiehensä tarvittaessa. :)
Ja Nikke näkyy vielä olevan aivan tuikitavallinen pullero maatiainen. Kun vielä saataisiin nämä taajamien pullamössökatit pyydystämään rottia, niin palautettaisiin kissa entiseen arvoonsa ja tehtäväänsä.

Tulevaisuudessa kun talvet lämpenee niin nuo pallerot leviää aina vaan pohjosemmaks ja varmaan 50 vuoden sisällä nuo on keski- ja etelä-suomessa samanlainen ongelma ku australiassa, jossa nuo on oikeasti tosi paha riesa. Onko tuo nyt ihme kun ei juuri oo luonnollisia vihollisia, tekee 3-4 poikuetta vuodessa ja lisäksi nuo kanit vielä kaivelee tunneleita joka puolelle, mitä metsäjänikset ja rusakot eivät tee.

Mitenkä joku väitti että petoelukoille ois vaikempi saalis tuo kuin rusakko/jänis? Toihan on pienempi ja hitaampi elukka.

Mitenkä joku väitti että petoelukoille ois vaikempi saalis tuo kuin rusakko/jänis? Toihan on pienempi ja hitaampi elukka.

Tuon luolahommelin takia ja se hitaus, noinkohan se sittenkään aivan sitä on kun tarve tulee ?

Ihan hyvä hommeli että edes kissa pystyy niitä jonkin verran aisoissa pitämään. Kovia petojahan ne on muutoinkin, tehokkaampia saalistajia tällä pallolla.

Tulevaisuudessa kun talvet lämpenee niin nuo pallerot leviää aina vaan pohjosemmaks ja varmaan 50 vuoden sisällä nuo on keski- ja etelä-suomessa samanlainen ongelma ku australiassa, jossa nuo on oikeasti tosi paha riesa. Onko tuo nyt ihme kun ei juuri oo luonnollisia vihollisia, tekee 3-4 poikuetta vuodessa ja lisäksi nuo kanit vielä kaivelee tunneleita joka puolelle, mitä metsäjänikset ja rusakot eivät tee.

Luin threadia tähän asti (edit. tää oliki vika sivu, mun kone näytti eka 6 sivua) kun alkoi tehdä mieli kirkua! Niitä on jo täällä Rovaniemellä asti, ei ihan yhtä paljon ku Hesassa mutta iltalenkillä voit nähdä helposti 10 kappaletta tallailemassa :curs: Oon monesti koittanu ajaa pyörällä päälle ja melkeen onnistunukki siinä :rock:

Luin threadia tähän asti (edit. tää oliki vika sivu, mun kone näytti eka 6 sivua) kun alkoi tehdä mieli kirkua! Niitä on jo täällä Rovaniemellä asti, ei ihan yhtä paljon ku Hesassa mutta iltalenkillä voit nähdä helposti 10 kappaletta tallailemassa :curs: Oon monesti koittanu ajaa pyörällä päälle ja melkeen onnistunukki siinä :rock:

Metsäjänis ja kani on eri asia:jahas:. Tuskin ne nyt siellä asti talvea kestää.

ahaha samixii:dance2: meitsi linkoo joka kerta kivillä ta yritän ajaa fillarilla päälle:D mutta en kyllä usko että noita palleroita on Rovaniemellä:eek: ja jos on niin kuolevat kyllä joka ikinen talven aikana

Söpöjä elukoita söivät istutuksia tai ei. Annetaan sen tappamisen kuulua niille kellä siihen on luvat ja sitten tietenkin petoeläimille.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...taa+kania+haaveihin+Helsingissä/1135244315945

Hillereitäkin käytetään kanijahdissa.Mä luulen että tehokkaimmat elukat olisi ne pikkaset terrierit joita käytetään rottajahdissa.Nehän ei jää leikkimään saaliilla tai syö sitä vaan listivät niitä niin paljon kun ehtivät.

Tulee tuo kiinnioton ongelma taas vastaan koirilla metsästettynä. Terrikät on hyviä luolakoiria sellaista eläintä vastaan, joka käy puolustautumaan (supi, mäyrä ja kettu). Kani tuskin puolustautuu ja montako pakoaukkoa niillä on luolissaan, siitä en tiedä ?

Fretti, eli kesyhilleri olikin jo mainittu tuolla aiemmin. On luontainen vihollinen siellä, missä niitä molempia villinä on.

Joskus vuosi sitten asiasta oli juttua Koiramme-lehdessä.Siinä joku kennelin-omistaja nainen kertoi rotanmetsästyksestä,hän teki sitä koirillaan tilanomistajien tilauksesta.Putsasivat navettoja ja talleja naisella oli vielä joku ase mukana millä ampu ylös orsille kiivenneet rotat.

Paskat Rovaniemellä mitään kaneja ole. Opettele tunnistamista.:dance: Täällä ei ole kuin metsäjäniksiä, rusakkokaan ei ole levinnyt tänne asti. Tai saattaahan niitä joku yksilö olla, mutta ite en oo ikinä nähny rusakkoa Rovaniemellä.

Supikoiria alkaa täällä pohjoisessakin jo näkymään. Ja mikä parasta, kun kyseessä on paikallisille ennestään tuntematon elukka, jotkut idiootit jopa ruokkivat niitä.

Joskus vuosi sitten asiasta oli juttua Koiramme-lehdessä.Siinä joku kennelin-omistaja nainen kertoi rotanmetsästyksestä,hän teki sitä koirillaan tilanomistajien tilauksesta.Putsasivat navettoja ja talleja naisella oli vielä joku ase mukana millä ampu ylös orsille kiivenneet rotat.
Hoo, ja Martin Clunesin esittämässä 2-osaisessa koiradokumentissa oli tota kans, jollain miehellä oli pari Russellia, joilla rottia teilattiin.
Farmari nosti heinäpaalit trukilla ilmaan, paljastaen rotat näin koirille.
Joka kerta kun heinäpaali nousi ja rotat paljastuivat, niillä oli 1-3 sekuntia elinaikaa jäljellä. Uskomattoman tehokkaita haukkuja.

Eipä terriereistä taida olla apua kaninmetsästyksessä. Ainakin nuo metsästysrotuiset ovat sen verran suuria että eivät varmasti luoliin mahdu. Ainoa hyötykäyttö on siinä että ottaisivat kiinni ulospyrkiviä jos luolassa on fretti. Ja eipä ne fretitkään niitä alle niittaa, vaan ajavat ulos jossa on verkot luolaston ympärillä. Mutta kaninmetsästykseen on olemassa ihan sitä varten jalostettu koirarotu, eli kaniinimäyräkoira. Kun varsinaisten metsästysterrierien pienimpien narttujenkin rinnanympärys on noin 40 cm, niin kaniinimäyräkoiralla rinnanympäryksen tulee olla alle 30 cm.

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/ihmiset_paajutut/8161320.shtml

Siinä olisi juttu terrierien rottajahdista.

Tuossa Hesarin artikkelissa oli maininta siitä, että kanien pyydystämistä saisi erikoisluvalla jatkaa vaikkakin riistaeläimillä on yleensä lisääntymisaika rauhoitettu. Samassa tekstissä kuitenkin luki, että kanien metsästys lopetetaan kun lisääntymiskausi alkaa. Minä en ymmärrä?
Niin paljon kuin pupuista tykkäänkin ja itseltänikin niitä löytyy, luulisin tuon tappamisen olevan jatkuvaa ja ennenkaikkea kohdistuvan myös lisääntymisaikaan, jos tuo ongelma joskus halutaan saada kuriin.

luulen kyllä että noille rajoituksille viitataan kintaalla jos kanit pääsevät landelle saakka leviämään. Kehä III:sen ulkopuoella virkamiesten puheista ei tarvitse muutenkaan juuri välittää.

Erikoislupa koskee käsittääkseni esim. kasvitieteellistä puutarhaa jne mestoja, ei mitään puistoalueita. voin toki olla väärässäkin.

Tuossa Hesarin artikkelissa oli maininta siitä, että kanien pyydystämistä saisi erikoisluvalla jatkaa vaikkakin riistaeläimillä on yleensä lisääntymisaika rauhoitettu. Samassa tekstissä kuitenkin luki, että kanien metsästys lopetetaan kun lisääntymiskausi alkaa. Minä en ymmärrä?
Niin paljon kuin pupuista tykkäänkin ja itseltänikin niitä löytyy, luulisin tuon tappamisen olevan jatkuvaa ja ennenkaikkea kohdistuvan myös lisääntymisaikaan, jos tuo ongelma joskus halutaan saada kuriin.

Toi nyt on ihan inhimillinen tekijä, eli ei haluta niiden poikasten nääntyvän sen takia, että emä tapetaan. Riistaeläimille, kuten tuhoeläimillekin koskee 1 painava sääntö. Vältä turhaa kipua/rääkkäämistä, jos tapat niin tapa mahdollisimman nopeasti. Tällä pykälällä esim. takapihalla eläimen lopettaminen aseella olisi periaatteessa sallittua, mikäli se eläin tulee kituvana siihen paikalle. Tietenkin esim. kanin kanssa se ei välttämättä mene läpi, koska sen voi lopettaa helposti muillakin keinoin, mutta vaikkapa kolarihirven saat lopettaa jos mukanasi on ase ja sen pystyt tekemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom