Chuck Palahniuk-2000 luvun kovin kirjailija?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
pexxi sanoi:
Chuckilta tulee uusi novellikokoelma tänä kesänä...

Puuh, ei ole Portland-matkaopas vielä tullut luettua, pääsiäisenä aloitin, puolessavälissä on, mutta kuten joku kirjoitti, niin on aika hardcorea....
:rolleyes:

Kuitenkin, tuo novellikokoelma taitaa olla viime viikolla ostamani Non-Fiction, vaikuttaa selailun perusteella taasen luettavalta. Erityisesti kokoelman alussa oleva Introduction on kiinnostava, siinä C selittää hieman kirjojansa ja mitä niiden ympärillä on tapahtunut viime vuosina. Olisi mielenkiintoista tietää Chuckin tämänhetkisen kustannussopimuksen speksit, toivottavasti ei ole tyyliin 8 kirjaa kuudessa vuodessa tms -- haluaisin tarinoidensa laadun pysyvän korkeana ja kiinnostavana - kerron lisää kun pääsen Non-Fictioniin kiinni.

Anyhow, mies on kuitenkin päässyt toisen kirjan kirjoittamisen paineista eroon. Toivottavasti keski-ikäistyminen ja mukavoituminen ei vie kertomuksilta terää pois - enpä tuohon kylläkään usko, sen verran hyvää kieltä C tuntuu kirjoittavan.

ja btw, kiitos Pexxi, kun pidät tätä threadia elossa, kiinnostavia haastattelua jne :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Novellikokoelma löytyy hyllystä. Naiseni osti tuon... mulle ei sinällään tarjonnu paljon uutta, koska olen lukenut noita novelleja Chuckin sivuilta (olivat aikoinaan siellä). Mutta hyvää stuffii silti!

Vai Chuck paljastui homoseksuelliksi... vähän harmi.
Ei se että suuntautumisensa haittaisi, vaan se että aina kun machoilija osoittautuu geiksi niin nössöt on tyytyväisiä... että "makkoilijat on kaikki kaappihomoja ja yrittää päteä" ja muuta idioottimaista ja sekös harmittaa.
Oon tykännyt Chuckista Fightista alkaen, ja sitten kun näin että kundilla on vielä lihaksetkin niin olin fani... oon helppo.

Tämän ketjun innoittamana luin Palahniukilta Tukehtuminen-kirjan sekä Eloonjäänyt-kirjan.

Molemmat olivat ihan perseestä.

Mä en ymmärrä, miksi pitää kokoajan tunkea sinne jotain pervoa pimppi, kulli, kusi, paska, oksennus, kuolema, masennus, mielisairaus, itsemurha -läppää? Se ei vaan sytytä mua. Mä tykkään iloisista kirjoista, joissa on onnellinen loppu. Mä en halua kokoajan kirjaa lukiessani tajuta, ettei elämässä ole tarkoitusta. Mä haluun unohtaa sen vittumaisen asian edes hetkeksi. Mua rupeaa masentaman nämä paskakirjat.

Chuckin kirjat tuntuvat pyörivän saman aihepiirin ympärillä. On päähenkilö, jolla ei mene ihan yees (ihan niinku mä). Häneltä on kadonnut tarkoitus elämästään. On vaan tyhjää ja kaikki on yhdentekevää. Niinpä hän, tajuttuaan ettei millään ole loppujen lopuksi mitään väliä, innostuu tekemään hurrrjia juttuja.

Palahniukilla on myös aina jotenkin doping -aineet mukana kirjoissaan...

Sun pitää ymmärtää, ei vain tietää, vaan todella :eek: YMMÄRTÄÄ, että jonain päivänä sä kuolet...
Sitten kun oot sen ymmärtänyt, elämä paistaa sut kovaksi etkä sä tarvi enää iloisia maijapoppaskirjoja...
:rock:

Belmondo sanoi:
Sun pitää ymmärtää, ei vain tietää, vaan todella :eek: YMMÄRTÄÄ, että jonain päivänä sä kuolet...
Sitten kun oot sen ymmärtänyt, elämä paistaa sut kovaksi etkä sä tarvi enää iloisia maijapoppaskirjoja...
OHO!

Nyt mä ymmärsin! Siis YMMÄRSIN!

Eiköhän kohta ala helpottamaan... :o

Belmondo sanoi:
:rock:

Oliko tuo lainaus sen dingelidongeli-kirjailijan kioskiteoksista vai miksi mie en ymmärrä?

Toiset pitää romanttisista komedioista ja toiset ei. Ei ole kyse mistään elämän oivaltamisesta vaan siitä että kyseisille ihmisille ei maistu negatiivinen kirjallisuus. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kirja ei ole paska vaan koska joku siitä ei pidä.

sgege sanoi:
Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kirja ei ole paska vaan koska joku siitä ei pidä.
Millä perusteella kirja sitten on paska? Onko siihen joku täsmällinen universaali määritelmä?

Mä jo arvaan, mitä sä aiot vastata tähän. Älä siis vaivaudu.

gnut sanoi:
Tämän ketjun innoittamana luin Palahniukilta Tukehtuminen-kirjan sekä Eloonjäänyt-kirjan.

Molemmat olivat ihan perseestä.

Mä en ymmärrä, miksi pitää kokoajan tunkea sinne jotain pervoa pimppi, kulli, kusi, paska, oksennus, kuolema, masennus, mielisairaus, itsemurha -läppää? Se ei vaan sytytä mua. Mä tykkään iloisista kirjoista, joissa on onnellinen loppu. Mä en halua kokoajan kirjaa lukiessani tajuta, ettei elämässä ole tarkoitusta. Mä haluun unohtaa sen vittumaisen asian edes hetkeksi. Mua rupeaa masentaman nämä paskakirjat.

Chuckin kirjat tuntuvat pyörivän saman aihepiirin ympärillä. On päähenkilö, jolla ei mene ihan yees (ihan niinku mä). Häneltä on kadonnut tarkoitus elämästään. On vaan tyhjää ja kaikki on yhdentekevää. Niinpä hän, tajuttuaan ettei millään ole loppujen lopuksi mitään väliä, innostuu tekemään hurrrjia juttuja.

Palahniukilla on myös aina jotenkin doping -aineet mukana kirjoissaan...

Paskakirjat? Nooh, toinen äidistä ja toinen tyttärestä..? Palahniuk on sellainen kirjailija, ettei se uppoa kaikkiin. Onneksi kaikkea ei tarvitse lukea..

Gnut, eli jos sanon että olet tyhmä sinä olet tyhmä? Ei. Se tarkoittaa että minä en tiedä mistä puhun. Star Warssia lainatakseni ¨Only Siths think in absolutes.¨ Eli se mikä ei sinusta ole maailman paras kirja ei ole huonoin. En hyökännyt suoraan sinua vastaan aikaisemmin enkä nytkään. Sanon vaan sanottavani.

PS: Palahniuk on varmasti parhaita kirjoittajia genressään.

Edit: olikohan se ¨Only Siths deal in absolutes¨?

Kyllähän Palahniuk on genressään mainio kirjailija. Niin ja tottahan tuo on, että ko. hepun kirjat OVAT täynnä irstailua, sekoilua, elämän tyhjyyttä jne juttuja mitä edellä on lueteltu..
No, mutta meikäläiseen tarinat uppoavat, koska kenen elämä on jotaa ruusuilla tanssimista? Ei ainakaan mun. Niin ja jätkä kirjoittaa hyvin ja aiheet ovat sangen omaperäisiä.

..ja toisaalta mä diggaan lukea noita ei-niin-mukavia kirjoja. Jotenkin tuo elämän synkkä/pimeä puoli kiehtoo enemmän, kuin joku Sound of Music -meno ;)

:offtopic:

tossa kans yksi "onnellinen" opus:
http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/tiedot.php?id=3324
:4:
Niin ja Burroughs on aina Burroughs, suosittelen:
http://www.sammakko.com/kirjat_ja_kirjailijat/ulkomaiset/William_S._Burroughs/index.php

Onko kukaan saanut vielä luettua tuota Hauntedia? Onko mistään kotoisin?

Heh, chuckia voisi kutsua 2000-luvun de sadeksi :D

Haunted on sellainen omituisilla väliosuuksilla varustettu kokoelma novelleja, joista yksi on kuuluisa Guts (josta kirjoitettu myös tässä threadissa). Aika lupaavalta vaikuttaa..

Puuh, ei ole Portland-matkaopas vielä tullut luettua, pääsiäisenä aloitin, puolessavälissä on, mutta kuten joku kirjoitti, niin on aika hardcorea....
:rolleyes:

Voin nyt maaliskuussa 2009 tunnustaa, että tuo kirja ei tule minulla loppuun luettua. Kuukausia, vuosia pyöri sormissa ja hyllyissä, mutta tarina ei jaksanut kiinnostaa niin, että olisin takakanteen saakka jaksanut.... pahoillani, it can also be me :(

----- no, ok epic-fail nosto vuodesta 2005-2009, häpeän itseäni..

edit: Palahniuk on sittemmin tehnyt parikin kirjaa, eivät oikeastaan ole luettavien joukossa. En suosittele enää, ikävä kyllä.

Voin nyt maaliskuussa 2009 tunnustaa, että tuo kirja ei tule minulla loppuun luettua. Kuukausia, vuosia pyöri sormissa ja hyllyissä, mutta tarina ei jaksanut kiinnostaa niin, että olisin takakanteen saakka jaksanut.... pahoillani, it can also be me :(

----- no, ok epic-fail nosto vuodesta 2005-2009, häpeän itseäni..

edit: Palahniuk on sittemmin tehnyt parikin kirjaa, eivät oikeastaan ole luettavien joukossa. En suosittele enää, ikävä kyllä.

Häpeä todellakin. Luet paskaa ja nostat muumiothreadin-> fail.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom