Chuck Palahniuk-2000 luvun kovin kirjailija?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Valitettavasti ei ole linkkiä. Noi www.chuckpalahniuk.net sivustot ovat se paras paikka tutustua mieheen..

No, joo machoiluahan sekin on ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin, "Fugitives and Refugees: A Walk in Portland, Oregon" tilattu Amazon.de'stä, 14.46€. Kerron sitten millainen oli.

Katsoin vähän sen dokumentaario/haastattelu-DVD'nkin perään, mutta sitä ei vielä tuntunut löytyvän muualta kuin palahniuk-saitilta, ...jäi hankkimatta tällä erää.

Tukehtumista on nyt luettu vajaat sata sivua ja aivan loistavaa tekstiä. Nauratti kyllä aivan sutena se kuvaus siitä minkälaista porukkaa seksiaddiktien kokouksissa käy :hyper: . Pakkohan se tuo fight club on jostain päin muailimaa itselle tilata.

Kertokaahan mielipiteitä tuosta Portland-oppaasta, kunhan joku on sen lukenut? Tukehtuminen on myös hyvä kirja..hieman erilaista Palahniukia, mutta silti. Mikä pahinta, noi seksiaddiktien pahimmat jutut ovat tosia, väittää kirjailija itse joka osallistui kokouksiin puolisen vuotta!

Palahniuk kertoi mm. seuraavaa haastattelussa Choken (Tukehtuminen) tiimoilta:

"He tarjosivat minulle M&M-karkkeja ja ajattelin vaan, että missäkähän nuo kädet ovat olleet, jotka karkkia tarjoavat? Ja pistin namuja taskuihini aina kun niitä tarjottiin, lopulta taskuistani valui vana sulanutta suklaata..." :hyper:

Fight club oli kirjanakin aivan upea, kuten odottaa saattoi. Yllätyksenä tuli kuinka uskollinen leffa oli kirjalle.Oikeastaan fiilis oli koko ajan suht samanlainen kuin leffaa katsoessa, mutta Tylerin hahmo jäi kirjassa IMO liian vähälle huomiolle ja tarkastelulle. Tuon takia pidänkin leffasta astetta enemmän, vaikka kirjakin oli todella loistava. Suomennosta jään odottelemaan...

Palahniukin homous ei oikeastaan tullut kyllä yllätyksenä. Johan leffaakin pidettiin täysin miehille suunnattuna machoiluna ja valitettiin miesvaltaisuutta. Ravistelee tosin perinteisiä homo-stereotypioita. ;)

Joo eilen tuli pitkästä aikaa tsekattua Fight Club. Hieno leffa, tosiaan yllättävän uskollinen kirjalle! Fincherin ohjaus on todella laadukasta työtä ja filmi on tyylikäs kuin mikä. Fight Club on muuten budjetiltaan n. 70 miljoonaa dollaria, joten ei mitenkään halpa teos. Ja Palahniuk on sanonut, ettei voisi toivoa parempaa leffaa kirjastaan!

pexxi sanoi:
Kertokaahan mielipiteitä tuosta Portland-oppaasta, kunhan joku on sen lukenut?

Pidetään hulluja (ml. minä) jännityksessä, kirja saapui alkuviikosta, hyväntuntuinen luettava, teksti juoksee, on varmaan Portlandin kävijöiden tulevaisuuden alternative matkaopas.

Luen pääsiäisen kuluessa, kirjoitan sitten mietteeni tänne.

pexxi sanoi:
Ei todellakaan kukaan täällä tunne miestä?

No, uteliaaksihan tässä tulee kun kaikki hehkuttaa niin kovasti sen puolesta. Monen kirjailijan kohdalla käy niin että yksi romaani saattaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos mutta toinen tai kolmas kirja sitten tärppää. Muistan kun itse tykästyin aikoinaan Tony Morrisonin kirjoihin ja luin sitten lopulta ne kaikki...

Laitetaan työn alle tuo mainitsemasi kirjailija!

:kippis1:

Tutustuhan ihmeessä. Mun lukemiset alkoivat uudelleen silloin, kun Palahniukiin tutustuin! Varsinkin alkupään tuotanto (Fight Club, Survivor ja Choke) on loistavaa kamaa!

Fugitives and Refugees: A Walk in Portland, Oregon löytyi Helsingin Akateemisesta!
Ihan hauskoja anekdootteja miehen omasta elämästä, mutta matkaopasmaisen sisältönsä vuoksi suosittelen vain diehard-faneille!

Jes! Upea thread. Hienoa, että täällä pakkotoistossa on muitakin Palahniuk faneja. Itse olen lukenut kummatkin suomeksi ilmestyneet, eli Tukehtumisen ja Eloonjääneen. Muut kirjat on hankintalistalla.

Palahniuk on kyllä mielestäni maailman toisiksi paras kirjailija. Paras on itseoikeutetusti Palahniukin esikuva Bret Easton Ellis - pistänkin hänestä threadin pystyyn oitis.

salihemmo sanoi:
Jes! Upea thread. Hienoa, että täällä pakkotoistossa on muitakin Palahniuk faneja. Itse olen lukenut kummatkin suomeksi ilmestyneet, eli Tukehtumisen ja Eloonjääneen. Muut kirjat on hankintalistalla.

Palahniuk on kyllä mielestäni maailman toisiksi paras kirjailija. Paras on itseoikeutetusti Palahniukin esikuva Bret Easton Ellis - pistänkin hänestä threadin pystyyn oitis.

Ellisiin en ole juuri tutustunut. Pitänee aloittaa tänä keväänä American Psycho:)

pexxi sanoi:
Ellisiin en ole juuri tutustunut. Pitänee aloittaa tänä keväänä American Psycho:)

American Psychosta kannattaa aloittaa - se on tosi hyvä.

Kannattaa muuten lukea Glamorama, kun on lukenut psykon. Voi tehdä sillainkin että lukee Rules of Attraction tai kattoo siitä tehdyn leffan ennen kun lukee Glamoraman. Glamoramassa välillä viitataan Rulesin tapahtumiin. Toisaalta Rulesissa ei niitä tapahtumia paljon ole.

Rules on tullut nähtyä... sairasta, mutta mielenkiintoista!
Kiitokset vinkeistä.

Itse luin ton Survivor suomennoksen, vähän aikaan sitten ja pidin siitä aika paljon:rock:.
Fight club on kyllä mielettömän hyvä leffa(tulee muuten tänään telkusta), juoni on pirun hyvä ja näyttelijät ovat juuri oikeat kyseiseen leffaan.

Totta puhut Survivorista ja Fight Clubista!! Chuckilta tulee uusi novellikokoelma tänä kesänä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom