Cheek

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuvitteletko oikeasti olevasi jotenkin fiksumpi kun et kuuntele tommosta musaa? Ehkä nyt hieman liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä vedät ihmisten musiikkimausta :D

Kuuntelen monenlaista yksinkertaista musiikkia itsekin joten jos sinä haluat vetää tuosta kommentistani omia pitkälle menneitä johtopäätöksiäsi niin minäkin lukeudun mielelläni yksinkertaisten ihmisten joukkoon. Esim yllämainittu Haloo Helsinki on mielestäni ihan jees, samoin Beatlesin alkupään tuotanto joka ei paljon Cheekin musiikkia monimutkaisempaa musiikillisesti(!) ole. Jos tuo viimeinen lause oli ainut joka viesteistäni jäi mieleen niin olenpas huonosti argumenttini muotoillut.

edit. Ihan mielenkiinnosta, minkälaista muuta musiikkia te Cheekistä tykkääjät kuuntelette?

Toi esikuva-ajattelutapa on mun mielestä nykyään vähän niin ja näin.

Ite en muuta musiikkia kuuntelekkaan kun suomiräppiä, Cheekkiä sen verran mitä radiosta tulee ja aika usein tulee vaihdettua samantien kanavaa. Tämä johtuu siitä että mun mielestä Cheekin taustat ovat muovisia ja paskoja. Tykkään että sanoituksissa on jotain järkeä, nokkeluutta ja mietittävää.

Pakko ihmetellä kuitenkin tätä negatiivisuutta yhtä artistia kohtaan, joka kuitenkin on ainakin omasta mielestäni ehdottomasti kovin tässä "poppiräppi-genressä". Miks esim. Elastinen tai Uniikki ei aiheuta tämmöstä mekkalaa? Ainut mikä mua tässä buumissa on vituttanut on se, että Cheekistä on tehty "koskematon", ilmeisesti sen takia että nousi uuteen suosioon telkkarissa. Vähän sama kun Ville Peltonen joka joskus teki hattutempun mm-finaalissa.

En myöskään ymmärrä että minkä takia aina pitää vetää ne kortit, että Asa on parempi kirjottaja tai että Jontin räpeissä otetaan kantaa. Kuten monet muutkin genret, niin räpissäkin ollaan haarauduttu niin moneen alalajiin että kaikkien räppäreiden ei tarvi nillittää yleisestä pahoinvoinnista.
Kumma juttu, että se on kuitenkin monille OK, että aikuinen äijä heiluu sadetakki ja hiihtopipo päässä ja räppää mm. heittotähtijoulutortuista.

Suurimmalle osalle musiikki on kuitenkin viihdettä, siinä missä elokuvat ym.. Telkkari suoltaa jatkuvalla syötöllä kaikenlaista ja suurimaksi osakseen fiktiivistä paskaa eikä siitä jakseta valittaa. Se näyttäisi kuitenkin on paheksuttavaa jos joku räppää näistä samoista asioista, vaikka olisi kuinka paljon tehnyt töitä menestyksensä eteen.

Mietin pitkään että yritänkö hommata liput stadionille, koska luvassa on varmasti viihdyttävä keikka. Jäi kuitenkin hommaamatta.

edit. Ihan mielenkiinnosta, minkälaista muuta musiikkia te Cheekistä tykkääjät kuuntelette?

No jos edes etäisesti samasta genrestä lähdetään miettimään niin 2paccia tuli kuunneltua aiemmin varsin paljon. Nykyisin Eminem on soinut aika paljon. Silloin tällöin Dr.Dre,Xzibit ja Ice Cube kun sattuvat samalla soittolistalla spotifyssa olemaan. Suomalaisista Cheekin lisäksi Asaa (varsinkin vanhempi tuotanto) ja Kemmuru. Ei siinä, vaikka itsekkin jollain tasolla Cheekkiä fanitan niin olen itsekkin sanonut, että miehen sanoituksethan ovat todella yksinkertaiset ja suomesta löytyy useita useita ihmisiä jotka pystyisivät siinä parempaan suoritukseen. Cheekin biisit vaan uppoaa varsikin bilekansaan paljon paremmin kuin näiden muiden suomalaisten hieman syvällisemmät riimit ja kun muutkin osa-alueet on miehellä kunnossa niin hyvinhän sillä menee.

Cheekki toi suomirapin suomalaisten olohuoneisiin, nyt sitä kuuntelee kaikki vauvasta vaariin. On siistiä ja turvallista, vaikka vähän kukkopoika yrittääkin olla. Saman suuntaista ilmiötä oli havaittavissa Lordin voittaessa euroviisut, hevistä tuli koko kansan iskelmää.

Valmiiksi pureskeltua ja sulatettua viihdettä. Monille tuntuu maistuvan, itselleni ei.

MUTTA siinä missä Angry Birds, Robin ja Isac Elliot mielestäni heijastelevat varsin harmitonta ajattelumallia, herra Cheek räppää edelleen siitä miten on siistiä painaa ohituskaistaa ni et kortti menee koska Cheekkiähän poliisit vaa onnittelee. Malliesimerkki noista herran hienoista arvoista on riimi "jo junnuna ku oli Lahes kännää riivas octopussy kaheksan ämmää". Junnuna on siis siistiä kännätä, on coolia että sinulla on kahdeksan naista joita on vieläpä sopivaa kutsua ämmiksi. Mielestäni maailmassa on asiat jo valmiiksi sen verran vinksallaan että en voi kovin iloisin mielin vastaanottaa uutista siitä että Cheekin kaltainen pinnallisia arvoja joka suhteessa edustava artisti myy kaksi Olympiastadionin keikkaa loppuun.

Joteki tuosta Mr. Musclen tekstistä tuli mieleen tämä: Juha "Watt" Tolvanen - Kooste VINTIÖT (10YA) - YouTube ;)

Ite en muuta musiikkia kuuntelekkaan kun suomiräppiä, Cheekkiä sen verran mitä radiosta tulee ja aika usein tulee vaihdettua samantien kanavaa. Tämä johtuu siitä että mun mielestä Cheekin taustat ovat muovisia ja paskoja..
Koska samat kaksi tai kolme sointua joita Cheekin biiseissä käytetään esiintyvät huomattavan suuressa osassa nykyistä radiosoittomusiikkia.
Nyt mä putosin kyydistä aivan täydellisesti. Joko ette ole kuunnelleet Cheekiltä mitään muuta kuin näitä radiohittejä (Sokka irti, Pyrkinyt vähentää jne), joista aiemmin avauduin, tai sitten ette ymmärrä musiikista mitään. Cheekiltähän nimenomaan löytyy taustoja, joissa on vaadittu vähän musiikillista osaamistakin. Eihän hän niitä itse tee, mutta selvästi taitavaa porukkaa on miehen taustalla. Parempi mies on huikea kappale musiikillisesti, aivan täydellinen tähän genreen.

Esimerkiksi Junolla, josta pidän erittäin paljon, on juuri näitä suomirapissa tutuksi tulleita Fruity Loops -taustoja. Pari palikkaa ruudulle ja sitten loopilla soimaan. Muutama eri snare, joita kierrätetään joka biisissä. Mun 14v serkku osaa vääntää samanlaisia. Saman voisi sanoa varmaan 95% suomalaisista rap- ja hiphop-artisteista.

Juno onnistuu kuitenkin mahtavalla flow'llaan pelastamaan monet biisit, jotka huonomman artistin käsissä tai ilman sanoja kuunneltuna olisivat aivan kuraa. Ne muutamat, joissa on oikeasti hyvä biisi taustalla, onkin sitten niitä aivan huikeita teoksia.

Punainen tiili on edelleen paras levy, joka on koskaan Suomessa tehty. Yksinkertaisia, tarttuvia ja erilaisia taustoja yhdistettynä Avaimen huikeisiin taitoihin. Asa on kuitenkin pilannut musiikkinsa sillä, että taustat ovat nykyään liian hienoa kikkailua eivätkä sovi yhteen musiikkityylin kanssa. Biisit on pakattu täyteen sälää ja tuloksena sekasorto. Cheek onnistuu nykyään paremmin tehtävässään, vaikka ei ole flow'n ja sanoittamisen osalta edes puolia siitä mihin Avain parhaimmillaan pystyy.

Mitäpä luulette posken soittajat, että mitä biisejä stadion keikoilla tulee noin 90-prosenttisesti? No just niitä ikuisia timantteja, joita on tullut radiosta 24/7 viime vuosina. Ei sekään niin tyhmä oo, että esittäisi biisilistansa "parhaimmistoa" kun vasta lyönyt uudestaan läpi.

Vois sanoa että melkein kaikki menee mitä radiosta tulee. Niin infantiili olen. Joskus alta parikymppisenä omasin hyvin sulkeutuneen musiikkimaun, kuuntelin lähinnä metallia ja esim. metallica oli aivan liian mainstreamiä. Kyllähän ne mielipiteet voi iän kanssa hiukan pehmetä. Avain oli muuten ensimmäinen artisti joka sai heavymiehen kiinnostumaan rapmusiikista.

Kyllähän fiksuna miehenä ymmärrät, että Cheekin lyriikat kuuluvat genreen ja niitä ei kannata ottaa turhan vakavasti. Ja Timban lapsille tuskin on mitään haittaa nähdä stadionkonsertti ja loistava show. Mulla on muuten muutama kaveri, jotka eivät Cheekin musiikkia kuuntele, mutta ovat päätyneet herran keikalle ja myöntäneet, että "loistavan shown se vetää".

Ehkä toi taustojen väittäminen paskoiksi oli liian karkeaa, tarkoitin että itelleni ne ei uppoa sitten millään, yhtään biittien tekijöitä ja niitten taitoja väheksymättä.
Suomessa on kuitenkin todella paljon loistavia biitin tekijöitä joidenka biitit toimivat ittelleni paljon paremmin.

Kyllähän Cheekin taustoista huomaa että siellä on ammattilaisia taustalla, mutta ainakaan mulle sillä ei oo mitään merkitystä. Kunhan biitit ovat toimivia, oli ne sitten tehty vaikka sillä Fruity Loopsilla sen 14v jannun runkkukopissa. Niin ja musiikista en ymmärrä mitään, se myönnettäköön vielä.

Timba79 olet lähdössä Cheekin keikalle 5- ja 7-vuotiaiden poikiesi kanssa. Onko Cheek sinusta hyvä esikuva heille?

Minusta ei. Kuunteleppa esimerkiksi tämän, tai melkein minkä tahansa muun Cheekin biisin sanoituksia ja kerro heijastaako ne sinusta sellaista ajattelumallia jonka toivoisit lapsiesi omaksuvan/jota toivot lastesi edes kuulevan?

Cheek - Timantit on ikuisia (Official video) - YouTube

Aiemmin kommentoit sitä kuinka mielestäsi on hauskaa että ihmiset jotka ei ymmärrä räpistä mitään tulevat arvostelemaan Cheekiä. Uskallan väittää ymmärtäväni räpmusiikkia ja pidänkin räpistä jos siinä on hyvä sanoma, hyvä flow, toimivaa riimittelyä yms. Esimerkkeinä N.W.A., Tupac, Cypress Hill, Paleface ja Avain muutamia mainitakseni. Siitä huolimatta että tykkään mainitsemistani artisteista niin ei, en veisi 5- ja 7-vuotiaita lapsiani heidänkään keikoilleen. Mutta että suomen kielellä räppäävälle rahoilla, naisilla ja egollaan keulivan kaverin keikalle?

Kuten ylempää varmasti jo ilmenee, en arvosta Cheekiä millään tavalla. En musiikillisten avujensa (tai lähinnä niiden puutteen), julkisen maineensa (mullon rahaa ja naisii ja autoi jou ja oonhan mä vähän niinkun James Bond, ho!), yksityisen maineensa (pelimies ja leuhka kaveri) enkä menestyksensä takia. Miksikö? Minusta koko Cheek-ilmiö on malliesimerkki siitä kun markkinakoneisto lähtee puskemaan menestyksekkääksi havaittua asiaa ja ihmiset laumaeläiminä lähtevät mukaan tähän touhuun. Oma mielipide alkaa kenties sumentua ja yhtäkkiä "tämä keekkihän onkin ihan hyvää musiikkia, pakkohan sen on olla hyvää kun stadionkin on kahesti myyty loppuun".

Tällä hetkellä Suomessa on selvästi meneillään Cheek-buumi josta olen todella yllättynyt, mutta sitä on taitavasti ruokittu parin viime vuoden aikana. Ja onhan mies tehnyt paljon keikkoja menestyksensä eteen. Siihen hänen henkilökohtainen panoksensa mielestäni aika lailla jääkin sillä lopun menestyksestä on rakentaneet levy-yhtiön markkinointitiimi, tuotantotiimi, lehdistö, promoottorit ym. porukka artistin ympärillä joka pyrkii vain ja ainoastaan kaupallisen menestyksen lisäämiseen. Siinä on onnistuttu hienosti mutta se ei tee Jaresta eikä hänen musiikistaan yhtään sen arvostettavampaa.

Sama ilmiöhän on meneillään Angry Birdsin suhteen ja myös tavallaan Robinin ja Isac Elliotin tapauksissa. Idols-voittajien ympäriltä hävisi alkuinnostuksen jälkeen (Antti Tuisku, Hanna Pakarinen vs. viime vuoden voittaja = muistaako kukaan?) kansan kiinnostus joten levy-yhtiöiden ja markkinakoneiston panos oli kannattavaa siirtää muualle. Uskon ja ennustan että Cheek-ilmiökin kulutetaan viimeistään näiden stadionkeikkojen myötä loppuun. Toivon kovasti mutta aika näyttää... Anyway, joka tuutista tungetaan samaa lapsiin ja nuoriin vetoavaa yksinkertaista tuotetta jonka keulakuvana artisti on. Lapset ja nuoret alkavat fanittaa kyseisiä asioita ja heitä miellyttääkseen vanhemmat ostavat kyseisiä tuotteita, vievät lapsiaan näiden artistien keikoille ym. Kuulostaako tutulle?

MUTTA siinä missä Angry Birds, Robin ja Isac Elliot mielestäni heijastelevat varsin harmitonta ajattelumallia, herra Cheek räppää edelleen siitä miten on siistiä painaa ohituskaistaa ni et kortti menee koska Cheekkiähän poliisit vaa onnittelee. Malliesimerkki noista herran hienoista arvoista on riimi "jo junnuna ku oli Lahes kännää riivas octopussy kaheksan ämmää". Junnuna on siis siistiä kännätä, on coolia että sinulla on kahdeksan naista joita on vieläpä sopivaa kutsua ämmiksi. Mielestäni maailmassa on asiat jo valmiiksi sen verran vinksallaan että en voi kovin iloisin mielin vastaanottaa uutista siitä että Cheekin kaltainen pinnallisia arvoja joka suhteessa edustava artisti myy kaksi Olympiastadionin keikkaa loppuun.

Juu, ei minulla muuta. Mukavaa keikkaa kaikille Cheek-faneille!

Kuten jo aiemmin postasin: "Cheek yrittää tasapainoilla mielestäni todella erikoisella tavalla pahis + menestyjä + hyvä esimerkki nuorille + kiiltokuvapoika + kokoomusnuori-tyylisten imagojen välillä." Toisaalta tulee muistaa, että jo aikaisempinakin vuosikymmeninä on tehty monenlaista räppiä. Ja sen poliittisesti kantaaottavan räpin, ajattelevan räpin ja hc-gangsta-räpin sanoitukset ja saundit ovat aina olleet aika kaukana niistä sen hetken pop-räppäreistä. Hommaa pitkään seuranneena uskon että tulevinakin vuosikymmeninä tulee olemaan näitä voimakkaasti erilaisia tyylejä räpin sisällä. Ja aina jostain tyylisuuntauksesta leivotaan näitä pop-räppäreitä. Biisien tulee olla meneviä eikä sanotuksissa edes saa olla liian painavaa asiaa. Ei se sovi poppiin.. ainakaan kovin helposti.

En itse isänä haluaisi poikani kuuntelevan räppiä ala-asteella. Ainakaan mitä vaan räppiä. Itse toki kuuntelin 9-vuotiaasta lähtien gangsta-räppiä sekä myös syvällisempiä biisejä. Lapsuus tuli vietettyä hyvin rankoissa ja köyhissä oloissa, joten minun kohdallani tuo räp toi silti toivoa ja itsetuntoa; vaikka olenkin nyt tällaisissa oloissa, niin pienen ihmeen ja ahkeeruden kautta asiat voivat muuttua. Ja vaikka olenkin persaukinen, niin olen silti ihminen... räp toi minun kohdallani hyvää nostatusta henkiseen puoleen ja aika tylyyn ja ankeaan arkeen. Onko sellainen kuitenkaan kovin istuvaa ja aidosti samaistumista herättävää matskua keskiluokkaisen valkoisen perheen lapsille? Toisaalta tarviiko olla; pelkästä musiikista kyse... joopaseipäsjoopaseipäs. Tällaisia kysymyksiä mietittiin jo 90-luvulla kuumeisesti ja itseasiassa 80-luvullakin tämä oli ihmisten mielissä (Run DMC:n menestys, NWA:n ensimmäiset gangsta-uhoilut jne.)

- - - Updated - - -

Siinä vaiheessa musiikin kuuntele menee päin persettä, kun sitä kuunnellaan sanoman takia, eikä sen takia, että se kuulostaa omaan korvaan hyvälle ja tuo hyvän fiiliksen. Muistan lukeneeni vastikään joltain brittilehden sivulta, miten sellaisen musiikin kuuntelun, mikä saa itselle "kicksejä" aikaan, lisää onnellisuutta. Tulen siis onnellisemmaksi Cheekin kuuntelusta stadionilla, vihaajat vihaa.

Itse olen kuunnellut jo kakarana räppiä ja fiilistellyt sieltä sitä sanomaa (niistä biiseistä, joissa sitä on ollut). Ei nuo asiat mielestäni poissulje toisiaan, vaan ovat enemmänkin rikkaus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä osa Cheekin ja Herrasmiesliigan biiseistä on tehty tarkoituksella provosoiviksi. Tarkoituksella heitetään bensaa liekkeihin ja jopa hankitaan lisää näitä "vihaajia", sillä nämä negatiiviset kommetit Cheekistä vaan lisää mielenkiintoa Cheekkiä kohtaan ja lisää sitä kautta suosiota. Sitten voidaan taas kirjoittaa pari biisiä, vihaajat vihaa yms..

Itse olen kuunnellut jo kakarana räppiä ja fiilistellyt sieltä sitä sanomaa (niistä biiseistä, joissa sitä on ollut). Ei nuo asiat mielestäni poissulje toisiaan, vaan ovat enemmänkin rikkaus.

Meinasin siis sitä, että miksei musiikkia voi kuunnella huonosta sanomasta huolimatta, jos kuitenkin se kuulostaa omasta mielestä hyvälle. En siis meinannut tuolla mainitsemallasi tyylillä.

Meinasin siis sitä, että miksei musiikkia voi kuunnella huonosta sanomasta huolimatta, jos kuitenkin se kuulostaa omasta mielestä hyvälle. En siis meinannut tuolla mainitsemallasi tyylillä.

Koska ainakaan itse kiinnitän huomiota siihen mitä sieltä kajareista tulee. Eri asia tietysti jos se musiikki soi vaan taustameluna eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Kyllä mua ainakin häiritsee jos biisin pohjimmainen sanoma on vaikka "TEROLLA ON KASI CEEN ISOIMMAT KIVEKSET" millä tahansa biitillä maustettuna, kuulosti miten hyvältä tahansa. Vaikkei se sanoma tärkeintä olekaan, niin on myös paskaa ettei sillä mitä sieltä tuuteista tulee ole mitään väliä kunhan se vähän kuulostaa hyvältä tai sinnepäin.

Täytyy kyllä sanoa, että vaikka näin vanhana fabuna aloitin rapin kuuntelun (ja breikkauksen, eli kulttuuri on ollut selkärangassa muutenkin kuin musan osalta) jo 1980-luvulla Grandmaster Melle Mel&Furious Five, Sugarhill Gang, Kurtis Blow, Run-DMC, jne. jne. parissa niin en silti oikein ymmärrä tätä Cheekin dissausta. Eihän se musa nyt mitään "oikeata" räppiä sinänsä ole, mutta aivan helvetin pätevää settiä omassa genressään. Vaikka omissa sterkoissa soi NWA, Public Enemy (nähty livenä), Eminem, Cypress Hill, Mob Deep, Tupac (paras ikinä), Wu-Tang, jne. jne. niin en silti haukkuisi toisten musiikkimakkua sen perusteella, että menevät Cheekin konserttiin.

Te jotka viette muksut konserttiin, muistakaa ostaa lapsille kuulosuojaimet!

Peace!

Koska ainakaan itse kiinnitän huomiota siihen mitä sieltä kajareista tulee. Eri asia tietysti jos se musiikki soi vaan taustameluna eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Kyllä mua ainakin häiritsee jos biisin pohjimmainen sanoma on vaikka "TEROLLA ON KASI CEEN ISOIMMAT KIVEKSET" millä tahansa biitillä maustettuna, kuulosti miten hyvältä tahansa. Vaikkei se sanoma tärkeintä olekaan, niin on myös paskaa ettei sillä mitä sieltä tuuteista tulee ole mitään väliä kunhan se vähän kuulostaa hyvältä tai sinnepäin.

Edelleenkään, en meinannut Teron kiveksiä. Esimerkiksi nyt vaikka Cheek. Sanoituksista osa on kohtuu pintapuolista ja mainstreamia, minkä porukka näkee paskana ja väsyneenä lyriikkana, mutta se toimii. Tällöin sanoma ei ole niin 'merkittävä', ja tuo lähinnä hyvää fiilistä hoilata vaikka omassa päässään "älä pyydä mitään".

Itteeni ärsyttää ku Cheek on ruma babyface joka saa naisia. Ite oon myös ruma babyface mutta minä en saa naista

Back
Ylös Bottom