No jopas on pöhinää...
Kaikilla on mielipide ja hyvät perustelut. En minäkään näe Suomi vs. Suomi-matseja mitenkään "pakkona". Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että aika monella ottelijalla/managerilla vastaus on aina suoralta kädeltä "EI" kun kysytään että "otatko matsin tuota kaveria vastaan jonka kanssa pari kertaa vuodessa käyt treenaamassa". Vertaan mielelläni vapaaottelua tuohon lätkään, koska haluaisin joskus jonkun vapaottelujärjestäjän täyttävän Hartwall Areenan. HIFK:sta loikataan Jokereihin ja Nummelin palaa Rauman Lukkoon. Pöhinää syntyy ja seuraavassa matsissa taklataan naapurin poikaa jonka kanssa ollaan pelattu 5-vuotiaasta ihan samalla tavalla kuin muitakin. Loppujen lopuksi kysymyksessä on viihteen luominen yleisölle ja URHEILU. Se että vapaaottelun luonne on "kova" ei poista tätä perusperiaatetta. Tämä siis minun mielipide ja olkaa rauhassa eri mieltä - keskustelusta saa aina uusia ideoita jos on avoimin mielin liikkeellä.
Vastauksia:
"Oletko PasiMMA ikinä harjoitellut kamppailua vai oletko vain rahoittaja??"
- Olen todella ylpeä BJJ valkoisesta vyöstä yhdellä mustalla natsalla. Treenasin vanhalla iällä 18kk vain ymmärtääkseni lajia jollain tavalla. Treenaisin varmaan vieläkin, mutta tuli isohko loukkaantuminen ja sitten alkoi tulemaan muuta puuhaa tilalle --> ei ollut aikaa. ONNEKSI taustani ei ole kamppailu-urheilussa vaan tapahtumien ja viihteen tekemisessä. Mä ajattelen lajia helikopterinäkökulmasta, en sisältä päin. Tämä on varmaankin yksi syy siihen miksi CAGE on kehittynyt Pekan ja minun vetämänä viime vuosina voimakkaasti. En ole koskaan ollut CAGEn rahoittaja. MMA Finland Oy toimii terveesti tulorahoituksella niinkuin muutkin yritykset.
"Suomi vastaan Suomi-ottelut ovat halpoja Gagelle. Paljon yleisöä ja pienet kulut kun ei ole lentolippuja maksettavana ulkolaiselle ottelijalle ja hänen valmentajalle. Halutaan viihdyttää yleisöä eli saada rahaa. se on oikein mutta "rakkaudesta" tai lajin edusta on turha puhua!!"
- Osittain totta toi kustannuspuoli, mutta sillä ei ole merkitystä - ero on todellisuudessa "satasia" yksittäisen ottelun kohdalla kun otetaan huomioon Suomi vs. Suomi matseissa maksettavat normaalia korkeammat palkkiot. Me tehdään tätä hommaa yleisölle ja jos jollekin ottelijalle mielenkiintoisin saatavilla oleva vastus on Suomesta, niin ei meillä ole mitään syytä olla yrittämättä sitä matsia. Sehän on itse asiassa meidän velvollisuus yleisölle.
"Pistät kuonoon jokaista Suomi-vastustajaa niin ei ole kauaa harjoituspartnereita! Häpeällistä ajattelua. Suomalaisten pitäisi talvisodan hengessä tehdä yhteistyötä maailmalle pääsemiseksi, ei tallata muita itsen nostamiseksi jos se voidaan välttää. Ahneus ja nurkka kuntaisuus rikkoo tuon suunnan. Toivottavasti ei! Yli 10 vuotta olen lajia seurannut ja nähnyt kaunan ja nurkka kuntaisuuden. Nyt siitä ollaan pääsemässä vihdoinkin eroon. Toivottavasti"
- Ei hävetä yhtään. Nurkkakuntaisuus on juuri sitä, että ei kohdata edes satunnaisia treenipartnereita kisatilanteessa. Muissa lajeissa / vapaaottelussa maailmalla tämä ei ole mikään ylitsepääsemätön peikko.