C-Vitamiinin annostus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
L0b0 sanoi:
Moi!

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kuinka paljon jengi käyttää c-vitamiinia tabuina?

Itse ostin juuri apteekista tämmöisen C-Tabs (500mg Acid. Ascorb) tötsän, on 200 tabua ja makso vain jotain 8e.

Ainoat vitamiinit saan ruoasta + öljystä, sekä palautusjuomaan lisään 5g Vitamax -jauhetta.

Ajattelin, että 1 per päivä, ehkä jopa 2?

Lähinnä sen takia ostin, että koitan nyt vältellä flunssaa, kun tapana on sairastaa useita pitkiä flunssia pitkin talvea.

Kiitosh :)

No pöh pöh, itse vedän aamulla 1x500 + multitabs, ennen treeniä 2x500mg + multitabs, treenin jälkeen 1x500mg + berocca (jossa myös 500mg c-vitamiinia) ja ennen nukkumaanmenoa kalsium, magne, sekä halpislisävitamiini (ei rasvaliukoisia tässä).

Eli päiväs menee se 2500-3000mg.

hernekeppi sanoi:
Itse käytän juuri saman verran kuin Harrastelija_69.1*multitabs, 2*500g c-vitamiinia,

Jätkän täytyy olla kyllä aika HC-treenari jos vedät yli kilon c-vitamiinia päivässä
:lol2:

Pekkaniska sanoi:
Ainoa haittapuoli suurissa annoksissa on munuaiskiviriskin lisääntyminen. Joten kannattaa ottaa pienissä annoksissa pitkin päivää.. 2g ei ole vielä mitenkään suuri annos, varsinkaan jos urheilee, ellei sitä ota kerralla. 250mg kerralla on hyvä annostus. Mutta elimistö pystyy imeyttämään noin 500mg kerralla.. 3-4 500mg tablettia, vaikka yksi aina ruokailujen välissä riittää takaamaan imeytymisen.

300mg:aan asti elimistö pystyy hyödyntämään C-vitamiinin 90%:sti hyödykseen.

Artemis sanoi:
Olen saanut sellaista tietoa, ettei c-vitamiinia voi saada liikaa, vaan ylimääräinen lentää virtsan mukana pois (?).

Toiseksi luin jostain tiedepalstalta, ettei c-vit auta ehkäisemään flunssaa ollenkaan.

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=48468&skip=20

Ja myös yskänlääke näyttää olevan turhaa tavaraa.

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=49639&skip=20

Linkissä sanotaan, että c-vitamiini ei tutkimuksien mukaan auta. Kiinnostaisi nähdä näinkin väittäviä tutkimuksia.

C ei auta ehkäisemään ns. "flunssia" sen ihmeemmin, mutta kun se on iskenyt niin se auttaa hieman niihin flunssan oireisiin. Siksi noissa flunssa-/särkylääkkeissäkin on usein C:tä.

Olisko ollut Olympiakomitean sivuilla juttua, että C-vita tutkimusten mukaan saattaa lyhentää flunssaa useammalla päivällä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla ei oo ainakaan C-vitamiinin annostuksen lisäämisen jälkeen tullut flunssaa ollenkaan. Siinäkin mielessä outoa, että nimenomaan talvisin mulla puskee just pahimmat flunssat. Sanoo tutkimukset mitä tahansa.

Ja annostushan on n. 2 grammaa päivässä

Mä otan C-vitamiinia normaalisti aina sen 3000mg päivässä. Jos on vähän nuhanen olo niin sillon otan 5000mg. Bodaajillehan suositellaan vähintään 2000mg päiväannosta. Itse huomaan heti muutoksen olossani jos otan vaan gramman päivään. Kannattaa ottaa sitä reilusti, se auttaa palautumaan nopeammin,poistaa lihaskipuja ja pitää flunssat ym poissa.

Yliannostuksesta kertoo Orion Pharman pakkausseloste seuraavaa:

Hyvin suurina kerta-annoksina (10x1000mg) askorbiinihappo voi aiheuttaa oksaalihapon saostumista munuaisiin ja sen seurauksena munuaiskiviä. Lisäksi voi ilmetä ripulia ja oksentelua.

Että kaipa niitä munuaiskiviä voi muodostua jos oikein kunnolla tuota mättää. Itsellä ovat flunssat sun muut jääneet pois jo muutamaksi vuodeksi 1-2g päivittäisen C-vitamiiniannostuksen myötä, sitä ennen usean vuoden ajan sairastin _jokaisen_ flunssan, joka lähipiirin ihmisille ilmaantui. Jotain hyötyä kaiketi siis kuitenkin, sanoivat tutkimukset mitä tahansa.

Pantani sanoi:
Hyvin suurina kerta-annoksina (10x1000mg) askorbiinihappo voi aiheuttaa oksaalihapon saostumista munuaisiin ja sen seurauksena munuaiskiviä. Lisäksi voi ilmetä ripulia ja oksentelua.

Just just, näytä mulle kaveri joka nappaa päivittäin aamiaiseksi kerta-annoksena kaurapuuron kanssa 10g. Tietty, kukin tyylillään.

Itse otan aamulla multivita+, päivällä c-tabs 500mg sekä bevita b-vitamiinitabletin sekä illalla toisen c-vitskun

moro. tohtisinko tässä ketjussa kysyä vähän offtopiccina, että
onko mitään esteitä tai haittaa nauttia aamukreatiini esim. monivitamiinijuoman seassa? veden seassa se maistuu hiekalle.

kepperi sanoi:
moro. tohtisinko tässä ketjussa kysyä vähän offtopiccina, että
onko mitään esteitä tai haittaa nauttia aamukreatiini esim. monivitamiinijuoman seassa? veden seassa se maistuu hiekalle.

Go for it! Aika sama loppupeleissä mihínkä aikaan sen huuhdot kurkusta alas ;) runsaasti nestettä vaan kehiin.

Pst. en suutu, vaikka vähän häiritsetkin alkuperäistä viestiketjua ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom