Byramidiharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen lukenut jostain että byramidiharjoittelu ei nykyään enää ole kovinkaan paljon mestarinostajien käytössä.
Pitäneekö paikkansa?

Itse kuitekin reenaan niin mm. kyykkyä. Eka kova sarja on 10-8 toistoa, toka noin 6, kolmas 5-4, neljäs 4-3 ja viides viimeinen noin 3-2 toistoa. Painoa lappaan lisää joka sarjassa n. 7,5 kg.

Käyttääkö joku samaa menetelmää ja toimiiko teillä?
Jos joku käyttää jotain muuta niin kertokaa ihmeessä sitä silmälläpitäen että mulla on tähtäimessä voima, ei massa.

Yleensä pyramideissa on kaksi sivua, sun pyramidissa on vain yksi.

joo siis pyramidi ei ole sitä, että alkaa kevyesti ja päättää johonkin 3-4 toiston sarjaan vaan tarkotus on tehä sama vielä toiseen suuntaan eli alkaa laskemaan niitä painoja!

Originally posted by VahvaJussi
joo siis pyramidi ei ole sitä, että alkaa kevyesti ja päättää johonkin 3-4 toiston sarjaan vaan tarkotus on tehä sama vielä toiseen suuntaan eli alkaa laskemaan niitä painoja!

Juu, selväks tuli. En mä näistä mitään tiiä, mä reenaan vaa...
Mut kuten alkuperäsestä tekstistä näkyy, sarjoja ei oo kovin paljoo. Toisinaan otan päälle pari sarjaa prässissä tai reisiojentajapenkissä.

Jonkinlaista tulosta on kuitenkin pikkuhiljaa tullut. Oliskohan reenissä kumminkin parantamisen varaa?

Originally posted by Kiuaskivi
Juu, selväks tuli. En mä näistä mitään tiiä, mä reenaan vaa...
Mut kuten alkuperäsestä tekstistä näkyy, sarjoja ei oo kovin paljoo. Toisinaan otan päälle pari sarjaa prässissä tai reisiojentajapenkissä.

Jonkinlaista tulosta on kuitenkin pikkuhiljaa tullut. Oliskohan reenissä kumminkin parantamisen varaa?

Kyllä noin voi treenata, varsinkin jos tulosta tulee, mutta monipuolisuus kunniaan. Kokeile välillä jotain muutakin :)

Ei pyramidi välttämättä vaadi ns. alasmenosarjoja. Tuo on pyramidiharjoittelua, mutta ilman alasmenoja. Jos haluaa lisätä volyymia eli työmäärää ja siten parantaa työkapasiteettia, voi alasmenoja käyttää. Täytyy vaan kompensoida lisääntynyt työmäärä tehopuolella, ettei mee yli.

Noissa pyramidisarjoissa on vaan se huono puoli, että voimat eivät riitä 100%:sti kovimpiin sarjoihin. Siis vaikka eka satsi 12 sitte 8 ja pari 5, niin eipähä jaksa vitosii kovaa vääntää jos on noi ekat tehny kovaa:itku:

Originally posted by tommih
Noissa pyramidisarjoissa on vaan se huono puoli, että voimat eivät riitä 100%:sti kovimpiin sarjoihin. Siis vaikka eka satsi 12 sitte 8 ja pari 5, niin eipähä jaksa vitosii kovaa vääntää jos on noi ekat tehny kovaa:itku:

Tää siinä just kuseekin. Kerran oon kokeillu pyramidia, mutta ei oikein napannu. Eli pitä olla vaan pari sarjaa ennen kovia jotta toimis.

Originally posted by Leonid Breznev
Ei pyramidi välttämättä vaadi ns. alasmenosarjoja. Tuo on pyramidiharjoittelua, mutta ilman alasmenoja. Jos haluaa lisätä volyymia eli työmäärää ja siten parantaa työkapasiteettia, voi alasmenoja käyttää. Täytyy vaan kompensoida lisääntynyt työmäärä tehopuolella, ettei mee yli.

Jep, on siis olemassa pyramiditreeni ja puolipyramiditreeni, 2 eri juttua. Mun mielestä puolipyramidi on ehkä paras treenimenetelmä bodauksessa pääliikkeissä (ja voimaa haettassa kanssa yks parhaista), mutta tietenkään ei selkeästi muiden yläpuolella. Tosin tarkotan sellasta puolipyramidia missä kovia ei oo kuin 1-2; pyramidin huippu (esim 15,12,10,8,6,6; vikat kovia ja sama paino vikassa kahessa mutta toisiks vika siis ei ihan piippuun vaan vikassa pyritään vielä kutoseen, voimatreenissä esim 12,10,8,6,3,3; vikassa kahessa sama paino ja vika sarja ei piippuun, eli 4 menis mutta sitä ei tehä ja seuraavalla kerralla lisää painoo).

Originally posted by Sakkeus
vikassa kahessa sama paino ja vika sarja ei piippuun, eli 4 menis mutta sitä ei tehä ja seuraavalla kerralla lisää painoo).

Toi on niitä reenaamisen filosofioita joita mä en oo koskaan tajunu, nimittäin että jätetään vika nostamatta. Parissa ekassa sarjassa mulla kyllä jää varaa, mut vikoissa mä vedän aina täysillä, eli kaikki mitä irti lähtee. Kaveri varmistaa takana.
Ekoissakin sarjoissa mä pyrin ponnahtavaan lähtöön. Niin nopeesti ylös kun vaan pääsee. Eli tavallan jokainen nosto on maksiminosto.

Voihan olla että oon väärässä, mut tää on mun käsitys ja näin mä harjottelen.:urjo:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Kiuaskivi
Toi on niitä reenaamisen filosofioita joita mä en oo koskaan tajunu, nimittäin että jätetään vika nostamatta. Parissa ekassa sarjassa mulla kyllä jää varaa, mut vikoissa mä vedän aina täysillä, eli kaikki mitä irti lähtee. Kaveri varmistaa takana.
Ekoissakin sarjoissa mä pyrin ponnahtavaan lähtöön. Niin nopeesti ylös kun vaan pääsee. Eli tavallan jokainen nosto on maksiminosto.

Voihan olla että oon väärässä, mut tää on mun käsitys ja näin mä harjottelen.:urjo:

Sakkeuksen mallilla pyritään parantamaan palautumista seuraavaan treeniin. Ja myös osittaista progressiivista treenityyliä lisäen seuraavan harjoitukseen hieman painoa. Monesti näin parempi vaihtoehto kuin, että aina väännetään aivan piippuun asti.. Bodaus mielessä saattaa toimia, mutta voima mielessä huonompi.

Originally posted by Raven
Sakkeuksen mallilla pyritään parantamaan palautumista seuraavaan treeniin. Ja myös osittaista progressiivista treenityyliä lisäen seuraavan harjoitukseen hieman painoa. Monesti näin parempi vaihtoehto kuin, että aina väännetään aivan piippuun asti.. Bodaus mielessä saattaa toimia, mutta voima mielessä huonompi.

Voisko joku voimanostaja laittaa oman kyykkyohjemansa tähän?
(joo, varmaan hakukoneella löytyy, mut kuitenki)

Itse vedän kyykyn vaan kerta viikkoon joten palautumiselle jää aikaa. Reidet on kipeet noin 3-4 päivää.

Originally posted by AutoScum
Yleensä pyramideissa on kaksi sivua, sun pyramidissa on vain yksi.

Riippuu siitä miten sinä ajattelet pyramidin. Pyramidi tulee käsittää monikerroksisena rakennelmana. Vaakataso on toistojen määrä ja kerroksen korkeus on painojen määrä. Laskevassa tavassa toistojenmäärä lasketaan etäisyydestä keskikohdasta, toisessa tavassa leveydestä.

Ensiksi tehdään perusta (leveä vaakataso=paljon toistotoja, matalalla=vähän painoja), sitten noustaan kerroksia ja lopuksi tehdään korkealla (paljon painoa) se kapea osa (vähän toistoja). Jos et ymmärtänyt niin syytä minun tai sinun vanhempia. Kuvaa en tee tuhlaamaan siirtokapasiteettia.

Itse teen tuolla pelkästään nousevalla tavalla. Minun kaltaisella natupellellä ei palautuminen ole itsestään selvyys. Vaikka kyykkyjen välillä olisi viikko niin sillä välillä tulee tehtyä myös muuta, kuten maastavetoa. Maastaveto ja kyykky tuntuvat kuitenkin olevan yleisrasittavia liikkeitä.

Originally posted by taisto
Minun kaltaisella natupellellä ei palautuminen ole itsestään selvyys. Vaikka kyykkyjen välillä olisi viikko niin sillä välillä tulee tehtyä myös muuta, kuten maastavetoa. Maastaveto ja kyykky tuntuvat kuitenkin olevan yleisrasittavia liikkeitä.

Natupelle minäkin, ainakin toistaseks.
Totta on joo, että maastaveto on rassaava liike. Mulla se ei kuitenkaan ota samalla tavalla etureisiin kuin kyykky. Selkä, perse ja reiden takaosat on kyllä kovilla. Vetoasento mulla kun on sellanen, että perse on noin kymmenisen senttiä korkeemmalla ku kyykyssä. Kyykyn ja vedon väliin jää yleensä 2-4 päivää, riippuu viikosta kun en ihan pysty kuitenkaan harjottelemaan niin säännöllisesti kun haluaisin.

Suositut

Back
Ylös Bottom