Bulkkiruokaa - Mistä koostuu jengin ruoat bulkilla?

Eli siis kun suositellaan syömään 2g/rasvaton painokilo proteiinia vuorokaudessa suosittelen toimimaan kuten L0rtto edellisellä sivulla mainitsi

Mulle kyse on vain tavasta. Lasken laadukkaiden lähteiden protugrammat ja että niitä tulee n.2g/rasvaton painokilo. Siihen kun lisää vielä ne muut lähteet niin 3g on lähellä totuutta, mutta on vain tärkeää pitää huolta että laadukasta proteiinia tulee tarpeeksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä "proteiinin liian vähäinen saanti" on täysin yli 100 kiloisten liharekkojen ja muiden sponssibodareitten huuhaasoopaa, josta harrastelijat ovat sitten ottaneet itselleen sokeina päänvaivan. Esimerkiksi lisäravinteita mainostetttaessa tai muuten vaan miehekkäästi hevostellessa eräissä blogeissa törmää useinkin tälläisiin kommentteihin, että proteiineja rohmutaan tavan pulliaiselle niin kohtuuttomia määriä joilla voi saada pitkässä juoksussa itselleen jopa ongelmia ja sen tarpeesta vielä paasataan. Jos pitää aivan keksimällä käydä keksimään miten saisi päivittäisen proteiinitarpeensa täyttymään (erittäin harvassa tapauksessa todellinen tarve ylittää yli 250g/d), niin on oltava erittäin laiska syömään tai sitten asiasta tietämätön. Itselläni on naurettavat 2600kcal treenipäivän kalorit ja jouduin pitkään harkitsemaan miten koostan nykyisen ruokavalioni, että proteiinin määrä ei kohoa taivaisiin kun hiilihydraattien määrä on lähes 50E%.

Itselläni menee plussakausilla usein lähes täysin samat ruoka-aineet mitä dieetilläkin, joitakin kastikkeita tosin saatan käyttää makua antamaan ja viikonloppuisin herkuttelen useammin. Kaloreiden haaliminen ei ole ongelmana vaan lähinnä se, että en lihoa liikaa puhtaallakaan ruoalla.

Ruisleipä: "Proteiinien aminohappokoostumus ei täysin vastaa ihmisen välttämättömien aminohappojen tarvetta. Ns. rajoittavana aminohappona on vehnässä lysiini"

lähde http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/01_rar_vilja.shtml

Eläinkunnan proteiinit ovat hyvälaatuisia, koska ne sisältävät kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Eläinkunnan tuotteita ovat kananmuna, liha, kala, maito ja maitotuotteet.

lähde
http://opetus.ruokatieto.fi/WebRoot/1043190/sisaltosivu.aspx?id=1072906

Ok, lysiini puuttuu vehnässä ja varmasti jotain yksittäisiä aminohappoja löytyy perus eläinkunnan tuotteista enemmän, mutta so what? Mitä merkitystä käytännössä, kun kukaan ei boudailua harrastava ei syö pelkästään samaa leipää ja jää ruipeloksi the lysiinin puutteen vuoksi. Ei me olla mitään kasveja, joilla tulee helposti jonkin tietyn aineen puutostiloja. Onko tuo vieläkään hyvä syy sille, että vaikkapa juuri niiden ruispalojen proteiineja ei kannata lasketa? Toistettakoon vielä kehon kyvystä yhdistää aminohappoja oikeanlaisiksi ketjuiksi. Ei kenenkään kehitystä tule tällaisestä jäämään kiinni.

-Kaurahiutaleita
-Rahkaa
-Öljyä / Voita
-Kanaa / Naudan paistijauhelihaa
-Riisiä / Pastaa / Leipää (mieluiten paahtoleipien muodossa, hapanleipä liian kovaa mahalle bulkilla)
-Vihanneksia
-Kananmunia
-Heraa & Maltoa
-Saksanpähkinää
-Tummaa suklaata
-Maitokahvia
-Vettä

Glykogeenit pysyy täbössä ja reeni kulkee.

Edit: Hanska-Jone: Mulla oli viime dieetillä proteiinigrammat 300g. Siitä n. 100g tuli kaurahiutaleista, pastasta ja kasviksista. Tosin painokin 100+ eikä mikään porsaskunto ollut. Tuntui toimivan hyvin ja pidän seuraavallakin kiristelyjaksolla saman strategian :) Joku mulle varoittelikin että saan oikeasti vaan 200g proteiinia eikä tule onnistumaan. Vaaka, peili ja treenipainot sanoivat toista...

Ei missään nimessä, miten joku voi tulkita tuon kirjoitukseni noin väärin?

Sanoin, että jokaisella aterialla kannattaa olla jokin laadukas proteiininlähde, mutta tästä huolimatta myös hiilihydraatinlähteistä tulevat proteiinit on laskettava mukaan. Eli siis mitään "proteiinileipää" ei kannata syödä proteiinimäärän lisäämiseksi, vaan mahdollisimman suuri osa proteiineista tulee ottaa eläinkunnan tuotteista. Hiilihydraateista tulee sitten proteiineja sen verran kun tulee, mutta ne on edelleen laskettava mukaan ruokavaliota suunniteltaessa.

Siis jos ei syö ruokavalion mukaan muutenkaan, niin tuo on varmasti ihan toimiva keino riittävän proteiininsaannin varmistamiseksi, mutta ei kai kukaan sentään suosittele muita syömään ihan miten sattuu vaikka itse niin tekisikin?

Itellä ei pää kestä laskea tarkasti melkein mitään ravinnosta vaan mutulla mennään. Mutta ei kai niitä viljan prodeja oikeesti kannata edes laskea, kun ei niistä ole lähellekään samanlaista hyötyä? Itse tekisin niinkuin lortto vissiin sanoi, että laskisin laadukkaat prodet ja viljat ym on sitten ekstraa, joista tietysti lasketaan kalorit ja muut aineet.

Pitääkin lisätä noi suolapähkinät omaan ruokavalioon, jos menis helpommin alas kun normi maapähkinät. 5000-7000 kcal ahtaminen käy kuminkin jo melkein työstä..

Pitääkin lisätä noi suolapähkinät omaan ruokavalioon, jos menis helpommin alas kun normi maapähkinät. 5000-7000 kcal ahtaminen käy kuminkin jo melkein työstä..

Niistä saa kyllä helposti tosi paljon ylimäärästä suolaa. Mitä sä oikeen teet (vai ootko Mentulan kokonen), jos kulutus on sitä luokkaa, et täytyy syödä 7000kcal?

^Tuo on vain harhaluulo. Silloin kun kroppa toimii ja imee sitä ENSISIJAISTA energialähdettä eli hiilaria eikä kroppaa tukita ylimääräisellä rasvapaskalla mikä nykyään on tapana niin 5-7k voi olla mahdollinen fyysisessä työssä. Eikä tarvitse olla mentulan kokoinen.

Juu 184cm/93kg ja metsuri ammatikseen. Kulutus on aika rajua, vituttaa kun menee lisäravinteisii niin paljon rahaa/ei vaan saa tarpeeks kaloreita vaikka kuinka yrittäs syyä. Kait se on lisättävä vielä pussi suolapähkinöitä ruokavalioon.

Naturaalina jos treenataan on mielestäni hidasta kehittyä aina siistillä ruokavaliolla jossa kalorit ovat vain aavistuksen koholla. Tietysti bulkkauksellakin on rajansa jos sen vetää överiksi, mutta sopivasti tiettyyn pisteeseen asti näen tälle paljonkin positiivista etua. Moni salilla kävijä tuhoaa kaiken kehityksen heti alkuun pyrkimällä ruokailemaan liian tarkasti ja vaa-an mukaan heti. Dieetillä vaaka on hyvä kaveri, mutta, kun rakennellaan pattia niin sen voi välillä heivata kaappiin piiloon. Ihminen, kun kuluttaa levossakin, liikkuessa, kotitöissä, hampaita pestessä, paskalla käymisessä jne. Muuttuvia tekijöitä on paljon tuossa joten jos olet +300 kcal normi ruokavaliosta plussassa niin tuohan palaa hetkessä pois ja periaatteessa et siis ole yhtään plussalla.

Mulle vaaka on näin pluskaloreilla ollessa hyvä kaveri. Mun on vaikea arvioida ruokien määriä ja kaloreita ja se tuppaa mulla menemään siihen, että syön joko liian vähän tai liian paljon :)

Tähän vois yrittää koota teidän reseptejä, joilla saa päivän kalorit helposti täyteen.

Tässä on mun n. 1400kcal smoothie:
100g auringonkukansiemeniä
60g kaurahiutaleita
Banaani
Ananaspurkki mehuineen
125g maitorahkaa
150g jäisiä marjoja
3dl maitoa
Jääpaloja

Kuivat aineet kannattaa ensin blenderissä jauhoksi ja sitten vasta loput sekaan

Tähän vois yrittää koota teidän reseptejä, joilla saa päivän kalorit helposti täyteen.

Tässä on mun n. 1400kcal smoothie:
100g auringonkukansiemeniä
60g kaurahiutaleita
Banaani
Ananaspurkki mehuineen
125g maitorahkaa
150g jäisiä marjoja
3dl maitoa
Jääpaloja

Kuivat aineet kannattaa ensin blenderissä jauhoksi ja sitten vasta loput sekaan
miten helvetissä tosta saa 1400kcal :D

Tosta sen huomaa että ei tarvi paljoa syödä nii on jo 1500kcal täys :D

Niimpä, ja silti saa lukea miten jengillä on vaikeuksia saada tehtyä ruokavalio jossa olis esim 3000 kcal. Ja toi on äärettömän helppo saada ilman mitään jauhojaki.

Tottakai kaikki proteiinit lasketaan kokonaisproteiinimäärään. Proteiini = aminohappoketju = proteiini. Ensisijaisesti laadukkaista lähteistä. Mikä sitten on sallittu määrä "huonoista" lähteistä? Se nyt on varmaan samaa ikuista spekulointia kuin se, että pitääkö sitä proteiinia olla 2 grammaa vai 2,2 grammaa per rasvaton painokilo. Sitä on täysin mahdoton sanoa absoluuttisen tarkasti yksilön kohdalla ilman syväluotaavaa tutkimusta. Kuinka moni tietää ensinnäkään absoluuttisen rasvattoman massansa?

Viimeksi muokattu:
Kuuluuhan siihen vaikka ja mitä siis mitä olen suunitellut, todella pitkän tauon jälkeen paluu puntti hommiin. Meinasin ekana vetää kunnolla plussalle mutta sitten ajattelin että ehkä aloitan maltillisemmin ja nostan kalori määrää porrastetusti.

Lihas kasvaa kuitenki vaikka ois miinuksella ja vatsalaukku tottuu pikkuhiljaa nousevaan määrään ku lähtee porrastetusti nostaa ku et vetäis kertalaakista kunnolla plussalle.

Koyhät ritarit = oma bulkkiherkku. Helposti pystyy laittamaan makrot sopivasti/liikaa. Itse tykkään parempina kuin letut,pannukakut. Ja halpaa

Halvin vaaleaa leipä sopii hyvin (Tumma ok, jos pehmeetä)

Maitoa (Rasvaisimmasta saa kaloreita paljon)

Kananmunia (Keltuaiset voi heittää pois, jos liikaa rasvaa)

Sokeria, makeutusainetta oman maun mukaan.

Tuon aikana pannu jo sopivasti lämmin.

Jos ei tarpeeksi hiileiraita , tai kaloreita, niin Marjoja Hilloa, Nutellaa, Kermavaahtoa kylkeen. Maidon joukkoon voi myos heittaa prodejauhoa, jos haluaa enemman jotain tiettya makua/ enemman prodea

Olen myos kokeillut tehdä suolaisen version. Onnistuu hyvin jos sokerin korvaa suolalla ja mausteilla. Mutta vaatii, ei-pulla leivän.

- Sokerittomat riisimurot maidolla (korvasin kaurahiutaleet näillä vaihtelun vuoksi, muutama gramma enemmän sokeria kuin hiutaleissa, mutta ai että kun maistuvat hyvältä ja saa helppoa hiilaria mielin määrin <3) Ravintoarvojen perusteella eivät juuri häviä kyllä kaurahiutaleille, mutta liekö muuten niin "hyvää" ruokaa kuin hiutaleet. Se selvinee joskus.
- Riisi
- Kana
- Rypsiöljy
- Kasvikset
- Jauheliha
- Makaroni (nyt jäänyt vähemmälle, kun pistävät pakin sekaisin)
- Kananmuna
- Maito
- Kauraleipä
- Satunnaisia Ehrmannin rahkajogurtteja, jos ei ole munia saatavilla illalla
- Whey 100
- MaltoFlex

Painoa karvan yli 70 kg, makrot treeni/lepo: 4080/3504 kcal, P 175g/153g, H 660g/546g, R 82,6g/80g. Hauskinta on, että paino ei vieläkään oikeastaan nouse. Tosin nyt jäi 1 x vko salibandytreenit eli kokonaan aerobinen pois, niin katsotaan miten nyt käy. Treeniäkin vaihdettu volyymipainotteisesta hinkutuksesta ja erikoistekniikoista kovempiin suoriin sarjoihin ja raskaisiin perusliikkeisiin.

Pitäisi löytää joku hyvä mauste tai kastike kanalle ja riisille, kun refluksin takia monet on pannassa mm. mustapippuri, sweet & sour -kastike yms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom