Bugatti Veyron autojen aatelia?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Näiden Brabusten jne. vertailu Veyroniin on kohtuullisen peeloa oikeasti. Vähän paja kuin paja pystyy varmasti tekemään auton, joka joko kiihtyy nopeammin tai jolla isompi huippunopeus - ellei peräti molemmat samassa paketissa. Veyronissa se isoin saavutus on nimenomaan siinä, että vaikka härvelillä voi ajaa tuota isoa kovaa, se on silti mukava auto, jolla kuka vaan voi vaikka käydä kaupassa ja jolla on järkevät huoltovälit.

Aivan. Sen tietää, että auto kestää, kun takana on Volkswagen. Naurattaa, kun verrataan aina näitä pajalla tehtyjä, vaikka esim. japsirasseja (Suprat, GT-R:t), tälläiseen autoon, jonka koneen osia ei tarvitsekaan vaihtaa aina yhden ajon jälkeen.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin, en ole vielä nähnyt yhdenkään pyörän kiihdyttävän ilman kuskia. Pyörän painoon pitää laskea kuski varusteineen. Tällöin ollaan jo kolmen sadan kilon lähistöllä. En ole tuon Barabuksen painoa nähnyt, mutta tuskinpa se jää kovinkaan paljon pyörien tehopainosuhteesta. Tuo väitetty aika on väitetään syntyneen kilparenkailla. Kiihdytysrenkaissa on pitoa täysin eri tyyliin kuin normaaleissa renkaissa.

Juu totta tuokin mutta onhan Barabuksessakin kuljettaja :) Pyörän etuja on muunmuassa että moottorin tehoista häviää voimansiirron(esim.ketjujen)kautta n.15%. Auton voimansiirto hävittää karkeasti <20% ja neliveto sitäkin enemmän. Tämä heikentää selvästi auton tehopainosuhdetta pyörää enemmän. Korostan edelleen että Barabuksen ja Veyronin kaltaiset superautot jättävät tehokkaimmankin vakiopyörän todennäköisesti varttimaililla ja aina selvemmin mitä pidemmäksi kiihdytysmatka pitenee. Ja on selvää että "slicksit" parantavat kiihtyvyyttä mutta edelleen väitän että tehokas ja kevyt pyörä lähtee paikaltaan ja kiihtyy satasen nopeuteen näitä superautoja nopeammin enkä edelleenkään usko että Barabuskaan kiihtyy alle kahden sekunnin :rolleyes:

Btw,Veyronin painoksi ilmoitetaan 1900Kg joten miksi Barabuskaan paljon kevyempi olisi? Auto jonka voimavarat ja suorituskyky on ilmoitettua luokkaa ei yksinkertaisesti voi olla kovin kevyt koska tarviihan sen olla myös vahva/kestävä=>painava! Vertailun vuoksi Barabus=> 1005hv/1900kg vastaan pyörän 190hv/180kg. Aika rankasti pyörän eduksi :rolleyes:

Hauskaa näistä on peistä vääntää ja teoretisoida mutta hauskaa olisi edes kerran nähdä vaikka Veyron Suomen teillä. Ferrarit on siihen nähden jokapäiväisiä näkyjä :D

On muuten harvinaisen ruma takapää Barabuksessa! Liekö aerodynamiikan vuoksi? :rolleyes:
 
Originally Posted by Dopey View Post
Näiden Brabusten jne. vertailu Veyroniin on kohtuullisen peeloa oikeasti. Vähän paja kuin paja pystyy varmasti tekemään auton, joka joko kiihtyy nopeammin tai jolla isompi huippunopeus - ellei peräti molemmat samassa paketissa. Veyronissa se isoin saavutus on nimenomaan siinä, että vaikka härvelillä voi ajaa tuota isoa kovaa, se on silti mukava auto, jolla kuka vaan voi vaikka käydä kaupassa ja jolla on järkevät huoltovälit.

Muutaman Top gear-ohjelman Neloselta katsoneena voi moni olla toista mieltä näiden superautojen mukavuudesta. Pieniä,ahtaita,äänekkäitä,kankeita jne. Kaupaankaan niillä tuskin kannattaa lähteä kun ovat vaikeita ajettavia ahtaissa paikoissa ja tuskinpa niihin kauppakassiakaan mahtuu. Toisaalta kaveri jolla on varaa ostaa Veyron on varmaan varaa myös tilata ruuat ja viinaksetkin suoraan kotiin! :D
 
Korostan edelleen että Barabuksen ja Veyronin kaltaiset superautot jättävät tehokkaimmankin vakiopyörän todennäköisesti varttimaililla ja aina selvemmin mitä pidemmäksi kiihdytysmatka pitenee.

Hmm.. Varttimaili Bugatilla (wikipedian kertomaa) 10,2s, ainakin muutama vakiopyörä menee "kevyesti" alle kympin (vatii tosin kuskilta jo jonkin verran osaamista).. :) Itse olen todistanut vakion -08 busan menneen vartin 10,2s alle 10 lähdön kokemuksen omaavan kuljettajan alla..
 
Aivan. Sen tietää, että auto kestää, kun takana on Volkswagen. Naurattaa, kun verrataan aina näitä pajalla tehtyjä, vaikka esim. japsirasseja (Suprat, GT-R:t), tälläiseen autoon, jonka koneen osia ei tarvitsekaan vaihtaa aina yhden ajon jälkeen.

Tottahan se on eri asia kun rasitus jakaantuu 16 sylinterille esimerkissä käyttämääsi kuuden sijaan. Siitä huolimatta kestäviä motteja noi mainitsemasi ovat, yksikin tuttu ajaa ~700hv MKIV Supralla ja mittarissa vakiokoneella n. 200tkm ja hyvin on pysynyt nipussa. Pienemmilläkin, 500-600hv, tehoilla olevia MKIV:n omistavia vakiokoneella ajavia tuttuja löytyy useampikin. Rapakon taakse kun mennään niin sanonta "1000hp stock block all day long" on tuttu, ottaisin sen kuitenkin tietyllä jenkkilisävarauksella.
 
Btw,Veyronin painoksi ilmoitetaan 1900Kg joten miksi Barabuskaan paljon kevyempi olisi? Auto jonka voimavarat ja suorituskyky on ilmoitettua luokkaa ei yksinkertaisesti voi olla kovin kevyt koska tarviihan sen olla myös vahva/kestävä=>painava! Vertailun vuoksi Barabus=> 1005hv/1900kg vastaan pyörän 190hv/180kg. Aika rankasti pyörän eduksi :rolleyes:

Jos kulkineeseen pistetään esimerkiksi 100kg kuski, niin pyörän tehopaino-suhde muuttuu enemmän kuin auton.

Ilman kuskia:
Barabus=> 1005hv/1900kg = 0,52 hv / kg
Prätkä => 190hv/180kg = 1,05 hv / kg

Kuskin kanssa:
Barabus=> 1005hv/2000kg = 0,50 hv / kg
Prätkä => 190hv/280kg = 0,68 hv / kg
 
Jos kulkineeseen pistetään esimerkiksi 100kg kuski, niin pyörän tehopaino-suhde muuttuu enemmän kuin auton.

Ilman kuskia:
Barabus=> 1005hv/1900kg = 0,52 hv / kg
Prätkä => 190hv/180kg = 1,05 hv / kg

Kuskin kanssa:
Barabus=> 1005hv/2000kg = 0,50 hv / kg
Prätkä => 190hv/280kg = 0,68 hv / kg

Kyllä. Tämä on aivan ymmärrettävää ja totta. Vastaavasti kun tiedetään miten paljon suuremmat tehohäviöt on autossa kuin pyörässä niin taas viedään teho/painoetua pyörän eduksi! :)
Moottoriteho-tehohäviöt=ajoneuvoa liikuttava voima.

Barabus=> 1005hv-häviöt(25%)=753.75hv/2000kg= 0.37hv/kg
Prätkä=> 190hv-häviöt(15%)=161.5hv/280kg= 57hv/kg

Pyörällä on siis n.55% parempi tehopainosuhde! :)
 
Ja korjausta eli pyörälle jää tehohäviöiden jälkeen 0.57hv/kg :david:

Jos viisaammat löytää laskuissani virheitä niin korjatkaa toki :lol2:
 
Jos seurailee rototest sivustoa niin voi huomata että useimmiten nykyaikaisten auton voimansiirron häviöt ovat 10% luokkaa, jokatapauksessa 25% on liioittelua nykyään.

Prätkän yksi ongelma on että sen tehoreserviä ei voi hyödyntää alusta alkaen koska pyörä keulii ympäri (pieni asia, mutta pienet asiat merkitsee paljon näissä jutuissa), autolla tuota ongelmaa ei ole. Eli teho ei kerro kaikkea. Autoissa on useimmiten noissa teholukemissa turbomoottorit joka tarkoittaa suurempaa keskitehoa läpi kierroslukualueen kuin vapaastihengittävällä. Kiihdytyksessä prätkän keskiteho voi olla 170hp kun taas bugatissa se voisi olla 1000hp, eli eroa tästäkin. Bugatissa on myös suorakytkentävaihteisto joka vaihtaa huomattavasti nopeammin kuin prätkäkuski, eli veto ei katkea.

Painosta en ole samaa mieltä, esim. zonda f painaa noin 1250kg ja voidaan laskea jo superautojen luokkaan. Bugatissa oleva w16 nyt on vain näyte nykyaikaisesta tekniikasta, painosta tinkimättä. Alta 1500kg lienee hyvinkin realistinen paino erittäin tehokkaalle superautolle.

Jatkakaa :)
 
Btw,Veyronin painoksi ilmoitetaan 1900Kg joten miksi Barabuskaan paljon kevyempi olisi? Auto jonka voimavarat ja suorituskyky on ilmoitettua luokkaa ei yksinkertaisesti voi olla kovin kevyt koska tarviihan sen olla myös vahva/kestävä=>painava! Vertailun vuoksi Barabus=> 1005hv/1900kg vastaan pyörän 190hv/180kg. Aika rankasti pyörän eduksi :rolleyes:

Kone on Barabuksessa puolta pienempi, puolta vähemmän turboja, puolta vähemmän voimansiirtoa...
Kun sisuskaluja on vähemmän, niin korikin voi olla pienempi. Barabus lienee myös karumpi varustelultaan ja viimeistelyltään. Itse odotan sen olevan satoja kiloja Veyronia keveämpi.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muutaman Top gear-ohjelman Neloselta katsoneena voi moni olla toista mieltä näiden superautojen mukavuudesta.
Ehkä sun kannattaisi sitten katsoa sellainen Top Gear jakso, jossa ajavat sitä Veyronia? Vaikka se jakso, missä Clarkson ajaa sillä Rivieralta Lontooseen yhtä soittoa.
 
Kyllä. Tämä on aivan ymmärrettävää ja totta. Vastaavasti kun tiedetään miten paljon suuremmat tehohäviöt on autossa kuin pyörässä niin taas viedään teho/painoetua pyörän eduksi! :)
Moottoriteho-tehohäviöt=ajoneuvoa liikuttava voima.

Barabus=> 1005hv-häviöt(25%)=753.75hv/2000kg= 0.37hv/kg
Prätkä=> 190hv-häviöt(15%)=161.5hv/280kg= 57hv/kg

Pyörällä on siis n.55% parempi tehopainosuhde! :)

Mitä iloa on laskea huipputehon perusteella tuota, kun pyörällä ei voi käyttää läheskään kaikkea tehoa tuollaisessa satasen rykäisyssä? Samoin kerroit jo, että kiihdytys tapahtuu ykkösvaihteella. Kuinka paljon luulet tuosta olevan käytettävissä alkukiihdytyksen kierroksilla? Eikä siitäkään tehomäärää voi käyttää lähellekään kokonaan. Pyörän pienemmästä voimansiirron häviöstä tai auton pienemmästä ilmanvastuksesta on turha puhua, ennen kuin päälinjat ovat suurinpiirtein kartalla.
 
Ehkä sun kannattaisi sitten katsoa sellainen Top Gear jakso, jossa ajavat sitä Veyronia? Vaikka se jakso, missä Clarkson ajaa sillä Rivieralta Lontooseen yhtä soittoa.
Fifth Gearin jakso antaa myös informaatiota tästä aiheesta. Ainakin joskus aikaisemmin se löytyi yuotubesta.
 
Ehkä sun kannattaisi sitten katsoa sellainen Top Gear jakso, jossa ajavat sitä Veyronia? Vaikka se jakso, missä Clarkson ajaa sillä Rivieralta Lontooseen yhtä soittoa.

Näkemättä tuota jaksoa ko.ohjelmasta tai montaa muutakaan niin muistan erään jakson jossa juontaja testasi oisko ollut Ferrarin Enzoa ja Mclarenia,niin totesi ajon jälkeen että yhteistä näille superautoille on se että sen minkä niiden suorituskyvyssä ja ulkopuolisten ihailussa voittaa niin käyttömukavuudessa häviää. Auto mikä on suunniteltu mahdollisimman suurta huippunopeutta silmälläpitäen on sen suorituskyvyn ja mukavuuden välillä tehtävä kompromisseja. Tuskin niiltä mitään Bentleyn mukavuutta voi odottaa.;)

Ja jossain vanhassa jaksossa kaveri joutui ajamaan jotain superautoa jonka merkkiä en enää muista kuulosuojaimet päässä. Keskimoottorinen auto kun on vaikea tehdä kovin hiljaiseksi.
 
Samoin kerroit jo, että kiihdytys tapahtuu ykkösvaihteella. Kuinka paljon luulet tuosta olevan käytettävissä alkukiihdytyksen kierroksilla?
Mopolla kiihdyttäessähän kykällä pidetään rundit sopivina ensimmäiset n. 30 metriä. Eli voimaa on koko ajan käytössä liikaakin. Vakiomittaisella ja -korkuisella mopolla päästään kutakuinkin 1G kiihtyvyyteen, ei juurikaan parempaan.

Mutta toi 1,67sek 0-100km/h vakioautolle ei pidä varmasti paikkaansa. Sillähän mentäis sitten vartilla jo matalia kaseja.
 
Mitä iloa on laskea huipputehon perusteella tuota, kun pyörällä ei voi käyttää läheskään kaikkea tehoa tuollaisessa satasen rykäisyssä? Samoin kerroit jo, että kiihdytys tapahtuu ykkösvaihteella. Kuinka paljon luulet tuosta olevan käytettävissä alkukiihdytyksen kierroksilla? Eikä siitäkään tehomäärää voi käyttää lähellekään kokonaan. Pyörän pienemmästä voimansiirron häviöstä tai auton pienemmästä ilmanvastuksesta on turha puhua, ennen kuin päälinjat ovat suurinpiirtein kartalla.

Kytkimen ja kaasun oikealla käytöllä on mahdollista kierrokset pitää tehon ja väännön kannalta parhaalla alueella mutta toki tehot osittain häviää kytkimen kusettamisen kautta hukkaan. Mutta kuitenkin yli 50% ero tehopainosuhteessa on niin merkittävä että lähes kymmenen kertaa painavamman massan liikkeelle saaminen kuluttaa ratkaisevasti enemmän aikaa.

Jos nyt oikein muistan niin kiihdytyskisoissa alkaa n.2000 hevosvoimaiset jenkit lyömään vakioprätkän koko varttimailin matkalla. Katuauto,-ja muissa "epävirallisissa" kisoissa joskus on pyörä ja auto samalla viivalla.

Tätä on tietysti turha täällä spekuloida koska selvää faktaa täällä on vaikea löytää. 1.67sekunnin aika mille tahansa sarjatuotantoautolle on niin kova aika että en usko siihen minkään pystyvän ennenkuin näen! :D
 
Kytkimen ja kaasun oikealla käytöllä on mahdollista kierrokset pitää tehon ja väännön kannalta parhaalla alueella mutta toki tehot osittain häviää kytkimen kusettamisen kautta hukkaan. Mutta kuitenkin yli 50% ero tehopainosuhteessa on niin merkittävä että lähes kymmenen kertaa painavamman massan liikkeelle saaminen kuluttaa ratkaisevasti enemmän aikaa.

Jos nyt oikein muistan niin kiihdytyskisoissa alkaa n.2000 hevosvoimaiset jenkit lyömään vakioprätkän koko varttimailin matkalla. Katuauto,-ja muissa "epävirallisissa" kisoissa joskus on pyörä ja auto samalla viivalla.

Tätä on tietysti turha täällä spekuloida koska selvää faktaa täällä on vaikea löytää. 1.67sekunnin aika mille tahansa sarjatuotantoautolle on niin kova aika että en usko siihen minkään pystyvän ennenkuin näen! :D
Sun 55 prossan erossa on auton paino ja voimansiirron häviöt perseellään. Keskimoottorisen takavetoauton häviöt eivät ole mitenkään 25 prosenttia. Kerro toki, kuinka lujaa ne katupyörät mielestäsi menevät. Tuhatheppainen kiihdytysauto menee esimerkiksi tätä vauhtia:
Paino ajokunnossa kuskin kanssa 1030 kg.
Tehoa nyt autossa noin 950 hv.
Suorituskyky/ennätykset VUOSI 2008
0-402 m 7,84 s, loppunopeus 276,40 km/h
0-100 km/h noin 1,2 s
0-223km/h 4,998 s

http://www.virtalaracing.com/
 
En nyt tuon shelbyn specsejä tiedä mutta ärsyttää ku porukka puhuu nopeimmasta autosta ja kattoo huippunopeuksia. esim tuon porchen kohdalla 0-300km/h kiihdytys on 3sekunttia bugattia hitaampi. Uskaltaisinpa väittää että tuolla 0-300 kiihtyvyydellä on enempi merkitystä kuin sillä että kenen auto kulkee 2km/h lujempaa kuin toisen. parin sekuntin erot kiihdytyksessä on oikeastaan aika saatanan suuret erot välimatkoissa. Veikkasinpa että bugatti kelaa huomattavasti nopeammin tuonne huippuihinsa kuin esimerkiksi tuo porche samaan vauhtiin.

Porsche 9ff GT9 0-300kmh 16,1s :dance:

Bugatti Veyron 0-300kmh 16,7s :rolleyes:
 
Muutaman Top gear-ohjelman Neloselta katsoneena voi moni olla toista mieltä näiden superautojen mukavuudesta. Pieniä,ahtaita,äänekkäitä,kankeita jne. Kaupaankaan niillä tuskin kannattaa lähteä kun ovat vaikeita ajettavia ahtaissa paikoissa ja tuskinpa niihin kauppakassiakaan mahtuu. Toisaalta kaveri jolla on varaa ostaa Veyron on varmaan varaa myös tilata ruuat ja viinaksetkin suoraan kotiin! :D

Veyronhan nimenomaan ei ole tuollainen loppuun asti riisuttu, kuulosuojaimet päässä ajettava rata-auto, vaan kaikkea muuta. Siksi se painaa niin paljon, eikä ole radallakaan nopein.

Bugatti Veyron vs. Pagani Zonda F Roadster

http://www.youtube.com/watch?v=EpKM-1ubfE4

5:30 alkaa tuo kiihdytyskisa ja 6:30 Veyronin kierros radalla.

EDIT: Mister Klarksonin stoori Bugatista:
http://www.youtube.com/watch?v=p09VfOL2ML0
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom