Bugatti Veyron autojen aatelia?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Uskoisin että Barabuksen 6 litran moottorissa on ainakin hieman tasaisemmat teho- ja vääntökäyrät kuin huipputehokkaissa prätkissä.
Laitetaanpa vakioprätkän dynolappu tähän näytille. Ei toi ihan hirveältä vuoristoradalta näytä, eli kai tolla johonkin pääsee.

dc07d8bb2237f31c12f5c0c65bfdc574.jpg



Ja sitten jos tökättäis myös yksi oikeasti tehokkaan prätkän käppyrä:

zx10turbo500hp_Final.gif


Eli tuskinpa tuo kiihdytyskilpailu tehokäyrän tasaisuuteen ratkeaa, vaan johonkin muuhun. Ja ainakin minä pidän tuota Barabuksen 0-100km/h aikaa täysin mahdottomana normaalilla asfaltilla. Liimaradalla ton vois jotenkin uskoa, mutta asfaltilla ei. Nopein vakioprätkä 0-100km/h on muuten Suzuki RF 900, joka raivoaa kaikkien 135 hevosvoiman tehollaan sataseen 2,5 sekunnissa lehtitestien mukaan. Kuivapaino tolle taisi olla joku aavistuksen reilu parisataa kiloa, eli tehopainosuhteella ei kovin suurta merkitystä ole mopojen 0-100km/h ajoissa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En tiedä siitä onko se mahdollista vai ei mutta voi jumalauta.
Miettikää miltä se tuntuu kun olisi siinä kyydissä kun niin nopea kiihdytys tehdään.
 
Noista näkee hyvin että prätkä tarjoaa voimaa vain yläkierroksilla verrattuna ahdettuun auton moottoriin jotka antavat jo alakierroksilta kaikkensa, joka johtaa suurempaan keskitehoon ja muutenkin käyttökelpoinen alue on paljon laajempi.

Yksi erinomainen esimerkki on ralliautot joissa on noin 340hp ja 700Nm, ajotilanteen voisi ajatella niin että on aivan sama kiihdyttääkö ralliautoa 100kmh nopeudessa 3 tai 5 vaihteella, molemmat tarjoavat saman määrän tehoa ja siis saman kiihtyvyyden.

Ja tuo ahdettu prätkä, no siinä ei ole mitään käyttökelpoista kuin nuo yläkierrokset, kärjistetysti. Ja tuon voisi myös kääntää niin että tuo on käytännön tilanteen kannalta huonoin mahdollinen ratkaisu. Tietysti kiihdytysajoa ajatellen erinomainen, katuajoon tai vaihtelevanopeuksiseen rata-ajoon surkea.

Miettikää miltä se tuntuu kun olisi siinä kyydissä kun niin nopea kiihdytys tehdään.

Istu autoon väärin päin ja käske kaverin vetää jarrut lukkoon satasesta, siinä se.

ps. mieti hävittäjän lähtöä lentotukialuksen kannelta, 2,5s ja 270kmh... aika samoihin menee kiihdytysauton kanssa, tosin jettiä avustaa se paineilmatykki...
 
Yksi erinomainen esimerkki on ralliautot joissa on noin 340hp ja 700Nm, ajotilanteen voisi ajatella niin että on aivan sama kiihdyttääkö ralliautoa 100kmh nopeudessa 3 tai 5 vaihteella, molemmat tarjoavat saman määrän tehoa ja siis saman kiihtyvyyden.

Vääntö renkaalla on "vähän" eri kolmosella ja vitosella ja täten myös kiihtyvyys.
 
Samalla periaatteellahan millä tahansa vaihteella ajo tarjoaa saman kiihtyvyyden jos ajetaan läpi saman kierrosalueen, ainahan sieltä moottorista irtoaa samat tehot ja väännöt samalla kierrosnopeudella.

Lasketaanpas sulle pieni esimerkki omasta autosta melko lailla vakiokuosissa, koska ei jaksa kaivaa tietoa ralliautojen välityksistä.


Auton huippuvääntö 493Nm @ 3700rpm, kiihtyvyys ykkösvaihteella samalla kierrosluvulla:

493Nm x 2.928 (1. vaihteen välitys) x 4.529 (perävälitys) = 6538Nm vetarin päässä

Renkaina 255/45/17, jolloin niiden halkaisija on ~55cm ja säde siis ~27.5cm.

Voima renkaan ulkokehällä siis 6538Nm/0.275m = 23774N, josta kiihtyvyys kaavalla F = ma -> F/m = a

Auton kokonaismassa ajokunnossa ~1500kg, josta kiihtyvyys 23774N/1500kg = 15,8m/s^2


Sama homma kakkosvaihteella laskettuna:

493Nm x 1.950 (2. vaihteen välitys) x 4.529 (perävälitys) = 4353Nm vetarin päässä

Voima renkaan ulkokehällä 15829Nm ja kiihtyvyys 10,55m/s^2
 
Mietippäs kaksi kertaa mitä minä kirjoitin... ei tähän välityksiä kannata sotkea koska teho ei muutu koskaan.

Alkuperäisessä esimerkissä 700Nm ja 340hp (250kW).

700Nm vääntömomentti 3400 kierroksella tekee 250kW, eli jos auton huipputeho on 250kW niin täten se tarkoittaa että tuo maksimiteho on saavutettavissa kierroslukuvälillä 3400-6000rpm. (huippukierrosluvulla ei ole merkitystä, mitä korkeammalla sen laajempi tehoalue, oletus on tietysti että teho säilyy maksimissaan kierrosalueen loppupäähän asti).

Oletuksena on että autossa on melko paljon vakioautoa vastaavat välitykset.

Eli on vaihde sitten 3 tai 5, niin moottori antaa saman määrän tehoa ulos, 3 vaihteella kierroksia noin 5000 ja 5 vaihteella 3000. Teho on lähes sama, ja myös kiihtyvyys on molemmilla vaihteilla lähes toisiaan vastaava. Eli ralliauton moottori on äärimmäisen tehokas käyttötarkoitukseensa laajan tehoalueen takia, jolloin välityksen merkitys vähenee olemattomaksi.

Ja tosiaan esimerkkinä käytin nopeutta 100kmh koska siellä tämä tilanne on mahdollinen, 50kmh nopeuksissa tämä ei toimi vielä.

Ja vielä rautalangasta loppuun, koska vääntömomentti on ralliautossa suhteettoman suuri tehoon nähden, se tarkoittaa sitä että tehoa on käytössä aivan uskomattoman laajalla alueella, ja koska teho ei muutu välityksien muuttuessa, on aivan sama mikä vaihde on käytössä, kiihtyvyys pysyy vakiona kunhan tehoa on käytettävissä sama määrä.

:haart:
 
ja koska teho ei muutu välityksien muuttuessa, on aivan sama mikä vaihde on käytössä, kiihtyvyys pysyy vakiona kunhan tehoa on käytettävissä sama määrä.

:haart:

Öö, tota ei koska Teho = Vääntö x Kulmanopeus eli jotta kiihtyvyys pysyisi vakiona vauhdin noustessa tarvitsisi tehon nousta vauhdin kanssa samassa suhteessa.

Edit: joo sori ei tullut luettua koko juttua läpi :D jos vauhti on sama ja eri vaihteilla saadaan lähestulkoon sama teho kyseisessä vauhdissa niin kiihtyvyyskin on silloin toki sama. WRC-autoissa tuo omituinen tehokäyrä johtuu siittä että imuilma pitää imeä kuristusholkin läpi mistä ei pysty imemään kuin rajallisen määrän ilmaa vaikka turbo kuinka kovaa pyörisi sielä takana ja kun moottorin teho riippuu suoraan siittä paljonko se pystyy polttamaan bensaa niin teho on maksimissaan jostain 3-4trpm paikkeilta loppuun asti.
 
Mietippäs kaksi kertaa mitä minä kirjoitin... ei tähän välityksiä kannata sotkea koska teho ei muutu koskaan.

Näin on, myönnän lukaisseeni hutaisten ja laskuesimerkitkin ovat samalta vääntömomentilta samalla kierrosluvulla, jolloin asia on toki eri. Väittämäni pätee tosiaan ennen huipputehon saavuttamista :)


:haart:

takaisin aiheeseen!
 
Noista näkee hyvin että prätkä tarjoaa voimaa vain yläkierroksilla verrattuna ahdettuun auton moottoriin jotka antavat jo alakierroksilta kaikkensa, joka johtaa suurempaan keskitehoon ja muutenkin käyttökelpoinen alue on paljon laajempi.

Yksi erinomainen esimerkki on ralliautot joissa on noin 340hp ja 700Nm, ajotilanteen voisi ajatella niin että on aivan sama kiihdyttääkö ralliautoa 100kmh nopeudessa 3 tai 5 vaihteella, molemmat tarjoavat saman määrän tehoa ja siis saman kiihtyvyyden.

Ja tuo ahdettu prätkä, no siinä ei ole mitään käyttökelpoista kuin nuo yläkierrokset, kärjistetysti. Ja tuon voisi myös kääntää niin että tuo on käytännön tilanteen kannalta huonoin mahdollinen ratkaisu. Tietysti kiihdytysajoa ajatellen erinomainen, katuajoon tai vaihtelevanopeuksiseen rata-ajoon surkea.

Prätkän ja auton kierroslukuja ei voi kyllä ihan yksi-yhteen verrata. Prätkällä joka kiertää about 12 tuhatta ei kuulukkaan lohistella millään 3 tuhannella kierroksella, paitsi liikkeelle lähdettäessä.

Ja katso oikeasti tuota dynolappua, tuo on aivan sairas teho mikä tuosta kawasta on revitty. Pyörä painaa siinä +/- 200 kg ja tehoa vaivaiset 500 hp! Vääntöäkin tuossa on ihan törkeästi, kun otetaan huomioon mitä laite kuskeineen painaa, ei siis oikeastaan mitään väliä millä vaihteella ajat kun vedät kaasun auki, niin saa olla todella tarkkana ettei raavi takaraivo asfalttia.

Totta on, ettei tuo mikään järkevä laite kyllä ole - tehoa on aivan liikaa!
 
Noista näkee hyvin että prätkä tarjoaa voimaa vain yläkierroksilla verrattuna ahdettuun auton moottoriin jotka antavat jo alakierroksilta kaikkensa, joka johtaa suurempaan keskitehoon ja muutenkin käyttökelpoinen alue on paljon laajempi.

Tuhat kuutioisen tehoalue on kyllä todella laaja ja vääntää alakierroksiltakin helvetin hyvin. Varmasti vetäsee ihan kivasti pienemmiltäkin kierroksilta verrattuna moneen tehokkaaseen autoon. Motarilla kun köröttelee kutosella ja vääntää kahvaa niin ampuu näinkin jo aika perkeleesti. Kokeileppas samaa ahdetulla perus autolla, tai vaikka vähän sporttisemmallakin. Kyllä tommosessa mopossa käyttöalue on aika voittamaton jos nelipyöräinen on verrokkina.

Oikeasti tehokkaat ahdetut autot harvoin antavat alakierroksilla mitään ulos ja tehoalue jää suhteellisen pieneksi. Enkä tarkoita mitään voimattomia evo mitsuja tai sti imprezoja tässä kohtaa. Alakierroksilla kaikkensa antavista ahdetuista autoista tulee mieleen lähinnä tdi volkkarit ja näissä puutuminen tapahtuu hyvin äkkiä, ellei jo ennen kaasun painamista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuhat kuutioisen tehoalue on kyllä todella laaja ja vääntää alakierroksiltakin helvetin hyvin. Varmasti vetäsee ihan kivasti pienemmiltäkin kierroksilta verrattuna moneen tehokkaaseen autoon. Motarilla kun köröttelee kutosella ja vääntää kahvaa niin ampuu näinkin jo aika perkeleesti. Kokeileppas samaa ahdetulla perus autolla, tai vaikka vähän sporttisemmallakin. Kyllä tommosessa mopossa käyttöalue on aika voittamaton jos nelipyöräinen on verrokkina.

Oikeasti tehokkaat ahdetut autot harvoin antavat alakierroksilla mitään ulos ja tehoalue jää suhteellisen pieneksi. Enkä tarkoita mitään voimattomia evo mitsuja tai sti imprezoja tässä kohtaa. Alakierroksilla kaikkensa antavista ahdetuista autoista tulee mieleen lähinnä tdi volkkarit ja näissä puutuminen tapahtuu hyvin äkkiä, ellei jo ennen kaasun painamista.

Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä "oikeasti tehokkaat ahdetut autot ovat"?
Itestä ainakin tuntuu, että nämä ahdetut +500hv autot juurikin antavat alakierroksillakin kovasti sitä tarvittua vääntöä ja tehoakin. Iso moottorintilavuus+ahtaminen=laakea vääntökäyrä.

Tuossa nyt yksi esimerkki, voiko enään sanoa edes vääntökäyräksi, melkein suora vaakaviiva.
X09PT_AR007.jpg
 
Eipä tuossa Corvetessa nyt mikään järjetön litrateho ole, kun kone on sentään vaivaisen 6,2l.

Ihan mukava peli varmasti, vaikkei pärjääkään varttimaililla esim. täysin vakiolle tonniselle kyykylle.
 
Eipä tuossa Corvetessa nyt mikään järjetön litrateho ole, kun kone on sentään vaivaisen 6,2l.

Ihan mukava peli varmasti, vaikkei pärjääkään varttimaililla esim. täysin vakiolle tonniselle kyykylle.

Jep, mutta kyseinen Corvette ZR1 pätkii esim. Nissan GT-R:n Nurburgringillä. Se on jo helvetin hyvin jenkkiautolta. Ja eiköhän jätetä ne mopot pois näistä vertailuista, kun autokeskustelu on muutenkin.

ps. tässä videolinkki Nyrren kierrokseen http://www.youtube.com/watch?v=k6mEirkQN8o
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä "oikeasti tehokkaat ahdetut autot ovat"?
Itestä ainakin tuntuu, että nämä ahdetut +500hv autot juurikin antavat alakierroksillakin kovasti sitä tarvittua vääntöä ja tehoakin. Iso moottorintilavuus+ahtaminen=laakea vääntökäyrä.

Toki isolla moottoritilavuudella saadaan alakierroksiltakin voimaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voidaan yleistää ahdettujen moottorien antavan autossa kaikkensa alakierroksilta. Mitäs jos se 500 hevosvoimaa onkin ahdetussa kahden litran koneessa? Remmiahtimella tietysti saadaan potkua alemmaskin.

Sanoisin, että tehokas auto on siellä 800-1000hp välissä, mutta tämä on tietysti tottumiskysymys.
 
Eipä tuossa Corvetessa nyt mikään järjetön litrateho ole, kun kone on sentään vaivaisen 6,2l.

Ihan mukava peli varmasti, vaikkei pärjääkään varttimaililla esim. täysin vakiolle tonniselle kyykylle.
Juu, ei varmaan pärjää vakiolle tonniselle. Paljos niitten pyörien ajat ja loppunopeudet on varttimaililla?
 
Zone-sarja -42%
Muistaakseni on alitettu jopa 9,5s vakiolla Kawan ZX10R-Ninjalla. :rock:

Tehojen yms puolesta varmaan menee, mutta antaako vakio runko ihan 9,5s periksi, en tiedä. Voi olla että antaakin, mutta jostain syystä epäilyttää, ettei madaltamatta tai ilman pidempää svingiä ei mene ihan noihin aikoihin.

Mutta lujaa jokatapauksessa..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom