Bugatti Veyron autojen aatelia?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Porschekin oli tehnyt jo jonkun mallin mikä on nopeampi kuin Bugatti. Muistaakseni AutoBildistä luin muutama kk sitten.
 
Eli, ei se mitenkään epämääräisesti vaikuta yhtään mihinkään. Se on vain se miten viisas autoinsinööri on auto suunnitellut ja kuinka kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhteen tehdään kompromissi.

Ootko kuullut sellaisesta keksinnöstä kuin "vaihdelaatikko"? Sellaisen kun laittaa kampiakselin ja vetävien pyörien väliin niin ei tarvii tehdä kompromissia vaan voi optimoida molemmat arvot. Nykyään tosin sillä lootalla optimoidaan vielä polttoaineen kulutustakin, kun auton huippunopeutta ei välttämättä saavuteta suurimmalla vaihteella, vaan yhtä pykälää pienemmällä.
 
Olishan tuollainen Bugatti Veyron hieno jos olisi "turhaa" rahaa, sieltä sitten voisi heitellä kateellisia cityblingblingmaasturi kuskeja kolmen euron kolikoilla.
 
En todellakaan ota vittuiluna:D
Ostaisin kyllä bugatin jos tuollaiseen varaa olisi ja edes jonkilaista paikkaa missä noita valtavia tehoja vois hyödyntää, jos tuollaisen liikenteeseen hommais niin olis sama leikata ajokortti keskeltä poikki samantien:D

Ja bugatti todellakin on turha auto, sellaisen ostoa ei voi perustella mitenkään , JA MIKÄS SEN MUKAVAMPAA??? :haart: :D
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Aero_Twin_Turbo
http://www.autowiki.fi/index.php/SSC_Aero
http://www.shelbysupercars.com/ultimate-aero.php
http://www.youtube.com/results?search_query=ssc+ultimate+aero&search_type=&aq=f

Tollanen Shelby Supercarsin Ultimate aero on ollut jo tovin olemassa ja sillä on rikottu tuo Veyronin nopeusennätys.
SSC:llä ajettu 412km/h.;)

Mutta jos näiden väliltä sais valita niin varmasti ottasin Bugatin itelleni.:haart:
En nyt tuon shelbyn specsejä tiedä mutta ärsyttää ku porukka puhuu nopeimmasta autosta ja kattoo huippunopeuksia. esim tuon porchen kohdalla 0-300km/h kiihdytys on 3sekunttia bugattia hitaampi. Uskaltaisinpa väittää että tuolla 0-300 kiihtyvyydellä on enempi merkitystä kuin sillä että kenen auto kulkee 2km/h lujempaa kuin toisen. parin sekuntin erot kiihdytyksessä on oikeastaan aika saatanan suuret erot välimatkoissa. Veikkasinpa että bugatti kelaa huomattavasti nopeammin tuonne huippuihinsa kuin esimerkiksi tuo porche samaan vauhtiin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mutta jos kyse on huippunopeudesta, niin silloin suurimman huippunopeuden kellottanut laite on nopein. Ei voimanostokisassakaan ole mitään merkitystä sillä miten kympin sarja kulkee kyykyssä, vaan sillä kuka ottaa sen isoimman ykkösen.
 
Ootko kuullut sellaisesta keksinnöstä kuin "vaihdelaatikko"? Sellaisen kun laittaa kampiakselin ja vetävien pyörien väliin niin ei tarvii tehdä kompromissia vaan voi optimoida molemmat arvot. Nykyään tosin sillä lootalla optimoidaan vielä polttoaineen kulutustakin, kun auton huippunopeutta ei välttämättä saavuteta suurimmalla vaihteella, vaan yhtä pykälää pienemmällä.

Hassu juttu, mutta olen kuullut, ja olen ollut siinä luulossa, että juuri tuolla omituisella laatikolla tehdään se kompromissi kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhteen.
 
Näin, nimenomaan nopeudella tarkoitin että Shelby kelaa kovemman huippunopeuden ja se on kai nykyään ennätyskirjassakin nopein sarjavalmisteinen.
Mitä nyt muita arvoja muistan niin Bugatti ottaa 0-100km/h 2,5s kun Shelbyllä menee n.2,8s..
Shelby pesee Bugatin sitten varttimaililla ja muista luvuista kiinnostuneet voi katella niitä ite jostakin.:rolleyes:
 
Jos huippunopeutta vertaillessa itketään siittä että bugatti on 0-300 3sek nopeampi kuin joku toinen voidaan yhtähyvin huomauttaa että esim tuo porche kiertää nurburingin varmaan minuutin 2tonnista bugattia nopeammin niin kuin varmasti monikin muu tässä topicissa esiintynyt auto.
 
Kiihtyvyyksiä

Näin, nimenomaan nopeudella tarkoitin että Shelby kelaa kovemman huippunopeuden ja se on kai nykyään ennätyskirjassakin nopein sarjavalmisteinen.
Mitä nyt muita arvoja muistan niin Bugatti ottaa 0-100km/h 2,5s kun Shelbyllä menee n.2,8s..
Shelby pesee Bugatin sitten varttimaililla ja muista luvuista kiinnostuneet voi katella niitä ite jostakin.:rolleyes:

Linkissäni tuosta Barabuksesta kerrotaan sen kiihtyvät 0-100km/h 1.67 sekunnissa. Tuntuu kyllä uskomattomalta koska tehokkaimmat prätkät kiihtyvät hyvissä olosuhteissa hitusen alle kolmen sekunnin mutta kolme sekuntia on pyörille jo erinomainen aika. Pyrien tehopainosuhde (parhaimmissa 1kg/hv)on kuitenkin vielä Barabusta ja Veyronia parempi joten tuntuu aika epäuskottavalta. Lisäksi pyörät kiihtyvät sataseen leikiten ykkösvaihteella joten vaihteiden kelaamiseenkaan ei kulu aikaa. Neliveto on tietysti pidon kannalta Barabuksessa etuna mutta taitavan kuskin hallinnassa ei prätkäkään tarpeettomasti sudi toki keulii kyllä mutta ei niin paljoa että että runsaan sekunnin aika paranisi jos voisi koko ajan pitää kaasua pohjassa.:)

Ilmoitettu suorituskyky on tietysti superautoissa merkittävässä osassa autoa julkaistaessa ja sitä kautta mielenkiinnon herättämisessä mutta itse epäilen Barabuksen specsiä kiihtyvyyden osalta suuresti. Linkeistä en ilmoitettua painoa löytänyt mutta epäilisin että puolentoista ja kahden tonnin välillä pyörii. ;) Auton parempi ilmanvastuskerroinkaan ei vielä satasen nopeuksissa vaikuta mitenkään ratkaisesvasti. Väitän että Barabuksen kiihtyvyys nollasta sataan on ilmoitettu väärin! ;)
 
Linkissäni tuosta Barabuksesta kerrotaan sen kiihtyvät 0-100km/h 1.67 sekunnissa. Tuntuu kyllä uskomattomalta koska tehokkaimmat prätkät kiihtyvät hyvissä olosuhteissa hitusen alle kolmen sekunnin mutta kolme sekuntia on pyörille jo erinomainen aika. Pyrien tehopainosuhde (parhaimmissa 1kg/hv)on kuitenkin vielä Barabusta ja Veyronia parempi joten tuntuu aika epäuskottavalta. Lisäksi pyörät kiihtyvät sataseen leikiten ykkösvaihteella joten vaihteiden kelaamiseenkaan ei kulu aikaa.

Pyörissä (vakio pituisissa) on kumminkin se ongelma, että jos pito ja teho on kohdillaan, niin keuliminen alkaa rajoittamaan kiihtyvyyttä. Oikeasti tehokkaassa pyörässä Hanaa ei pysty lyömään pohjaan kunnolla heti alusta lähtien, kun pyörä hyppää syliin, toisin kuin autoissa.
 
Zone-sarja -42%
Pyörissä (vakio pituisissa) on kumminkin se ongelma, että jos pito ja teho on kohdillaan, niin keuliminen alkaa rajoittamaan kiihtyvyyttä. Oikeasti tehokkaassa pyörässä Hanaa ei pysty lyömään pohjaan kunnolla heti alusta lähtien, kun pyörä hyppää syliin, toisin kuin autoissa.

Totta kyllä mutta väitän edelleen kuten edellisessä linkissänikin että homman hyvin hallitseva kaveri osaa kytkimellä/kierroksilla rajoittaa keulimista ettei se yksistään huononna prätkän aikaa yli sekunttia eli vaikka pyörällä pystyisikin kiihdyttämään täysillä sen keulimatta ja sutimatta ei sillä saa 0-100km/h aikaa taittumaan alle kahden sekunnin! :) Viisaat teoreetikot voivat laskea mikä on n.200hv/200kg-luokan pyörän maksimikiihtyvyys nimenomaan nollasta sataan siis teoriassa siten että pito ja keuliminen ei olisi ongelma. Ja sama tietty Barabukselle. Epäilen edelleen että pyörä on nopeampi paremman tehopainosuhteen vuoksi eikä Barabuksen 1.67 sekunttia pidäpaikkaansa. Suuremmissa nopeuksissa tietysti superautot menevät menojaan :D
 
Totta kyllä mutta väitän edelleen kuten edellisessä linkissänikin että homman hyvin hallitseva kaveri osaa kytkimellä/kierroksilla rajoittaa keulimista ettei se yksistään huononna prätkän aikaa yli sekunttia eli vaikka pyörällä pystyisikin kiihdyttämään täysillä sen keulimatta ja sutimatta ei sillä saa 0-100km/h aikaa taittumaan alle kahden sekunnin! :)

Hmm.. Vakiotehoisilla/vakiomittaisilla pyörillä ajetaan kyllä tuollaista 0-100km/h tuollaisiin 2,5-3s aikoihin "ihan rutiinilla" (ei kylläkään minun toimesta).. Mitä noiden osaavimpien kuskien dataloggerien dataa olen nähnyt, niin kaasu on auki tasolla 60-70%, ykkösvaiheella, enemmän ja alkaa sutimaan tai keulimaan..

En tiedä kuinka paljon ajasta (tuosta 2,5-3s) olisi otettavissa pois, mutta sen tiedän, että keuliminen on SE rajoittava tekijä tehokkaan moottoripyörän kiihtyvyydessä (olettaen edelleen että pito on kunnossa). Keulimisen estämiseen tehdään melkein kaikki, mitä voidaan, kun aletaan oikeasti kiihdyttämään, pyörä matalaksi, lisäpainoja eteen, kiihdytyspyörissä ne häkkyrät sinne taakse jne..

Tai ainakin mulla se on, kun omassa pyörässä tehot nousi 170->190hv tasolle, vaikeutui huippukiihdytys huomattavasti juuri siksi, että kun ennen pystyi liikkeelle pääsyn jälkeen lyömään kaasun pohjaan ja nokka keveni hitaasti kohti 1 vaihteen loppua, niin nyt pyörä kirjaimellisesti hyppää syliin jos kaasun lyö liian aikaisin pohjaan.

disclaimer: sanotaan nyt, että nämä on lähinnä huomioita, mitä radan varressa on tehty, itse olen aivan noviisi kiihdyttelyssä (joku parikymmentä varttimailivetoa vasta alla), kesää odotellessa..
 
Linkissäni tuosta Barabuksesta kerrotaan sen kiihtyvät 0-100km/h 1.67 sekunnissa. Tuntuu kyllä uskomattomalta koska tehokkaimmat prätkät kiihtyvät hyvissä olosuhteissa hitusen alle kolmen sekunnin mutta kolme sekuntia on pyörille jo erinomainen aika. Pyrien tehopainosuhde (parhaimmissa 1kg/hv)on kuitenkin vielä Barabusta ja Veyronia parempi joten tuntuu aika epäuskottavalta.

Niin, en ole vielä nähnyt yhdenkään pyörän kiihdyttävän ilman kuskia. Pyörän painoon pitää laskea kuski varusteineen. Tällöin ollaan jo kolmen sadan kilon lähistöllä. En ole tuon Barabuksen painoa nähnyt, mutta tuskinpa se jää kovinkaan paljon pyörien tehopainosuhteesta. Tuo väitetty aika on väitetään syntyneen kilparenkailla. Kiihdytysrenkaissa on pitoa täysin eri tyyliin kuin normaaleissa renkaissa.
 
Näiden Brabusten jne. vertailu Veyroniin on kohtuullisen peeloa oikeasti. Vähän paja kuin paja pystyy varmasti tekemään auton, joka joko kiihtyy nopeammin tai jolla isompi huippunopeus - ellei peräti molemmat samassa paketissa. Veyronissa se isoin saavutus on nimenomaan siinä, että vaikka härvelillä voi ajaa tuota isoa kovaa, se on silti mukava auto, jolla kuka vaan voi vaikka käydä kaupassa ja jolla on järkevät huoltovälit.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom