Bugatti Chiron

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuosta muotoilusta, siitähän mainittiin että:

In a car this over-engineered, technology has to take precedence over the styling, something Achim Anscheidt, Bugatti’s design director, freely admits: “From every side of the car: rear-view, side-view and front-view, the technical necessity for more dynamic driving performance, more cooling performance, more engine performance sets of stylistic strategy for the car.”

The sweeping curve (constructed from a single piece of carbon-fibre) that defines the profile of the car – the “Bugatti Line” – is also an intake, gobbling air to feed and cool the 16-cylinder engine.

http://www.topgear.com/car-news/big-reads/all-hail-new-bugatti-chiron
Onhan suuri osa superautoista vaikka mimmosia häkkyröitä, täynnä lovea siellä ja täällä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Muotoilu niin autoissa kuin moottoripyörissä on aina suorituskyvyn, ulkonäön ja käytännöllisyyden kompromissi kun haetaan suurinta mahdollista huippunopeutta. Pisaranmuotohan on tietääkseni ilmanvastuskertoimeltaan paras mahdollinen mutta olisiko se muoto superautoissa sellainen että se mahdollistaisi tekniikan sijoittamisen siihen mahdollisimman hyvin tai miellyttäisikö se ihmisten silmää. Tuskinpa. Jossain luki että kun ajoneuvon nopeus ylittää 250km/h yli 90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen joista suurin on ilmanvastus. 300km/h vielä enemmän. Tietysti auton muotoilun tulee myös mahdollistaa pidon tienpintaan kovissa vauhdeissa. Ei ole suunnittelijoilla helppoa.

Ja mitä tulee suomalaiseen Toreidon-projektiin niin arvostan suuresti porukkaa jotka haluavat luoda jotain uutta ja jopa mullistavaa tekniikkapuolelle. Vaikka Toreidonin suortuskyky olisi vain vaikka puolet nyt hehkutetusta on kiinnostavaa nähdä mitä se suunnittelijansa kertoma mullistava voimansiirtojärjestelmä tulee olemaan ja onko se tekniiikka sellaista että sitä voidaan tulevaisuudessa soveltaa myös siviiliautoissa.
 
Chiron muuten näyttää paremmalta yksivärisenä.

Kaikille sähköautoille voi Bugattin omistaja aina haastaa kilvaksi mitä vaan muutamaa tankillista pidempää... Toisaalta todellisessa maailmassa samaisen kisan veisi joka tapauksessa monikin muu auto. Top Gearille Chiron aihe, 1000 mailin kilpailu Ehra Lessienillä... :)
 
Itse pidän myös ulkonäöstä, mutta yksivärisenä myös mun mielestä vieläkin hienompi.

ydp7ikjr3mvg7ietishr.jpg
r63ntgviq1thxbnfvz7o.jpg
 
Jossain luki että kun ajoneuvon nopeus ylittää 250km/h yli 90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen
Eikös 100% moottorin tuottamasta mekaanisesta tehosta käytetä aina vastusten voittamiseen, oli nopeus sitten mikä tahansa? Tietty se miten mainitsemasi ajovastus määritellään, onkin sitten eri asia. Jos siihen ei kuulu apulaitteiden häviöt ja voimansiirron häviöt, niin 90% lienee lähempänä totuutta.

Muotoilu näyttää kyllä jakavan mielipiteitä. Jos mä saan suljettua silmäni tuolta hirveältä C-kaarelta ja Bugattin tavaramerkiltä, karmealta puoliovaalin muotoiselta etusäleiköltä, niin onhan toi ihan hieno. Ikävä kyllä ne on aika hallitsevia piirteitä ja kokonaisuus valuu sen takia todella rankasti pakkasen puolelle.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös 100% moottorin tuottamasta mekaanisesta tehosta käytetä aina vastusten voittamiseen, oli nopeus sitten mikä tahansa? Tietty se miten mainitsemasi ajovastus määritellään, onkin sitten eri asia. Jos siihen ei kuulu apulaitteiden häviöt ja voimansiirron häviöt, niin 90% lienee lähempänä totuutta.

Auton liikkuessa siinä esiintyy vastuksia. Kitkasta ja eteenkin ilmanvastuksesta muodostuu vastuksia joiden voittamiseen tarvitaan energiaa. Kitkan luomat vastukset eivät lisäänny vauhdin kasvaessa samassa määrin kuin ilmanvastus. Ilmanvastus lisääntyy nopeuden neliössä, kitkan aiheuttamat vastukset selvästi vähemmän. Mitä suurempi nopeus sitä enemmän suhteessa vaaditaan energiaa ilmanvastuksen voittamiseksi. Kävelyvauhdissa ilmanvastus ei näyttele kovinkaan suurta osaa autoon kohdistuvista vastuksista. En tiedä paljonko mutta voisin kuvitella että moottorin, voimansiirron ja renkaidenkin kitkojen tuomat vastukset ovat suuremmat. Kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinkertaistuu. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi osuus etenemiseen käytetystä energiamäärästä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Bugatin tapauksessa yli 400km/h-nopeuksissa ilmanvastuksen suuruutta voi vain kuvitella. No tää oli tälläistä asian pyörittelyä vaan.
 
Auton liikkuessa siinä esiintyy vastuksia. Kitkasta ja eteenkin ilmanvastuksesta muodostuu vastuksia joiden voittamiseen tarvitaan energiaa. Kitkan luomat vastukset eivät lisäänny vauhdin kasvaessa samassa määrin kuin ilmanvastus. Ilmanvastus lisääntyy nopeuden neliössä, kitkan aiheuttamat vastukset selvästi vähemmän. Mitä suurempi nopeus sitä enemmän suhteessa vaaditaan energiaa ilmanvastuksen voittamiseksi. Kävelyvauhdissa ilmanvastus ei näyttele kovinkaan suurta osaa autoon kohdistuvista vastuksista. En tiedä paljonko mutta voisin kuvitella että moottorin, voimansiirron ja renkaidenkin kitkojen tuomat vastukset ovat suuremmat. Kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinkertaistuu. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi osuus etenemiseen käytetystä energiamäärästä kuluu ilmanvastuksen voittamiseen. Bugatin tapauksessa yli 400km/h-nopeuksissa ilmanvastuksen suuruutta voi vain kuvitella. No tää oli tälläistä asian pyörittelyä vaan.
Tässä nyt ei ollut mitään uutta. Sanoin vain, että ihan kävelyvauhdista alkaen 100% tuotetusta mekaanisesta energiasta käytetään vastusten voittamiseen. Muuten vauhti hiipuisi. Se oli miete sitä 90% kohtaan ja sitä miten määritellään termi "ajovastus". Mutta ihan turhaa lätinää kaikki. Terminologia ei muuta todellisuutta.
 
Tässä nyt ei ollut mitään uutta. Sanoin vain, että ihan kävelyvauhdista alkaen 100% tuotetusta mekaanisesta energiasta käytetään vastusten voittamiseen. Muuten vauhti hiipuisi. Se oli miete sitä 90% kohtaan ja sitä miten määritellään termi "ajovastus". Mutta ihan turhaa lätinää kaikki. Terminologia ei muuta todellisuutta.

No mistä sinä nyt hermostuit?? Minä vain pyörittelin asiaa mitä tulee ajoneuvojen ilmansvastuksen vaikutusta auton energiankulutukseen. Millä meriiteillä hra. Powerhousu määrittelee mikä tällä palstalla on turhaa lätinää? Ja mitä tulee ajovastuksiin niin niitä ovat kaikki tekijät jotka aiheuttavat energiantarvetta ajoneuvon liikuttamiseen. Näistä tekijöistä kovissa nopeuksissa suurin on ilmanvastus. Tää on ihan peruskoulun fysiikkatunneillla käsiteltyä asiaa. Sorry jos sulta meni hermot!! ; )
 
No mistä sinä nyt hermostuit?? Minä vain pyörittelin asiaa mitä tulee ajoneuvojen ilmansvastuksen vaikutusta auton energiankulutukseen. Millä meriiteillä hra. Powerhousu määrittelee mikä tällä palstalla on turhaa lätinää? Ja mitä tulee ajovastuksiin niin niitä ovat kaikki tekijät jotka aiheuttavat energiantarvetta ajoneuvon liikuttamiseen. Näistä tekijöistä kovissa nopeuksissa suurin on ilmanvastus. Tää on ihan peruskoulun fysiikkatunneillla käsiteltyä asiaa. Sorry jos sulta meni hermot!! ; )
Ei multa hermot mennyt. Viittasin turhalla lätinällä omaan pilkun viilaamiseeni. Jos ajovastus halutaan määritellä noin, niin silloin prosenttiluku on aina 100 koska jos se olisi alle 100 niin mihin muuhun sitä mekaanista energiaa käytettäisiin kuin auton kulkua vastustavien voimien voittamiseen? Jos tietyllä kaasun asennolla tuotetaan vaikka 10 hevosvoimaa ja ajoneuvo kulkee sillä tasaista nopeutta x, niin ihan jokainen noista hevosvoimista kulutetaan ajovastusten voittamisen eikä vain 9. Tämä on sitä turhaa lätinää.
 
Ei multa hermot mennyt. Viittasin turhalla lätinällä omaan pilkun viilaamiseeni. Jos ajovastus halutaan määritellä noin, niin silloin prosenttiluku on aina 100 koska jos se olisi alle 100 niin mihin muuhun sitä mekaanista energiaa käytettäisiin kuin auton kulkua vastustavien voimien voittamiseen? Jos tietyllä kaasun asennolla tuotetaan vaikka 10 hevosvoimaa ja ajoneuvo kulkee sillä tasaista nopeutta x, niin ihan jokainen noista hevosvoimista kulutetaan ajovastusten voittamisen eikä vain 9. Tämä on sitä turhaa lätinää.
Ok. No problem. En ilmeisesti osannut kertoa ajatuksiani ajoneuvojen vastuksista tarpeeksi selvästi. Bensiinimoottoreissa vai n. 25 - 30% polttoaineen sisältämästä energiasta käytetään auton liikuttamiseen. Muu energiasta häviää lämpönä jäähdytysneteen välittämänä taivaan tuuliin, osa kuluu sähkön tuottamiseen ja erilaisiin kitkoihin jne. Tästä en viitsi lätistä enempää mutta nyrkkisääntö on että ilmanvastus nousee nopeuden neliössä eli jos nopeus muuttuu kaksinkertaiseksi ilmanvastus nelinkertaistuu ja samalla energiakulutus ( polttoaine ) lisääntyy myös dramaattisesti.
 
Ok. No problem. En ilmeisesti osannut kertoa ajatuksiani ajoneuvojen vastuksista tarpeeksi selvästi. Bensiinimoottoreissa vai n. 25 - 30% polttoaineen sisältämästä energiasta käytetään auton liikuttamiseen. Muu energiasta häviää lämpönä jäähdytysneteen välittämänä taivaan tuuliin, osa kuluu sähkön tuottamiseen ja erilaisiin kitkoihin jne. Tästä en viitsi lätistä enempää mutta nyrkkisääntö on että ilmanvastus nousee nopeuden neliössä eli jos nopeus muuttuu kaksinkertaiseksi ilmanvastus nelinkertaistuu ja samalla energiakulutus ( polttoaine ) lisääntyy myös dramaattisesti.
Mä en ole ihan varma ymmärsitkö vieläkään mitä yritän sanoa kun kerrot lisää itsestäänselvyyksiä.
Siksi vielä kerran selkokielellä. Virke "90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen" on väärin. Luku on 100% jos puhutaan mekaanisesta tehosta. Jos puhutaan tehosta yleisesti, niin luku on sama kuin hyötysuhde, eli mainitsemasi n. 25-30%.

Mä en kyllä jaksais enää vääntää itsestäänselvyyksistä kun menee koko ketju pilalle. Mutta itsepähän aloitin.
 
Tottakai kun autoa tai moottoripyörää milläkin nopeudella liikutettaan sen liikuttamiseen käytettään sataprosenttia siitä tehosta/energiasta, olkoon se vaikka X-määrä, mitä liikkuminen vaatii mutta mitä suurempi on nopeus sitä suurempi osa tuosta sadasta prosentista ( X-määrästä ) menee ilmanvastuksen voittamiseen.
Ymmärrän mitä tarkoitat ja uskon että sinäkin tiedät mitä energiankulutukseen vaikuttaa ilmanvastus ja sen että ilmanvastus lisääntyy nopeuden neliössä.
Ei pilata hienosta autosta aloitettua ketjua itsestäänselvyyksien pyörittämisellä. Menee liikaa :offtopic: :rock:
 
Vakiovärit mistä saa valita. Tosin onko vähän turhaa, jos on varaa tuohon on varaa maksaa se ekstra X euroa ja saat minkä vaan värin. :D
Kaippa noi on vaan sitten designerin omat näkemykset sopivista.

4_78.jpg 1_84.jpg 0.jpg 2_78.jpg 5_78.jpg 3_78.jpg 6_71.jpg 7_71.jpg
 
Villi veikkaus, että vähän ajetut vakioväriset tulee säilyttään arvonsa paremmin. Ihan ok näkösiä noista kaksvärisistä nuo Veyronistakin tutut puna- ja sinimusta.

Niin ja kuulemma nyt sitte loppuunmyyty...
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom