Deleted member 43228
Haluanpa lyödä nokkani tähän asiaan. Tuli vaan mieleen, että itse ajattelin niin että jos auton kampiakselin päästä lähtee tehoa 100 hv, niin olkoon tämä 100 %.Kampiakseli pyörittää vaan vielä esim hihnan tai ketjun kautta laturia, öljypumppua, vesipumppua, tehostinta ym ym... Eli noiden pyöritys voi viedä sen 10 % moottorin tuottamasta tehosta ja se loppu 90 % sitten liikuttaa autoa. Se jäävät 90 % polttomoottorin tapaan sitten liikuttaa ja lämmittää. Tai käytännössä lämmittää pelkästään, jos tarpeeksi pitkälle mennään ajatusleikissä. :DMä en ole ihan varma ymmärsitkö vieläkään mitä yritän sanoa kun kerrot lisää itsestäänselvyyksiä.
Siksi vielä kerran selkokielellä. Virke "90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen" on väärin. Luku on 100% jos puhutaan mekaanisesta tehosta. Jos puhutaan tehosta yleisesti, niin luku on sama kuin hyötysuhde, eli mainitsemasi n. 25-30%.
Mä en kyllä jaksais enää vääntää itsestäänselvyyksistä kun menee koko ketju pilalle. Mutta itsepähän aloitin.
Tälläinen ajatus itsellä tuli ekana mieleen.