Bugatti Chiron

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mä en ole ihan varma ymmärsitkö vieläkään mitä yritän sanoa kun kerrot lisää itsestäänselvyyksiä.
Siksi vielä kerran selkokielellä. Virke "90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen" on väärin. Luku on 100% jos puhutaan mekaanisesta tehosta. Jos puhutaan tehosta yleisesti, niin luku on sama kuin hyötysuhde, eli mainitsemasi n. 25-30%.

Mä en kyllä jaksais enää vääntää itsestäänselvyyksistä kun menee koko ketju pilalle. Mutta itsepähän aloitin.
Haluanpa lyödä nokkani tähän asiaan. Tuli vaan mieleen, että itse ajattelin niin että jos auton kampiakselin päästä lähtee tehoa 100 hv, niin olkoon tämä 100 %.Kampiakseli pyörittää vaan vielä esim hihnan tai ketjun kautta laturia, öljypumppua, vesipumppua, tehostinta ym ym... Eli noiden pyöritys voi viedä sen 10 % moottorin tuottamasta tehosta ja se loppu 90 % sitten liikuttaa autoa. Se jäävät 90 % polttomoottorin tapaan sitten liikuttaa ja lämmittää. Tai käytännössä lämmittää pelkästään, jos tarpeeksi pitkälle mennään ajatusleikissä. :D

Tälläinen ajatus itsellä tuli ekana mieleen.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kampiakseli pyörittää vaan vielä esim hihnan tai ketjun kautta laturia, öljypumppua, vesipumppua, tehostinta ym ym... Eli noiden pyöritys voi viedä sen 10 % moottorin tuottamasta tehosta ja se loppu 90 % sitten liikuttaa autoa.

Plus mitä häviöitä voimansiirrossa tulee. Autossa tuskin mp-lukemiin päästään. Mopoissa tehohäviö moottorilta takarenkaalle on luokkaa 10-15%.
 
Chiron tyhjentää 26:n US gallonan (≈100 l) tankin kahdeksaan minuuttiin eli 480:een sekuntiin. Tuo sata litraa tavallista bensiiniä ois suurinpiirtein 70 kg, jonka palamisesta vapautuu 3,1 GJ energiaa. Tehoksi tästä saadaan 3,1 GJ / 480 s ≈ 6,5 MW. Hyötysuhteeksi tuli täten 1100 kW / 6500 kW ≈ 0,17 eli 17 %. Tällainen hyötysuhde näyttäisi olevan kampiakselin kohdilla. Sitten vielä voimansiirto tuohon päälle, niin päästää taas vähän huonompaan hyötysuhteeseen. Jospa tuossa laskennassa ei mahottomasti menty metsään.
 
Haluanpa lyödä nokkani tähän asiaan. Tuli vaan mieleen, että itse ajattelin niin että jos auton kampiakselin päästä lähtee tehoa 100 hv, niin olkoon tämä 100 %.Kampiakseli pyörittää vaan vielä esim hihnan tai ketjun kautta laturia, öljypumppua, vesipumppua, tehostinta ym ym... Eli noiden pyöritys voi viedä sen 10 % moottorin tuottamasta tehosta ja se loppu 90 % sitten liikuttaa autoa. Se jäävät 90 % polttomoottorin tapaan sitten liikuttaa ja lämmittää. Tai käytännössä lämmittää pelkästään, jos tarpeeksi pitkälle mennään ajatusleikissä. :D

Tälläinen ajatus itsellä tuli ekana mieleen.
Asia käsiteltiin jo tältäkin kantilta.
E: Kysyin miten ajovastus määritellään ja kysyin saman mitä sinäkin sanoit ja mulle vastattiin että siihen kuuluu kaikki vastukset. Olin tyytyväinen vastaukseen ja prosenttiluku on 100%.
 
Viimeksi muokattu:
Nii oliko tääkin volkkarin tekniikalla...
Joo edelliskoppaisen GTI Golfin tekniikkahan tuossa tosiaan on.

Mielenkiintoista miten WV-konserni aikoo saada Chironia kannattavaksi valmistaa kun jokainen Veyron tuotti tappiota yli 4 miljoonaa Euroa kappaleelta!!
Aika hyvä alku on kertoa hinta 2,4 kertaiseksi ja valmiiksi rakennetun brändin ansiosta kauppa käy. Sekin auttaa, kun on olemassa juuri tuollaisten autojen valmistukseen täysin valmis tehdas työntekijöineen, eikä haitaksi ole sekään, että autoa ei ole tarvinnut suunnitella täysin alusta, vaan edeltävästä mallista voidaan lainata paljon kaikenlaista.

Tuo C:n muotoinen ylikorostettu sivuscooppi näyttää kyllä melkoiselta kököstykseltä. Ei ole hääppöinen muotoilu tuohon hyper-hintaluokkaan.
Muotoiluhan on juuri hyvä tuohon luokkaan. Eheä ja persoonallinen kokonaisuus. Tuossa luokassa auton nimenomaan pitää omata vahva oma persoona.

Jossain luki että kun ajoneuvon nopeus ylittää 250km/h yli 90 prosenttia moottorin tehosta käytetään ajovastusten voittamiseen joista suurin on ilmanvastus.
Auto voi vielä kiihtyäkin tuossa nopeudessa, jolloin osa siitä tehosta menee liike-energian kerryttämiseen. Keskustelun aiheella jos ajaisi täydellä teholla tuota nopeutta, niin reilu 1000 hevosvoimaa jäisi vielä kiihdyttämään autoa.

Nitrodragsteri, takaveto vetää 0-500km/h 5 sekunttiin. Liimaa toki on, mutta silti neliveto on neliveto.
Nelivedon merkitys lähentelee nollaa, kun noilla väitetyillä kiihtyvyyksillä keula tavoittelee taivasta. Todellisuudessahan nuo kaikki ovat vain hyvin optimistisia arvioita, joilla yritetään saada huomiota.

"Edessä vääntöä löytyy kaksi kertaa 4500 ja takana kaksi kertaa 7500 Newtonmetriä."
Eli 24000 Nm? Kyllähän sähkömoottoreista otetaan kovia vääntöjä, mutta onkohan tuossa pilkkuvirhe?
Tuossa varmaan puhuvat maksiväännöstä renkailla, jolloin automaattisesti ollaan korkeammalla tasolla kuin perinteisesti kampiakselilla, mutta silti rajuja vääntöjä nuo ovat. Pitoa tuollaisille väännöille ei saa ja jos saisikin, niin sitten renkaat eivät kestä tai pyörivät vanteillaan.
 
Aston julkassu Red Bullin kanssa aikeen antaa Adrian Neweyn suunnitella unelmansa "kadulle"...
Tää nyt ei liity Chironiin, mutta eikös AM-RB 001 konseptikuvat julkaistu jo aikaa sitten?

Sen verran Chironista, että täysin tummansininen näyttää mustan ohella kovalta, mutta eiköhän öljyprinssit tilaa omansa kullanvärisinä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom