Boxikyykystä

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Olen testaillut joskus boxikyykkyä pienillä painoilla, mutta nyt päätin ottaa ohjelmaan tavallisen kyykyn tilalle. Kysyisinkin minkälainen ero maksimissa boxikyykyn ja tavallisen kyykyn välillä suunnilleen on? Tietysti erot vaihtelevat, mutta ovat varmasti suuntaa antavia. Käytin treeneissä boxia, joka on suunnilleen vaaka.Tavoite on boxin avulla oppia kyykkäämään kunnolla taakse.

Itse en ole maksimia boxilta koittanut mutta samalla painolla millä normaalikyykkyä meni 5 toistoa, boxilta tuli 4.

Corleone sanoi:
Olen testaillut joskus boxikyykkyä pienillä painoilla, mutta nyt päätin ottaa ohjelmaan tavallisen kyykyn tilalle. Kysyisinkin minkälainen ero maksimissa boxikyykyn ja tavallisen kyykyn välillä suunnilleen on? Tietysti erot vaihtelevat, mutta ovat varmasti suuntaa antavia. Käytin treeneissä boxia, joka on suunnilleen vaaka.Tavoite on boxin avulla oppia kyykkäämään kunnolla taakse.

Boxkyykky on kuulunut jo vuosia mun ohjelmaan. Aivan loistava vaihtoehto. Teen sitä vuoroviikoin. Normaali kyykkyyn eroa tulee paljon jos boxkyykyn tekee oikein. Minulla boxkyykky on noin 70% norm. kyykyn maksimista.

ressukka sanoi:
Itse en ole maksimia boxilta koittanut mutta samalla painolla millä normaalikyykkyä meni 5 toistoa, boxilta tuli 4.

Käytit ilmeisesti boxia vain syvyysmittarina. Et siis pysähtynyt sinne?

Pysähdyin kyllä, välistä "huilailin" istuen oikein kunnolla (2-3 sekuntia), nyt kun mietin asiaa niin penkki jota käytin ei ehkä ollut tarpeeksi matala. Silmämääräisesti reisi vaakatasossa mutta kunnon kyykyssä menee hieman alemmas. Kyykyssä (ja muutenkin voimailussa) melko noviisi vielä, jotta ehkä suhteet muuttuvat kun raudan määrä kasvaa, nuo toistot tuli 130kg:lla.

Jotenkin boxilta pääsee puristamaan paremmin pakaroilla ja takareisillä, eikä mene niin helposti selkäkyykyksi. Mulla heikoin kohta on varmaankin etureidet (ja normikyykky tahtoo kumartua eteen ellen kiinnitä tosissaan huomiota), ja toi boxi (ainakin sillä korkeudella mikä mulla oli) vähentää niiden merkitystä.

ressukka sanoi:
Pysähdyin kyllä, välistä "huilailin" istuen oikein kunnolla (2-3 sekuntia), nyt kun mietin asiaa niin penkki jota käytin ei ehkä ollut tarpeeksi matala. Silmämääräisesti reisi vaakatasossa mutta kunnon kyykyssä menee hieman alemmas. Kyykyssä (ja muutenkin voimailussa) melko noviisi vielä, jotta ehkä suhteet muuttuvat kun raudan määrä kasvaa, nuo toistot tuli 130kg:lla.

Jotenkin boxilta pääsee puristamaan paremmin pakaroilla ja takareisillä, eikä mene niin helposti selkäkyykyksi. Mulla heikoin kohta on varmaankin etureidet (ja normikyykky tahtoo kumartua eteen ellen kiinnitä tosissaan huomiota), ja toi boxi (ainakin sillä korkeudella mikä mulla oli) vähentää niiden merkitystä.

Boxkyykyssä pitää istua niin taakse, että säären ja lattian kulma on 90 astetta. Tällöin on pakko nojata melko eteen. Oikein tehtynä ei nousta istuma asennossa pystyyn. Kyllä se nyt täytyy olla pirun paljon normaali kyykkyä raskaampi kun lähtee niin hankalasta asennosta ja vielä ilman mitään jännitystä joka pitää paketin kasassa. Tämä on kyllä aika sekavasti selitetty mutta selkä, persaus ja takareidet on kyllä isossa roolissa mutta eikö se ole sama asia norm. kyykyssä? Vai Kyykkäätkö painot niskassa ja ihan pystyssä?.
Mun mielestä kyykyn pitääkin hieman kumartua eteen, jotta saa hyödyn kehon vipuvarresta. Jos haluan kyykätä pystyssä niin silloin teen etukyykkyä.

Blacebo sanoi:
Boxkyykyssä pitää istua niin taakse, että säären ja lattian kulma on 90 astetta. Tällöin on pakko nojata melko eteen. Oikein tehtynä ei nousta istuma asennossa pystyyn...
Mutta eikö boxikyykyssä kuitenkin ylösnousuvaiheessa päätä lähdetä viemään suoraan ylöspäin? Laitetaanko tällöin ala-asennossa selkä suoraksi vai annetaanko olla siinä asennossa, jolla boxille istuttiin?

Corleone sanoi:
Mutta eikö boxikyykyssä kuitenkin ylösnousuvaiheessa päätä lähdetä viemään suoraan ylöspäin? Laitetaanko tällöin ala-asennossa selkä suoraksi vai annetaanko olla siinä asennossa, jolla boxille istuttiin?

Miten pirussa nouset pysty asennossa kun istut tuossa kulmassa? Koitappa ihan kotona ja mieti sit edes sata kiloa rautaa niskaan. Ylös sitä päätä viedään vaikka lantiota eteen viemällä nosto etenisikin. Ylös lähdetään juuri siitä asennosta kun istuttiinkin. Minkäänlainen notkuminen edestakaisin ei kuulu boxkyykkyyn.

Blacebo sanoi:
Miten pirussa nouset pysty asennossa kun istut tuossa kulmassa? Koitappa ihan kotona ja mieti sit edes sata kiloa rautaa niskaan. Ylös sitä päätä viedään vaikka lantiota eteen viemällä nosto etenisikin. Ylös lähdetään juuri siitä asennosta kun istuttiinkin. Minkäänlainen notkuminen edestakaisin ei kuulu boxkyykkyyn.
Näin tietysti, olipas hölmö kysymys minulta, vaikka en tietenkään tarkoittanutkaan ihan pystyasentoa. Kyllähän sitä itsensä loukkaa, jos alkaa heilumaan. Mun tämänpäiväinen boxitreeni meni ihan sujuvasti. Pitää vaan väsätä jossain vaiheessa boxi, joka on alle vaakatason.

Jepp jeps..

Eli siis boxkyykyllähän harjoitetaan sisäreittä ja lantion alueen räjähtävyyttä... Selän tulisi olla pystyssä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Voimanostajathan hakee sillä räjähtävyyttä.Liike ylikuormittaa
lantion, alaselän,pakarat ja sisäreidet.Tavallaan kyykyn apuliike,mutta
auttaa kyykkyä kovemmaksi. :thumbs:

moraQ sanoi:
Eli siis boxkyykyllähän harjoitetaan sisäreittä ja lantion alueen räjähtävyyttä... Selän tulisi olla pystyssä.

:jahas: Jos istut boxkyykyssä tarpeeksi taakse niin olet kyllä melko fakiiri, jos sieltä "selkä pystyssä" ylös tulet.

Ja jos tämä todella on mahdollista edes jonkinlaisilla painoilla niin :kuvia:

Kuvii ei kyl ole.

No mahdollisimman pystyssä pitäisi olla ja sitten monet antaa sen alkusysäyksen siihen laskemalla selkää ja sit HEIJATAAN :D Siis tuota heijausta ei missään tapauksessa! :D

moraQ sanoi:
No mahdollisimman pystyssä pitäisi olla ja sitten monet antaa sen alkusysäyksen siihen laskemalla selkää ja sit HEIJATAAN :D Siis tuota heijausta ei missään tapauksessa! :D

Mutta ei sitä vaan pysty tekemään oikein sun kertomalla tavalla. Tai siis mikäli oikea tekniikka on istua kunnolla taakse ja paineet pois. Jos istut liikaa eteen, niin silloin osa boxin merkityksestä taas katoaa ja rasitus ei mene sinne minne pitäis.
Jos istut kunnolla taakse, niin sä et yksinkertaisesti pysty olemaan suorassa. Tai voit olla suorassa, mutta et varmasti sieltä ylös pääse.

Raven sanoi:
Mutta ei sitä vaan pysty tekemään oikein sun kertomalla tavalla. Tai siis mikäli oikea tekniikka on istua kunnolla taakse ja paineet pois. Jos istut liikaa eteen, niin silloin osa boxin merkityksestä taas katoaa ja rasitus ei mene sinne minne pitäis.
Jos istut kunnolla taakse, niin sä et yksinkertaisesti pysty olemaan suorassa. Tai voit olla suorassa, mutta et varmasti sieltä ylös pääse.

Odotinkin että joku muukin tulee selventämään. Siis juuri näin! Piru kun jotku yrittää muuttaa jo fysiikan lakejakin.

Varusteetkin vaikuttaa varmaan tulokseen. Minulla mene boxilta melkein sama kuin normaalikyykkyä, kun on polvisiteet ja vyö käytössä. Siteet taitavat antaa lähtöön lisää potkua. Punttisalin penkki saattaa olla liian korkea boxkyykylle ja näin helpotta suoritusta.

Mistähän tuollaisen boxin pystyisi helpoiten hankkimaan näin kaupungissa, kun ei lähiaikoina ole mahdollisuutta työkalujen ja työtilan puuttumisen vuoksi päästä nikkaroimaan sitä itse lankusta ja vaneerista. Eli onko jotain valmiita systeemejä, joista saisi tuollaisen boxin helposti ja halvalla?

Jylli81 sanoi:
Mistähän tuollaisen boxin pystyisi helpoiten hankkimaan näin kaupungissa, kun ei lähiaikoina ole mahdollisuutta työkalujen ja työtilan puuttumisen vuoksi päästä nikkaroimaan sitä itse lankusta ja vaneerista. Eli onko jotain valmiita systeemejä, joista saisi tuollaisen boxin helposti ja halvalla?

Kaikkein halvin tapa on laittaa persuksen alle isoja kiekkoja, ja ei maksa mitään. :)

Raven sanoi:
Kaikkein halvin tapa on laittaa persuksen alle isoja kiekkoja, ja ei maksa mitään. :)
Toisella salilla, jossa käyn, on vain niin vähän noita isoja kiekkoja, että jos alan kyykkäillä niistä tehdyn kasan päälle, niin joudun kyykkäämään tyhjällä tangolla.

Toisella salilla noita on kuitenkin reilummin ja siellä tuota neuvoa voisin soveltaakin. Enpä ollut tullut tuota mahdollisuutta ajatelleeksikaan.

Kiitos vinkistä Raven! :thumbs:

Saliltasi saattaa löytyä boxkyykkyyn soveltuva tasapenkki. Kannattaa kokeilla varsinkin korkeissa boxkyykyissä kun painotkin ovat suuremmat. Jos tasapenkki on liian korkea niin pari kumimattoa oikein aseteltuna korjaa asian. Itse suosin tätä keinoa isoilla painoilla koska penkin voi asettaa pitkittäin jalkojen väliin. Tällöin ei tarvitse keskittyä osumaan boxiin tai pelätä kiekkojen luisumista. Nämä eivät ole ongelmia pidemmällä tähtäimellä, mutta kaikkea voi sattua :nolo: .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom