Bonsai puut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla taisi S-marketista ostettu puu elää lähes vuoden. Useampaan kertaan se meinasi jo kuolla, mutta kun oikein kunnolla liotti sitä tiskialtaassa niin siitä se vaan virkosi.
Nyt mulla on kaksi mandariinipuuta kasvamassa, mutta en oikein uskalla operoida niitä mitenkään ettei ne kuole. Toinen niistä meinasi jo kuolla, tiputti lehtensä ja vaihtoi väriä keltaiseksi, mutta kun kastelin sitä uskollisesti, niin se virkosi. Nuo muuten kasvaa aika pirun hitaasti. Reilun vuoden ovat kasvaneet ja pituutta tuolla isommalla on ehhä noin 7cm ja paksuutta noin 2-3mm.

Yks bonsai kuollut ja kuopattu. Nykyinen puu on toivottavasti vain talvitilassa, eli vihreistä lehdistä ei tietoakaan. Kyllä he hiitä, rakkautta ja Substraalia vaan.

Nykyinen puu on toivottavasti vain talvitilassa, eli vihreistä lehdistä ei tietoakaan.

Yksi tuttu kanssa harrastaa Japani aiheisia juttuja ja omistaa Bosai -puun. Puu ollut hengissä jo useamman vuoden, vaikka aina talvisin näyttääkin täysin kuolleelta. Ihmeellisesti vain virkoaa kun aurinko alkaa kunnolla paistaa ja tulee lämpimämpää.

Mulla oli kanssa bonsai. Sitoutumiskammo pääsi kuitenkin yllättämään ja jouduin lopettamaan sen.. :( Pitäis mukana suunnilleen roudata joka paikkaan että saisi hengissä pysymään (ainakin mun floristi-skilleilläni, jotka ovat Lvl.1).

Nostoa. Itsellänikin nykyään bonsai, kohta jo viikon vanha ja jo on pari lehteä pirulainen tiputtanut. Mistä lienee johtuu kerran päivässä kastellut niin että vettä tulee hieman alareistä ulos. Sen lisäksi sumutellut pari kertaa päivässä. Aurinkoakin on saanut mielestäni riittävästi kun on ison avonaisen ikkunan edessä.

Noin vuosi sitten nappasin kaupasta sitruunan, siemenet jogurttipurkkeihin, ja suurin odotuksin muutama viikko. Siinä sitten alkoi jo vähän epäilys nousta kurkkuun, kun kolmenkaan viikon jälkeen ei mitään vielä näkynyt. Kuitenkin vajaa kuukausi istutuksesta, ja ensimmäinen varsi puski pinnalle, ja muut seurasivat nopeasti perässä. Siitä pikimmiten lampun alle lähinnä juuria, mutta myös vartta kasvattamaan. Istuttamistani siemenistä iti 10/14.
Selvisivät hyvin talven yli. Keväällä vaihdoin kaikki isompiin ruukkuihin. Tavallista mustaa multaa olen näitten kohdalla aina käyttänyt. Nyt syksyllä yksi pääsi kuivahtamaan liiaksi ja kuoli. Olen huomannut, että nuo sitruunat ovat pärjäävät mainiosti vaikka kastelu ei olisikaan tunnin tarkkuudella ajastettu. Perustana altakastelu ja aina kun lautanen tyhjä sekä multa vähän kuivahko, niin vettä vuan. Tuon kastelun kyllä oppii, eikä se ainakaan minun kohdallani ole ollut ihan niin justiinsa, ja hyvin on sitruunat pärjäilleet. Kaikki taimet pääsivät hiukan nuukahtamaan tuossa syksyllä, mutta heti virkesivät kun taas vettä tyrkkäsi. Jos vaan kärsivällisyys riittää, niin suosittelisin vaikka sitruunaa tai jotain muuta sitrushedelmää, jos haaveilee tulevaisuudessa omistavansa ainakin yhden ylpeydenaiheen.

Kesällä huomasin pientä motivaation hiipumista bonsaiharrastusta kohtaan, joten "sorruin" muutama viikko sitten ostamaan tarjouksessa olleen Serissan mallsaiksi. En ehtinyt vaihtaa multaa, mutta täytyy heti keväällä, jos puu edes selviää talven yli. Jo nyt Serissa on tiputtanut lehtiään, johtuen todennäköisesti vähäisestä valosta. Tällä viikolla on pakko virittää lamput paikoilleen, niin Serissa pääsee sitruunoiden kaveriksi.

Noissa mallsai-hommissa mulla ei vielä paljoa kokemusta ole, mutta näkisin tärkeimmäksi mullan vaihtamisen heti seuraavana keväänä ja talvella riittävän valon. Jossain muistaakseni luki, että enemmän mallsaita kuolee liikaan kasteluun, kuin kuivuuteen.

Itsellä tuo jaksaa vaan kitua. En ole koskaan antanut valohoitoa ja mullatkin vaihdan harvoin. Ikää nyt jotain 7 vuotta ensimmäisestä leikkaksesta. Valolla tekisi enemmän lehtiä, joten ei näe vaivaa. Pääasia että pysyy hengissä. Ehkä se tottuu näin paremmin näihin vuodenaikojen vaihteluun, tai sitten ei. Kuivat ja pisimmät oksat voisi joku päivä leikellä pois. Tuntuu että pari viime vuotta on vaan runko kasvanut paksuutta. Ilmeisesti olen tehnyt jotain oikein. Olen harkinnut että voisi toisenkin laittaa tulemaan, mutta pitäisi ostaa joku valmis kappale. Onhan tämä vähän hidas harrastus kun taimesta itse alkaa kasvattamaan.

attachment.php

Viimeksi muokattu:
Mitäs lajeja suosittelette jos alkaisi ihan siemenestä kasvattamaan?
Tai vaikka sellainen taimi jonka vois löytää itsekkin jostain metsestä?
Tietenkin sen pitää sitten olla helppohoitoinen ja über-siisti:david:

Ite kokeilin tossa viime keväänä kasvatella bonsaita, hain koivusta pienen oksan pätkän ja vesiastiaan siks aikaa kunnes alko juurta työntää. Sit vaan multaan ja vettä päälle. Hyvin se siinä viihty, kunnes lähin n. 3vko matkalle eikä ollu ketää huolehtimassa siitä, niin se kuivu ja kuoli aika ilosesti. Vois kokeilla mäntyä tai vaahteraa seuraavaks :D

Mikähän mahtais olla semmonen helppo aloittelijan valinta boinsaille?
Mikään bonsai ei ainakaan meikäläisen mittapuulla ole helppohoitoinen, "normaaleihin" huonekasveihin verrattuna. Lähipuutarhaliikkeistä löytyvistä vaihtoehdoista suosittelisin ficusta. Länsi-ikkunalla upottamalla ja suihkuttamalla kasteltuna, sekä leikattuna omani alkaa talvehtia kolmatta talvea. Istutin leikatus oksat multaan, ja jokainen on osoittanut elonmerkkejä.
Netistä löytyy onneksi runsain mitoin tietoa, jopa suomen kielellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom