Bonsai puut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla ainakin on helppo ja sitkeä bonsai, joka ei kuole millään.
Se on ehkä noin 7 vuotta nököttänyt ikkunalaudalla samalla paikalla ilman, että olen koskaan sitä lannoittanut tai multia vaihtanut. Kastelen sitä yhtä usein kuin kaktuksiakin eli kerran parissa viikossa.
Perhanan rumaksi se on tosin kasvanut hoidon puutteessa eikä enää muistuta kovin paljoa pienoispuuta.

Luulen, että lajike on englanniksi jade tree, koska en ole vastaavanlaisia lehtiä muissa bonsaissa nähnyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bonsai... Joskus kersana sitä halusin ja sellaisen sainkin mutta kuoli se pirulainen hetken kamppailun jälkeen. Pitelin sitä sitten elottomana sisustuselementtinä jonkin aikaa. Olisihan tuollainen todella hieno mutta taidan tyytyä vain ihailemaan sivusta. :/

13 vuotta yhteistä eloa jo takana. Piti oikein valokuvasta tarkastaa pvm. että koska tämän duunasin. Kerran tämä rakkaani lensi perheriidassa kaaressa asunnon halki, mutta ei ollut siitä moksiskaan. Kys. puska ei ole mikään ostettu versoava "Bonsai", vaan pienestä taimesta asti itse kasvatettu.

bonzai.jpg

Cool!

Kuka helvetti nyt menee ja riidoissaan puita heittelee? :o

Me ostettiin Jyväskylän Viherlandiasta tommonen vähän samannäköinen bonsai ku Inskalla, ensimmäisenä talvena se tiputti kaikki lehdet eikä sen jälkeen enää toipunut. En ehkä muistanut kastella sitä niin usein ku piti ja sen paikka ikivanhan asunnon keittiön ikkunalla taisi olla liian vetoinen. Haluaisin uuden, mulla on vaan fiikuksia (kumiviikuna lienee oikea nimi?), jotka olen kaikki kasvattanut itse porukoitten ikivanhasta puusta ja traakkipuu, niitä ei tarvii kastella kauhean ahkeraan, säännöllisempää kastelua vaativa enkelin siipi tms on koko ajan henkitoreissaan. Voisikohan tommosta fiikusta ruveta muokkaamaan, ei ehkä perinteisin vaihtoehto, mutta noita ainakin saa kasvatettua helposti ja mulla niitä on tapettavaksi asti ;)

Limoviikuna on tuo oma puska ja tuo melko helppo modattava ja sitkeä. Jos se saa vuoden päivät elämään, niin melko selvillä vesillä jo ollaan. Ei kannata pitää vain tuuletusikkunan tai partsinoven vieressä vedon takia. Muuten voi pudottaa lehtiä. Omalla puulle en ole antanut talvella edes kasvilamppua. Välillä pääsee multakin ihan kuivaksi, eli pari viikkoa voi olla helposti ilman vettä.

Tommonen limoviikuna onkin ihan kivan näköinen pienempine lehtineen, mutta kumiviikunasta ( http://i139.photobucket.com/albums/q302/voiapua/Kasvit/kumiviikuna.jpg ) saa aikamoisen rotjakkeen, kun sen antaa kasvaa. Ehkä uhraankin heti yhden ja koitan muokata sitä. Noita ei kyllä tosiaan ole helppo tappaa, voi olla yli kuukaudenkin ilman vettä ja silti virkoaa aina, kun kastelee. Kesällä oon joskus pitäny noita ulkona ja siitä ne tykkää myös, ei haittaa vaikka yöllä olisi viileämpää, kunhan ei ihan pakkasen puolelle mene.

muoks. hieno toi chilibonsai!

Minulla on nyt pari chilibonsai-projektia meneillään kaupan habaneroista idätetyistä siemenistä. Ilmoittelen ja pistän kuvaa tuloksista sitten, jos/kun alkaa tuottamaan hetelmää. :)

Mistä immeiset nykyään ostaa/tilaa noita ns.bonsai puita? jotain luottettavaa kauppiasta ebayssä?

Itse ostin joku vuosi sitten tuollaisen mulletoi.com siemenpussukan ja kyllä siittä parit nätit puun alut nousi mutta taisi saada loppuvaiheessa liikaa vettä ja olivat matkoilla ollessani ilman vettä jonka takia kuolivat pois :(

Mistä immeiset nykyään ostaa/tilaa noita ns.bonsai puita? jotain luottettavaa kauppiasta ebayssä?

Itse ostin joku vuosi sitten tuollaisen mulletoi.com siemenpussukan ja kyllä siittä parit nätit puun alut nousi mutta taisi saada loppuvaiheessa liikaa vettä ja olivat matkoilla ollessani ilman vettä jonka takia kuolivat pois :(

Haluatko siis valmiin kasvin vai kasvattaa itse alusta saakka?
Useimmissa puutarhaliikkeissä myydään valmiiksi kasvatettuja ja trimmattuja. Maksaa parikymppiä.

Siemenestähän ei oikeastaan itsestään kasva bonsaita, vaan niitä täytyy trimmata ja hoitaa, että kasvavat bonsain näköisiksi. Muuten ne alkavat yleensä muistuttaa vain pensasta tai tavallista ruukkukasvia, jos saavat kasvaa vapaasti.

Ihan siemenistäkin olis kiva kokeilla mutta ei tuollainen muutaman vuoden ikäinen ole pois suljettu juttu.
Punavaahtera olisi yksi kivan näköinen jos pienen taimena löytäisi.

Tiedän kyllä että vaikka männystä tai melkein mistä vaan saa tehtyä tuollaisen bonsai puun mutta olisi kiva löytää tuollainen trooppinen lajike.

- - - Updated - - -

Mitenkä isoksi sulla kaapeli tuo puu on kasvanut? Kuvaa tänne?

Chilibonsaita olisi ollut kasvatteilla 3, joista 2 kuoli jo ilmeisesti pimeyteen. Jäljellä oleva ei näytä voivan hyvin sekään ja iso osa vähistäkin lehdistä on aivan nuutuneita, vaikka trimmasin turhat oksat ja yritin pitää huolta kastelusta sekä tarjota luonnonvaloa. Ilmeisesti tuhoon tuomittu yritys ilman lisävaloa nuo chilit talven yli Suomessa.

Mulla on kyllä chilit selivinnyt talven yli. Ihan ikkunalaudalla ollut. Ruma kuin mikä kyllä marras - tammikuun ajan jonka jälkeen alkaa puskea uutta lehteä.

Vuosia sitten opin, että minusta ei ole bonsain elämän ylläpitäjäksi.
Kaunis se oli, sen aikaa kun pysyi hengissä.

Chilin kanssa meni huomattavasti paremmin, mutta sekin meni ajanmittaan jotenkin kärsineen oloiseksi... :nolo:

@TJJ

Ilmoitusluontoinen asia. Pitänyt jo useampi viikko sanoa, mutta ikinä en ole muistanut.

Oksani poistui kotikonstein, vaikka hieman asiaa epäilit.

Metodein: sivuleikkureiden kärki oksan alle ja naps naps pois. Seuraavaksi kolvi 400 asteen tuntumaan ja bonsai pöydälle oksa kohti kattoa. Vakaa ote toisella kädellä kolvista ja painetaan kuuma kärki oksaan. Vaatii hieman itsehillintää, mutta onnistuu muutaman voimasanan voimin. Toistetaan yhteensä oksan kolvaus kolme kertaa ja annetaan palovamman parantua. Kolvausaika on sen, mitä kivulla kestää kulkeutua juuristoon ja lähteä käsky bonsaille vetää oksa pois.

Jäljelle jäi juuri ja juuri eroittuva arpi. Suosittelen myös työmaallesi, sillä tämän bonsai voi suorittaa itse ja te tarkistatte vain työn tuloksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom