Bonsai puut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Viherpeukalot.netissä oli kans noita Bonsai-puita. Mulle tuli joku sellanen kuvasto, itsekin katselin noita ja mukavan näköisiähän ne olis...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon kans noita harrastanut. Mulla oli Zelkova Serrata lajikkeen puu, mutta siskoni sai sen tapettua kun olin pari viikkkoa pois kotoa. Hoitaminen todellakin vaatii aikaa, tietoa ja panostusta. Oon suunnitellu, että kylvän männyn siemeniä ja klasvatan muutaman puun alusta loppuun itse. Netissä on tähänkin hyvät ohjeet ja kirjastoista kannattaa lainata bonsainkasvatuskirjoja. Mitä enemmän niistä lukee, sitä enemmän tajuaa, kuinka vaikeaa niiden kasvattaminen on. Tsemppiä ja päivittele tietojasi puustasi tänne aina silloin tällöin..

hc-audio sanoi:
Ite oon kans noita harrastanut. Mulla oli Zelkova Serrata lajikkeen puu, mutta siskoni sai sen tapettua kun olin pari viikkkoa pois kotoa. Hoitaminen todellakin vaatii aikaa, tietoa ja panostusta. Oon suunnitellu, että kylvän männyn siemeniä ja klasvatan muutaman puun alusta loppuun itse. Netissä on tähänkin hyvät ohjeet ja kirjastoista kannattaa lainata bonsainkasvatuskirjoja. Mitä enemmän niistä lukee, sitä enemmän tajuaa, kuinka vaikeaa niiden kasvattaminen on. Tsemppiä ja päivittele tietojasi puustasi tänne aina silloin tällöin..
Sama lajike meitsilläkin, eli toi Zelkova Serrata. Pistän kuvia viimeistään kun se kuolee, sitten teen siitä Minas Tirith tyylisen kuolleen puun.

Mike sanoi:
Stokalla oli sitten noita puita ja nappasin messiin tommoisen harjoitusversion hintaan 17,50 + lannoitetta. Nyt vain katotaan kauan pysyy hengissä.

Näppärä bonsai. Mitä lannoitteita otit ostit stokkalta? Jotain bonsaille tarkoitettuja vai ihan peruskamaa?

Itselläkin peukalo vihertää aika kiivaasti. Erittäin hyvää tekemistä kasvattaa kasveja (chilit, yrtit esim) ihan siemenestä asti. Kasvatus kamoja yleensä tilaan saksasta. On halpaa kun saippua ja postit maksaa alta 12e.

Mike sanoi:
Tarjosivat jotain lannoitetta ja pitihän se ottaa. Ihan n00b tässä on, mutta olen kaikkeen aina lähtenyt näin n00bina.

Hmm.. Haluutko kertoa, että mitä siinä lannoitteputelin kyljessä lukee?

lannoite.jpg

Meikäläinen osti muutamat bonsait Bauhausista. Oli eri kokoisia eikä maksanutkaan paljoa. Vuoden päivät elivät ennenkuin tein ilmeisesti virheen kasvatuksessa ja nämä jalot "puut" kuolivat.

Näistä en kyllä ole ennen tainnut tietääkään! :nolo: Mut mun on ehdottomasti kyllä saatava tollanen! :rock: Vaikken mikään viherpeukalo olekaan, niin taidanpa käydä tässä joskus Ikeassa ja katsoa, että kuinka pitkään onnistun pitämään sitä "puuta" elossa. :D

Jos ei bonsait ota viihtyäkseen kannattaa koittaa jotain mehikasvia.. Mehikasveja on monen mallisia mulla on pari jotka näyttää pieniltä puilta, ne on aika somia ja eksoottisia, eikä vaadi paljon vaivaa / hoivaa.

Toi bonsai on kyllä aivan mahdottoman hieno otus, mutta aivan mahdottoman vaikea pitää hengissä. Jos joku sattuu tietämään jonkun gurun, joka tietää noista enemmän, olisin kiinnostunut kanssa kuulemaan, miten tuon sais pysymään hengissä. Oon ite aika pro tossa bonsain lahtaamisessa, saldo on nyt 2 hengetöntä bonsaita.

Mike sanoi:
Sama lajike meitsilläkin, eli toi Zelkova Serrata. Pistän kuvia viimeistään kun se kuolee, sitten teen siitä Minas Tirith tyylisen kuolleen puun.

Jep. Maalaa se viel valkoseksi niin hieno tulee.

Mie olisin halunnu olla kattomassa ku Mike käy ostamassa stokkalta bonsain... Auringon pimentävä äijän köriläs kävelee kämmenen kokonen viherkasvi kätösissään tyytyväisesti muristen... :lol2:

Ihan sattumalta itsellekin tarttui halpis-Bonsai kätöseen kun olin kaupoilla (vasta jälkeenpäin lukasin tän otsakkeen). Saas nähdä kauanko toi hengittelee, aika lahjaton viherpeukalo kun olen...

Cockton sanoi:
Mie olisin halunnu olla kattomassa ku Mike käy ostamassa stokkalta bonsain... Auringon pimentävä äijän köriläs kävelee kämmenen kokonen viherkasvi kätösissään tyytyväisesti muristen... :lol2:
Kyllä toi bonsai on isompi tällä hetkellä kuin minä.

Noissa valmiissa "bonsaissa" on ongelmana, että ne on aivan liian pienessä ruukussa kasvaakseen kunnolla. Yleensä ne puut istutetaan bonsairuukkuun vasta, kun puu on lähes valmis. Tähän voi mennä kymmeniä vuosia. Siihen asti niitä kasvatetaan maassa tai isommissa ruukuissa. Jos on hankkinut tuollaisen valmiin kiinalaisen, niin sen voi varovasti irrottaa ruukustaan multapaakkuineen. Sen jälkeen multaa aletaan varovasti irrotella juurien ympäriltä, juuria voi koittaa myös pestä, mutta ei kannata putsata kuitenkaan liikaa. Jos osa juurista on hyvin pitkiä, niin niitä voi koittaa varovasti leikellä. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä jättää vielä mahdollisimman suuri osa juurista entiselleen.

Tuon jälkeen voi ottaa kätösiinsä aivan normaalin saviruukun (lasittamaton ruukku hengittääkin hiukan, joka parantaa puun kasvumahdollisuuksia) ja pohjalle kerros soraa tai muuta materiaalia, joka ei mahdottomasti ime vettä. Bonsaimultana käytetään yleensä hyvin karkeaa sekoitusta, joka ei välttämättä edes muistuta multaa. Esim. orkideamulta käy, siitä voi vielä itse multaa siivilöidä pois, niin että alle 2mm rakeita ei jää jäljelle. Tuohon voi sitten sekoittaa 40-50% perliittiä, tai vastaavaa hieman huokoista kiventapaista. Tuohon se puu sitten vaan istutetaan suht tukevasti ja pyritään kastelemaan sopivasti.

Pieni ruukku ja juurien leikkaus ei ole mikään edellytys puun pitämiseksi pienenä. Lisäksi tuo pieni koko on kovin suhteellista. Bonsai voi olla vain muutamasta sentistä yli metriinkin, kai se vielä isompikin voi olla. Puu pidetään pienenä rajoittamalla kasvua, mutta usein ne saavat kasvaa useita vuosia ilman lähes minkäänlaista leikkausta. Kasvuakin saatetaan rajoittaa lähinnä pituuden suhteen, muuten puu saa kasvattaa oksiaan suht vapaasti. Oksien vapaa kasvu paksuntaa myös runkoa. Näin päästään mahdollisimman nopeasti haluttuun rungon paksuuteen. Tässä vaiheessa tehdään sitten jännittävä operaatio, eli leikataan puu poikki sopivalta korkeudelta puun tulevasta mallista ja korkeudesta riippuen, 3cm:stä toivottuun ensimmäisen oksan korkeuteen. korkeudelta. Sitten odotellaan uusien oksien kasvua, valitaan oksa, josta aletaan kasvattamaan uutta jatketta rungolle ja odotellaan taas. Kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa :) Juuria leikellään yleensä sen verran, että ne saadaan pysymään lähellä pintaa. En ole mitenkään kokenut tällaisten juttujen kanssa, mutta näistä tuli vuosia sitten luettua jonkun verran ja nyttemmin lisää.

Itsellä nyt tarkoitus kasvattaa ainakin kolme fiikuksen runkoa yhteen, jotta runko paksuuntuu nopeammin. Tämä vain ei sovi ihan mille vaan puulle. Fiikukset nyt vaan ovat monirunkoisia luonnossakin, joten tämän pitäisi näyttää kivalta. Lisäksi Pitäisi kasvattaa sellainen kaksirunkoinen, jossa rugot pysyvät suht ohuina. Sitten tuossa on vielä tuollainen kiinassa kasvatettu sageretia, jonka ajattelin pelastaa, jos onnistuu. Fiikukset ainakin ovat halpoja lähteä alkuun ja niiden pitäisi kestää monenlaista käsittelyä. Taimia saa alle vitosella. Suurehkojakin voi saada alta 40e.

Lisää infoa:
Bonsai4me.com
Evergreen Gardenworks
Bonsaifi.net -foorumi

Itselläni on joku halpisbonsai (lehtipuu) ollut keittiön ikkunalaudalla jo yli kolme vuotta ja hyvin voi, alkoi jopa taas tekemään pieniä valkoisia kukkiakin.
Ihan kokeilumielellä hommasin, maksoi noin 10 euroa + lannoite (samanlainen purkki kuin tuossa Mikella)

Hoito: Kerran päivässä vähän vettä. Lannoitus: Kesällä joka toinen viikko, talvella harvemmin. Ja sitten kun pukkaa uusia lehtiä niin niitä voi nyppiä pois sen mukaan miten itsestä tuntuu. Eilen parturoin sen meidän rehun ja on kyllä taas melko ruman näköinen... Multia en ole vaihtanut ja purkkikin on sama pieni kuin ostettaessa

Reissussakin on oltu ja noin viikon tuollainen pieni rehu elää vaikka pienessä purkissa onkin: Kastelee mullan kunnolla läpimäräksi, siirtää varjoon ja peittää mullan muovilla (kosteus ei haihdu)

Helpoin kasvi mitä meidän talosta löytyy !

-J-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom