uber-terveellinen bodyruokavalioni
Aiheesta on toki ollut juttua monessakin tredissä, esimerkiksi
tässä. Halusin kuitenkin tehdä oman tredin aiheesta kun olen tätä viime aikoina mietiskellyt.
Lähes kaikki täällä pitävät bodyruokavaliota uber-terveellisenä. Kuitenkin siinä käytetään tosi paljon light-tuotteita, eli niitä rasvattomia, vähärasvaisia ja sokerittomia. Eikös se nyt kuitenkin ole kaikille selvää että light-tuotteissa on enemmän lisäaineita ja muuta roskaa? Tarkoittaako tämä sitä että ne ovat epäterveellisiä?
Itse imetän tällä hetkellä, ja olenkin miettinyt mitä kaikkia myrkkyjä tuo lapsonen saa jo äidinmaidosta. :( Esimerkkinä sokeriton mehukeitto, jota söin ennen joka aamu. Paljonkohan siinäkin sitä makeutusainetta on? Olenkin nyt vaihtanut sokeriversioon kun järki sanoo että se on kuitenkin loppuviimein luonnollisempaa, hence terveellisempää. Ei sillä että sokeri olisi luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota, mutta varmasti luonnollisempi kuin aspartaami.
Entä sitten light-juustot. Meillä käytetään sulatejuusto-cheddaria (joo tiedän että se on teollista moskaa yhtä kaikki), sekä normia että lightia. Normaalin valmistusaineissa lukee juusto 45%, light-versiossa 25%. Mitä se erotus 20% sitten on siinä laitissa? Tuskin pelkkää vettäkään. Joku 3% feta-juusto ei voi olla kovin luonnollinen tai puhdas tuote. Mutulla sanoisin, että E-aineet ovat elimistölle suurempi paha kuin rasva. Tuo "juustohan" maistuukin ihan kammottavalle, mutta se onkin toinen tarina..
Tällaista sekavaa pohdintaa tänään. Ajatuksia, mielipiteitä, faktatietoa?
Itse pidän bodyruokavaliota uber-terveellisenä ja nimenomaan sen takia etten käytä mitään light-tuotteita joissa keinotekoisia makeutusaineita ym. mehukeitot ym. ovat mielestäni aivan turhia ja ne voi korvata marjoilla ja hedelmillä sekä itse puristetuilla mehuilla joihin voi vaikka sen kuidun lisätä takaisin. Lisäaineellisten mehukeittojen käytöllä samoin kuin vaikka light-mehujen, huijataan vain itseä.
Muutenkin käyttämäni rasvattomat tai vähärasvaiset tuotteet ovat peruselintarvikkeita ilman lisäaineita (mm. rasvaton maito, rasvaton Gefilus piimä, Rasvaton maustamaton jogurtti, maitorahka, raejuusto, kevyet juustot, broilerin maustamattomat rinta/filepalat, kirjolohi, silakka, sei, vaalealihaiset tonnikalanpalat vedessä, muna, alle 7% maustamaton liha, alle 3% täyslihaleikkeet (broileri, kalkkuna, nauta), täysjyvä/tumma pasta (spagetti, makaroni, kuviopasta, lasagnelevyt), täysjyvä/tumma/paraboiler-riisi, täysjyväruisleipä, täysjyvähiutaleet (neljän viljan/kaura), vehnänalkiot, kauraleseet, kasvikset ym. ym.)
Valmistan kaikki ruuat itse ja maustan ne luonnollisilla mausteilla ja yrteillä, joissa mieluiten ei lisättyä suolaa. Liemikuutioita (kala, kasvis, kana, liha) en käytä koska sisältävät kaikkea paskaa, ja normaaleilla mausteilla (pippurit, paprika ym.) ja itse tehdyillä mausteseoksilla (curry ym.) ja itse valmistetuilla valkosipuli-sipuli-yrtti-marinadeilla ruoka maistuu aivan yhtä hyvältä, ja nimenomaan siltä miltä pitääkin. Pöytälevitteitäkään en käytä vaan kylmäpuristettuja kasvisöljyjä ja balsamicoa itse valmistettujen ruokaraakasalaattien tai kasvisraasteiden joukossa.
Lisäravinteissa suosin nestemäisiä valmisteita ja gelatiini-kapseleita vältän, koska niissä käytetty eläinperäinen liivate on ties mistä peräisin. Mivitotal Plus/Flex, Bio-Strath yrttihiivavalmiste, Vitamar Omega-3 + ADE kalaöljy ovat kaikki nestemäisiä. Lisäksi soijalesitiinirakeet ovat 100% valkaisematonta soijalesitiiniä. Lisäksi käytän vielä 100% täysxylitol-purukumia.
En tiedä muiden ruokavalioista, mutta omani on kyllä oikeasti erittäin terveellinen ja maittava. Käytän aikaa ruuan valmistukseen ja teen erilaisia ruokia usein, huomioiden kuitenkin ravintotarpeen ja sen ettei mukana tule roskaa.
Iho pysyy erinomaisessa kunnossa kun ei saa paskaa, lisäksi hampaat pysyvät kunnossa.