Bodyruokavalion epäterveellisyys? (Rasvaton, sokeriton ym.)

kilppuli sanoi:
Sokeri tuo läskiä? noh, ei se ihan noin suoranaisesti kyllä mene
Sokeri nostaa insuliini tasot aivan tappiin. Insuliini on kyllä kropan kiistattomasti anabolisin hormooni, mutta valitettavasti tuo myös mukanaan läskiä. Jos sokeria käytetään liikaa ja turhan paljon, niin läskiä tulee siitä hyvänä esimerkkinä rapakon takainen kansa. Totta kai jos sokerin käyttömäärä on hillittyä ja liikutaan edes jotenkin, ei läskiä tule. Christian Thibaudeau käsittelee t-nationin artikkelissaan aloittelijoille ravinnon äärimmäisen hyvin.

"Insulin is often said to be the most anabolic (muscle-building) hormone. This is because its main function is to tell the body's "storage units" to open up, pull in "stuff" and store it. The main storage units are the muscles, liver, and fat cells, and the "stuff" to be stored are the nutrients we eat (protein, carbs, fat, etc.). Insulin opens up those storage units, but each of them have their own degree of responsiveness to this hormone. The more sensitive a unit is, the easier it will open up and store nutrients.

In an ideal world our muscle cells would be super sensitive, and our fat cells only slightly sensitive. This would surely facilitate muscle gain and minimize fat gain. Basically, the more sensitive your muscle cells are, the greater your muscle-building potential will be. The more sensitive your fats cells are, the greater your blubber-building potential will be!"

Tietenkin läskin määrään vaikuttaa ollaanko plussalla vaiko miinuksella sokerin nostamasta insuliinin lisäksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun mielestä epäkohtia bodiruokavaliossa:

Rasvat: "hyvät" ja "pahat". Tyydyttynyt rasva ei ole epäterveellistä, tästä ei ole tutkimusnäyttöä. Rypsiöljyn hyödyllisyyttä en myöskään ymmärrä. Mikä on monityydyttymättömien rasvojen osuus lihaskasvussa tai edes terveellisessä ruokavaliossa? Mielestäni niiden saanti tulisi olla huomattavasti pienempi mitä nykyään suositellaan.

Hiilarit: Nopeat ja hitaat. Etenkin hiilihydraattien kohdalla on tarjolla paljon tyhjiä kaloreita sisältäviä tuotteita. Mielestäni hiilihydraateissa ravinteikkuus on tärkeämpi asia kuin nopeus tai hitaus imeytymisessä. Banaani vs. malto. Onko täysjyvä myöskään aina paras vaihtoehto? Viljat sisältävät paljon ihmiselle haitallisia aineita. Itse valmistankin esim. kaurapuuron hapattamalla yön yli. Riiseistä paras on mielestäni tumma riisi, se sisältää kaikki riisin ravinteet mutta ei kuorikerroksen jäteaineita.

Noilla kevyttuotteilla ei mielestäni tee mitään. Kevytjuustot maistuvatkin kengänpohjalle. Yleensä kevyttuotteet on täynnä lisäaineita ja monesti rasvan tilalla on sokeria, mikä tuntuu aivan käsittämättömältä. Mielestäni rasvan varastoituminen on enemmän hormoonitoiminnasta kiinni kuin syödystä kalorimäärästä. Sokeri nostaa insuliinia ja ravinnon otto on tällöin huipussaan. Sokeri on mielestäni huomattavasti lihottavampaa kuin rasva. Itse en edes saa painoa nousemaan kovilla rasvamätöillä jos mennään low carbilla.

Nämä sitten IMO ja lähde www.google.fi

Tätä olen itsekin miettinyt. Voisi korvata ainakin osittain tavissokerin leivonnassa ja muutenkin. Mutta miten tuo maku - poikkeaako kovin sokrusta?

On makeampaa kuin tavallinen sokeri. En ole pahemmin maistellut sellaisenaan, mutta esim. pakastemarjoja olen makeuttanut laittamalla ehkä puolet vähemmän kuin tavallista.

edit: Mur-Mur, mitä on täysjyväriisin kuorikerroksen "jäteaine"? Ihmisen paksusuolessa elävät bakteerit niitä kuituja tarvitsevat, ei ihminen itse. Jos ne bakteerit eivät niitä kuituja saa, ne alkavat kalvaa suolen seinämää ravinnoksi. Seurauksena ärtynyt paksusuoli. Nimim. Kokemusta on.

Ja vielä: kyllä noista tyydyttyneistä rasvoista ja sydän- ja verisuonitaudeista on paljonkin näyttöä. Ihan meillä täällä Suomessa. Se että esim. maidossa on CLA:ta, tekee siitä hiukan paremman, mutta ei muuta kokonaiskuvaa; suurin yksittäinen syy kansamme sydän- ja verisuonitaudeille on liiallinen tyydyttyneiden rasvojen saanti ravinnosta. Usko tai älä, kyllä niitä tyydyttymättömiä tarvitaan.

Yleensä kevyttuotteet on täynnä lisäaineita ja monesti rasvan tilalla on sokeria, mikä tuntuu aivan käsittämättömältä.
Juuri näin. Katselin juuri kaupassa Floran ruokakerman korvikkeita, mitä lie kasvirasvavalmisteita ovatkaan. Rasvaa on vähemmän kuin normi ruokakermassa, mutta valmistusaineluettelossa näkyy myös sokeria. Siis mitä hemmettiä? Sokeria ruoka"kermassa"? Sitten ihmiset ostavat noita ja ollaan niin terveellistä, niin terveellistä. Tämä siis ei suoranaisesti liity bodyruokavalioon, mutta sivuaa aihetta.

edit: Mur-Mur, mitä on täysjyväriisin kuorikerroksen "jäteaine"? Ihmisen paksusuolessa elävät bakteerit niitä kuituja tarvitsevat, ei ihminen itse. Jos ne bakteerit eivät niitä kuituja saa, ne alkavat kalvaa suolen seinämää ravinnoksi. Seurauksena ärtynyt paksusuoli. Nimim. Kokemusta on.
Kasvin itse kehittämiä torjunta-aineita mm. lektiinit. Esim. rotta on kehittänyt vasta-aineet näitä aineita vastaan mutta ihminen ei moisia vasta-aineita muodosta. Lektiinit saattavat aiheuttaa monia autoimmuunireaktioita. Kuidut kannattaa mielestäni ottaa haitattomista lähteistä mm. kasviksista, hedelmistä, pellavasiemenrouheesta jne.

Edit:
Ja vielä: kyllä noista tyydyttyneistä rasvoista ja sydän- ja verisuonitaudeista on paljonkin näyttöä. Ihan meillä täällä Suomessa. Se että esim. maidossa on CLA:ta, tekee siitä hiukan paremman, mutta ei muuta kokonaiskuvaa; suurin yksittäinen syy kansamme sydän- ja verisuonitaudeille on liiallinen tyydyttyneiden rasvojen saanti ravinnosta. Usko tai älä, kyllä niitä tyydyttymättömiä tarvitaan.

En ole kyllä usko tuohon alkuunkaan. Ja tietenkin tyydyttymättömiä tarvitaan mutta mielestäni ei kovin suuria määriä,toisin kuin tyydyttynyt rasva on hyvin ihmiselle soveltuva energian lähde.

Kasvin itse kehittämiä torjunta-aineita mm. lektiinit. Esim. rotta on kehittänyt vasta-aineet näitä aineita vastaan mutta ihminen ei moisia vasta-aineita muodosta. Lektiinit saattavat aiheuttaa monia autoimmuunireaktioita. Kuidut kannattaa mielestäni ottaa haitattomista lähteistä mm. kasviksista, hedelmistä, pellavasiemenrouheesta jne.

Edit:

En ole kyllä usko tuohon alkuunkaan. Ja tietenkin tyydyttymättömiä tarvitaan mutta mielestäni ei kovin suuria määriä,toisin kuin tyydyttynyt rasva on hyvin ihmiselle soveltuva energian lähde.

Laitatko minulle vielä linkin noista riisin lektiineistä? (Ja jos niitä on, niin eikö ne sitten häviä keittämällä, kuten pavuista?) Suuri osa kasviksista kehittää erilaisia omia torjunta-aineita, ihan tomaatista alkaen. Jos häiritsee, niin aina voi kypsentää.

Tuo rasvoista vääntäminen taitaa olla kanssasi aika turhaa. Etsi netistä, ja Google.fi ei sitten ole mikään lähde;)

Terveisin

Kardiologin tytär

Laitatko minulle vielä linkin noista riisin lektiineistä? (Ja jos niitä on, niin eikö ne sitten häviä keittämällä, kuten pavuista?) Suuri osa kasviksista kehittää erilaisia omia torjunta-aineita, ihan tomaatista alkaen. Jos häiritsee, niin aina voi kypsentää.

Tuo rasvoista vääntäminen taitaa olla kanssasi aika turhaa. Etsi netistä, ja Google.fi ei sitten ole mikään lähde;)

Terveisin

Kardiologin tytär
Linkkiä ei löydy nyt tästä, mutta kirjana esim. Mary Enig, Sally Fallon: Syö rasvaa ja laihdu
, Heljä Geib-Suuronen: kivikautta kiloille.

Molemmilla kirjoilla mielestäni hiukan hassut nimet mutta pitävät todella paljon asiaa sisällään, noista viljoista enemmän tuossa jälkimmäisessä.

Kardiologit, kuten lääkärit yleensä, saavat suuren osan tiedostaan "puoluettomilta" lääketehtailta enkä pidä kenenkään sanomisia arvossaan pelkän tutkinnon perusteella.

Linkkiä ei löydy nyt tästä, mutta kirjana esim. Mary Enig, Sally Fallon: Syö rasvaa ja laihdu
, Heljä Geib-Suuronen: kivikautta kiloille.

Molemmilla kirjoilla mielestäni hiukan hassut nimet mutta pitävät todella paljon asiaa sisällään, noista viljoista enemmän tuossa jälkimmäisessä.

Kardiologit, kuten lääkärit yleensä, saavat suuren osan tiedostaan "puoluettomilta" lääketehtailta enkä pidä kenenkään sanomisia arvossaan pelkän tutkinnon perusteella.
..joten päätit uskoa noita mainitsemiasi teoksia?:eek:

Äkkiseltään tuli mieleen Pohjois-Karjala-projekti:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae64000
Mikähän lääkefirma tuosta hyötyi?

Lääkärit, kuten isäni, osallistuvat myös itse tutkimusten tekoon. Heillähän sitä potilasmateriaalia riittää. Väitätkö nyt, että he unohtavat lääkärinetiikkaansa, ja kenties vääristelevät tutkimusten tuloksia?:jahas: Ja että kolesterolilääkitys on turhaa, ruokavalio-ohjeet ovat turhia..?

Ei ihminen elä pelkällä kasviöljyllä. Kyllä niitä tyydyttyneitäkin rasvoja tarvitaan! Esim. kookosöljystä löytyy paljon tutkimuksia jos jaksaa vähän kaivella. Kaikkia monipuolisesti se kannattaa aina muistaa! Kookosöljy on erittäin hyödyllistä lihaskasvulle koska sisältää pitkäketjuisia glyseridejä (MCT).
- Voi on parempi kuin margariini
- omega3 rasvahappoja joka päivä
- 0mega6 jonkin verran

Moni tekee sen virheen että vetää pelkkää rypsiöljyä jossa liikaa omega6 rasvahappoja eikä ota kalaöljyä lisäksi. Seuraa tulehdusreaktioita elimistössä. Omega3 parantaa esim. palautumista ja auttaa rasvanpoltossa.

:curs:

Tällaisia kommentteja joutuu nykyään kuuntelemaan entistä useammin ruokavalioon liittyen. Lääkärit ja tutkijat ovat kuulemma joko liian jumiutuneita vanhoihin kaavoihinsa tai sitten lääke- tai elintarviketeollisuuden talutusnuorassa ja vain riippumaton ruokavaliokapinallinen X pystyy kertomaan totuuden.

"Älä luota markkinatalouden ohjaamaan lääketieteeseen vaan osta kirjani kivikautisesta soturidieetistä 39,90€" :jahas:

Makeutusaineiden haitat on toinen perinteinen foliohattuteoria: tutkimuksista on tähän mennessä selvinnyt, että jos aineita rouhii hirvittäviä määriä päivässä niin niillä saattaisi olla yhteyttä ties mihin vaivoihin. Joku 5 pulloa pepsiä päivässä ei vielä sisällä lähellekkään niitä määriä millä saattaisi teoriassa olla jotain haittavaikutuksia.

..joten päätit uskoa noita mainitsemiasi teoksia?:eek:

Äkkiseltään tuli mieleen Pohjois-Karjala-projekti:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae64000
Mikähän lääkefirma tuosta hyötyi?

Lääkärit, kuten isäni, osallistuvat myös itse tutkimusten tekoon. Heillähän sitä potilasmateriaalia riittää. Väitätkö nyt, että he unohtavat lääkärinetiikkaansa, ja kenties vääristelevät tutkimusten tuloksia?:jahas: Ja että kolesterolilääkitys on turhaa, ruokavalio-ohjeet ovat turhia..?
Tämä keskustelu menee nyt kyllä vähän sivuraiteille. Noissa kirjoissa on kyllä tutkimusviitteitä runsaasti, en nyt tietenkään sokeasti usko kaikkea lukemaani noistakaan. Tuo Pohjois-Karjala projekti ei osoita yhtään mitään. Kolesterolilääkityksen hyödyt ovat kyllä hyvin kyseenalaiset.

Tässä hyvää asiaa kolesterolista ja tutkimusviitteitäkin löytyy kivasti:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/rasva-kolesteroli/

:curs:
Tällaisia kommentteja joutuu nykyään kuuntelemaan entistä useammin ruokavalioon liittyen. Lääkärit ja tutkijat ovat kuulemma joko liian jumiutuneita vanhoihin kaavoihinsa tai sitten lääke- tai elintarviketeollisuuden talutusnuorassa ja vain riippumaton ruokavaliokapinallinen X pystyy kertomaan totuuden.
No mitä tietoa lääkäreillä sitten on ruokavaliosta? Hyvin suppeasti heille ruokavaliosta opetetaan ja kaikki jutut mitä itse olen kuullut lääkärien suusta ovat olleet järjettömiä, yksi esim. sanoi, että transrasvat ovat samaa tavaraa kuin tyydyttyneet rasvat. Yksi suositteli huonosti syövälle lapselle sokeroituja mehukeittoja, juotavia jogurtteja, ihme kun ei sentään karkkia. Yksi määräsi nestevajauksesta kärsivälle pitsaa ja limukkaa. Oma kokemus ainakin sanoo, että lääkärit eivät keskimäärin tiedä ravitsemuksesta juurikaan keskiverto kansalaista enempää.

Eineksiä en käytä. Sokeria vältän, mielummin aspartaamilla makeutettua esim. mustikkakeitto. En kummiskaan käytä makeutusaineita lisänä missään. Aina täysjyvä viljoja, myös kasviksia päivittäin, hedelmiä sopivasti. Vähärasvaisia maitotuotteita, 5% kadetti on jees, pidän myös enemmän rasvattomasta raejuustosta. Maitona käy rasvaton tai kevytmaito. Lihana yleensä nautaa tai kalkkunaa, lohta pyrin myös syömään jos mahdollista. Kananmunia ja pähkinöitä syön melkein päivittäin. Kalaöljyä pullosta, rypsäriä en näe tarpeelliseksi, mielummin oliiviöljyä.

Nämä asiat menevät ihan tottumuksestaan, enkä tässä mitään epäterveellistä.

Pistää kyllä väkisinkin miettimään, että miten ihmiset ovat eläneet hyvin (ja olleet vieläpä hoikkia) yli 50 vuotta sitten jolloin keinomakeutusaineita ja muita lighttuotteita ja korvikkeita ei vielä ollut keksittykään?

Ruokavalio sisälsi varmasti paljon vähemmän lisäaineita ja huonoja (trans)rasvoja ja vastaavasti melko paljon itseviljeltyjä tuotteita: viljaa, maitotuotteita, lihaa, kalaa, kanaa, voita ja luonnon marjoja ja sieniä. Toki silloin myös liikuttiin enemmän mutta keinotekoisia aineita ei juurikaan tunnettu.

ite oon siirtynyt täysin punaseen maitoon, kunnon kermaan ja mitään light-tuotteita ei jääkaappiin eksy ellei tyttöystävä niitä yritä sinne salakuljettaa.. (siitä kyllä tulee aina sanoimsta..) etupäässä juuri siksi kun mieluummin tahdon laittaa rasvaa suuhuni vaikka rasvan korvaaminen sokerilla johtaisikin siihen että paketissa olisi pari kaloria vähemän..

pitäis melkeen käydä mittauttamassa kolesterolit yms mutta ainakin verenpaineet on pysyneet ihan normaalina vaikka vedänkin "pahaa rasvaruokaa" päivittäin.

Pistää kyllä väkisinkin miettimään, että miten ihmiset ovat eläneet hyvin (ja olleet vieläpä hoikkia) yli 50 vuotta sitten jolloin keinomakeutusaineita ja muita lighttuotteita ja korvikkeita ei vielä ollut keksittykään?

Ai niinkö? Eikä ihme jos olivat laihoja, kun välistä oli ruokakin kortilla.

"Millainen on suomalaisten terveys? Mitkä sairaudet on saatu vähenemään? Mitkä ovat lisääntymässä? Mitkä ovat suurimmat terveysongelmamme? Miltä näyttää tulevaisuus?

Professori ja lääketieteellisen aikakauskirjan Duodecimin päätoimittaja Jussi Huttunen puhui terveyskysymyksistä Kuopion yliopistolla Minna Canth -juhlaseminaarissa. Huttunen jos kuka osaakin kertoa suomalaisten terveydestä, toimihan hän noin neljännesvuosisadan ajan kansanterveyslaitoksen johtajana.

– Koettu terveys ei ole sama asia kuin kolesteroliarvo ja EKG, Huttunen muistutti luentonsa aluksi. Koska koettua terveyttä on vaikea mitata, on kansan terveyttä kuitenkin usein analysoitava lahjomattoman mittarin, kuoleman, kautta.

Huttusen omana elinaikana on Suomessa tapahtunut käsittämätön muutos: vastasyntyneiden elinajanodote on noussut kahdellakymmenellä vuodella. Kun se vuonna 1941 oli miehillä 54 ja naisilla 62, odotetaan tämän vuo-situhannen alun poikavauvojen elävän keskimäärin 75-vuotiaiksi ja tyttövauvojen lähes 82-vuotiaiksi.

Sepelvaltimotauti ja muita menestystarinoita

Sotien jälkeen elinajanodotetta kohensivat pikkulasten korkean kuolleisuuden ja lapsivuodekuolleisuuden saaminen kuriin. Mutta sitten Suomeen iski sepelvaltimotautiepidemia. Työikäisten sepelvaltimokuolleisuus lähti nousuun 1950-luvulla ja saavutti huippunsa 1960- ja 1970-luvun vaihteessa. Tuosta huipusta tähän päivään kuolleisuusluvut ovat pudonneet 75 prosenttia.

Ja tämä pudotus taudissa, jonka ajateltiin olevan sellainen, ettei sille mitään mahda. Kun itse olin nuori lääkäri ja päivystykseen saapui alle 40-vuotias infarktipotilas, siinä ei ollut mitään outoa. Nyt kun tyttäreni päivystää Meilahdessa, 55-vuotias infarktipotilas on harvinaisuus, Huttunen havainnollisti suurta muutosta. Dramaattisia muutoksia on koettu muissakin kuolinsyissä ja sairauksissa."

uber-terveellinen bodyruokavalioni

Aiheesta on toki ollut juttua monessakin tredissä, esimerkiksi tässä. Halusin kuitenkin tehdä oman tredin aiheesta kun olen tätä viime aikoina mietiskellyt.

Lähes kaikki täällä pitävät bodyruokavaliota uber-terveellisenä. Kuitenkin siinä käytetään tosi paljon light-tuotteita, eli niitä rasvattomia, vähärasvaisia ja sokerittomia. Eikös se nyt kuitenkin ole kaikille selvää että light-tuotteissa on enemmän lisäaineita ja muuta roskaa? Tarkoittaako tämä sitä että ne ovat epäterveellisiä?

Itse imetän tällä hetkellä, ja olenkin miettinyt mitä kaikkia myrkkyjä tuo lapsonen saa jo äidinmaidosta. :( Esimerkkinä sokeriton mehukeitto, jota söin ennen joka aamu. Paljonkohan siinäkin sitä makeutusainetta on? Olenkin nyt vaihtanut sokeriversioon kun järki sanoo että se on kuitenkin loppuviimein luonnollisempaa, hence terveellisempää. Ei sillä että sokeri olisi luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota, mutta varmasti luonnollisempi kuin aspartaami.

Entä sitten light-juustot. Meillä käytetään sulatejuusto-cheddaria (joo tiedän että se on teollista moskaa yhtä kaikki), sekä normia että lightia. Normaalin valmistusaineissa lukee juusto 45%, light-versiossa 25%. Mitä se erotus 20% sitten on siinä laitissa? Tuskin pelkkää vettäkään. Joku 3% feta-juusto ei voi olla kovin luonnollinen tai puhdas tuote. Mutulla sanoisin, että E-aineet ovat elimistölle suurempi paha kuin rasva. Tuo "juustohan" maistuukin ihan kammottavalle, mutta se onkin toinen tarina..

Tällaista sekavaa pohdintaa tänään. Ajatuksia, mielipiteitä, faktatietoa?
Itse pidän bodyruokavaliota uber-terveellisenä ja nimenomaan sen takia etten käytä mitään light-tuotteita joissa keinotekoisia makeutusaineita ym. mehukeitot ym. ovat mielestäni aivan turhia ja ne voi korvata marjoilla ja hedelmillä sekä itse puristetuilla mehuilla joihin voi vaikka sen kuidun lisätä takaisin. Lisäaineellisten mehukeittojen käytöllä samoin kuin vaikka light-mehujen, huijataan vain itseä.

Muutenkin käyttämäni rasvattomat tai vähärasvaiset tuotteet ovat peruselintarvikkeita ilman lisäaineita (mm. rasvaton maito, rasvaton Gefilus piimä, Rasvaton maustamaton jogurtti, maitorahka, raejuusto, kevyet juustot, broilerin maustamattomat rinta/filepalat, kirjolohi, silakka, sei, vaalealihaiset tonnikalanpalat vedessä, muna, alle 7% maustamaton liha, alle 3% täyslihaleikkeet (broileri, kalkkuna, nauta), täysjyvä/tumma pasta (spagetti, makaroni, kuviopasta, lasagnelevyt), täysjyvä/tumma/paraboiler-riisi, täysjyväruisleipä, täysjyvähiutaleet (neljän viljan/kaura), vehnänalkiot, kauraleseet, kasvikset ym. ym.)

Valmistan kaikki ruuat itse ja maustan ne luonnollisilla mausteilla ja yrteillä, joissa mieluiten ei lisättyä suolaa. Liemikuutioita (kala, kasvis, kana, liha) en käytä koska sisältävät kaikkea paskaa, ja normaaleilla mausteilla (pippurit, paprika ym.) ja itse tehdyillä mausteseoksilla (curry ym.) ja itse valmistetuilla valkosipuli-sipuli-yrtti-marinadeilla ruoka maistuu aivan yhtä hyvältä, ja nimenomaan siltä miltä pitääkin. Pöytälevitteitäkään en käytä vaan kylmäpuristettuja kasvisöljyjä ja balsamicoa itse valmistettujen ruokaraakasalaattien tai kasvisraasteiden joukossa.

Lisäravinteissa suosin nestemäisiä valmisteita ja gelatiini-kapseleita vältän, koska niissä käytetty eläinperäinen liivate on ties mistä peräisin. Mivitotal Plus/Flex, Bio-Strath yrttihiivavalmiste, Vitamar Omega-3 + ADE kalaöljy ovat kaikki nestemäisiä. Lisäksi soijalesitiinirakeet ovat 100% valkaisematonta soijalesitiiniä. Lisäksi käytän vielä 100% täysxylitol-purukumia.

En tiedä muiden ruokavalioista, mutta omani on kyllä oikeasti erittäin terveellinen ja maittava. Käytän aikaa ruuan valmistukseen ja teen erilaisia ruokia usein, huomioiden kuitenkin ravintotarpeen ja sen ettei mukana tule roskaa.

Iho pysyy erinomaisessa kunnossa kun ei saa paskaa, lisäksi hampaat pysyvät kunnossa.

Joo syöpää aiheuttaa kännykät, mikrot, useimmat ehkäisyvälineet, makeutusaineet, soija, kaikki liha, telkkari, tietokone, maitotuotteet, autot, kaupunki-ilma, vilja, vanhentuminen...

Ainoa joka ei aiheuta syöpää on varmaan tuoreet kasvikset ja hedelmät, mutta pian jossain varmasti tehdään tutkimus jossa banaani aiheuttaa munuaissyöpää:rolleyes:
Banaani, kurkku, palsternakka ja muut pitkät kasvikset saattavat aiheuttaa peräsuolisyöpää liikaa käytettynä :dance:

Ai niinkö? Eikä ihme jos olivat laihoja, kun välistä oli ruokakin kortilla.

"Millainen on suomalaisten terveys? Mitkä sairaudet on saatu vähenemään? Mitkä ovat lisääntymässä? Mitkä ovat suurimmat terveysongelmamme? Miltä näyttää tulevaisuus?

Kyllä ruoka oli varmasti enemmän kortilla kuin nykyisin jolloin voi ostaa sitä mitä haluaa ja niin paljon kuin haluaa mutta etenkin sotien jälkeen suurimmassa osassa Suomea ruokaa on ollut ainakin riittävästi nälän tyydyttämiseen. Kuitenkaan tuolloin ei vielä paljon ylipainoisia tunnettu.

Edelleen lienee suurimmat terveysongelmat sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes, aikuisiän, joka lienee vain jatkaa kasvuaan. Vaikka odotettavissa oleva elinikä onkin noussut, johtuuko se suorastaan ravinnosta? Vai lääketieteen kehityksestä?

Kyllä ruoka oli varmasti enemmän kortilla kuin nykyisin jolloin voi ostaa sitä mitä haluaa ja niin paljon kuin haluaa mutta etenkin sotien jälkeen suurimmassa osassa Suomea ruokaa on ollut ainakin riittävästi nälän tyydyttämiseen. Kuitenkaan tuolloin ei vielä paljon ylipainoisia tunnettu.

Edelleen lienee suurimmat terveysongelmat sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes, aikuisiän, joka lienee vain jatkaa kasvuaan. Vaikka odotettavissa oleva elinikä onkin noussut, johtuuko se suorastaan ravinnosta? Vai lääketieteen kehityksestä?
Eiköhän tuo liity suoraan liialliseen kalorien saamiseen kulutukseen nähden. Ennen tehtiin enempi ruumiillista työtä, jonka takia sai syödä enemmän lihomatta. Tietenkään liika eläinrasvan saaminen ei ollut silloinkaan terveellistä, mutta nykyään on valinnanvaraa vähempirasvaisten eläintuotteiden valikoimassa eikä tarvitse syödä liian rasvaista. Totuus on että suuri osa suomalaista on ylipainoisia ja nämä samat henkilöt eivät paljon liikuntaa harrasta tai ylipäänsä liiku. TV:tä katsovat liikaa syövät sovaperunat lihovat ja saavat noita elintasosairauksia. Veikkaan että jos jo lapsuudesta ja nuoruudesta ihmiset söisivät vaikka hieman bodarityyppistä ruokavaliota noudattaen peruselintarvikkeita, ja pitäisivat roska- sekä pikaruuan ja valmiseinekset korkeintaan karkkipäivän herkkuina niin sydän- ja verisuonitaudit ja diabetes vähenisivät melkein samoihin lukemiin kuin perinteisellä Kreetalaisella tai Välimeren ruokavaliolla.
Tämä terveisiin elintapoihin kasvaminen vain vaatii jo vanhemmista lähtevää mallia, ja usein ne joiden vanhemmat syövät huonosti ja liikkuvat vähän, kasvavat samaan malliin ja sen muuttaminen on usein vaikeaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom