Bodyruokavalion epäterveellisyys? (Rasvaton, sokeriton ym.)

Ikä
41
Aiheesta on toki ollut juttua monessakin tredissä, esimerkiksi tässä. Halusin kuitenkin tehdä oman tredin aiheesta kun olen tätä viime aikoina mietiskellyt.

Lähes kaikki täällä pitävät bodyruokavaliota uber-terveellisenä. Kuitenkin siinä käytetään tosi paljon light-tuotteita, eli niitä rasvattomia, vähärasvaisia ja sokerittomia. Eikös se nyt kuitenkin ole kaikille selvää että light-tuotteissa on enemmän lisäaineita ja muuta roskaa? Tarkoittaako tämä sitä että ne ovat epäterveellisiä?

Itse imetän tällä hetkellä, ja olenkin miettinyt mitä kaikkia myrkkyjä tuo lapsonen saa jo äidinmaidosta. :( Esimerkkinä sokeriton mehukeitto, jota söin ennen joka aamu. Paljonkohan siinäkin sitä makeutusainetta on? Olenkin nyt vaihtanut sokeriversioon kun järki sanoo että se on kuitenkin loppuviimein luonnollisempaa, hence terveellisempää. Ei sillä että sokeri olisi luonnollinen osa ihmisen ruokavaliota, mutta varmasti luonnollisempi kuin aspartaami.

Entä sitten light-juustot. Meillä käytetään sulatejuusto-cheddaria (joo tiedän että se on teollista moskaa yhtä kaikki), sekä normia että lightia. Normaalin valmistusaineissa lukee juusto 45%, light-versiossa 25%. Mitä se erotus 20% sitten on siinä laitissa? Tuskin pelkkää vettäkään. Joku 3% feta-juusto ei voi olla kovin luonnollinen tai puhdas tuote. Mutulla sanoisin, että E-aineet ovat elimistölle suurempi paha kuin rasva. Tuo "juustohan" maistuukin ihan kammottavalle, mutta se onkin toinen tarina..

Tällaista sekavaa pohdintaa tänään. Ajatuksia, mielipiteitä, faktatietoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitään varmaa en osaa sanoa, mutta samalla logiikalla kuin sinä olen nykyään päätynyt valitsemaan enemmän luonnollisia ainesosia sisältäviä tuotteita. Makeutusaineista (ksylitolia lukuun ottamatta) pyrin eroon lähes kokonaan ja yritän korvata sen sokerilla ja hunajalla. Light-maitotuotteissa olenkin monessa suhteessa siirtynyt rasvaisempiin tai täysrasvaisiin tuotteisiin, kun kerran mitään laihdutuksenkaan tarvetta ei ole (tosin X-tra 15% juusto on maunkin puolesta suosikkini, joten siitä en ainakaan hetkeen eroon pääse).

Noissa light-tuotteissa on monesti aspartamiiniä tms makeuttavana aineena. Aika monestakin eri lähteestä olen lukenut että ne ei ole terveellisiä pitemmän päälle...mutta mikäpä olisi?

100 vuoden sisään me kaikki kuollaan, olipa aspartamiiniä tai vaikka histamiiniä sekoittanut rahkoihinsa.

Kohtuudella kaikkea, niin eiköhän se ole lähimpänä oikeaa?Onhan bodyruokavalioissa rasvana noita terveellisempiä rasvoja, joten tuskin se nyt kovin pahasta voi olla?Siis noudattaa sellaista diettiä?...mikäli haluaa.

Sokeri nyt ei ole ihmiselle olleenkaan välttämätön, joten...miten sen pois jättäminen nyt haittaisi?

Perusmeininkihän on että aina aika-ajoin tulee tutkimuksia näistä SYÖPÄÄ aiheuttavista ruoista, tai makeutus yms sörsseleistä.
Vuosien varrella näitä on mm ollut:
Aspartamiini, maksa yms veriruoat jne...en edes muista kaikkia.

Niinpä niin, olihan se lintuinfluenssakin ihan kauheanhirveäjuttu...missä se nyt?Ei ole meillä käynyt.

Joo syöpää aiheuttaa kännykät, mikrot, useimmat ehkäisyvälineet, makeutusaineet, soija, kaikki liha, telkkari, tietokone, maitotuotteet, autot, kaupunki-ilma, vilja, vanhentuminen...

Ainoa joka ei aiheuta syöpää on varmaan tuoreet kasvikset ja hedelmät, mutta pian jossain varmasti tehdään tutkimus jossa banaani aiheuttaa munuaissyöpää:rolleyes:

Ei bodyruoka itsessään ole epäterveellistä todellakaan, eikä millään tapaa pakota ihmisiä syömään light tuotteita. Ei varmastikaan ole terveellistä juoda esim paljon light limuja, mutta ei kyllä ole terveellistä juoda paljoa sokerilimuja. Ja jos juuston syö esim 5% sen sijaan että söisi 30% juustoa niin varmasti on 5% parempi ratkaisu ja ottaa sitten vähän hyviä rasvoja jostain muualta siihen lisäksi.

Tyhmää mielestäni on se että yritetään korvata sokeria jollain muulla. Se että tungetaan makeutusainetta kahviin sokerin sijasta ja syödään ties mitä dietorelleja karkin sijasta jne, ei todellakaan ole terveellistä. Ei tosin ole sokerin, karkin jne mättäminenkään. Ihmisellä ei luontaisesti kuitenkaan ole mitään tarvetta syödä mitään "makeaa" eikä sitä tarvitsekaan. Itselläni on sellainen mentaliteetti että mitä vähemmän jalostettua ruokaa sitä parempi. Liha lihana, riisi riisinä, vihannekset vihanneksina, öljyt öljynä ja täysjyvät täysjyvina. Tietenkin joskus tulee vedettyä vähän karkkia jne, mutta mitä karumpaa ruokaa oppii syömään niin sitä vähemmän jalostettua se on -> terveellisempää. Jos nyt esim huitelee pastaa päivittäin ja jotain leivitettyjä kananugetteja tai valmiita jauhelihapihveä mitä on jatkettu ties millä ja mikropizzoja ja pistää joka ruokaan vähän majoneesia blabla.. Siitä ei voi kyllä enää olla yhtään varma mitä suuhunsa laittaa. Ajatuksena zone on aika hyvä, kuitenkin vähän muokattuna että saa bodailuun tarpeeksi kaloreita ja proteiinia.

Joskus tuntuu, että näissä ruokakeskusteluissa mennään ääripäästä toiseen, ikään kuin aallonharjalta täysrasvattomasta täysrasvaiseen ja hiilaripitoisesta hiilarittomaan. Mikä sitten on terveellistä? Itse sanoisin (olen kai sanonut joskus ennenkin) että kohtuullisuus. Kohtuus rasvassa ja kohtuus hiilareissa ja kohtuus protskuissa.

Olen taipuvainen uskomaan että mitkään ääripäät ja extreme (heh) ruokavaliot eivät ole (ainakaan minulle) se optimaalisin. Kokemuksesta tiedän, että väriaineet ja tietyt lisäaineet eivät minulle sovi (allergia), joten niitä välttelen, samoin kuin transrasvoja.

En pidä enkä ole oikein oppinut käyttämään light-tuotteita. Rasvatonta maitoakin opin juomaan oikeastaan vasta viimeisen vuoden aikana - tai no käytän sitä lähinnä puuroon, mieluusti juon kevytmaitoa. Kermasta en luovu, siis tarkoitan etten käytä kasvisravsa 1,2,3 % mömmöjä vaan kuohukermaa tai ruoanlaitossa ja leivonnassa korvaan sen kahvikermalla. Juustoissa tykkään vähän vähempi rasvaisesta, ehkäpä siksi että nuoruudessani sain yliannostuksen täysrasvaisia oltermannia ja emmentalia :D Polar 15% ja oltermanni 17% tällä hetkellä maistuu.

Lightmehuja ja limuja käytän harvemmin. Jos ostan niin mielellään sitten sitä ehtaa sokeriversiota. Makeutusiaineita en ole oppinut koskaan käyttämään, vaan sokeria, hunajaa ja siirappia. Mikä siitä sokerista tekee niin epäterveellistä suhteessa esim. aspartaamiin? Kalorit?

Jotenkin haluaisin sanoa, että back to basics myös näissä ruoka-asioissa. Toki nykypäivänä on jo hippasen verran vaikeampaa ja työläämpää saada "täyspuhtaita" elintarvikkeita kuin ennen kun kaikki kasvatettiin itse. Kuitenkaan en mikään yltiöpäinen terveysterroristi ole, joten en myöskään vahdi kaikkea mitä syön - syön pääpiirteittäin omasta mielestäni terveellisesti. Voisin ilmeisesti kirjoittaa tästä enemmänkin mutta jätetään muille ajatuksille tilaa...ja palaan asiaan :hyper:

edit. mielestäni pekkaniska sanoikin tuossa viimeisessä kappaleessa hyvin sen mitä itsekin lähinnä ajattelen.

Ei käsittääkseni kukaan ole kuollut aspartaamiin. Diabetekseen ja liian rasvaisen ruokavalion johtamiin sydän ja verisuonitauteihin taas ties miten paljon porukkaa.

En ite ainakaan "luonnollisuutta" pidä minään mittarina siitä mitä suuhun pistää. Kuitenkin se bodytyylisen järkevän ruokavalion tuoma etu on huomattavasti suurempi kuin joku 0.00001% parempi mahdollisuus sairastua syöpään ehkä jos vedät 5litraa aspartaamia päivässä.

En tiiä lasketaanko "bodyruokavalioon" nää kreatiinit, glutamiinit ynnä muut -iinit, mutta niitä en itse kyllä ala syömään. Pyrin itsekin luonnollisuuteen, ja vaikka ne voisivat avustaa palautumista eivätkä olisi yhtään sen kummempia kuin hera tai malto, haluan pitää homman niin simppelinä kuin mahdollista.

Valitsen mieluummin kalkkunaleikkeen kuin kevytjuuston ja marjat kuin aspartaamilla makeutetun mehukeiton, mutta esim. limuista otan mieluummin lightin. En kuitenkaan juo niitä kuin pari kertaa kuussa. Samoin otan mieluummin aamupuuroon rasvattoman raejuuston ja vehnänalkioöljyä, eli rasvat mieluummin öljyistä kuin maitorasvasta (vaikka jostain olen kuullut että maitorasvaakin tarvittaisiin). Ehdottomasti pysyn erossa joistain hirveistä "näissä ei oo yhtään rasvaa eikä lisättyä sokeria" -jugurteista (en muista kys.tuotteen nimeä, mutta sen ainesosaluettelo näyttää ydinpommin valmistusohjeelta...) tai muista vastaavista. Mutta kouluun eväänä kulkee huomattavasti kätevämmin proteiinipatukka (yhtä inhottavine luetteloineen) kuin voileivät, sillä pelkään että kalkkunavoileipä pilaantuisi päivän aikana.

Mielestäni kuitenkin perinteinen ruokakolmio ei vastaa terveellisintä mahdollista ruokavaliota. Hiilihydraatit ovat niinkin yliedustettuina, että pohjakerroksessa on pullaa (terveystiedon kirjan kuva!). Kasvikset ja hedelmät vasta näiden yläpuolella. Kokeessa laitoin kerrokset väärinpäin ja noottia tuli, vaikka ajattelin puhtaalla maalaisjärjellä... Samoin öljyt siirtäisin normiruokakolmion yläpalkista alemmas, sokerit voisivat pysyä ylhäällä.

Tulipas pitkä sepustus. Kaikesta huolimatta yritän kuitenkin pitää asenteen rentona. Syön kun on nälkä, ja syön silloin, mitä tekee mieli. Nykyään vain mieltymykseni on muokkautuneett sellaisiksi, että tekee enemmän mieli puuroa kuin karkkipussia.

Tästä aiheesta voisi vääntää kättä loputtomiin, niin paljon asia jakaa mielipiteitä, mutta kerronpa nyt oman kokemukseni aiheeseen liittyen..

Söin parin vuoden ajan runsaasti makeutusaineella makeutettuja tuotteita, päivittäin meni fun light-mehua, makeutusainetta puuron päälle, light-jogurtteja, purkkaa ja viikottain light-limuja, läkeröl-pastilleja (tai muita keinotekoisesti makeutettuja pastilleja/karkkeja).

Kärsin varmaan about puol vuotta lievistä ja välillä hyvinkin voimakkaista vatsavaivoista (vatsan kouristelu, ilmavaivat ja tunne kuin vatsa olisi "käymistilassa"), kunnes tajusin mennä lääkäriin, jolta sain lähetteen sisätautien erikoislääkärille. Ensiksi tietysti poissuljettiin labrakokeilla laktoosi-intoleranssi, keliakia ja muut allergiat. Kun mitään muuta ei löytynyt, lääkäri diagnosoi mulla olevan kroonisesti ärtynyt paksusuoli. Sisätautilääkäri kertoi vaivan olevan nykyään yleinen varsinkin nuorilla naisilla, johtuen esim. stressistä ja makeutusaineiden runsaasta käytöstä. Pyrin nykyään välttämään kaikkia makeutusaineita (myös ksylitolia, joka itseasiassa aiheuttaa pahimmat kouristelut). Olen testaamalla löytänyt muitakin ruoka-aineita, esim. viinirypäleet, jotka aiheuttavat oireita, mutta pahimmat ovat ehdottomasti makeutusaineilla makeutetut tuotteet.

Eli en siis usko, että aspartaami (tai mikään muukaan makeutusaine) aiheuttaisi syöpää tai vastaavaa, mutta tässä yksi elävä esimerkki siitä, että jotain haittaa niiden käytöstä voi pitemmällä aikavälillä aiheutua. Tuskinpa sairauteni pelkästään makeutusaineiden popsimisesta johtuu, mutta on se varmasti yksi osatekijä.

Vähärasvaisia tai rasvattomia tuotteita käytän kyllä varsinkin lihhatuotteissa ja maitotuotteissa, kunhan niissä ei ole mahdollista sokeria korvattu millään makeutusaineella.

Muutamia faktoja: ;)

- Maitorasva on terveellistä rasvaa. (sis. esim. CLA:ta). Sitä on ihan turha vältellä jos ei ole todella kalorikammoinen. Ihminen tarvitsee myös eläinrasvaakin, sitäkin on turha vältellä. Kaikkia rasvoja täytyy saada monipuolisesti eri lähteistä. Tietysti transrasvoja välttäen.
- Light tuotteet ovat epäluonnonmukaisia keholle. Niistä voi syntyä vaarallisia yhdisteitä muiden aineiden kanssa ja voivat yhdessä aiheuttaa syöpää. Ihmiskeho on monimutkainen kompleksi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. ;)
- Eräs tutkimus jopa väitti että light-limut ovat lihottavampia kuin tavalliset.

Terveelisyys ja optimaalinen tarve kehitykselle eivät tule ikinä kulkemaan käsi kädessä. Itse pyrin syömään mahdollisemman paljon bodysafkaa ja jos kaloreita en saa tarpeeksi niin silloin cheattaan, mutta äärimmäisen harvoin.

starfish sanoi:
Light tuotteet ovat epäluonnonmukaisia keholle. Niistä voi syntyä vaarallisia yhdisteitä muiden aineiden kanssa ja voivat yhdessä aiheuttaa syöpää. Ihmiskeho on monimutkainen kompleksi ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Niin noh normaali tuotteissa on sokeria joka tuo läskiä ja sitä kautta vaikuttaa sydän- ja verisuonisairauksiin jotka ovat enemmän kuin yleistä länsimaissa. Eli haluanko kuolla hyvän kuntoisena syöpään vai läskinä johki sydäriin, oma valinta. Kaikestahan saa syöpää, mutta aina on valittava kahdesta pahasta se vähemmän paha.

- Eräs tutkimus jopa väitti että light-limut ovat lihottavampia kuin tavalliset.
Tutkimus tänne ja heti!

Ensin hieman :offtopic: : Se, että täälläkin moni näyttää syövän paljon light tuotteita tai ylipäätään makeusaineella maustettua ruokaa ei tarkoita, että "bodyruokavalio" sisältää niitä. Sen takia otsikko on mielestäni vähän turhan raflaava.

Sitten itse asiaan: Itse olen sitä mieltä, että suurista määristä puhuttaessa makeutusaineita kannattaa välttää. Erityisesti raskaana ja imettäessä tämä on vielä tärkeämpää, mutta muuten pienet määrät silloin tällöin nautittuna ei varmasti aiheuta mitään ongelmia.

"Kuollaan me kaikki kumminkin" on tietenkin yksi tapa suhtautua asiaan, mutta itse en halua syödä esimerkiksi vähäkalorista mehukeittoa jatkuvasti, koska en vain halua syödä koko ajan makeutusaineita. Siihen asti, kun makeutusaineiden haitattamuudesta ei ole saatavilla kiistatonta tutkimustietoa, jatkan tätä varovaista suhtautumista makeutusaineisiin (Joku tosin voisi nimittää tätä hätävarjoittelun liioitteluksi tai turhaksi kiihkoiluksi, mikä sekin voi olla totta :) ).

Terveelisyys ja optimaalinen tarve kehitykselle eivät tule ikinä kulkemaan käsi kädessä. Itse pyrin syömään mahdollisemman paljon bodysafkaa ja jos kaloreita en saa tarpeeksi niin silloin cheattaan, mutta äärimmäisen harvoin.

Niin noh normaali tuotteissa on sokeria joka tuo läskiä ja sitä kautta vaikuttaa sydän- ja verisuonisairauksiin jotka ovat enemmän kuin yleistä länsimaissa. Eli haluanko kuolla hyvän kuntoisena syöpään vai läskinä johki sydäriin, oma valinta. Kaikestahan saa syöpää, mutta aina on valittava kahdesta pahasta se vähemmän paha.

Tutkimus tänne ja heti!

Harmi vaan sitä tutkimusta en enää löydä mutta kannattaa käydä katsomassa Mike Gearyn TruthAboutAbs.com sivuilta. Luin sitä kautta sen. Mielenkiintoinen tutkimus tosiaan...
Hankala juttu selittää mutta yritän... Elimistö ei siis osaa tunnistaa tuleeko makea sokerista vai light/makeutusaineista. Viesti välittyy suolistosta aivoihin ja pistää insuliinin ym. hormonit toimimaan. Kun syö makeutusaineita sisältäviä tuotteita/ juo light limpparia niin insuliinin eritys on koko ajan koholla. Minkähän takia diabeteskin on nykyään kansansairaus...:rolleyes:

kyllä musta terve järki sanoo et paras ois olla syömättä mitään missä on puhdistettua sokeria, e-koodeja, kemikaaleja, käsittelyjä yms.

varsinkaan mitään light-tuotteita!

mä henkkoht oon pyrkiny minimoimaan moskan syömisen.

hyvä tapa muuten korvata epäterveellinen suola, sokeri on ostaa tilalle ruususuolaa ja intiaanisokeria. ne on tosi hyvälaatuisia ja sisältää vaikka mitä tarpeellisia mineraaleja yms.

Tutkimus tänne ja heti!

Sokeri tuo läskiä? noh, ei se ihan noin suoranaisesti kyllä mene ;) sokeri on ravintoköyhä ravinnonlähde joka sisältää energiaa,satun itse tuntemaan monia ihmisiä jotka pujauttaa kahviinsa sokeripalaset, syövät normaalisti sokeroituja tuotteita,eivätkä muutenkaan mitenkään erityisemmin sokeria välttele, eivätkä nämä ihmiset mitään läskejä oo,päinvastoin.

eikös maitotuotteista ole seulottu vain rasva pois?
En tiedä, kerro lisää? Toisaalta, seulonta on yksi käsittelykerta lisää. Mitä käsitellympi ruoka, sitä epäterveellisempi, kai?
Mikä siitä sokerista tekee niin epäterveellistä suhteessa esim. aspartaamiin? Kalorit?
Tästä minäkin haluaisin mielipiteitä.
...ärtynyt paksusuoli. Sisätautilääkäri kertoi vaivan olevan nykyään yleinen varsinkin nuorilla naisilla, johtuen esim. stressistä ja makeutusaineiden runsaasta käytöstä.
Erittäin mielenkiintoista. Olen kyllä itsekin huomannut, että esim. joillain sokerittomilla läkeroleilla voi olla ikäviä sivuvaikutuksia suolistossa.
Terveelisyys ja optimaalinen tarve kehitykselle eivät tule ikinä kulkemaan käsi kädessä.
Näin se taitaa olla.
Eli haluanko kuolla hyvän kuntoisena syöpään vai läskinä johki sydäriin, oma valinta.
:lol2:
Se, että täälläkin moni näyttää syövän paljon light tuotteita tai ylipäätään makeusaineella maustettua ruokaa ei tarkoita, että "bodyruokavalio" sisältää niitä. Sen takia otsikko on mielestäni vähän turhan raflaava.
Juuri se oli yksi tredin pointeista: halusin kyseenalaistaa kuuluvatko nämä light-tuotteet todellakin kehoilijan ruokavalioon, ja millä perusteella. En vaan osannut ilmaista sitä ihan noin selkeästi. Otsikosta tein tarkoituksella hiukka provosoivan, jotta syntyisi keskustelua.

Totta kai me kaikki kuollaan joskus. Minua häiritsee eniten se ristiriita, että pakkiksella pidetään body-ruokavaliota terveellisenä, ja aika monella siihen ruokavalioon sisältyy nämä light-tuotteet. Ollaanko täällä siis sitä mieltä että ne ovat se terveellisempi vaihtoehto? Ilmeisesti aika moni on.

hyvä tapa muuten korvata epäterveellinen suola, sokeri on ostaa tilalle ruususuolaa ja intiaanisokeria. ne on tosi hyvälaatuisia ja sisältää vaikka mitä tarpeellisia mineraaleja yms.
Tuo intiaanisokerihan ei poikkea tavallisesta ruokosokerista muuten, kuin että siinä on kivennäisaineita ja vitamiineja, koska sitä ei ole käsitelty ja puhdistettu kuten tavallista sokeria. Nostaa kuitenkin vrensokeria ihan yhtä luonnottomasti kuin tavallinenkin sokeri. Mitä ihmettä tapahtui fruktoosille, hedelmäsokerille? Kukaan ei ole vielä maininnut, aivan loistava ja luonnollinen makeutusaine!

Itse olen vähentänyt makeutusaineiden käyttöä. Niistä sokerittomista mehukeitoista (maku mikä hyvänsä) tuli aivan käsittämättömät ilmavaivat. Sokerialkoholit (maltitoli, ksylitoli ym.) taas eivät hajoa suolistossa kokonaan, ja seuraus taas sama. Lukeehan niissä paketeissakin, että liiallisella käytöllä saattaa olla laksatiivisia vaikutuksia, eli kohtuus niissäkin. Ksylitolipurkkaa menee.

Eineksiä ei meidän taloudessa käytetä kuin hätätapauksessa (viimeksi tänään.. :nolo:). Kun valmistaa ruokansa itse, niin silloin ainakin tietää, mitä suuhunsa laittaa.

Samaa mieltä monista asioista kuin moni muukin täällä, kohtuus ja maalaisjärki:hyvä:

. Mitä ihmettä tapahtui fruktoosille, hedelmäsokerille? Kukaan ei ole vielä maininnut, aivan loistava ja luonnollinen makeutusaine!

Tätä olen itsekin miettinyt. Voisi korvata ainakin osittain tavissokerin leivonnassa ja muutenkin. Mutta miten tuo maku - poikkeaako kovin sokrusta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom