Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi missit eivät ole urheilijoita, jos bodarit on? Samalla periaatteella niissä kisoissa voittajat valitaan kuin bodauslavalla. Ulkonäkö ja esiintyminenhän se on mitä arvostellaan.
Vaikka itse kehonrakentaminen on urheilua, niin siinä kilpailemista pitäisin enemmänkin "kauneuskilpailuna" kuin urheiluna. Jotta jokin asia olisi urheilua, niin minusta siinä on arvosteltava urheilusuoritusta itseään ja pelkkä poseeraaminen on vähän siinä ja siinä laskisinko urheilusuoritukseksi.
Vai ovatko esimerkiksi missikisat urheilua, jos missit harrastavat urheilua saavuttaakseen lavakunnon?
Puuttuu vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Ongelmaksi muodostuisi vetää se raja bodauksen, bikinifitneksien yms. välille urheiluksi luokittelussa. Kyllähän kaikissa body&fitness -lajeissa menestyminen vaatii urheilusuoritteita, mutta treenimäärissä ja intensiivisyydessä on huomattavaa vaihtelua.
Täysin samaa mieltä! Joku tykkää joku ei. Itse jos en treenaa niin tulee ihan lössykkä olo. On se mukavaa pumpata ja huomata kehittyvänsä. Minä en arvosta omassa mielessäni niitä plösöjä jotka ei edes yritä liikkua.Mä en kyllä ymmärrä että mitä väliä sillä on miten bodausta "arvostetaan". Eihän sitä arvosteta, suurin osa ihmisistä pitää koko touhua aivan pellenä ja pro-tasolla myös täysin sairaana. Mitä sitten? Eikös se vähän ole sellaista?
Meitsi bodaa ja treenaa silti koska saan siitä itse kicksini. Sehän on se millä on väliä eikä sillä että mitä naapurin Esa siitä nyt sitten on mieltä.
Taitaapi vaikuttaa tuo erittäin vahva doping-leima.
Onko bodauslajeissa olympia-viikonlopun lisäksi mitään muita tällaisia kilpailuita, johon säännöllisesti kokoontuisivat absoluuttisesti maailman tai edes maanosan parhaat? Ei ole. Ja tästä syystä kehonrakentajien menestystä on niin vaikea arvioida.
Ongelmaksi muodostuisi vetää se raja bodauksen, bikinifitneksien yms. välille urheiluksi luokittelussa. Kyllähän kaikissa body&fitness -lajeissa menestyminen vaatii urheilusuoritteita, mutta treenimäärissä ja intensiivisyydessä on huomattavaa vaihtelua.
...Joku oli ottanut pointiksi classicin ja muita fitnesslajeja, joissa on dopingtestaus. Näissä näkisin ongelmana, että kilpaillaan kuitenkin saman liiton alaisuudessa kehonrakennuksen kanssa. Ja olisiko fitness/classic bodauksen kilpailijamäärät ja suosio riittävä yksistään, oman liiton alaisuuteen. Tuskin?
IFBB:n MM, EM, PM ja kansalliset kisat. Ammattilaisilla ja euroopan semi-pro ukoilla on omat kiertueet. Menestystä on erittäin helppo määritellä. Muiden liittojen kilpailuilla ei ole mitään arvoa. Vaikka muualla on, on ollut ja tulee olemaan satunnaisesti koviakin kilpilijoita niin ne ovat poikkeus ja eivät muuta paskaa miksikään muuksi, niin kivaa kuin se olisikin...
Tässä juuri kiteytyy kirjoitukseni ydin. Eli osallistuvatko absoluuttisesti maailman parhaat kehonrakentajat näihin ammattilaisille tarkoitettuihin kilpailuihin (Mr. Olympia) vai IFBB:n MM-skaboihin? Miten verrataan pro-kisoja kohtuullisella menestyksellä kiertäviä urheilijoita esimerkiksi EM-mitalisteihin?
Lajia seuraavillehan (valtaosa esimerkiksi tämän foorumin lukijoista) esitetyt kysymykset ovat jotain itsestäänselvän ja naurettavan väliltä. Mutta entä suuri yleisö? Jokainen Esson baarissa ymmärtää, että se kenen keppi lentää tämän vuoden Moskovan MM-kisoissa pisimmälle, on maailmanmestari, sen hetken paras keihäänheittäjä. Samalla periaatteella Salaheddin Abufanas olisi tämän hetken maailman paras kehonrakentaja. Mutta kuinka monen mielestä hän sitä oikeasti on?