Bmw M5 -91

Pääasiassa harrasteautoksi se tulisikin, sillä opiskelen autotekniikkaa AMK:ssa. :hyper:
Vaihdelaatikko autoon on jo uusittu keväällä ja muutenkin huollettu peli..
Huippuhan M5:n on ajaa ja on se muutenkin luksusluokan auto, mut osat on kyllä kieltämättä kalliita... Saa nyt nähdä, tuleeko hommattua vai ei!!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
boyracer sanoi:
Kyllä pelkän ruiskun ohjauksen muuttamisella voidaan vaikuttaa kulutukseen ja tehoihin, tosin ei aivan valtavasti.

Tämä se pointtikin on, että ei sillä kymmeniä prosentteja kulutuksesta viilata pois. Muuten vaihdan samantien sellaisen ruiskun autooni, joka tiputtaa 30% kulutuksesta pois. Mutta joo aivan sama, jos ei ole rahaa bensaan, ei pidä ostaa isoa ja tehokasta autoa, vaan tehopainosuhteeltaan hyvä, jos on rahaa bensaan, niin mikä ettei.
 
Olin keväällä itse ostamassa samanlaista m5:sta ja kävin koeajamassa molempia 3.6 ja 3.8 koneilla olevia. Jokin ainakin 3.6 koneella olevassa oli kun se ei oikein tuntunut menevän niin hyvin kuin persetuntumalla voi sanoa. 3.8 koneella oleva tuntui olevan kunnossa ja eron 3.6L huomasi selvästi. Alavääntö ja reagointi kaasuunoli paljon parempi. Eroja yksilöissä on kuulemani mukaan aikalailla. Toisilla on annettu sikaa ja toisilla vähän vähemmän.

Toinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon, on lohkolämmitin. Nimittäin M5:een ei ole edes suunniteltu lohkolämmittimen paikkaa. Kysyin asiaa BMW:n maahantuojlta. Eli on asennettava webasto tai lämmitin, joka liimataan lohkon kylkeen.

Hieno autohan se on, mutta rahaa täytyy olla jos sillä ajelee.
 
Jos et nyt tuollasta autoa osta tulet katumaan sitä vanhempana "ei ehkä tilaisuutta"... Onhan itselläkin 22 vee kaverina yli 100 000 vanhaa rahaa kiinni autossa... Mutta varmasti katusin vanhempana jos en nyt olisi hommannut sitä mikä on ollut haave...
 
Sumppari sanoi:
Ohitit silti kysymyksen. Pääsitkö normaaliajossa valmistajan ilmoittamiin lukemiin vai et?

Ei mitään hajua, paljonko valmistaja ilmoitti/ilmoittaa autoille.
Jos pääsin 5.9 litran V8-moottorilla kaupungissa 13 litraan sadalla, ehkä se on ainakin valmistajan ohjearvoja myötäilevää.

Isäni ajelee vm.1996 2-litraisella bensa-Laguna Breakilla matka-ajossa alle 7 litran/100km, melkein siis samaan mitä valmistaja lupaa uudelle Laguna Breakille. Ehkä kyse on vain siitä, että osaa ajaa taloudellisesti?



Deivid itkuruikutuksella et kuittaa nyt kysymyksiä.

Millä helvetin itkuruikutuksella?
Sinähän tässä nussit pilkkua niin että raikaa. Jos nyt kaivaisin jotain helvetin nippelitietoa autojen tekniikan kehittymisestä, lämmittäisikö se mieltäsi?
Varmasti tunnet suurta voitonriemua, jos en sitä tee.
Juhli rauhassa.:thumbs:

Älä taas kiertele vaan kerro ihan suoraan, miten kulutus tippuu, jos koneen rakenne

Boyracer ehti ensin, ja paremmalla asiantuntevuudella. Anteeksi vain kiertelyni.

Kerropa ihmeessä, miksi sinua kiinnostaa noin kovasti nuo todella tarkat yksityiskohdat asiasta? Kenties tiedät jotain mitä muut ihmiset eivät, mutta haluat nähdä jos joku sattumalta sanoisi jotain mistä ei joka asiaa tiedä?

Eikös esim. dieselkoneiden hyötysuhde ole kymmenessä vuodessa kasvanut suuresti, kulutuksen silti karkaamatta? Voi jopa olla että kulutus olisi laskenut tehon noustessa


:eek:
 
lepex sanoi:
Kerropa ihmeessä, miksi sinua kiinnostaa noin kovasti nuo todella tarkat yksityiskohdat asiasta? Kenties tiedät jotain mitä muut ihmiset eivät, mutta haluat nähdä jos joku sattumalta sanoisi jotain mistä ei joka asiaa tiedä?

No joo tartuin vähän turhan tiukkaan tuohon kulutushommaan. En väitä vastaan yhtään siinä, etteikö M5 veisi reilusti bensaa, auto on painava, ja sen varmasti tekee. M3sella varmaan ehtii samaa tahtia, ja bensasäästöä tulee sekä tehoista, että painosta, ja luultavasti myös ilmanvastuksesta. Sitä epäilen, säästääkö paljon vanhemman ja uudemman M5sen välillä, voi olla että säästää, mutta tuskin koskaan sitä hintaeroa mikä autojen välillä on.

lepex sanoi:
Eikös esim. dieselkoneiden hyötysuhde ole kymmenessä vuodessa kasvanut suuresti, kulutuksen silti karkaamatta? Voi jopa olla että kulutus olisi laskenut tehon noustessa

:eek:

Näissä lienee merkittävämmin edistytty, ja suhteellisesti ehkä eniten suoraruisku 2 tahtisissa, joissa mopoluokan härveleissä kulutus on jopa nelitahtista alempana suuremmilla teholla.
Mutta eipä siinä muutakun :piis:

boyracer: Vielä tuosta AD muuntimesta. Eikö jo 8 bittisellä tarkkuus ole suurempi, mitä lambdan perusheittelytkin ovat? Itse vahvasti epäilen, että jos konetta ei mitenkään muuten muuteta kuin ruiskun osalta, (no M5sen uudemmassa koneessa on varmaan muukin muuttunut, mutta vertaillaan nyt pelkkää ruiskua) niin bensasäästöä ei useimmissa tilanteissa tehdä edes kahta prosenttia?!
 
IronFist sanoi:
Pääasiassa harrasteautoksi se tulisikin, sillä opiskelen autotekniikkaa AMK:ssa. :hyper:
Vaihdelaatikko autoon on jo uusittu keväällä ja muutenkin huollettu peli..
Huippuhan M5:n on ajaa ja on se muutenkin luksusluokan auto, mut osat on kyllä kieltämättä kalliita... Saa nyt nähdä, tuleeko hommattua vai ei!!

Go for it, sanon minä. Jos tykkäät ja auto on teknisesti OK niin ihmeessä alle vaan jos rahat riittää ja budjettiin on sisällytetty se että rahaa menee myös jatkossa. (Näin en itse asiassa itse tehnyt..pulassa en ole silti)

Valitsit sitten tuon tai jonkin muun mallin, se on joka tapauksessa varmasti sporttinen ja erikoisempi automalli kun kerran maku vetää tuohon suuntaan, ja niissä ei missään ole halvat osat. :)

Hyvin palaa täälläkin 200SX:ään kaik rahat mitä töistä tulloo mutta mitäs tuosta. ;)
 
turre101 sanoi:
Hyvin palaa täälläkin 200SX:ään kaik rahat mitä töistä tulloo mutta mitäs tuosta. ;)

Niin, on eri asia asua kotona vanhempien luona kuin omassa kämpässä :rolleyes: (tosin emmä tiedä asutkos siellä vai omassa :david: )
 
treenaisko sanoi:
Ihan normaalia kulutusta bemarille. Toisessa aiheessa jo kommentoin, että 535 I vie jo sen 20 l/100 km kaupungissa. Vanha moottori+vanhaa tekniikkaa, ei ihme että vie. Bemarit on muutenkin bensasyöppöjä jo 316 I vie yllättävän paljon, vaikka on laiska. Autotohtorilla käyttäisin ensin jos ostaisin tollaisen ja toinen auto pitää olla talviajoon. Kaveri totesi jo 325 I bemarin mahdottomaksi talvella ilman sutimisenestoa. Kyllähän bemari siisti olisi sitä ei voi kieltää vielä kun olisi nahkapenkit ja jalopuujäljitelmät.
Pakko kommentoida kun en omalla 535i:llä kertaakaan ole päässyt 20l kulutuksiin pl. rata-ajo. Ja vaikka sen verta veisikin niin kuka ajaa pelkästään kaupungissa? Omassa on keskikulutus pyörinyt siinä 11-13l/100km mikä mielestäni ei ole paha 70-luvulla suunnitellulle moottorille. Ja M5:sta sen verran, että 3.6 malli on tunnetusti heikompi, varsinkin laatikon osalta, lisäksi 3.8 malli ei ole niin kierroskone ja bensankulutuskin on pienempi. Hassua miten toiset puhuu ettei M5:sta saa kulkemaan alle 20l/100km mitenkään ja toiset puhuu miten yllättyneitä ovat sen taloudellisuudesta tehoihin nähden.
Ja bemareista yleensä, en tiedä mikä mielestäsi on bensasyöppö, mutta jos 80-luvun 1.8l moottori kuluttaa reilusti alle 10l/100km ja tehoa vastaaviin autoihin nähden on saman verran ellei enemmän ja moottorien luonne on lähes poikkeuksetta miellyttävämpi, puhumattakaan ajo-ominaisuuksista, jotka tietysti ovat mielipidekysymyksiä on BMW paikkansa ja maineensa ansainnut. Loppupeleissä en ymmärrä mitä 1l keskikulutuksessa merkkaa mihinkään suuntaan, varsinkin jos kyse M5:sta, jos bensankulutuksesta on kiinni niin sitten ostaa sen joka toisen suomalaisen pihasta löytyvän corollan ja alkaa haukkumaan kusipää bmw-kuskeja :rolleyes:
 
IronFist sanoi:
Pääasiassa harrasteautoksi se tulisikin, sillä opiskelen autotekniikkaa AMK:ssa. :hyper:
Vaihdelaatikko autoon on jo uusittu keväällä ja muutenkin huollettu peli..
Huippuhan M5:n on ajaa ja on se muutenkin luksusluokan auto, mut osat on kyllä kieltämättä kalliita... Saa nyt nähdä, tuleeko hommattua vai ei!!
Opiskelijalle tollasen auton ylläpito voi tehdä tiukkaa. Just viime viikolla Taloussanomissa tms. oli juttua vakuutuspetoksista. Profiili joka laittaa korvauspäätökset aina toiselle kierrokselle (vakuutusyhtiön etsivien työmaaksi) on nuori mieshenkilö, yli kymmenen vuotta vanha iso saksalainen auto ja katoamis- tai ilkivaltailmoitus. Lehden mukaan taustalla ovat usein suuret tiedossa olevat remontit. Eli on epätoivossa yritetty vp:tä. Mutta jos siltä tuntuu niin go for it! Itse en ostaisi enää yli viisi vuotta vanhaa autoa.
 
Voisin jakaa omat kokemukset "normaalista" pykälän erikoisemman auton omistajana. Saa epäillä jos uskoo tuntevansa päinvastaista. Tiedot ajotietokoneesta tai tiliotteesta.
Audi S4 vm. -94 2.2t, bensankulutus 11.5l sievää sekalaista ajoa okt. 98E, kuukaudessa n. 320€ pelkkään bensaan, poljettaessa sitten enemmän. Liikennevakuutus n. 711€ ilman bonuksia, halvin vaihtoehto IF. Vähän bonuksia + osakasko tekee noin 650-700€ vuodessa. Osat ei kuitenkaan kovin kalliita? Iskarit 75€ kpl. Pyörän laakerit n. 40€ kpl. Sytkätulpat sitten 16€ kpl. Käyttöosaa löytää jopa Halpahallista. Esim. pyyhkijät, ö-suodatin ym.
IMHO Auton omistaminen ei ole perusteltavissa järkiasioilla. Ostohinta voi olla mitä tahansa mutta kannattaa varautua 400-500 ylläpitokustannuksiin kuussa. Jos alle pääsee niin aina parempi. Ps. älkää aloittako autojen vertailuja. Niistä yleensä tulee bullshittiä nopeammin kuin M5 menee 0-100 km/h. :wall:
 
Mjoo, minäkin otan autoilun ikäänkuin harrastuksena enkä pakollisena menona, silleen tavallaan kestää ne kustannuksetkin hiukan helpommin...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom