BMW E36 328i Coupe vs. Nissan 200SX S14A

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pääsin tuossa kokeilamaan e46 polkimia ja kyllä heilui jopa enemmän kuin 89 civicissä jolla on vielä 2/3 enemmän ajettu kuin kyseisellä biimerillä. Ja tuosta ohjauksen tunnusta on nyt turha jauhaa mitään. Hondassa on ihan hyvä tuntu ohjaukseen. parempi kuin aiemmin mainitesemassa e46:ssa että sillä lailla.

Mahdatkohan edes tietää, mitä ohjaustunto tarkoittaa? Eihän e46 Bemarikaan yllä esim. edellisen Focuksen tasolle tuossa, mutta on se kyllä aivan eri maata kuin mainitsemasi Hondat.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mitenkään aloitusviestin bemariin liittymättä voisin lainata muutaman lauseen E36 318 bemarin koeajosta Tuulilasista, kun täällä tulee esille jatkuvasti nämä kommentit:
-"Japseissa on huono sisusta kitisee ja natisee, Bmw:ssä ei!"
-"Bmw:n ajo-/matkustusmukavuus on huippuluokkaa, toisin kuin äänekkäissä japanilaisissa riisikipoissa!"

Näille "bemarissa maksaa vain merkki" -tietäjille esitän aina saman kysymyksen: Missä autossa on samat ominaisuudet halvemmalla?

Niin ja tässä ne lainaukset tuulilasista:

-"318i:n sisämelu on kohtalaista, mutta auton hintaluokkaan nähden kovaa.Tien ja renkaiden melu tulevat sisään yllättävän voimallisesti."
-"Sisustuksen muoviosat värisevät ja ääntelevät moottorin resonanssien mukana."
-"Alusta on mukavuuden kannalta lähinnä tyydyttävä."

Ja artikkelin lopetusvirke liittyykin tuohon NHB:n kysymykseen:
-"Tavallinen rahvas ajelee itse ostamallaan, puolta halvemmilla autoillaan suunnilleen yhtä mukavasti."

Ja näistä kommenteistä on sitten turha minun kanssa ruveta väittelemään kun ne eivät perustu mitenkään minun omiin kokemuksiini vaan ovat lehden toimittajan mielipiteitä.
 
Määrittelisitkö nuo ominaisuudet?

No melutaso karsii jo aika paljon. Siihen kun yhdistetään vielä varsin hyvä kompromissi ajettavuuden ja ajomukavuuden välillä, niin mahdollisten vaihtoehtojen joukka alkaa olemaan jo varsin pieni. Laatuvaikutelma on myös yksi paljon karsintaa suorittava tekijä. Tietynlainen jämeryys on yksi osa tätä, tämä pätee niin jarrujen kuin katkaisijoiden mitoituksiin. Äänimaailma on yksi merkittävä mukavuustekijä. Bemarilla ei turhaan ole sadan insinöörin akustiikkaosasto. Kaikki äänet katkaisijoiden naksahduksista moottorin ääniin on mietitty bemareissa yleensä hyvin. Bemareissa ja muissakin saksalaisissa on myös se hyvä puoli, että ajo-ominaisuudet eivät lopu vauhdin noustessa baana-lukemiin. Esimerkiksi Lexus käyttää bemaria mittatikkunaan kehittäessään jarrujen omianaisuuksia. Tämäkin vasta sen jälkeen, kun AMS:n testi osoitti japanilaisille sen, missä mennään.

Itseäni kiehtoo myös hyvin suunnitellut yksityiskohdat ja tekniset ratkaisut, siis tietynlainen tekninen tuntu kaikessa mitä autosta löytyy. Seikka jossa japanilainen prosessilähtöinen suunnitelu ei koskaan tule loistamaan, se vaatii perinteistä tuotteen teknisiin tekijöihin keskittyvää insinöörityötä. Tämä näkyy vaikkapa erinomaisina moottorin ominaisuuksina, yleensä luokkansa pienimpänä painona ja monissa muissa asioissa. Samoin myös uskallus omien poikkeavien ratkaisujen tekemiseen on iso plussa, varsinkin jos niillä saavutetaan vieläpä jotain etua vanhoihin moneen kertaan kopioituihin ratkaisuihin verrattuna, Valvetronic on esimerkki tästä. Yksi hyvä esimerkki on huoltokohteet. En esimerkiksi suostu ostamaan autoa jossa minkä tahansa muutaman kymmenen tuhannen välein palavan lampun vaihdosta on tehty joko ylimääräisiä niveliä kyynärvarteen vaativa tai keulan purkamista vaativa operaatio. Sama pätee myös hihnoilla käytettäviin nokka-akseleihin. Silkkaa keskeneräistä suunnittelua tuollaiset lapsukset. Bemareissa kaikki eniten huoltoa tarvitsevat kohteet ovat varsin mainiosti esillä. Lamppujen vaihto on naurettavan helppo operaatio moniin muihin verrattuna ja öljynsuodatinta ei tarvitse irroittaa millään keinosiementäjän otteella.

Koottuna: Heti kun mennään autopelikorttien sisältämää informaatioita syvemmälle, alkaa eroja löytymään perusautojen ja premiumin välillä. Mersu ja Audikin ovat omilla tavoillaan hyviä näissä, mutta Bemarin painotukset ovat vaan omaa makuani lähempänä. Porsche on myös yksi autonvalmistaja, jonka tavasta tehdä autoja pidän.
 
Niin ja tässä ne lainaukset tuulilasista:

-"318i:n sisämelu on kohtalaista, mutta auton hintaluokkaan nähden kovaa.Tien ja renkaiden melu tulevat sisään yllättävän voimallisesti."
-"Sisustuksen muoviosat värisevät ja ääntelevät moottorin resonanssien mukana."
-"Alusta on mukavuuden kannalta lähinnä tyydyttävä."

Ja artikkelin lopetusvirke liittyykin tuohon NHB:n kysymykseen:
-"Tavallinen rahvas ajelee itse ostamallaan, puolta halvemmilla autoillaan suunnilleen yhtä mukavasti."

Ja näistä kommenteistä on sitten turha minun kanssa ruveta väittelemään kun ne eivät perustu mitenkään minun omiin kokemuksiini vaan ovat lehden toimittajan mielipiteitä.
Montako vuosikertaa piti selata, ennen kuin löysit nuo kommentit? Vaikuttaisi siltä, että nuo kommentit täytyy olla ensimmäisistä e36:sta, eli siis noin 15 vuotta sitten myysyistä autoista. Kun nyt vauhtiin pääsit, niin lainaappa arvioita vastaavista asioista vähän tuoreemmista bemareista.
 
Palatakseni tuohon alkuperäiseen keskusteluun.... Ainakin BMW 328:ssa on ketju, eikä hihnaa. BMW:llä kaikki 6-sylinteriset on toteutettu ketjulla. Parasta ketjussa on sille luvattu "vaihtoväli", sillä sen odotetaan kestävän auton koko elinikän. 328 on moottoriltaan myös erittäin kulutuskestoinen 6-sylinterinsä ansiosta, jolloin kuormitus/per sylinteri on huom. pienempi...

... ja onhan autoilla tietenkin se status kysymys, eriasia onko halukas maksamaan siitä. Toisaalta silloin voi miettiä toyota corollaakin :)
 
Palatakseni tuohon alkuperäiseen keskusteluun.... Ainakin BMW 328:ssa on ketju, eikä hihnaa. BMW:llä kaikki 6-sylinteriset on toteutettu ketjulla. Parasta ketjussa on sille luvattu "vaihtoväli", sillä sen odotetaan kestävän auton koko elinikän. 328 on moottoriltaan myös erittäin kulutuskestoinen 6-sylinterinsä ansiosta, jolloin kuormitus/per sylinteri on huom. pienempi...

... ja onhan autoilla tietenkin se status kysymys, eriasia onko halukas maksamaan siitä. Toisaalta silloin voi miettiä toyota corollaakin :)

Sama homma myös 200sx:ssä, kaikki on varustettu nokkaketjulla (s13, s14, s14a). Myös uudempien mallien sisältämä SR20DET on koneena mielestäni melko pomminvarma paketti luotettavuuden suhteen, niin vakiona kuin viritettynäkin.

Öljynsuotimen vaihtaminen s14a:ssa vaatii tosin japanilaisen gynekologin kädet. Useammassa Vianorissa on tullut "ei pysty vaihtamaan kun ei saa irti". Mikähän suunnitteluvimma on pakottanut piilottamaan sen niin hyvin, vaikka aika vaillinaisia taitaa olla Vianorin työkalutkin noiden suhteen.
 
Zone-sarja -42%
Monissa (ainakin vanhoissa) malleissa väittämä "ketju kestää koko koneen eliniän" pitää todellakin paikkaansa. Ketjun katketessa, jos mäntä ylettää iskemään venttiiliin, niin koneen elinikä on täsmälleen sama kuin ketjunkin oli ;)
 
Mahdatkohan edes tietää, mitä ohjaustunto tarkoittaa? Eihän e46 Bemarikaan yllä esim. edellisen Focuksen tasolle tuossa, mutta on se kyllä aivan eri maata kuin mainitsemasi Hondat.

Enhän minä nyt ohjaustuntoa tuohon vanhaan civicciin verrannutkaan :D
Vaan polkimien heilumista sivuttais suunnassa. Kyllä varmasti on 2000vm bemarissa parempi ajattavuus kuin 89 civicissa.

Minä vertasin uutta Honda Accordia uuteen Bemarin kolmoseen. Ja siinä totesin että bemarissa on hintaa 10.000€ enemmän, mutta mitä muuta?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kuten varmasti huomasitkin, puhuin monikossa noista Hondista. Uuden Accordinkaan tapauksessa ei juuri ohjaustunnosta voi puhua. Voisiko kenties sanoa jopa, että Accordissa on luokkansa huonoin ohjaustunto?
 
No kuten varmasti huomasitkin, puhuin monikossa noista Hondista. Uuden Accordinkaan tapauksessa ei juuri ohjaustunnosta voi puhua. Voisiko kenties sanoa jopa, että Accordissa on luokkansa huonoin ohjaustunto?

Kun kerran tuntuu olevan tietoa niin paljon, oletko kenties kokeillu kaikkia Accord kokoluokan autoja vai tuleeko nää ihan mutu tuntumalla?
 
mulla on ollut noin 20 autoa useita bemareita toyotia nissaneita volkkaria ym ym... ja kyllä bemari on auto vaikka on 15vuotta vanha! yhtään ei ole tarvinnu pajalle työntää! 200sx oli myös ihan mukava auto mutta alusta ihan onneton keinuja... vaihdelaatikko oli ihan finaalissa ja ajettu oli 180tkm! bemari on minun kokemuksien perusteella luotettavampi auto kaikin puolin...
 
No kuten varmasti huomasitkin, puhuin monikossa noista Hondista. Uuden Accordinkaan tapauksessa ei juuri ohjaustunnosta voi puhua. Voisiko kenties sanoa jopa, että Accordissa on luokkansa huonoin ohjaustunto?


Voisitko linkittää esimerkiksi jonkin lehden tekemän testin, jossa sanotaan että (2006vm.) Accordin ohjaustunto on huono?

Jotenkin nuo sinun tekemät testit ei oikein vakuuta ;)
 
Kokemuksia tuosta E36 Cabriosta esmes. 2 litrasella tai 2.5 litrasella padalla?
e36-2_05.jpg
 
Voisitko linkittää esimerkiksi jonkin lehden tekemän testin, jossa sanotaan että (2006vm.) Accordin ohjaustunto on huono?

Jotenkin nuo sinun tekemät testit ei oikein vakuuta ;)

Tuossa nyt vaikka alkuun CAR-lehden GBU-arviot:

http://www.carmagazine.co.uk/car.php?CarDerId=24175

Komppaan edellistä siinä, että ei Accordissa juuri ohjaustunnosta
kannata paljon puhua. Sama pätee mielestäni myös uuteen
Civicciin. Tosin, ei IMO huonoinkaan ole, sitä kannattaa haeskella
Toyotista.

Selvennyksenä vielä: Omasta mielestäni hyvä ohjaustuntuma
löytyy esim. seuraavista - pysytään nyt etuvetoisissa
kun tuo Hondakin raapii edestä:
- Alfa 156
- Alfa 159
- Ford Focus (ed. malli)
- Ford Focus (nyk. malli)
 
Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom