BJJ-lurkki judokisoissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
lieska sanoi:
Muutenkin mitä tätä suomen painitouhua tullut seurattua, niin suomen judo- ja paini-huippuäijät vie suomen bjj- ja lukkopaini-ukkoja kun märkiä rättejä.

Tästä sitten mielenkiinnon vuoksi lisää faktaa? Suomen "painitouhuja" on, sanoakseni, tullut seurattua, enkä kyllä äkkiseltään yhdy ylläolevaan, mikäli puhutaan muusta kuin judo/paini/BJJ/SW-pystyottelusta.

lieska sanoi:
Muutenkin mitä tätä suomen painitouhua tullut seurattua, niin suomen judo- ja paini-huippuäijät vie suomen bjj- ja lukkopaini-ukkoja kun märkiä rättejä.

No kerroppas tarkemmin. Missä ovat vieneet ja ketä? Ja ennenkaikkea missä lajissa? :hyper:

heh.. huomaan kuinka herkkiä aiheita nämä ovat, joten en aio jatkaa keskustelua. Syy siihen on se, että itse syyllistyin jo tuohon jankkaamiseen, joka ei johda mihinkään. Pesen käteni kinaamisesta...

Harrastetaan mitä tahansa, niin hiki tulee! (=pääasia)

lieska sanoi:
Judomiehet näytti olevan vihree-vöisiä, joten kovinkaan kovatasoisista kavereista ei voi puhua. Muutenkin mitä tätä suomen painitouhua tullut seurattua, niin suomen judo- ja paini-huippuäijät vie suomen bjj- ja lukkopaini-ukkoja kun märkiä rättejä.

Aika ihme juttu, mä oon nähny tän jo ihan toistepäin!!!:hyper:
Esmes.SW,SM03 Mikko Rouvali vs Jan Järvensivu Win Rouvali submission armbar 1.06s:rock:

Tai SW finnish open Marko Helen vs Tomi jaakkola win Helen suora polvilukko 1.23s:hyper:

tai Jon-Olav Enemo vs Tuhkasaari Win Einemo submission triangel 2.30s:worship:

Joo laitas säkin jotain faktuuraa...........:wall:

Eikai noi nyt sentäs noin nopeita matseja ole olleet ? :)

nahjus sanoi:
Eikai noi nyt sentäs noin nopeita matseja ole olleet ? :)

Kyllä vaan oli. Jokainen matsi on mulla videolla tallessa:D

Tuli tässä mieleen yksi matsi missä painia on voittanut lukkopainijan
Jari Olmala vs Thomas Karlsson täydellä ajalla ja Olmalalla enemmän painoa
Karlsson SW SM 3st

Että ei voida mun käsityksen mukaan ihan märistä räteistä puhua..........

Ilari grönholm, ainakin on tehnyt hienon lajivaltauksen vapaapainista lukkopainiin ja tällä hetkellä vaikuttaa pärjäävän oikeen hienosti omassa painoluokassaan. Timo Peltolallakin vaikuttais olevan submissionit halussa ilman rättejäkin, vapaaottelu debyytin pohjalta.

Sitä enempää nimiin menemättä, puhutaan nyt kavereita , jotka keskittyvät omaan lajiinsa , eivätkä kilpaile esim lukkopainissa , bjj:ssä.

Kaverit vaikuttaa aikamoisilta promiehiltä täällä , niin kertokaahan hieman kilpailumenestyksestänne BJJ/lukkopaini -saralla, ois mielenkiintoista tietää?

isoh sanoi:
Aika ihme juttu, mä oon nähny tän jo ihan toistepäin!!!:hyper:
Esmes.SW,SM03 Mikko Rouvali vs Jan Järvensivu Win Rouvali submission armbar 1.06s:rock:

Tai SW finnish open Marko Helen vs Tomi jaakkola win Helen suora polvilukko 1.23s:hyper:

tai Jon-Olav Enemo vs Tuhkasaari Win Einemo submission triangel 2.30s:worship:

Joo laitas säkin jotain faktuuraa...........:wall:

Einamo ei ole Suomalainen.

Rouvali istuu perselleen eikä osaa painia pystystä, tässä matsissa Järvensivulla oli hieman huono ottelu strategia, jos Järvensivu olisi antanut Rouvalin vaan istua perseellään ja kerätä siitä tulevat varotukset, eikä juossut triangeliin niin tulos olisi ollut erillainen.

Helenille propsit, kerran on päässyt käymään , että joku BJJ/lukkopaini mestari on päässy nöyryyttämään judon sm kaveria, tässäkin Jaakkola oli muistaakseni loukkaantunut.

lieska sanoi:
suomen judo- ja paini-huippuäijät vie suomen bjj- ja lukkopaini-ukkoja kun märkiä rättejä.

Tästä väitteestä oli kyse..

lieska sanoi:
Ilari grönholm, ainakin on tehnyt hienon lajivaltauksen vapaapainista lukkopainiin ja tällä hetkellä vaikuttaa pärjäävän oikeen hienosti omassa painoluokassaan.
Timo Peltolallakin vaikuttais olevan submissionit halussa ilman rättejäkin, vapaaottelu debyytin pohjalta.

.. ja tämä olikin jo jotain ihan muuta. Grönholm on pärjännyt mukavasti, mutta painoluokkansa parhaimmistoa (Helen SM-2004 ja Rouvali SM-2005) vastaan ollut varsin aseeton (tällä Ilaria senttiäkään dissaamatta, em. kavereita vastaan on ollut aseeton yksi jos toinenkin :) ) "Märät rätit"-vertaus pätee korkeintaan toisinpäin.

Ilman muuta todella vahvan paini- tai judotaustan omaavalla kaverilla on mahdollisuus kehittyä tekijämieheksi myös lukkopainissa, mutta silloin täytyy harjoitella LUKKOpainia. Kuten Ilari on tehnytkin. Puhtaalla painitaustalla ei ole Suomen subbarissakaan enää hetkeen pärjätty.

Sinällään tässä ollaan oikeilla jäljillä, että BJJ/SW-taso ei vielä Suomessa hirveän korkea ole, eikä ainakaan vielä kestä vertailua valtalajeihin (paini, nyrkkeily, judo). Tämä on kuitenkin täysin luonnollista lajin kehityskaaren tässä vaiheessa. Lajeja on Suomessa harjoiteltu alle kymmenen vuotta (Juntunen nyt on oma lukunsa:D ) ja valtaosa tämän hetken kansallisista huipuista on aloittanut harjoittelun vasta aikuisiällä. Väitän että seuraavan kymmenen vuoden päästä tilanne on kovasti erilainen.

lieska sanoi:
Kaverit vaikuttaa aikamoisilta promiehiltä täällä , niin kertokaahan hieman kilpailumenestyksestänne BJJ/lukkopaini -saralla, ois mielenkiintoista tietää?

Jos sopii niin mielelläni säilyttäisin ainakin toistaiseksi vähän anonymiteetin rippeitä. Aina välillä käydään sähläämässä matolla tai kehässä, myös rättien tai pikkuhanskojen kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
isoh sanoi:
Kyllä vaan oli. Jokainen matsi on mulla videolla tallessa:D

Tuli tässä mieleen yksi matsi missä painia on voittanut lukkopainijan
Jari Olmala vs Thomas Karlsson täydellä ajalla ja Olmalalla enemmän painoa
Karlsson SW SM 3st

Että ei voida mun käsityksen mukaan ihan märistä räteistä puhua..........

Mä toivotan kaikki bjj & subbarit tervettulleuiksi painikilpailuihin. uskon että kyyti on kylmää! Painijat sentään on pärjännyt helkutin hyvin subbarikisoissa harjoittelematta subbaria lainkaan. Yksikään bjj & subbari äijä ei saa tehtyä pistettäkään vapaa-painin tai kreikkalaisen sm-kilpailuissa!

-Hessu- sanoi:
Mä toivotan kaikki bjj & subbarit tervettulleuiksi painikilpailuihin. uskon että kyyti on kylmää! Painijat sentään on pärjännyt helkutin hyvin subbarikisoissa harjoittelematta subbaria lainkaan. Yksikään bjj & subbari äijä ei saa tehtyä pistettäkään vapaa-painin tai kreikkalaisen sm-kilpailuissa!

Kyllä mä uskon että kyyti on vaapaapainisäännöillä kylmää oon Peltolan Eetun kanssa harjoitellut eikä pystyssä paljoa ole jakoa.......

Mutta ei kyllä painijoillakaan ole tänä päivänä jakoa suppari säännöillä.

Vaikka Rouvali on kuinka paska pystyssä (minkä olen itsekkin huomannut:jahas: )
Niin kiltisti vaan kummatkin (Grönholm/Järvensivu) taputtivat melkeen heti kun mattoon päästiin.

Mitä tulee omaan kisamenestykseeni, vittuako se sulle kuuluu?????????
Editt: puhuttiin sittenkin suomalaisista sorry, vaikka silti päin vastaista mieltä

Nää laji vs laji keskustelut on aika jännitteellisiä rupattelun aiheita ja tahtovat aina mennä ikäväksi vänkäämiseksi ja paikoitellen jopa vittuiluksi. Mulla on päässä, ihan mutu käsitys että säännöt ratkaisee: huippujudoka pärjää judokisoissa, huippupainija molsilla, lukkoukko lukkopainissa, jne. Tosin joskus olen minäkin nähnyt poikkeuksia siten että toisen lajin ukko on jyllännyt toisessa lajissa. Esimerkiksi jotkut thai- ja kickboxing puolet ukot on pärjännyt SM-tasolla nyrkkeilyssä, painija on yllättänyt judoväännöissä, jne. Mutta tämä vain vaatimaton käsitykseni. Uskon yksilöllisiin eroihinkin eli joku voi olla niinkin lahjakas että omaksuu ja pärjää useammalla saralla kun on genetiikka ja psyyketekijät kohillaan. Äkikseltään tuli mieleen Rupponen joka varhaisvuosina oli lahjakas thainyrkkeilijä ja teki todellakin onnistuneen lajinvaihdon.

Paljastakaa nyt edes oletteko koskaan kilpailleet ja onko mitallisijoja lukkopaini tai bjj kisoista, jotta voidaan luoda joku mielukuva teistä ja teidän käsityksestä kun on hyvä painija ja kuka ei. Itse olen kilpaillut lukkopainikisoissa useaan otteeseen ja joka kerta mitallin kanssa lähtenyt kotiin, joten tältä pohjalta.

Olen kilpaillut, en ole menestynyt. Paras sija 4. Laji BJJ.
En tiedä mitä tolle tiedolla teet. Mutta enivei, miten kävi ku Tony Bäckman kävi judokisoissa tossa pari viikkoa sitte Vantaalla? Ai että, kun märkää rättiä...

lieska sanoi:
Paljastakaa nyt edes oletteko koskaan kilpailleet ja onko mitallisijoja lukkopaini tai bjj kisoista, jotta voidaan luoda joku mielukuva teistä ja teidän käsityksestä kun on hyvä painija ja kuka ei.

No voe kesä.. no sama kai se on kun kaikille muillekin forumeille kirjoittelen omalla nimelläni. Jos edesottamukset kisoissa sitten tekee mielipiteistä yhtään enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia.

Janne Pietiläinen, Tamperen Ju-Jutsukoulu

2004 Lukkopaini SM 3.
2004 BJJ SM 1.
2004 Lukkopaini Finnish Open 3.

2005 Lukkopaini EM 3.
2005 BJJ SM 1.
2005 Lukkopaini Finnish Open 1.
2005 BJJ Finnish Open 1.

Lisäksi kasa salikisoja junna muita kissanristiäisiä.
Takin pitää kiinni ruman violetti vyö.

Omoplata sanoi:
No voe kesä.. no sama kai se on kun kaikille muillekin forumeille kirjoittelen omalla nimelläni. Jos edesottamukset kisoissa sitten tekee mielipiteistä yhtään enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia.

Janne Pietiläinen, Tamperen Ju-Jutsukoulu

2004 Lukkopaini SM 3.
2004 BJJ SM 1.
2004 Lukkopaini Finnish Open 3.

2005 Lukkopaini EM 3.
2005 BJJ SM 1.
2005 Lukkopaini Finnish Open 1.
2005 BJJ Finnish Open 1.

Lisäksi kasa salikisoja junna muita kissanristiäisiä.
Takin pitää kiinni ruman violetti vyö.

No vittu Janne varmaan ainakin muistaa.......... 2004 lukkopainin sm 2 sama sarja!!
ja jotain muita hilppeitä........kahdenkäden sormille mitalleja..........

Ja taitaapa Isoh:lta löytyä myöskin jokunen subbari sm-mitsku.;)

Tästä onkin hyvä jatkaa keskustelua, kun nyt on painoarvoa mielipiteillä.

"joten tältä pohjalta..":D

Edit. siinähän se ylempänä tulikin.

isoh sanoi:
No vittu Janne varmaan ainakin muistaa...

Sun henkilöllisyys nyt ei ole missään vaiheessa epäselvä ollutkaan ;)

Nimim. "Pian kaksi vuotta revanssia odotellut"

"Sinällään tässä ollaan oikeilla jäljillä, että BJJ/SW-taso ei vielä Suomessa hirveän korkea ole, eikä ainakaan vielä kestä vertailua valtalajeihin (paini, nyrkkeily, judo). Tämä on kuitenkin täysin luonnollista lajin kehityskaaren tässä vaiheessa. Lajeja on Suomessa harjoiteltu alle kymmenen vuotta (Juntunen nyt on oma lukunsa ) ja valtaosa tämän hetken kansallisista huipuista on aloittanut harjoittelun vasta aikuisiällä. Väitän että seuraavan kymmenen vuoden päästä tilanne on kovasti erilainen."

Suurin piirtein näinhän se menee. Kuitenkin se aika ei riitä vaan tarvitaan harjoittelijamassoja, rahaa ja kehittyny harjoittelukulttuuri. Niin kauan kuin nämä asiat ovat lähellä toisiaan olevissa lajeissa eri tasolla, niin lajista heikompi tasoiseen on helpohko hypätä.

Kyllä monissa sarjoissa saisi jenkeissä huippupainijasta sarjansa ykkösen judossakin(ainakin mitalistin) muutamassa vuodessa ja sama pätee toisin päin vaikkapa Brasiliassa tai Hollannissa.

Mitä tulee subbariin ja Brassijutsuun, niin maailman mittakaavassa(kuten myös
Suomessa) on lajeilla vielä reippaasti tasoeroa sekä treenikulttuurissa, että massoissa. Siksipä on sm-tasollakin nähty näitä judokoita ja painjoita sw ja brassikisoissa mitskupallilla, kun taas toiseen suuntaan liike on aika vähäistä.
Samoin on käsittääkseni myös Brasiliassa: judosta siirrytään muutamissa vuosissa bjj:n huipulle, mutta ei juurikaan toisinpäin.

Kuitenkin judokoille on varmasti oikein nautittuna iloa monista brassijutsun tekniikoista. Bjj:n parista kun voi olla helpompi löytää opettajia moniin mattojudonkin kannalta oleellisiin asioihin, siellä kun monet ovat niin voimakkaasti spesialisoituneita.

Ja voi itku tota Tony B. kommenttia. Tais olla TB sarjansa ainoa junnujen sm-mitalisti(siis judossa, joka on miehen vanha laji) omassa sarjassaan. Vaikka olisi kaveri viettänyt ne 9 vuotta meloen, niin varmaan olisi kultaa irronnut(ehkä ei tikrua kuitenkaan). Kyseessä oli siis Hontai shiai, joka on tarkotettu harrastelijoille ei siis mikään tekijämiesten kisa.

Ai, juu ja tsemppiä vaan Tonylle ja eiku komepäkkiä judon pariin, niin voitte Teron kanssa pelotella junnuja matossa. 73 kilosissa olisi hyvin tarvetta mattopeläteille.

Ja kaikille painimisen ystäville vielä herkkupala kun Manauksen alligaattori Jacare pistää jallalla koreasti brasilian tyyliin ja päälle judolla niskaan.
http://media.vidilife.com/video/2005/12/7/126628/140676.asx

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom