BJJ-lurkki judokisoissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Crusader sanoi:
Tai ehkä pikemminkin niin, että Judo on urheilulaji ja BJJ:tä voisi ehkä nimittää vaikkapa taistelulajiksi.

Nimitä ny vaan itteäs vaikkapa taistelulajiksi. BJJ on kamppailu-urheilua siinä missä judo ja painikin.

Kipase kauppaan ja lunasta uusin fighter-lehti. Sieltä löytyy nimet ja kaikki.

aidan sanoi:
Nimitä ny vaan itteäs vaikkapa taistelulajiksi. BJJ on kamppailu-urheilua siinä missä judo ja painikin.

Myönnettäköön, taistelulaji oli huono nimitys. Sanotaan että kamppailulaji, koska BBJ:ssä ne tekniikat voisivat ehkä oikeastikin toimia (en tosin tunne lajia kaksisesti).

Crusader sanoi:
Myönnettäköön, taistelulaji oli huono nimitys. Sanotaan että kamppailulaji, koska BBJ:ssä ne tekniikat voisivat ehkä oikeastikin toimia (en tosin tunne lajia kaksisesti).
Joo, ei siinä mitään. Kyllä täällä kommentoida saa. Vaikkei mitään asiasta tietäisikään. Itse pelaan lähinnä sillä linjalla.

Entä jos joku kertoisi sinulle, että ei se BJJ ny sen välttämättä kummosempaa o ku mattojudo. Vanhaan aikaan se oli ihan sama asia. Eikä siitä vanhasta ajastakaan ny niin kauan o. Suomessa siitä on tommonen viistoista viiva kakskytä vuotta.

Saattaa ne toimia joo. Oikeesti. :aurinkolasihymiö: :kimura: :ipanema:

reino sanoi:
Entä jos joku kertoisi sinulle, että ei se BJJ ny sen välttämättä kummosempaa o ku mattojudo. Vanhaan aikaan se oli ihan sama asia. Eikä siitä vanhasta ajastakaan ny niin kauan o. Suomessa siitä on tommonen viistoista viiva kakskytä vuotta.

Tuosta BJJ:stä tiedän sen verran, mitä olen matseja nähnyt (suhteellisen monta kuitenkin) esim. ufc:ssa. Jos BJJ on samaa kuin judo niin sitten sen voi laskea tuohon samaan urheilulajikategoriaan, näyttävät vaan monet lyövänkin ym. aika hanakasti. Kenties ne muut osat ovat sitten jotain muuta kuin BJJ:tä.

Itsellä ei ole kokemusta kuin karatesta, ja judo vaikuttaa tositilannetta ajatellen sitäkin turhemmalta (ja kyllä, tiedän että judoka varmaan pistäisi pataan satunnaista vastaantulijaa, mutta niin kaiketi pistäisi kuulantyöntäjäkin). Vaikuttaisi siltä että noiden perinteisten lajien ei anneta kehittyä, ja puutteet säilyvät.

Nojoo, mutta kun suomessa puhutaan BJJstä ni tarkotetaan kyllä melkeen aina sport-BJJtä. Alunperin BJJ olikin itsepuolustuslaji. Eli siinä lyötiin, potkittiin, heitettiin, painittiin ja lukotettiin. Viimesimmässä Fighterissa on tostakin juttua muuten (tai no, ei tosta itsepuolustus jutusta, mutta Helio Gracien elämänkertomus lyhyesti). Mutta Judostahan on karsittu kaikki noi "kovat" tekniikat. Mutta ei suomessa nyt oikeestaan mitään eroa kategoriassa noiden kahden lajin välillä, judo painottuu enemmän pystyyn ku taas BJJ mattoon...

Kummatkin lajit, seka kodokan judo etta Gracie/Brasilialainen jiu-jitsu, ovat varmasti alkujaan (ehka vielakin teoriassa) olleet kokonaisvaltaisia taistelutaitoja joihin on sisallytetty vapaata sparria ja kilpailuja. Lajien nykyinen olemus kuitenkin maarittyy urheilukilpailujen saantojen mukaan. Eli saleilla treenataan lahinna niita tekniikoita joilla kisat voitetaan.

Vilkaiskaapa joskus kirjaa "Kanon of Judo", 60 luvulta, sielta loytyy heittojen lisaksi matto-sweepit, kasi,niska,jalka ja rannelukot, seka vatatekniikat naihin.
Teosta voisi yhta hyvin kuvitella BJJ kirjaksi...

Sportti-BJJ ylivertaisuudesta IP-tilanteessa verrattuna sportti-judoon en olisi niin varma. Hetot kuitenkin luonnistuvat sulavammin judo miehilta, ja jos ekasta ipponista ei hyokkaaja taltu niin aina voi vetaa maassa makaavaa futispotkulla paah.. perseelle. Sanoisin etta kummatkin lajit ovat yhtahyvia IP mielessa.

BJJ on kuitenkin maailman mukavin harrastus ja sehan on tarkeinta!

Jotta nailla minun puheissani olisi hivenenkaan painoarvoa, niin sen verran voin itsestani paljastaa etta minulla on Shukokai karaten vihkeavyo, ja olen myos harrastanut ninjutsua.

Jasse Junkkari sanoi:
Jotta nailla minun puheissani olisi hivenenkaan painoarvoa, niin sen verran voin itsestani paljastaa etta minulla on Shukokai karaten vihkeavyo, ja olen myos harrastanut ninjutsua.

:arvi: Ninjutsu onkin kaikkein tehokkain IP-laji: ninja-RNC
ninja1.jpg

Jasse Junkkari sanoi:
Kummatkin lajit, seka kodokan judo etta Gracie/Brasilialainen jiu-jitsu, ovat varmasti alkujaan (ehka vielakin teoriassa) olleet kokonaisvaltaisia taistelutaitoja joihin on sisallytetty vapaata sparria ja kilpailuja. Lajien nykyinen olemus kuitenkin maarittyy urheilukilpailujen saantojen mukaan. Eli saleilla treenataan lahinna niita tekniikoita joilla kisat voitetaan.

Tuossa on oikeastaan aika hyvä pointti asiasta. Esimerkiksi judokilpailussa jos olet tappiolla vaikkapa yukolla(5pist arvoinen suoritus) ja aikaa on 30sek, niin et mene ollenkaan mattoon, et vaikka kuinka saisit "selän", koska sinun on vaan todennäköisempä saada pistesuoritus pystystä tai ajaa varoitus kaverille pystyssä. Ja tällaista viimeisten sekuntien tahdinmuutosta pystystä harjoitellaan paljon treeneissä. Eihän se ole todellisen elo/kuolo matsin mukaista. Bjj:ssä olen kuullut päällä makaamisesta johtotilanteessa.. jne jne. Kyllähän sellaiset opetetut toimintamallit ovat omiaan sotkemaan jotain "katusoturi" ajattelutapaa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zimpanssi sanoi:
Tuossa on oikeastaan aika hyvä pointti asiasta. Esimerkiksi judokilpailussa jos olet tappiolla vaikkapa yukolla(5pist arvoinen suoritus) ja aikaa on 30sek, niin et mene ollenkaan mattoon, et vaikka kuinka saisit "selän", koska sinun on vaan todennäköisempä saada pistesuoritus pystystä tai ajaa varoitus kaverille pystyssä. Ja tällaista viimeisten sekuntien tahdinmuutosta pystystä harjoitellaan paljon treeneissä. Eihän se ole todellisen elo/kuolo matsin mukaista. Bjj:ssä olen kuullut päällä makaamisesta johtotilanteessa.. jne jne. Kyllähän sellaiset opetetut toimintamallit ovat omiaan sotkemaan jotain "katusoturi" ajattelutapaa..

Aivan. Kamppailu-URHEILUSSA oleellista on ainoastaan voittaminen. Se millä tavalla voitetaan on samantekevää. Ottelijat luonnollisesti pyrkivät etsimään mahdollisimman varmoja ja itselle turvallisia tapoja voittaa matsi eikä niihin tapoihin yleensä kuulu yleisöystävälliset ja näyttävät tekniikat. Siksi mitä vanhempi laji on, sitä enemmän siihen yleensä kuuluu erilaisia sääntöjä ja rajoituksia. Painissahan tuo sääntökikkailu on mennytkin jo lähes övereiksi.

Tällä hetkellä huomaa miten jengi pitää vaparia ylivertaisena lajina kunnei siihen juurikaan sääntöjä kuulu - tai ei ainakaan lähellekään samassa mittakaavassa kuin painiin&judoon. Mutta olen vuoren varma, että 20 vuoden päästä tilanne on jo aivan toinen, kun matsaajat ovat löytäneet ne "porsaanreiät" eli varmimmat ja riskittömimmät tavat voittaa matsi. 20 vuoden päästä jossain Priden titteliotteluissa tuskin on muutenkaan enää juurikaan muita kuin puhtaita vapaaottelijoita. Esimerkkinä voisi olla, että pystyottelun( eli lyöntien ja potkujen ) merkitys menee lähes minimiin kun kaikki alkaa satsaamaan pelkkään mattoon -> vaparista tulee melkein puhdasta lukkopainia. Silloin, jos pystymatsaaminen halutaan säilyttää osana lajia, on ottelijat "pakotettava" erilaisin säännöin ottelemaan myös pystyssä -> esim. nopea pystyynkomento jos matossa ei tapahdu mitään -> ja kas meillä on taas yksi sääntöhelvettiin sortunut laji lisää ;)

Jasse Junkkari sanoi:
Vilkaiskaapa joskus kirjaa "Kanon of Judo", 60 luvulta, sielta loytyy heittojen lisaksi matto-sweepit, kasi,niska,jalka ja rannelukot, seka vatatekniikat naihin.
Teosta voisi yhta hyvin kuvitella BJJ kirjaksi...
Jep. Tätä mä just meinasin. Ja vielä pitkään 60-luvun jälkeenkin mattopainiskelulla on ollut judossa huomattavan iso rooli.

Mutta ninjutsu on tietysti kaikkein kovin, koska niillä on ne sukat missä on peukkuvarvas erillään. :)

Ei kamppailu-urheilussa nyt pelkastaan voittamisesta ole kyse. Jos ammattikehissa haluaa rahaa tienata niin ottelialta pitaa loytya tietynlaista karismaa, kykya ja tahtoa pysayttaa vastustaja ennen taytta aikaa. Pienesta showsta ei varmasti myoskaan haittaa ole. Uskon etta asia on nain myos tulevaisuudessa, varsinkin MMA ammatti kehissa.

Niita varvas-sukkia kutsutaan tabeiksi. Ne jalassa voi vaivatta potkaista ukkovarpaalla vihollista silmaan.

Olen myos kaynyt aikidon peruskurssin.

Jasse Junkkari sanoi:
Ei kamppailu-urheilussa nyt pelkastaan voittamisesta ole kyse. Jos ammattikehissa haluaa rahaa tienata niin ottelialta pitaa loytya tietynlaista karismaa, kykya ja tahtoa pysayttaa vastustaja ennen taytta aikaa. Pienesta showsta ei varmasti myoskaan haittaa ole. Uskon etta asia on nain myos tulevaisuudessa, varsinkin MMA ammatti kehissa.

Ammattilaisurheilussa, eli ns. rahalajeissa, voi tosiaan olla noin, mutta ns. perinteisissä olympialajeissa, judo, paini, amatöörinyrkkeily, ei kyllä ole millään muulla väliä kuin voittamisella( siis ottelijan näkövinkkelistä katsottuna ).

fish sanoi:
(kyseessä siis Suomen judon kärki eli ns. Peking 2008 -ryhmä)

Nyt niitä :nimiä: löytyy jopa judoliiton sivuilta. Tästä on ollut ihan lähiaikoina taas jonkunmoista vääntöä, että voi olla, että listoille on joku nimi tullut lisääkin.

http://www.judoliitto.fi/
ja sieltä EM2006-ehdokaslista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom