Kummatkin lajit, seka kodokan judo etta Gracie/Brasilialainen jiu-jitsu, ovat varmasti alkujaan (ehka vielakin teoriassa) olleet kokonaisvaltaisia taistelutaitoja joihin on sisallytetty vapaata sparria ja kilpailuja. Lajien nykyinen olemus kuitenkin maarittyy urheilukilpailujen saantojen mukaan. Eli saleilla treenataan lahinna niita tekniikoita joilla kisat voitetaan.
Vilkaiskaapa joskus kirjaa "Kanon of Judo", 60 luvulta, sielta loytyy heittojen lisaksi matto-sweepit, kasi,niska,jalka ja rannelukot, seka vatatekniikat naihin.
Teosta voisi yhta hyvin kuvitella BJJ kirjaksi...
Sportti-BJJ ylivertaisuudesta IP-tilanteessa verrattuna sportti-judoon en olisi niin varma. Hetot kuitenkin luonnistuvat sulavammin judo miehilta, ja jos ekasta ipponista ei hyokkaaja taltu niin aina voi vetaa maassa makaavaa futispotkulla paah.. perseelle. Sanoisin etta kummatkin lajit ovat yhtahyvia IP mielessa.
BJJ on kuitenkin maailman mukavin harrastus ja sehan on tarkeinta!
Jotta nailla minun puheissani olisi hivenenkaan painoarvoa, niin sen verran voin itsestani paljastaa etta minulla on Shukokai karaten vihkeavyo, ja olen myos harrastanut ninjutsua.