Bitcoin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta mitä vikaa sopimuksissa on? Vähemmän tyhmä on tämä japanilainen tyttöbändi, jonka jokainen jäsen on eri kryptovaluutta:

Miksei tätä voisi toteuttaa perinteisemmillä maksuvälineillä, jos oletetaan että sen auton omistavalla taholla on working capitalin verran rahaa tilillä / luottoa?

Esim. luottokorteissa on se vika etta niita maksuja voi riitauttaa eli joku voi antaa kamaa tai tehda toita jollekin ja huomata jalkeenpain etta sovittu maksu on peruutettu. Kryptoilla maksutapahtuma ja "settlement" (mika tuo nyt on suomeksi) on yksi ja sama asia. Jos esim. joka tilaan pizzan ja jonkun drone firma lentaa se mun kotiin ja haluaa siita kuljetuksesta maksuksi 50 senttia, mieluummin maksaisin sen kryptotililta jossa mulla on muutama taala ladattuna sen sijaan etta antaisin luottokorttinumeroni jolla mulla voi olla luottoa jaljella kymppitonni ja huomata jalkeenpain etta multa veloitettiinkin kuljetuksesta tonni 50 sentin sijaan.

Juuri naissa minimaksuissa on mielestani ehka se paras potentiaali ja niitten pitaa olla nopeita. Siksi mulla on suhteellisen vahan bitcoinia kun se on hiton hidas eika sovellu tuollaiseen kayttoon hyvin. Saa nahda miten nama kehittyy. IOTA taitaa olla etulinjoilla kehittamassa tuota ideaa.

Näin taulukon jossa verrattiin menneitä tulevaan. Perus neuvo sijoittajalle on, että menneiden katsominen on kuin ajaisi autoa katsoen peräpeiliin.

Onkos jengilla taalla kokemusta louhinnasta? Mun firman tilan vuokraan kun kuuluu sahkot niin sama kayttaa sita hyvaksi ja tilasin Antminer S7:n hurisemaan nurkkaan kun sain reilulla tonnilla eika sen pyorittaminen maksa penniakaan. Erilaisten laskujen mukaan tuo tuottaisi tuloa ehka n. $200 / kk. Mun asiakkaalla on 12 kpl tehokkaampia versioita talossaan kellarissa ja kertoi minulle etta sahkot maksaa n. $50 / kk per laite ja tuloa tulee n. $300 / kk. Tsekkailen tassa just parasta SHA-256 poolia eli jos jollain on kaytannon kokemusta luotettavasta poolista joka tuottaa jarkevaa tuottoa olisi kiva kuulla.

Vieläkö usko kantaa?

Tassa on menossa nyt aika hardellivaihe kaikkien kryptojen kanssa. Koko systeemi hakee paikkaansa nyt maailmassa kun hallitukset sun muut on alkaneet puuttua siihen. Nyt viimeisena Facebook mainostuskielto. Koko teknologia on niin uutta ja lainsaadanto on pahasti perassa ja tuollaiset yksinkertaiset laittomuusuhkaukset on vahan kuin juosten kustuja paatoksia. Blockchain teknologia on nyt kuitenkin sen verran mielenkiintoinen ja kaytannollinen juttu etta se ei tule haviamaan mihinkaan. Yksittaisista valuutoista on vaikeampi sanoa miten kay. Itse veikkaan etta tama nykyinen krapulavaihe kestaa viikoista ehka jopa kuukausiin ennenkun tulee kunnon nousua taas.

Itsella on nyt Antminer mylly pyorinyt aamusta lahtien poydalla ja huomenna pitaisi nahda ensimmainen tuotto mun poolista. Toki se tulee olemaan korkeintaan muutamia taaloja mutta ideana onkin pyorittaa sita monta kuukautta tai vuotta jolloin kokonaissumma voi nousta ihan hyvaksi, ellei louhinnan vaikeus nousu rajusti ylospain tappaen kannattavuuden.

Katsotaan miten homma etenee, mielenkiintoista ja viihdyttavaa tama ainakin on.

Mitäs tuollasella vehkeellä on takaisinmaksuaika? Jos ottaa sähkön hinnan huomioon ja toinen, että ei ota?

Mitäs tuollasella vehkeellä on takaisinmaksuaika? Jos ottaa sähkön hinnan huomioon ja toinen, että ei ota?

Nyt kun on romahdus menossa niin aika kauan menee etta paasee omilleen. Se voi toki muuttua jos kurssit nousee. Katsotaan miten menee, mylly jauhaa ja paivassa tulee nyt vain muutama taala. Jos sahkot pitaisi maksaa niin olisi vaikeampaa. Jos joku asuu vuokralla ja sahko kuuluu hintaan niin Antminer S9 olisi ehka hyva erityisesti euroopassa kun on 220 voltin jannite. Tosi sahkolasku voisi olla aika brutaali ja vuokraisannalta voi tulla "mita vittua" kommenttia ja tuo on myos aika kovaaaninen eli se kylla kannattaa jotenkin eristaa. Se melu vie elamanlaatua varmasti pois jos on liian lahella.

Bitcoin-louhintaa opiskelija-asunnoissa? Hoas: Saa louhia

11.1.2018 16:06

Vuokraan sisältyvä sähkö tekee kryptovaluutan louhimisesta normaalia houkuttelevampaa.

Sähkö sisältyy vuokraan noin puolessa Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön Hoasin asunnoista. Kauppalehden toimituksen kuulemien huhujen mukaan vapaasta sähkönkäyttömahdollisuudesta on otettu ilo irti joissain Hoasin asunnoissa valjastamalla tehokkaita tietokoneita louhimaan kryptovaluutta bitcoinia.

Louhiminen tarkoittaa tietokoneen prosessoritehon osittaista valjastamista bitcoin-verkoston käyttöön. Kone suorittaa jatkuvasti vaikeutuvia laskutoimituksia, joiden ratkettua verkoston transaktioita varmistetaan ja louhijat voivat vastineeksi saada pienen määrän bitcoinia.

Louhiminen on energiasyöppöä toimintaa, mikä ei ole ollut kotikoneilla viime vuosina erityisen kannattavaa, jos sähkölaskun joutuu maksamaan itse.

Tällä hetkellä suuri osa maailman uusista bitcoineista louhitaan Kiinan ja Venezuelan kaltaisissa maissa, joissa sähkön hintaa on subventoitu. Halpaa tai omin virityksin sähköverkosta johdettua sähköä käytetään suurissa bitcoinien louhimiseen keskittyvissä datakeskuksissa, usein laittomasti.

Hoasin asunnoissa tapahtuva louhinta on pienimuotoista tähän verrattuna.

Hoasin innovaatio- ja brändijohtaja Tommi Ora kertoo, ettei hänen korviinsa ole kantautunut tietoa tällaisesta.

”Kryptovaluutat ovat ylipäätään sen verran uusi ilmiö, ettei meillä ole ohjeistusta siihen liittyen. Tiedostamme, että kryptovaluutat vievät paljon sähköä, ja luomme tähän ohjeistusta, jos siihen tulee tarvetta.”

Neljä vuotta Hoasilla työskennellyt Ora ei muista kuulleensa tapauksista, joissa vuokran hintaan kuuluvia vettä tai sähköä olisi käytetty hämmentävän suuria määriä.

”Opiskelijat ovat yleensä aika valveutuneita ympäristöasioissa, ja kehotamme sähkön ja veden kulutuksessa käyttämään maalaisjärkeä.”

Nykytilanteessa bitcoineja voi louhia vapaasti
Vaikka tietoon tulisi laajamittaista kryptovaluuttojen louhimista Hoasin asunnoissa, siihen olisi hankala puuttua.

”Jos mietitään vuokralaisen ja vuokranantajan oikeuksia, vuokranantajan on aika hankala lähteä säännöstelemään asukkaiden sähkönkäyttöä.”

Erityisen suuri, kiinteistökohtaisesti asetetun rajan ylittävä sähkönkäyttö Hoasin kiinteistöissä aiheuttaa hälytyksen, ja Hoas selvittää mistä piikki on johtunut. Oran mukaan tähän asti ei ole tullut tapausta vastaan, jossa kryptovaluutan louhiminen olisi aiheuttanut hälytyksen.

Hoasin uudisrakennuksissa linja on, että yksiöihin ja perheasuntoihin asukkaat tekevät oman sähkösopimuksen, ja soluasunnoissa sähkö kuuluu hintaan. Vesi ja 50-megainen internetyhteys kuuluvat vuokran hintaan kaikissa Hoasin asunnoissa.

Eli tällä hetkellä bitcoinia voi louhia vapaasti Hoasin asunnoissa?

”Nykytilanteessa kyllä, mutta sähkönkulutuksen lisääntyminen näkyisi kyseisen kiinteistön asukkaiden vuokrissa”, Ora vastaa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bitcoin-louhintaa-opiskelija-asunnoissa-hoas-saa-louhia/8hhDuEYJ

Saa sitä jossain tehdä ihan luvan kanssa. Tosin taitaa olla vaikea kieltääkään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisko joku selittää silleen rautalangasta vääntämällä ton blockchain -jutun vähän yksinkertaiselle ihmiselle?
Kun siis kauhea hypetys siitä on, mut niiku mitään järkevää siitä ei tahdo löytyä mistään. Joka paikassa vaan samoja asioita toistetaan papukaijana, mut kukaan ei oikein selitä, et miten se käytännössä toimii. Siis joo, yksi lohkoketju todennetaan jollakin kauhealla kryptauksella ja sit se siirretään seuraavaan ja tieto hajautetaan ympäri nettiä. No miten tämä esim. tekee nettiäänestämisestä turvallisempaa tai saa itseohjaavat autot varmemmiksi, joita näissä esimerkeissä tykätään käyttää jatkuvasti? Jos se äänestys kryptataan ja hajautetaan ympäri nettiä, miten se on turvallista, kun se on kaikkien koneella? Eikö sen joku pysty purkamaan ja vaarantamaan vaalisalaisuuden? Ja taas jos toisaalta se on äärimmäisen tehokkaasti kryptattu, miten se tulos voidaan tarkastaa jälkikäteen? Mikä konkreettinen hyöty tästä niinkuin on? Ja miten voidaan todentaa, että sitä lohkoketjun kryptausta ei ole manipuloitu? Esim. mistä tietää, että jokainen louhittu bitcoin ei tuota samalla yhtä bitcoinia sen kehittäjälle, että tavallaan kun maailmaan syntyy louhinnassa yksi bitcoin, niin ei synny samalla yhtä varjobitcoinia sen kehittäjälle? Ja kun pelkkä bitcoinien louhiminen vie valtavan määrän laskentatehoa, mistä se kaikki laskentateho, energia ja tallennuskapasiteetti otetaan, jos tämä alkaa ulottumaan kaikkialle, valuuttaliikenteeseen, itseohjaaviin autoihin, vaaleihin...

Siis mulla on jotain mennyt pahasti tästä ohi ilmiselvästi, mutta kun tätä yrittää selvittää niin saa vaan samaa jatkuvaa hypetystä, miten hieno teknologia tää on. Mut mistään ei saa selville, et miksi se on niin hemmetin hieno.

Mut mistään ei saa selville, et miksi se on niin hemmetin hieno.

No esimerkkina vois kayttaa vaikka sita etta joku laittaa sulle tonnin tilille je seuraavana paivana se on muuttunut kympiksi. Menet sitten pankkiin valittamaan etta se oli tonni ja etta se pitaa korjata. Pankki sanoo ettei se ikina ollu tonni vaan aina kymppi. Mita teet siina tilanteessa? Et pysty tekemaan kaytannossa mitaan. Blockchainissa systeemin arkkitehtuuri tekee tuollaiset kusetukset mahdottomaksi.

Joku ehdotti etta uutiset pitaisi laittaa blockchainiin etta "fake news" uutisista paastaisiin eroon. Niin moni tekaistu uutinen esim. kiertaa Facebookissa ja iso osa ihmisista ottaa sen tosissaan ja jakaa sita eteenpain lisaten vahinkoa ja faktat ja valheet menee iloisesti sekaisin.

Blockchainin idea on datan varmistus ja se etta sita ei voi hakkeroida tai manipuloida. Digitaalisten valuuttojen liittaminen niihin on vain yksi kayttotapa. Aiemmin oli jo esimerkki etta jos haluat lahettaa rahaa jollekin joka on toisessa maassa, siihen voi menna ikuisuus ja valityspalkkio voi olla 10-15% summasta. Kryptoilla summan voisi siirtaa sekunneissa ja lahes ilmaiseksi.

Ja tietty jos hankkii Moneroa, voi tehda vaikkapa laitonta huumekauppaa tai kiristysta anonyymisti ilman kiinnijaamisen riskia :oujee:

No esimerkkina vois kayttaa vaikka sita etta joku laittaa sulle tonnin tilille je seuraavana paivana se on muuttunut kympiksi. Menet sitten pankkiin valittamaan etta se oli tonni ja etta se pitaa korjata. Pankki sanoo ettei se ikina ollu tonni vaan aina kymppi. Mita teet siina tilanteessa? Et pysty tekemaan kaytannossa mitaan. Blockchainissa systeemin arkkitehtuuri tekee tuollaiset kusetukset mahdottomaksi.
Onko sulle miten usein käynyt näin? Kannattaa ehkä vaihtaa pankkia...

Sivistyneissä länsimaissa pankkeja valvoo viranomaiset, ja jos ne ottaisivat tavakseen tehdä tuon tyyppisiä kusetuksia, niin aivan varmasti jäisivät kiinni.

Joku ehdotti etta uutiset pitaisi laittaa blockchainiin etta "fake news" uutisista paastaisiin eroon. Niin moni tekaistu uutinen esim. kiertaa Facebookissa ja iso osa ihmisista ottaa sen tosissaan ja jakaa sita eteenpain lisaten vahinkoa ja faktat ja valheet menee iloisesti sekaisin.
Kukas niiden uutisten todenmukaisuuden alunperin tarkastaa, ennen kaanoniin liittämistä? Bitcoin-totuuskomitea?

Blockchainin idea on datan varmistus ja se etta sita ei voi hakkeroida tai manipuloida. Digitaalisten valuuttojen liittaminen niihin on vain yksi kayttotapa. Aiemmin oli jo esimerkki etta jos haluat lahettaa rahaa jollekin joka on toisessa maassa, siihen voi menna ikuisuus ja valityspalkkio voi olla 10-15% summasta. Kryptoilla summan voisi siirtaa sekunneissa ja lahes ilmaiseksi.
Paitsi kun haluat vaihtaa sen kryptorahan oikeaan rahaan, jolla voi myös jotain ostaa, niin saatat huomata että sen arvosta on kadonnut eiliseen nähden 20%. (Tai sitten tullut 20% lisää). Juuri tämä volatiliteetti tekee näistä täysin käyttökelvottomia valuuttana.

B-Icen hyviin kysymyksiin ei oikein tullut selkeää vastausta. Tähän saa laittaa hyviä linkkejä selventäviin teksteihin tai videoihin, jos tulee sellaisia vastaan. Itselle myös jäänyt vähän epäselväksi tämä blockchain-homma syvällisemmällä tasolla.

No täytyy myöntää, että olen sen verran yksinkertainen, että luotan pankkiin. Lähtökohtaisesti vertaan kaverin lähettämää summaa omalle tilille tulleeseen summaan. Jos ne ei täsmää niin mitähän pankki siinä vaiheessa tekisi? Väittäisi kiven kovaan, että minulle on tullut vain kymppi, koska ei ole lohkoketjua? Pakko myöntää, että tunnen itseni tällä hetkellä todella tyhmäksi, mutta mä en vain näe, miten lohkoketju tähän asiaan auttaisi yhtään? Ja mistä mä tiedän, että sitä lohkoketjun arkkitehtuuria ei ole rakennettu niin, että se ottaa esim. joka kymmenennestämiljoonasta siirrosta sivuun sen 990 euroa? Mitäs mä sitten teen, kun kaveri lähettää tonnin, lohkoketjun arkkitehtuuri vie välistä 990 euroa ja mulle tulee vaan kymppi? No ei voi mitään, kun ei ole mitään saatanallista instituutiota valvomassa näitä siirtoja, kun pankit ovat jääneet tarpeettomiksi lohkoketjun myötä ja 9,999...Milj. ihmistä väittää, että mä olen väärässä. Niinko?

Niin, no, mattih3 tuossa jo kysyikin, että kuka sen aljkuperäisen uutisen tarkastaa. Ei kai yleisenä ongelmana ole suinkaan se, että facebookin käyttäjät itse näitä fake news:jä tehtailee.
Ainoa tieto, mitä tästä sain googlettamalla oli, että joku oli kehittänyt "lohkoketjuun" perustuvan alustan, jossa käyttäjille annetaan + ääniä sen perusteella, mitä ne postaa ja sen mukaan käyttäjää pidetään jotenkin luotettavampana uutislähteenä. Öööh.. en vain taas ymmärrä, mitä lohkoketju -sana tässä tekee?

Ööh.. ikinä kuullu Paypalista? Kyllä sillä on toistaiseksi lähetetty rahaa ihan sekunnin murto-osissa toiselle puolelle maapalloa. Paypal tarkastaa, onko tilillä katetta, tekee varauksen tilille, lähettää rahat vastaanottajalle ja ne rahat on sillä sekunnilla vastaanottajan käytössä, enkä minä niitä enää pysty käyttämään. Se, mitä sitten taustalla myöhemmin tapahtuu, on käyttäjien kannalta merkityksetöntä.

On niinkuin suunnilleen käsitys, että mitä tapahtuu, kun painaa paypalissa [lähetä] painiketta. Mutta jos joku osaisi selittää, että mitä tapahtuu lohkoketjuun perustuvassa systeemissä sen jälkeen,kun painaa [lähetä] nappia. Ja, ennen kaikkea, mitä sitten pitää tehdä, jos siirrossa tulee jotain häiriötä? Mihin sitten otetaan yhteyttä? Niihin miljoonaan satunnaiseen netin käyttäjään, joiden koneelle se siirto on kryptattu? "Hei viitsittekö tarkastaa yhden pikku jutun, kun tuli pieni häiriö..."?

B-Icen hyviin kysymyksiin ei oikein tullut selkeää vastausta. Tähän saa laittaa hyviä linkkejä selventäviin teksteihin tai videoihin, jos tulee sellaisia vastaan. Itselle myös jäänyt vähän epäselväksi tämä blockchain-homma syvällisemmällä tasolla.

No ärsyttää ihan saatanasti, kun ei ymmärrä yhtään mitään tästä. Kun on aina vähän niiku yrittänyt pitää itseä jotensakin perillä tekniikan trendeistä, mutta tää ei mee mitenkään jakeluun, että mitä tää niinkuin fyysisesti tekee. Mä ymmärrän nyt, miltä vanhuksista tuntuu, kun niille yritetään selitää, mikä internet on.

Mutta mitä enemmän tähän tutustuu, sitä enemmän tää alkaa vaikuttaa tekaistulta ongelmalta. Löydetään ongelmia sieltä, mistä niitä ei todellisuudessa edes ole, kuten rahan siirto. Lisäksi tämä alkaa vaikuttaa enemmän uskonnolta, kun luodaan paha (pankit, valtiot, muut instituutiot..) ja sitten on olemassa hyvä (lohkoketju), joka pelastaa pienen ihmisen tältä kaikelta pahalta ja vieläpä ratkaisee monta ongelmaa siinä sivussa, mm. itse ajavien autojen ongelmat, feikki uutiset, netti äänestys... Kohta saa ilmeisesti halvaantuneetkin liikuntakyvyn. Kaikki keneltä tätä kysyy, selvittää näitä samoja asioita, mutta kukaan ei kerro MITEN se toimii. Mitä tapahtuu lohkoketjussa, kun mä lähetän kaverille rahaa ja painan lähetä? Kaikki vaan kouhkaa, miten hieno systeemi tää on ja miten tähän pitää vaan uskoa.

Voisko joku selittää silleen rautalangasta vääntämällä ton blockchain -jutun vähän yksinkertaiselle ihmiselle?
Kun siis kauhea hypetys siitä on, mut niiku mitään järkevää siitä ei tahdo löytyä mistään. Joka paikassa vaan samoja asioita toistetaan papukaijana, mut kukaan ei oikein selitä, et miten se käytännössä toimii. Siis joo, yksi lohkoketju todennetaan jollakin kauhealla kryptauksella ja sit se siirretään seuraavaan ja tieto hajautetaan ympäri nettiä. No miten tämä esim. tekee nettiäänestämisestä turvallisempaa tai saa itseohjaavat autot varmemmiksi, joita näissä esimerkeissä tykätään käyttää jatkuvasti? Jos se äänestys kryptataan ja hajautetaan ympäri nettiä, miten se on turvallista, kun se on kaikkien koneella? Eikö sen joku pysty purkamaan ja vaarantamaan vaalisalaisuuden? Ja taas jos toisaalta se on äärimmäisen tehokkaasti kryptattu, miten se tulos voidaan tarkastaa jälkikäteen? Mikä konkreettinen hyöty tästä niinkuin on? Ja miten voidaan todentaa, että sitä lohkoketjun kryptausta ei ole manipuloitu? Esim. mistä tietää, että jokainen louhittu bitcoin ei tuota samalla yhtä bitcoinia sen kehittäjälle, että tavallaan kun maailmaan syntyy louhinnassa yksi bitcoin, niin ei synny samalla yhtä varjobitcoinia sen kehittäjälle? Ja kun pelkkä bitcoinien louhiminen vie valtavan määrän laskentatehoa, mistä se kaikki laskentateho, energia ja tallennuskapasiteetti otetaan, jos tämä alkaa ulottumaan kaikkialle, valuuttaliikenteeseen, itseohjaaviin autoihin, vaaleihin...

Siis mulla on jotain mennyt pahasti tästä ohi ilmiselvästi, mutta kun tätä yrittää selvittää niin saa vaan samaa jatkuvaa hypetystä, miten hieno teknologia tää on. Mut mistään ei saa selville, et miksi se on niin hemmetin hieno.
Tässä ketjussa on selvitetty. Lue. Ihan perusidean selvittää vaikkapa https://bitcoinit.fi.

Viimeksi muokattu:
No täytyy myöntää, että olen sen verran yksinkertainen, että luotan pankkiin.

...

Ööh.. ikinä kuullu Paypalista? Kyllä sillä on toistaiseksi lähetetty rahaa ihan sekunnin murto-osissa toiselle puolelle maapalloa. Paypal tarkastaa, onko tilillä katetta, tekee varauksen tilille, lähettää rahat vastaanottajalle ja ne rahat on sillä sekunnilla vastaanottajan käytössä, enkä minä niitä enää pysty käyttämään. Se, mitä sitten taustalla myöhemmin tapahtuu, on käyttäjien kannalta merkityksetöntä.

Suomessa pankkeihin voi luottaa, joten Bitcoinin hyödyt voi olla vaikea nähdä.

Paypalissa rahat ovat vedettävissä takaisin 6kk siirrosta. Ei väliä minkälaisesta siirrosta on kyse: rahat ovat vedettävissä takaisin 6kk siirrosta. Paypal on myös tunnettu tilien (ja rahojen) jäädyttelystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom