- Liittynyt
- 23.12.2013
- Viestejä
- 261
Joo, erittäin hankala nähdä. Kaupankäynti kuitenkin on viime vuosina voimakkaaasti siirtynyt nettiin. Jos mä ostan kiinalaiselta käsityöpajalta netistä maljakon, miten mä varmistun bitcoineilla maksaessani, että häiriötilanteessa saan rahani takaisin? Käsittääkseni kertaalleen tehtyä siirtoa ei voi enää perua. Tähän mennessä kolme kertaa olen joutunut kääntymään paypalin puoleen nettiostosten vuoksi ja kaksi kertaa olen saanut rahat takaisin ja kerran lähettäjä vihdoin lähetti myymänsä tavaran, josta aikaisemmin oli tullut vain tekaistu DHL:n seurantanumero. Nyt kuulemma lohkoketjuteknologia tekee kaupankäynnistä turvallisempaa, eli miten? Mitä olisin tehnyt näissä kolmessa tapauksessa, jos olisin maksanut bitcoineilla? Kuulostaa lähtökohtaisesti todella turvalliselta, että kertaalleen tehtyä siirtoa ei voi enää perua.
Ostapa talo/auto/jotain arvokkaampaa. Rahojen lähettäjä voi Paypal-tyyppisissä palveluissa vetää rahat takaisin syystä tai toisesta usein sen 6kk ajan. Ihan vaikka "tili murrettiin" riittää syyksi. Ennen Bitcoinia oli vain yksi vaihtoehto: käyttää näitä Paypaleja ja muita. Bitcoin antaa vaihtoehdon, jossa ei ole takaisinvetomahdollisuuksia. Kun Bitcoin-rahat siirtyy, ne todella siirtyy.
Lohkoketju-uunoilla? Vastaan silti. Bitcoin-kaupankäynnin väliin ei välttämättä tarvita vanhanmallista instituutiota, kuten Ebay/Paypal. Bitcoin kun ei vaadi toimilupia, niin kuka vaan voi ryhtyä toimimaan välikätenä kaupoissa (ns. escrow-palvelu). Voidaan esimerkiksi tehdä kryptografialla (absoluuttinen) sopimus, jossa ostajan ja myyjän lisäksi on ostajan & myyjän luottama kolmas osapuoli, joka voi valtuuttaa siirron jomman kumman hyväksi (muttei itsensä), mikäli ostaja ja myyjä eivät pääse sopuun. Ainahan kaupankäynnissä vaaditaan jonkinsorttista luottamusta, sellainen se reaalimaailma on. Tosin kryptorahoja toisiin vaihtaessa ei välttämättä vaadita luottamusta, vaan niiden vaihtoon voidaan tehdä älysopimus.Lopputuloksena tulee joka tapauksessa olemaan se, että kaupankäynnin väliin tullaan tarvitsemaan joku instituutio, johon bitcoinit ensin siirretään ja ostajan saatua tavaran kauppa kloussataan ja bitcoinit siirtyy myyjälle. Ja tämä eroaa nykyisesta paypal/pankki/luottokortti aikakaudesta, miten? Vai onko lohkeketju-uunoilla esittää tähän joku kenties toimivampi ratkaisu ja mikä se olisi?
Ei Bitcoinin tarvitse korvata palveluita, mitä mm. luottokortit, Paypal tai pankit toteuttavat. Hyvä olla vaihtoehtoja -- ennen ei ollut.
Miten nettivaalien tulos on turvallisempi ja varmempi lohkoketjun avulla? Jos se tulos tallennetaan kryptattuna usealle mainarin tietokoneelle, miten varmistutaan, ettei yksi mainari pysty koodaamaan auki sitä tulosta ja vaarantamaan vaalisalaisuutta? Ja edelleen, miten voidaan varmistua, ettei yhden mainatun bitcoinin rinnalla synny yhtä varjobitcoinia?
Tulos on turvallisempi ja varmempi, koska kaikki ihmiset ja koneet voivat varmistaa tiedon oikeellisuuden alusta loppuun. Tämä ei tietenkään ratkaise moniakaan ongelmia, mutta on parempi kuin se, että joku henkilö tai ryhmä ihmisiä turvaa vaalien oikeellisuuden ja vakuuttelee muille että kaikki on OK.
Mainerit ei "koodaa auki" mitään salauksia. Mitä ovat varjobitcoinit? Jos yrität lähettää minulle "varjobitcoinin" (mikä onkaan), en sitä hyväksy maksuksi sillä se ei ole aito Bitcoin. Bitcoin-järjestelmässä kaikki tuntevat tilikirjan historian ja nykyisen tilanteen, joten et voi huijata ketään "väärennetyllä rahalla". Jos mainaat bitcoineja, koko verkon tulee hyväksyä mainaamasi bitcoinit oikeiksi. Mikäli verkko ei hyväksy mainaamiasi feikkibitcoineja, ne eivät myöskään pääse kenenkään tilikirjaan (=lohkoketjuun).
Tutustuminen tähän itseohjaaviin autoihin ja lohkoketjuun saikin sitten viimeistään lausumaan sen tutun "vittu mitä paskaa" -lauseen. Siis se tarkoittaa sitä, että autolle voidaan esim. aukaista oma tili, josta se voi itsenäisesti esim. maksaa tietulleja. Ihan kuin tätä ei voisi toteuttaa ilman lohkoketju -sanaa. Tai navigointi paikasta A paikkaa B voidaan lohkoketjun avulla toteuttaa optimaalisesti muut tienkäyttäjät huomioon ottaen. No ihan kuin tällaista ei taas olisi jo olemassa, ihan ilman lohkoketjua.
Kuka on puhunut navigoinnista? Mietipä tätä: Autonominen auto, jonka omistajuus on kuten osakeyhtiössä. Auton omistusosuudet ovat likvidisti vaihdettavissa reaaliajassa maailmalla. Kun omistajien ei tarvitse säätää auton ja omistajien välillä mitään, auto voi tehdä bisnestä tuottaen omistajilleen arvoa. Kukaan ei voi viedä auton rahoja, kun kaikkea määrää ohjelma eikä luottamus. Auton tulee itse pystyä toimimaan, mikä olisi jo nykyteknologiallakin mahdollista. (Eli auto osaa ajaa itsensä korjattavaksi/tankattavaksi/ladattavaksi, maksaa siitä, ja tarjota esim. kyytipalveluja ihmisille (ja laskuttaa siitä.)) Tämä on melko karkea esimerkki, mutta idea varmaan välittyy. No mikä tarve tällaiselle on? Saadaan automatisoitua välikäsiä pois prosessista. Automaation hyödyt ihmiskunnalle on toisen ketjun asiaa.
Ihan kuten aikaisemmin sanoin, taidetaan apinoita koijata.
Luulo ei ole tiedon väärti.