Big Brother 2008 : Kuka sinä oikeasti olet? [Ei paljastuksia! Lue ohjeet!]

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonny
  • Aloitettu Aloitettu
En pitäisi tätä mitenkään luotettavana lähteenä. Painoin peukalon alaspäin tuon pienen kohdalla niin prosenttikin painui alas. Eli tuo näyttää olevan sellainen minne kuka tahansa voi liittää selityksiä ja niistä muutamat ihmiset äänestävät ja otanta ei ilmeisesti ole kovinkaan suuri.
Jos sanotaan slangilla esim. "pieni lapsi" niin onko oikein sanoa "skidi skidi" vai pitääkö sanoa "snadi skidi".

Kielitoimistolla näytti niin ikään olevan jokin nykyajan sanakirja tms. jos siellä lukee, että skidi tarkoittaa pientä/vähää niin hyväksyn tuon. En kuitenkaan jaksa lähteä sitä varten kirjastoon etsimään. Ja vaikka voisin hyväksyä sen, että "skidi" tarkoittaa pientä/vähää niin voisin silti väittää, että yleisemmin tuolla tarkoitetaan lasta ja "snadi" on osuvampi ja yleisemmin käytössä oleva termi tuohon tarkoitukseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuri näin. Se, että monet käyttää tuota sanaa väärin ei tarkoita sitä että se olisi oikein. Ja vaikka noita sanoja käytetään muuallakin ku Helsingissä niin ne on silti lähtöisin stadin slangista ja näin ollen snadi =pieni ja skidi=lapsi. Tai saahan sitä väärinkin puhua, mutta mun mielestä on naurettavaa käyttää slangisanastoa jos ei sitä hallitse.

Saatinhan tää taas käyntiin.

Tuolta voi käydä tsekkaamassa:
http://koti.mbnet.fi/joyhan/Sivu.htm

Juuri näin. Se, että monet käyttää tuota sanaa väärin ei tarkoita sitä että se olisi oikein.
Tämän voisivat tajuta myös tätä KETÄ-sanaa täysin väärässä yhteydessä käyttävät. Jeesus että on ärsyttävää.

Ketä on monikko. MONIKKO!!!

Ei mulla muuta. :D

Tämän voisivat tajuta myös tätä KETÄ-sanaa täysin väärässä yhteydessä käyttävät. Jeesus että on ärsyttävää.

Ketä on monikko. MONIKKO!!!

Ei mulla muuta. :D
Ja sitten ne faktat.

edit: ei helvetti mitenhän tuo nyt pitäisi tulkita, kun ainoastaan tuossa yhdessä esimerkkilauseessa sitä on käsitelty monikkona, vaikka aiemmin tosta jutustakin saa käsityksen, että se on "kuka"-sanan yksikön partitiivi, ja väärin sitä käytetään siis nominatiivina (kuka vs. ketä) :rolleyes:

Juuri näin. Sanaa -kuka- ei voi korvata sanalla -ketä-, tai voi näköjään kun moni niin tekee, mutta onhan tuo jo perkele typerän kuulosta.

"Tämän voisivat tajuta myös tätä KETÄ-sanaa täysin väärässä yhteydessä käyttävät. Jeesus että on ärsyttävää."

Ketä sanan käyttö kuuluu myös murteeseen. Niinku oikeesti.

Syällisten puhuminen talossa:
"Mä en oo saanu susta oikeen selkoa niinku. Sul on niinku oikeesti joku muuri päällä...niinku tiiäkkö"
"No mä en niinku anna ittestäni oikeesti kaikille niinku oikeesti ittestäni kaikkee heti esille. Se on niinku muuri. Mä oon oikeesti niinku sellainen."
"Ihanaa kun sä nyt niinku oikeesti avauduit. Oikeesti! Vähän ihanaa, sä niinku lähennyt selvästi. Suhun saa oikeesti niinku läheisen kontaktin!"
"Ihanaa et sun laisia niinku oikeesti ystäviä on talossa. Niinku tiiäkkö?

"Mä en oo saanu susta oikeen selkoa niinku. Sul on niinku oikeesti joku muuri päällä...niinku tiiäkkö"
"No mä en niinku anna ittestäni oikeesti kaikille niinku oikeesti ittestäni kaikkee heti esille. Se on niinku muuri. Mä oon oikeesti niinku sellainen."
"Ihanaa kun sä nyt niinku oikeesti avauduit. Oikeesti! Vähän ihanaa, sä niinku lähennyt selvästi. Suhun saa oikeesti niinku läheisen kontaktin!"
Ja tuotoksen toinen osapuoli epäilemättä kansan suuri suosikki Cherylli eli leikkisästi Chipa, joka tuo taloon mielettömän määrän viihdettä!:thumbs:

En pitäisi tätä mitenkään luotettavana lähteenä. Painoin peukalon alaspäin tuon pienen kohdalla niin prosenttikin painui alas. Eli tuo näyttää olevan sellainen minne kuka tahansa voi liittää selityksiä ja niistä muutamat ihmiset äänestävät ja otanta ei ilmeisesti ole kovinkaan suuri.
Jos sanotaan slangilla esim. "pieni lapsi" niin onko oikein sanoa "skidi skidi" vai pitääkö sanoa "snadi skidi".

Kielitoimistolla näytti niin ikään olevan jokin nykyajan sanakirja tms. jos siellä lukee, että skidi tarkoittaa pientä/vähää niin hyväksyn tuon. En kuitenkaan jaksa lähteä sitä varten kirjastoon etsimään. Ja vaikka voisin hyväksyä sen, että "skidi" tarkoittaa pientä/vähää niin voisin silti väittää, että yleisemmin tuolla tarkoitetaan lasta ja "snadi" on osuvampi ja yleisemmin käytössä oleva termi tuohon tarkoitukseen.
Enpä nyt jaksa etsiä linkkiä uudestaan minkä pastesin tänne aimmin(mutta poistin sen koska joku oli jo ennemmin ennättänyt pistää erilinkin samasta aiheesta) missä jotkut helsingin slangin tutkijat olivat muistaakseni laittanut skidi sanan käytöstä erilaisia esimerkkejä joissa kävi hyvin selvästi ilmi että sillä viitataan yleensä lapseen mutta toisessa merkityksessä sitä käytetään myös sanan pieni sijasta.

Just tuon takia Cheryll voisi painua hevonvittuun mun TV-ruudulta :curs:
Miksi asioita ei voi sanoa selkeästi ja ilman tuommoisia merkityksettömiä täytesanoja?

Puututaanpa vielä kerran tuohon sunnuntain äänestykseen Sipen ja Markon välillä ja prosenttilukemien uskomattomaan pomppimiseen.

Ensin pari oletusta (kaikki oletukset, pyöristykset yms on tehty tuotantoryhmän "rehellisyyttä" puoltavalla tavalla):

- Sunnuntain päälähetystä seurasi 300 000 katselijaa (viime vuoden keskiarvo 316 000). Koko viikon aikana määrä oli varmasti suurempi, mutta mitä pienempi arvo valitaan sen parempi tuotannon "rehellisyydelle".

- Yksi katselija sadasta tarttui luuriin ja laittoi äänensä Sipelle tai Markolle. En nyt erottele plussia ja miinuksia. Voidaan muuttaa kaikki plussaksi (miinus Markolle = plussa Sipulille). 1% äänestysaktiivisuus saattaa olla realistinen arvio. Joukossa on kuitenkin MissEvilEven tyylisiä sarjatulittajia, joten eiköhän ainakin tuohon 1% päästä. Valitaan arvo kuitenkin näin pieneksi. Tämä puoltaa tuotantoryhmän "rehellisyyttä".

- Äänien kokonaismäärä siis 3000. Oletetaan, että näistä on puolet annettu päälähetyksen puoleen väliin mennessä. Määrä on varmasti suurempi, koska ääniä on ripoteltu pitkin viikkoa mutta olkoon taas lukema, joka puoltaa tuotantoryhmän "rehellisyyttä".

Sitten itse asiaan. Päälähetyksen puolessa välissä Marko johti Sippeä 9 % - yksiköllä ja äänistä puolet annettu. Sippe olisi tarvinnut jäljellä olevista äänistä 54.5 % ja Marko 45.5 %. Todennäköisyys tälle tuon ensimmäisen otannan perusteella on 0.000000001 %:n luokkaa. Eli siis häviävän pieni.

Sitten herää kysymys, että saattoiko joku muuttaa ihmisten äänestymiskäyttäytymistä. Tuon Markon 9% johdon jälkeen keskityttiin lähinnä Aden hyperventilointiin ja uusien asukkien esittelyyn + mainoksiin. Loppuosiossa ei näyttänyt tapahtuvan mitään radikaalisti vaikuttavaa asiaa. Tietysti Vapun provoilu hieman vaikuttaa asiaan, mutta olisi pitänyt vaikuttaa todella mullistavasti.

Voidaan lähteä siis siitä, että subin "väliaikaprosentit" ovat törkeää paskaa. Ne eivät vain voi pomppia sillä tavalla. Ja koska nuo ovat paskaa niin en näe mitään syytä miksi lopputuloskaan ei sitä olisi.

Bisnesvainu tuotannolta kyllä löytyy. Onhan se järkevämpää pitää talossa tunteita jakava aivokuollut kuin fiksu perusjamppa, joka on jo sekoilunsa sekoillut. Ja mikä parasta, äänimääriä ei tarvitse paljastaa :dance:

Puututaanpa vielä kerran tuohon sunnuntain äänestykseen Sipen ja Markon välillä ja prosenttilukemien uskomattomaan pomppimiseen.

Ensin pari oletusta (kaikki oletukset, pyöristykset yms on tehty tuotantoryhmän "rehellisyyttä" puoltavalla tavalla):

- Sunnuntain päälähetystä seurasi 300 000 katselijaa (viime vuoden keskiarvo 316 000). Koko viikon aikana määrä oli varmasti suurempi, mutta mitä pienempi arvo valitaan sen parempi tuotannon "rehellisyydelle".

- Yksi katselija sadasta tarttui luuriin ja laittoi äänensä Sipelle tai Markolle. En nyt erottele plussia ja miinuksia. Voidaan muuttaa kaikki plussaksi (miinus Markolle = plussa Sipulille). 1% äänestysaktiivisuus saattaa olla realistinen arvio. Joukossa on kuitenkin MissEvilEven tyylisiä sarjatulittajia, joten eiköhän ainakin tuohon 1% päästä. Valitaan arvo kuitenkin näin pieneksi. Tämä puoltaa tuotantoryhmän "rehellisyyttä".

- Äänien kokonaismäärä siis 3000. Oletetaan, että näistä on puolet annettu päälähetyksen puoleen väliin mennessä. Määrä on varmasti suurempi, koska ääniä on ripoteltu pitkin viikkoa mutta olkoon taas lukema, joka puoltaa tuotantoryhmän "rehellisyyttä".

Sitten itse asiaan. Päälähetyksen puolessa välissä Marko johti Sippeä 9 % - yksiköllä ja äänistä puolet annettu. Sippe olisi tarvinnut jäljellä olevista äänistä 54.5 % ja Marko 45.5 %. Todennäköisyys tälle tuon ensimmäisen otannan perusteella on 0.000000001 %:n luokkaa. Eli siis häviävän pieni.

Sitten herää kysymys, että saattoiko joku muuttaa ihmisten äänestymiskäyttäytymistä. Tuon Markon 9% johdon jälkeen keskityttiin lähinnä Aden hyperventilointiin ja uusien asukkien esittelyyn + mainoksiin. Loppuosiossa ei näyttänyt tapahtuvan mitään radikaalisti vaikuttavaa asiaa. Tietysti Vapun provoilu hieman vaikuttaa asiaan, mutta olisi pitänyt vaikuttaa todella mullistavasti.

Voidaan lähteä siis siitä, että subin "väliaikaprosentit" ovat törkeää paskaa. Ne eivät vain voi pomppia sillä tavalla. Ja koska nuo ovat paskaa niin en näe mitään syytä miksi lopputuloskaan ei sitä olisi.

Bisnesvainu tuotannolta kyllä löytyy. Onhan se järkevämpää pitää talossa tunteita jakava aivokuollut kuin fiksu perusjamppa, joka on jo sekoilunsa sekoillut. Ja mikä parasta, äänimääriä ei tarvitse paljastaa :dance:

Juuri näin, täyttä kikkendaalia

Miten oot ton laskenu? Tätähän ei voi verrata "normaaliin" ääntenlaskentaan, esim. vaalit tms., koska väliaikatietojen jälkeenkin saa äänestää. Tottahan se vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen (vrt. MissEvilEve :D). Eroaa myös siinä, että ihmisillä on mahdollisuus lähettää useita ääniä.

Samaa mieltä silti siitä, että tulokset oli epäilyttäviä.

Tottahan se vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen (vrt. MissEvilEve :D). Eroaa myös siinä, että ihmisillä on mahdollisuus lähettää useita ääniä.

Hehe. Prkl. Minua ei käytetä esimerkkinä! :evil:

Mä en muistaakseni ole koskaan ennen äänestänyt BB:ssä, vai äänestinköhän Henan sillo veke yhdellä miinuksella... En muista.

Nyt piti paukuttaa pari hirveessä kiireessä kun näin uudet asukkaat. Mieli muuttui ja halusin Chipan jäävän. Työsuhdeliittymästä ei ees tuu huono omatunto tekstailla :D

Työsuhdeliittymästä ei ees tuu huono omatunto tekstailla :D

Siitähän se just pitäis tulla :D Firman rahaa palaa, kun Eve kääntää omatoimisesti äänestyksen kulun :lol2:

Siitähän se just pitäis tulla :D Firman rahaa palaa, kun Eve kääntää omatoimisesti äänestyksen kulun :lol2:

No eipäs. Työsuhde-etuja tulee käyttää. Huono omatuntohan siitä tulis jos ei käyttäis niitä hyödykkeitä mihin on mahdollisuus vaan heittäis tilaisuudet hukkaan ;)

Ei, mutta Chipan äänestämisestä pitäisi tulla.:down:

Äläs nyt. Tykkäät musta silti ;)

...

Ihan helpolla en kyllä jatkossa äänestä, ehkä sitten kun on kyse voittajasta... Saa nähdä :)

No eipäs. Työsuhde-etuja tulee käyttää. Huono omatuntohan siitä tulis jos ei käyttäis niitä hyödykkeitä mihin on mahdollisuus vaan heittäis tilaisuudet hukkaan ;)

Totta, kyllä mäkin tekstasin työkännyllä muuton jälkeen vuoden jatkoajan postin siirrolle, tais maksaa jotain 17€ se tekstari :D

Miten oot ton laskenu?

Grandi laskeskelee ihan koulutuksensa puolesta. Itse en yleensä ymmärrä hänen ratkaisujaan (:D), mutta arvaisin tuossa käytetyn Markon häätöäänen todennäköisyydeksi aiemman äänestyskäyttäytymisen 45.5 prosenttia ja laskettu millä todennäköisyydellä 54.5% jäljellä olevista 1500:sta on tällaisia. Ainakin tässä tapauksessa luku on häviävän pieni.

Ja tosiaan, taisin itsekin kommentoidaa ääneen "paskaa" kun näin kuinka nopeasti äänestystilanne lähetyksen aikana muuttui. Ehei tämän kokoista laivaa noin vikkelään käännellä. Rahat pois tyhmiltä :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom