Bensan järjetön hinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Laffer sanoi:
Juu ei tule olemaan ja sähköautojenkin moottoreista on mitattu aika kovia newton lukemia eli vääntöäkin riittää.

Sähköautoihinkin tarvitaan jostakin se sähkö. Ei sähkökään ole mikään itsestään selvyys.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laffer sanoi:
Juu ei tule olemaan ja sähköautojenkin moottoreista on mitattu aika kovia newton lukemia eli vääntöäkin riittää.

Minkä takia ei tulisi olemaan? Liian kallista tekniikkaako?
 
Tellussa oli joskus joku auto, joka toimi ilmanpaineella. Oli ihan jännä vekotin ja sillä pääsi aikas pirun pitkällekin yhdellä tankillisella.

Kuinkahan kallista tuo vety tulee olemaan, kun bensa-autoista on luovuttava.
 
Sukulaku sanoi:
Kuinkahan kallista tuo vety tulee olemaan, kun bensa-autoista on luovuttava.

Ainiin tuohan se on ainakin tällä hetkellä se miinus, että vety olisi kalliimpaa kuin bensa nykyään. Kyllähän se sitten tulevaisuudessa selviää, että minkä voimalla mennään eteenpäin. :)
 
Eilisessä Hesarissa oli juttua bensanhinnan kehityksestä:

1076154282634.jpeg
 
Force sanoi:
Minkä takia ei tulisi olemaan? Liian kallista tekniikkaako?

Siis tarkoitin tuolla juu ei kommentilla quottaamaani tekstiä.
"että ei ne tule ihan täysiä lotojakaan välttämättä olemaan"

Eli siis tarkoitin ettei ne tule olemaan ihan lussuja pelejä. Meniköhän nyt liian kikkailuksi tämä kirjoittaminen vai ymmärsitkö nyt mitä tarkoitin? :D
 
Jasoni sanoi:
Sähköautoihinkin tarvitaan jostakin se sähkö. Ei sähkökään ole mikään itsestään selvyys.

Sähköä saadaan nykysin suurimmaksi osaksi ydinvoimaloista ja uraani ei vissiin ole ihan heti loppumassa? Ja jos on niin sitten sähköä voidaan ottaa rajattomasti aurinkosta (joka ei sammu muutamaan miljoonaan vuoteen), vedestä, ilmasta (tuulivoiman muodossa) tai vaikka mayorsin salin kuntopyörästä. Ja jos oletetaan että öljy lopahtaa 60 vuoden päästä niin tässä on kuitenkin reilusti aikaa kehittää jo nyt suht hyvin toimivia tekniikoita.

Ja käsittääkseni autojen polttoaineena voitaisiin periaatteessa käyttää myös rypsiöljyä ja alkoholia jota voidaan valmistaa vaikka raakaöljy lopahtaisikin.
 
Laffer sanoi:
Sähköä saadaan nykysin suurimmaksi osaksi ydinvoimaloista ja uraani ei vissiin ole ihan heti loppumassa? Ja jos on niin sitten sähköä voidaan ottaa rajattomasti aurinkosta (joka ei sammu muutamaan miljoonaan vuoteen), vedestä, ilmasta (tuulivoiman muodossa) tai vaikka mayorsin salin kuntopyörästä. Ja jos oletetaan että öljy lopahtaa 60 vuoden päästä niin tässä on kuitenkin reilusti aikaa kehittää jo nyt suht hyvin toimivia tekniikoita.

Periaatteessa näin, mutta todellisuus on ainakin vielä aivan toinen. Ydinvoima ei ole mitenkään ongelmatonta; päin vastoin Suomessakin päätettiin vasta olla rakentamatta lisäydinvoimaa ja Ruotsissa ovat päättäneet sulkea usemman voimalan lähitulevaisuudessa. Tosin 10-20 vuotta eteenpäin, niin tilanne on varmaan jo toinen.
 
Jasoni sanoi:
Periaatteessa näin, mutta todellisuus on ainakin vielä aivan toinen. Ydinvoima ei ole mitenkään ongelmatonta; päin vastoin Suomessakin päätettiin vasta olla rakentamatta lisäydinvoimaa.

No voi vitalis! Nyt täytyy kyllä myöntää että olen ollut sitten viimeaikoina jossain suljettuna vankityrmässä koska minulla on ollut käsitys että

"Suomen viides ydinvoimala rakennetaan KLVR-toimituksena. TVO on tilannut laitoksen Framatome ANP:ltä, joka vastaa reaktorilaitoksen toimituksista. Turbiinilaitoksen toimittaa Siemens AG osana kokonaistoimitusta."

Mutta se on kyllä totta ettei jollain tuuli/aurinkoenergialla ihan heti korvata ydinvoimaloita sillä niitä pitäisi rakentaa ihan helvetin paljon.
 
Laffer sanoi:
No voi vitalis! Nyt täytyy kyllä myöntää että olen ollut sitten viimeaikoina jossain suljettuna vankityrmässä koska minulla on ollut käsitys että

"Suomen viides ydinvoimala rakennetaan KLVR-toimituksena. TVO on tilannut laitoksen Framatome ANP:ltä, joka vastaa reaktorilaitoksen toimituksista. Turbiinilaitoksen toimittaa Siemens AG osana kokonaistoimitusta."

Mutta se on kyllä totta ettei jollain tuuli/aurinkoenergialla ihan heti korvata ydinvoimaloita sillä niitä pitäisi rakentaa ihan helvetin paljon.

Mjaa.. minä se näytän siellä tyrmässä olleen. Mulla oli muistikuva, että voimala-hanke ei mennyt eduskunnassa läpi. Kuitenkinhan nyt on tilanne se, että vaikka voimala rakennetaankin, niin edelleen joudutaan ostamaan Venäläisten ydinvoimaa, jotta voimme pottuja keitellä.
 
Tiistaina tankkasin 98 1,209€/.
Hmmms... Ajopäiväkirjan mukaan halvinta 98 oli 15.12.2001 (0,943€/l) ja kalleinta 20.5.2001 (1,297€/l).
 
Dragon sanoi:
Toivottavasti nousee vielä muutaman euron, että kansa alkaisi tosissaan miettimään niitä ajelujaan.
Niiji...sitten ei tarvitsisi käydä enää töissä vaan jäädä työttömäksi...kun ei julkisilla pääse...
 
Jullikka sanoi:
Ei olekkaan.Tarkoitinkin sitä,että tällähetkellä ei ole niin suurta hyötyä ajella dieselillä kuin ennen.Kun mainitsit aikasemmin,että onneksi ajat dieselillä...

Dieselmoottorin etu onkin parempi hyötysuhde eli moottorista saadaan vähemmällä polttoainemäärällä sama teho kuin bensamoottorista. Huono puoli on, että diesel-autosta joutuu etenkin halvemman hintaluokan autoissa maksamaan enemmän kuin vastaavan tehoisesta bensa-autosta.
 
Dracone sanoi:
Muistan euroajan alussa tankanneeni bensaa noin 0,99e/litra...
Viime viikonloppuna kävin tankkaamassa isukin dieselipassattia ja maksoin naftasta muistaakseni jotain 0,97e/litra.
Onneks ei kilometrejä kerry nykyään kauheesti. Mutta heti, jos sattuu saamaan vakiduunin yli 20km päästä tai vastaavaa, on kyllä vaihettava dieseliin.
Pari vuotta sitten hyvinkäällä halvin dieseli 67c litra nyt 85-95c/l
 
Dragon sanoi:
Toivottavasti nousee vielä muutaman euron, että kansa alkaisi tosissaan miettimään niitä ajelujaan

Tiedz sanoi:
Niiji...sitten ei tarvitsisi käydä enää töissä vaan jäädä työttömäksi...kun ei julkisilla pääse...
Niinpä. Kuten joku sanoi, kaikki eivät asu PK-seudulla. Lisäksi jos bensan hinta nousisi muutaman euron, vaikuttaisi se myös "luultavasti" julkisen liikenteen hintoihin, puhumattakaan hirveistä logistiikkakustannuksista johtuvasta hintatason noususta. Kannattaisi Dragon miettiä loppuun asti. ;)
 
Laffer sanoi:
Mutta se on kyllä totta ettei jollain tuuli/aurinkoenergialla ihan heti korvata ydinvoimaloita sillä niitä pitäisi rakentaa ihan helvetin paljon.

Olkiluodon nykyiset kaksi reaktoria tuottavat kumpikin noin 840 MW tehon, ja kolmas rakennettava reaktori noin 1600 MW.

Suomessa olevat suurimmat tuulivoimalat (yksi mylly) tuottavat 450 kW:n tehon. Suurimmat tällä hetkellä saatavilla olevat myllyt ovat 1,5 MW:n tehoisia. Jo tälläisessä laitteessa on tornin korkeus 120 metriä ja lapa 70 metriä. Nopealla laskutoimituksella vaadittaisiin 2200 suurta tuulimyllyä, että Suomen ydinvoimaloiden tuottama teho saataisiin tuotettua. Paitsi, että tämäkään ei riitä, koska ydinvoimala tuottaa tuon tehon ympärivuotisesti sekä -vuorokautisesti, kun tuulivoimala edellyttää sopivan tuulen.

Suomessa on aurinkovoiman vuosienergia n. 950 kWh/m^2. Aurinkokennojen hyötysuhde on noin 44 % Ydinvoimalaitosta käytetään ympärivuotisesti, joten Olkiluodon kolmen yksikön antama vuosienergia on 28700000 MWh. Näinollen kolmen ydinvoimalaitoksen tuottama energiaa vastaavan energian tuottamiseen aurinkovoimalla Helsingissä tarvittaisiin 70 neliökilometrin kokoinen aurinkokenno.

Hiilidioksidipäästöjen säilyttäminen nykytasolla, tai vähentäminen edellyttäisi lisää ydinvoimaa, puun käytön lisäämistä energian tuotantoon tai kaasun tuonnin huomattavaa lisäämistä.
 
Tuossa RiQ laittamassa postauksessa taitaa nuo hinnat olla niinsanottuja kuntahintoja ja Helsingistä. Eli tuon on vain suuntaa keskiarvo hinta joka on ollut öljy-yhtiöillä ohjeelisena hintana mutta todellisuudessa sitten bensa-asemilla se hinta on vonnut olla aivan toista ja viellä kun matkataan pois kehä kolmoselta niin hintaa muuttuu vaan ylöspäin.

Mike ja muutkin yrittäjät: ei muuta kuin kilpailuttamaan bensiiniyhtiöt! Eli jos teillä on yritys pystyssä niin sitten vaan hakemaan yrityskorttia jolloin kyllä hieman bensalaskusta tulee alennusta laskun yhteydessä. Mitä enemmään ajoa sitä paremmat alennukset.

Muut: jos teillä ammattiliiton jäsenkortti niin todella monet niistä käyvät esim. Teboileille ja niillä saa hieman alennusta bensiinistä. Samoiten muistaakseni insinööriliiton opiskelija kortilla saa alennusta. Ja onhan sitten viellä olemassa Plussa kortti jolla saa alennusta Nesteeltä ja sitten Teboililla oma kanta-asiakaskortti ja s-yhtymällä sitten bonuskortti jolla sitten kertyy bonukset.
 
Ulkki sanoi:
Aurinkokennojen hyötysuhde on noin 44 %

Se hyötysuhde on joissain kaupallisissa aurinkokennoissa noin 11% ja teoriassakaan ei päästä kuin 30% hyötysuhteeseen. Eli toi 44 on 4 kertaa liian suuri luku.
 
alumiini sanoi:
Se hyötysuhde on joissain kaupallisissa aurinkokennoissa noin 11% ja teoriassakaan ei päästä kuin 30% hyötysuhteeseen. Eli toi 44 on 4 kertaa liian suuri luku.

olet oikeassa. Toi 44 % onkin se osa säteilyenergiasta, joka voidaan muuttaa sähköksi. Loppu menee lämmöksi. Hyötysuhde on siis mainitsemaasi luokkaa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom