BB Jari Veijola

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa kylläkin työttömyys olla huippulukemissa ja tilanne ei tule helpottumaan kun talouskriisi kaataa firmoja kuin heinää. Lisäksi tarjolla olevat työt voi olla sellaisia ettei taloudellisesti ole järkevää edes ottaa vastaan.
No on se sitten ihmeellistä että minuakin työelämästä jo pois jäänyttä vanhaa ukkoa oikein vielä kosiskellaan töihin ja töihin joista mulla ei ole mitään ammatillista kokemusta.
Lisäksi on tietty raja jonka yli saa hankkia vaikka nostaa korvauksia.
Se ei siis kiinnosta?
Eikä työstä saatava näyttö cv:n joka on kyllä huomattavasti kivempi näyttää jos hakee työpaikkaa kuin tyhjä aika sillä kohdalla.
Vissiin ei osata ajatella kovinkaan pitkäjänteisesti.
Kummallista on lisäksi että mun opiskelevat juniorit on aina löytäneet kesätyöpaikan ja ihan eri alalta johon ovat kouluttautumassa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan olin ihan raivona työreformi jutusta ja ajattelusta.
Viimeisenä poltin hihani entiseen ystävääni silloiseen työ ja oikeusministeriin Jari Lindströmiin ja uhkasin suurinpiirtein kuristaa tämän omin käsin.
Koska oli mukana tekemässä uudistusta jossa työttömien olisi aktivoiduttua.
Olin silloin helkutin väärässä ja anteeksipyynnön Jarpalle velkaa.
Kyllä näin on vaan asia nyt kun olen tämän kääntöpuolen nähnyt.
Kyllä täällä pyörii ihan valkoihoista sakkia jotka ovat ihan yhteiskunnan nurjalla puolella ja asia nimeltä työnteko tai kouluttautuminen joksikin ei kovin paljon kiinnosta.
Näistä maahantulleista puhumattakaan.
Kyllä tähän pitää puuttua kaikin mahdollisin toimin.
 
Noissa tilastoissa on sitten työllistyneiksi laskettu nekin jotka on jollain työkkärin kurssilla tai työharjoittelussa 9€/pv kulukorvauksen kanssa, sekä kaikki jotka tekee kuukaudessa vaikka parikin tuntia jotain keikkahommia. Just saying.
En tiedä mutta se mitä on kokenut ja nähnyt kertoo jotain muuta.
Kyllä tuolla lorvii gangstoja ja wannabe gangstoja minusta runsain mitoin ihan olematta työkkärin kursseilla tai tekemättä niitä pariakaan tuntia mitään keikkahommia
Sekä minullekin on yksi työtarjous tällä hetkellä vetämässä vaikka olen markkinoiden ulkopuolella Keikkahommia mutta kelpaa mulle ihan vaikka ajankuluksi.
Mikäli taas toiseen korttiin olisin tarttunut niin uskoisin että olisin töissä nytkin.
Eli minusta kyllä perin outoa?
Tietysti jos Suomessa on paljon jengiä joka ei omaa kieltään osaa kirjoittaa Suomen kielestä puhumattakaan niin vaikea sitä on työllistää
Tosin kyllä kansalaisuuden saamiseksi täälläkin kielikokeet on.
Ehkä teillä Helsingissä sitten on huonompi tilanne.
Valitettavasti joudun kyllä toteamaan että on se viitseliäisyydestäkin kiinni ja kyllä paikkakuntaa voi / joutuu vaihtamaan joskus työn perässä.
Mun vanhempi tyttökin esim.lähti yksi talvi kun piti välivuotta vain pohjoiseen ravintolahommiin Ei aikaisempaa kokemusta mutta niin vain pääsi ja aika pitkään siellä viihtyi.Asunnot ja muut piti itse hommata.

Kyllä minä aikoinani ajattelin kuin tekin ja kuten kerroin olin aivan raivoissani ajatuksesta pakko aktivoinnista
Nyt oon kuitenkin nähnyt tätä toista puolta sen verran että kelkka on kääntynyt.
Mitä luulette että kun hakee työpaikkaan niin miltä se näyttää jos cv:ssä on tyhjää ja sanoo että minä nyt olin sen ajan.
Sen sijaan että on ollut vaikka vapaaehtoistyössä.
Kumman cv:n omaava työnantaja saattaa palkata?
Itse olen kouluttautunut aikoinaan vain kaksi kertaa ja se oli silloin harvinaista että vanha jätkä lähti uudelleen ammattikouluun
Kyllä oli moni sanomassa ettei kannata mutta kyllä kannatti.
Nykyään on hyvät koulutusmahdollisuudet ja mieluummin kannattaa opiskella kuin keskittyä hankkimaan pro korttia kunnallisella salilla.
Seuratkaa työmarkkinoita ja miettikää missä työllistyisi ja paikkakuntaa ja ammattia voi joutua vaihtamaan ja jos osaamista ja kielitaitoa on niin maatakin voi nykyään vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hoitoalalla töitä ainakin piisaa, ja lähihoitajia tarvitaan älyttömästi. Esimerkiksi vanhusten hoitoon, ja oppisopimuksella pääsee suht helposti. Tosin palkat mielestäni liian pienet, tuntuu ettei hoitotyötä arvosteta tarpeeksi. Vanhuksien oltavat muutenkin aivan liian heikot, vankilassa suurin piirtein vangeilla paremmat oltavat. Ehditä tarpeillekaan viedä. Tosin tämä ei henkilökunnasta ole varmasti kiinni vaan sen puutteesta.
 
Kerro lisää, mitä tutkintoja?

Palkan mediaani on joku 2900 euroa tällä hetkellä ja esimerkiks ammattikorkeatutkinnoista insinööreillä, muotolijoilla, sairaanhoitajilla (olettaen, että vuorotyössä) ja hitto vaikka optikolla on lähtöpalkat joko hyvin lähellä tuota tai sen yläpuolella. Yliopistolla tutkinto ja siitä seuraava työpaikka ei oo ihan noin suoraviivaista, mutta vastaavia on sielläkin, joskin tutkinnot on laajempia.

Peruskoulun jälkeen toisen asteen tutkinto ja siihen 2,5-3,5 vuotta amkissa ja lopputuloksena tienaa enemmän kuin puolet suomalaisista. Miehellä tuo tilanne olis 23-24-vuotiaana ja naisella vähän aikaisemmin, kun huomioidaan asevelvollisuus. Mielestäni perhettä ei oo kovin järkevää perustaa ennen kuin elämän peruspilarit on tarpeeksi jykevät.

Mä en mennyt läheskään tuota polkua ja kaikenmaailman paskaduuneja tuli tehtyä vuosikausia ihan turhaan, mutta tarkotus oli karkeasti havainnollistaa, että meillä on todella hyvät mahdollisuudet menestyä elämässä ja voida hyvin. Eri juttu toki kaikki yllättävät muutokset, silloin ehkä ymmärtäisin kaikenlaiset epätoivoiset ratkaisut ja whatever it takes goddammit -mentaliteetin.

edit: amkissa pärjää yleistäen vallan mainiosti seiskan keskiarvolla yläasteelta poistunut, jos on motivoitunut ja omaa edes jonkinlaisen työmoraalin.
 
Palkan mediaani on joku 2900 euroa tällä hetkellä ja esimerkiks ammattikorkeatutkinnoista insinööreillä, muotolijoilla, sairaanhoitajilla (olettaen, että vuorotyössä) ja hitto vaikka optikolla on lähtöpalkat joko hyvin lähellä tuota tai sen yläpuolella. Yliopistolla tutkinto ja siitä seuraava työpaikka ei oo ihan noin suoraviivaista, mutta vastaavia on sielläkin, joskin tutkinnot on laajempia.

Peruskoulun jälkeen toisen asteen tutkinto ja siihen 2,5-3,5 vuotta amkissa ja lopputuloksena tienaa enemmän kuin puolet suomalaisista. Miehellä tuo tilanne olis 23-24-vuotiaana ja naisella vähän aikaisemmin, kun huomioidaan asevelvollisuus. Mielestäni perhettä ei oo kovin järkevää perustaa ennen kuin elämän peruspilarit on tarpeeksi jykevät.

Mä en mennyt läheskään tuota polkua ja kaikenmaailman paskaduuneja tuli tehtyä vuosikausia ihan turhaan, mutta tarkotus oli karkeasti havainnollistaa, että meillä on todella hyvät mahdollisuudet menestyä elämässä ja voida hyvin. Eri juttu toki kaikki yllättävät muutokset, silloin ehkä ymmärtäisin kaikenlaiset epätoivoiset ratkaisut ja whatever it takes goddammit -mentaliteetin.

edit: amkissa pärjää yleistäen vallan mainiosti seiskan keskiarvolla yläasteelta poistunut, jos on motivoitunut ja omaa edes jonkinlaisen työmoraalin.
Tuntui olevan median mukaan tuoreissa artikkeleissa mediaani 3300€ luokkaa ja keskipalkka 3700€. Ite oon 32v ja kahdella amk-insinöörin tutkinnolla, ylemmäksi toimihenkilöksi siirryn ja en yllä tuohon mediaaniin. Julkisella sektorilla yksikään amk-inssi ei alle 3500€ käytännössä jää. Yksityisellä puolella palkkahaitari on käytännössä 2600-4500€ että voi tienata hyvin tai sitten melko heikosti. Itsellä eka työsuhde 2750€, toinen 2950€ ja kolmas sitten kolmen tonnin paremmalla puolella. Järjestyksenvalvojana oon yltäny samoihin perustuntipalkkoihin 40h kurssilla kuin mitä toimihenkilönä amk-papereilla. Toki nekin minulle tyypillisesti piti aloittaa 11€/h aikanaan mutta kokemusta on paljon niin ei tarvitse millään tesseillä mennä nykyään. Toki itse kävin sen ensimmäisen amk-tutkinnon täysin hukkaan, kun en koskaan sillä työllistynyt. Niin 31v olin kun ensimmäisen kerran amk-papereita pääsin työelämässä hyödyntämään. Toki mä uskon, että suurimmalla osalla on mahikset päästä muutaman vuoden kokemuksella väh. 3500€ liksaan, mutta se voi vaatia niitä työpaikan vaihdoksia. Tekniikan alalla on niin paljon ylikoulutusta/työttömiä ja työpaikan vaihtajia, että monelle totuus ilman alan työkokemusta on se, että kun saisi edes niitä töitä/ekan työpaikan. Tinkien hyvistä työehdoista. Vähänkin kokemusta, niin sitten voi alkaa perustellusti niitä vaihtoehtoja olemaan ja vaatimaan kohtuullista palkkaa. Itselläkin toki taustat vaikuttaa siihen, että palkkatoiveet mahtaa olla alakanttiin jos niillä mennään, koska on niin vahvana ne muistikuvat siitä tilanteesta kun millään ei töitä saa vaikka haet sataa paikkaa vuodessa. Niin sitä vaan herkästi sitten pelaa varman päälle ettei uskalla riittävää palkkaa vaatia.
 
Viimeksi muokattu:
Palkan mediaani on joku 2900 euroa tällä hetkellä ja esimerkiks ammattikorkeatutkinnoista insinööreillä, muotolijoilla, sairaanhoitajilla (olettaen, että vuorotyössä) ja hitto vaikka optikolla on lähtöpalkat joko hyvin lähellä tuota tai sen yläpuolella. Yliopistolla tutkinto ja siitä seuraava työpaikka ei oo ihan noin suoraviivaista, mutta vastaavia on sielläkin, joskin tutkinnot on laajempia.

Peruskoulun jälkeen toisen asteen tutkinto ja siihen 2,5-3,5 vuotta amkissa ja lopputuloksena tienaa enemmän kuin puolet suomalaisista. Miehellä tuo tilanne olis 23-24-vuotiaana ja naisella vähän aikaisemmin, kun huomioidaan asevelvollisuus. Mielestäni perhettä ei oo kovin järkevää perustaa ennen kuin elämän peruspilarit on tarpeeksi jykevät.

Mä en mennyt läheskään tuota polkua ja kaikenmaailman paskaduuneja tuli tehtyä vuosikausia ihan turhaan, mutta tarkotus oli karkeasti havainnollistaa, että meillä on todella hyvät mahdollisuudet menestyä elämässä ja voida hyvin. Eri juttu toki kaikki yllättävät muutokset, silloin ehkä ymmärtäisin kaikenlaiset epätoivoiset ratkaisut ja whatever it takes goddammit -mentaliteetin.

edit: amkissa pärjää yleistäen vallan mainiosti seiskan keskiarvolla yläasteelta poistunut, jos on motivoitunut ja omaa edes jonkinlaisen työmoraalin.
On kyllä ruusuiset kuvitelmat, mutta hyvä että sulla on lykästänyt.
 
On kyllä ruusuiset kuvitelmat, mutta hyvä että sulla on lykästänyt.
Niin saati, että tuolla tulotasolla olis mitenkään varakas. Kyllä toimeentulee ja perusasiat voi omistaa. Mutta ehkä tuossa pimeen rahan hommassa on kyse siitä, että tavoitellaan hiukan erilaista elintasoa, jota ei keskinkertaisella koulutuksella tai duunilla saisi. Jos on haluja ja taitoa tehdä raskasta työtä esim. rakennusalalla tai 3-vuorotyötä tehtaissa, niin ei tarvitse edes kouluja käydä tienatakseen tuon. Mutta toki monille merkkaa sekin miten omakseen sen ammatin/työn kokee. Että sitä jaksaa pidemmän päälle edes tehdä. Toki ei liene kovin vähästressistä ja ruusuista sekään kriminaalin elämä, vaikka jos onnistuukin joku sillä hetkellisesti nopeasti varallisuutta kerryttämään.
 
Tälleen ammattikoulupohjalta lähdin 1700€ peruspalkalla liikenteeseen ja nykyään vuosiansiot pyörii siellä 65 000€ paikkeilla ilman ylitöitä. En kyllä vieläkään itseäni hyvä tuloisena pidä. Oikeastaan oli palkka sitten 3000€ tai 5000e/kk niin hirveästi se ei elämänlaatua muuta tai paranna. Oikeasti hyviin palkkoihin pääseminen sitten vaatii jotain erityistä osaamista ja aina myös sopivasti tuuria.

Ps. Erityisellä osaamisella en tarkoita rikollista toimintaa...
 
Tälleen ammattikoulupohjalta lähdin 1700€ peruspalkalla liikenteeseen ja nykyään vuosiansiot pyörii siellä 65 000€ paikkeilla ilman ylitöitä. En kyllä vieläkään itseäni hyvä tuloisena pidä. Oikeastaan oli palkka sitten 3000€ tai 5000e/kk niin hirveästi se ei elämänlaatua muuta tai paranna. Oikeasti hyviin palkkoihin pääseminen sitten vaatii jotain erityistä osaamista ja aina myös sopivasti tuuria.

Ps. Erityisellä osaamisella en tarkoita rikollista toimintaa...
Tämä on vähän kuin sanoisi ettei 200kg penkki ole yhtään mitään. Paljon kovempiakin löytyy, mutta äärimmäisen pieni prosentti palkkatyöläisistä yltää tuohon ansioon koulutustasosta riippumatta.
 
Tälleen ammattikoulupohjalta lähdin 1700€ peruspalkalla liikenteeseen ja nykyään vuosiansiot pyörii siellä 65 000€ paikkeilla ilman ylitöitä. En kyllä vieläkään itseäni hyvä tuloisena pidä. Oikeastaan oli palkka sitten 3000€ tai 5000e/kk niin hirveästi se ei elämänlaatua muuta tai paranna. Oikeasti hyviin palkkoihin pääseminen sitten vaatii jotain erityistä osaamista ja aina myös sopivasti tuuria.

Ps. Erityisellä osaamisella en tarkoita rikollista toimintaa...
Olet todella hyvätuloinen joka tapauksessa vaikka et itse sitä myönnä. Kaikkeen tottuu. Kulutus lisääntyy tulojen kasvaessa. Tuntuu ettei rahaa ole yhtään enempää. Kokeilepa elää seuraava kuukausi vaikka sillä 1700 eurolla 😉 Ihan taatusti muuttuu elämänlaatu. Ei pystykään enää ostamaan kaupasta ihan mitä tahansa.

Hyvä vertaus on kun monet sanovat ajavansa "vanhalla paskalta autolla". Sitten kun kysyy kuinka vanha niin vastaus kuuluu vuoden 2019 70tkm ajettu 😅 PRB:n 200kg penkki vertaus on myös hyvä. Aika moni valittaa olevansa lahjaton kynäniskoja vaikka penkki 200kg ja elopainoa pitkälti yli toistasataa. Jäädään omaan kuplaan ja todellisuudentaju vääristyy.
 
Olet todella hyvätuloinen joka tapauksessa vaikka et itse sitä myönnä. Kaikkeen tottuu. Kulutus lisääntyy tulojen kasvaessa. Tuntuu ettei rahaa ole yhtään enempää. Kokeilepa elää seuraava kuukausi vaikka sillä 1700 eurolla 😉 Ihan taatusti muuttuu elämänlaatu. Ei pystykään enää ostamaan kaupasta ihan mitä tahansa.

Hyvä vertaus on kun monet sanovat ajavansa "vanhalla paskalta autolla". Sitten kun kysyy kuinka vanha niin vastaus kuuluu vuoden 2019 70tkm ajettu 😅 PRB:n 200kg penkki vertaus on myös hyvä. Aika moni valittaa olevansa lahjaton kynäniskoja vaikka penkki 200kg ja elopainoa pitkälti yli toistasataa. Jäädään omaan kuplaan ja todellisuudentaju vääristyy.

Olet todella hyvätuloinen joka tapauksessa vaikka et itse sitä myönnä. Kaikkeen tottuu. Kulutus lisääntyy tulojen kasvaessa. Tuntuu ettei rahaa ole yhtään enempää. Kokeilepa elää seuraava kuukausi vaikka sillä 1700 eurolla 😉 Ihan taatusti muuttuu elämänlaatu. Ei pystykään enää ostamaan kaupasta ihan mitä tahansa.

Hyvä vertaus on kun monet sanovat ajavansa "vanhalla paskalta autolla". Sitten kun kysyy kuinka vanha niin vastaus kuuluu vuoden 2019 70tkm ajettu 😅 PRB:n 200kg penkki vertaus on myös hyvä. Aika moni valittaa olevansa lahjaton kynäniskoja vaikka penkki 200kg ja elopainoa pitkälti yli toistasataa. Jäädään omaan kuplaan ja todellisuudentaju vääristyy.
Mikäs on jos tulot useita satoja tuhansia vuodessa, jos jo 65000e on todella hyvä tuloinen 🤔 ?
 
Liekö sitten omaa kuplaa, mutta erittäin moni omassa tuttavapiirissä on mennyt tuollaista polkua. Mikä tuosta tekee ruusuisen sun mielestä?

@sepposepase hieno palkkakehitys, esimerkillistä toimintaa!
Jep, aika samanlaiset kokemukset itsellä. Jos on koulut käynyt ylempään tai alempaankin korkeakoulututkintoon saakka ja työuralla pikkuhiljaa edennyt, niin kyllä tässä neljänkympin jälkeen tuo tulotaso on ihan perus. Sitten jos on osunut vastamäkiä tai ihan vaan itse perseilty, niin tilanne voi olla helposti ihan toinen.
 
Back
Ylös Bottom