Banaanista treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bomber
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Meiän salilla moni vetää banaania aina treenin jälkeen palautusjuoman kanssa...mistäköhän moinen??? Onks siihen jokin hyvä syykin? Entäs paljos yks banaani painaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1dl protskua, 2dl maltoa, 1xbanaani, 0,5l vettä. Maku ok, banaanin valinnan takana ei omalla kohdalla ole mitään tieteellistä. Joskus menee kaakaon kanssa...

Kyllä määkin syön banaania treenin jälkeen ku se on sopivan kevyttä. Yks hyvä juttu tuli mieleen nuista banaaneista kun eräs tyyppi kehu syövänsä tertun banaaneja päivässä ku niillä lähtee hyvin nälkä ja arvaatteko kuinka paljon tyyppi sai kuullu apina vittuilua kun se veti siitä hirveet pultit ku kysyttiin aina läppänä "montako terttua oot tänään syöny" :lol2:

entäs pelkästään kaksi banaania treenin jälkeen ja ½h siitä lämmin ateria (pastaa&lihaa)? Tuossa tulee aika pitkä aika ennen kuin protskua saadaan lihaksiin :(

Banaani ei todellakaan ole ihanteellinen hiilarilähde treenin jälkeen (tai muutenkaan) siksi, että sen hiilarit on pääasiassa fruktoosia, riippuen vähän kypsyysasteesta. Treenin jälkeen noin pääpiirteittäin lihasten ja maksan glykogeenivarastot ovat tyhjillään ja ne pitää täyttää. Fruktoosi kuitenkin palauttaa ensisijaisesti maksan glykogeenia eikä lihasten. Eli ei ole hyvä vaihtoehto ainoaksi hiilarilähteeksi. Eri juttu sitten ottaa vaikka jonkun verran maltoa ja banaani päälle.

Hedelmiä ei ole muutenkaan järkevää syödä kilokaupalla koska fruktoosin ylijäämästä muodostuu helposti läskiä.

Mjaa, että reenin jälkeen . Itse olen tosin nauttinut sitä useammin ennen reeniä, notta kun siitä saa mukavasti koko reenin ajan, tai ainakin suurimman osan ajasta, hiilaria kun imeytyy hieman verkkaammin kuin esim. hiilarijuoma.

Ikänä en ole ottanut reenin jälkeen...mitään.

Originally posted by andor
Miksi?

Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin ainoastaan maksassa on vaadittava entsyymi, jonka avulla glykogeenia saadaan fruktoosimolekyyleistä. Kaikki fruktoosi on siis käsiteltävä maksassa. Lihaksissa glykogeenin kasaaminen onnistuisi taas vain glukoosista. Maksan glykogeeniin vaikuttaa sinällään myös saatu glukoosi jonkun verran, ei pelkästään fruktoosi.

Niinkuin sanoin tuolla ylempänä, liian fruktoosin syöminen lihottaa. Maksalla on nimittäin rajalinen kyky varastoida glykogeenia ja kun varastot ovat täynnä ylimäärästä muodostuu rasvahappoja. Terttu banaaneja päivässä ei siis välttämättä ole hyvä idea.

Originally posted by Slowmo21
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin ainoastaan maksassa on vaadittava entsyymi, jonka avulla glykogeenia saadaan fruktoosimolekyyleistä. Kaikki fruktoosi on siis käsiteltävä maksassa. Lihaksissa glykogeenin kasaaminen onnistuisi taas vain glukoosista. Maksan glykogeeniin vaikuttaa sinällään myös saatu glukoosi jonkun verran, ei pelkästään fruktoosi.

Niinkuin sanoin tuolla ylempänä, liian fruktoosin syöminen lihottaa. Maksalla on nimittäin rajalinen kyky varastoida glykogeenia ja kun varastot ovat täynnä ylimäärästä muodostuu rasvahappoja. Terttu banaaneja päivässä ei siis välttämättä ole hyvä idea.

Tapahtuuko kaikki hiilihydraattien pilkonta aina maksassa? Ja miksi maksassa pilkottua ylimääräistä glykogeenia ei varastoida lihaksiin vaan rasvaksi? Eikö ensin täyty maksan ja lihasten energiavarastot ja sitten vasta alkaa tulla läskiä? Voi olla kyllä mututietoa...

Lues vielä kerran mitä kirjoitin :) Fruktoosi on käsiteltävä maksassa -> fruktoosia voidaan käyttää vain maksan glykogeenin palauttamiseen -> jos maksan glykogeenivarastot ovat täynnä niin fruktoosista tehdään rasvahappoja. Fruktoosilla ei ole vaikutusta lihasten glykogeenivarastoihin, joten sitä ei käytetä lihasten "hyväksi".

Itse hiilihydraattien pilkonta tapahtuu ruuansulatuksessa, jonka seurauksena monosakkaridit pääsevät verenkiertoon.

Käsittääkseni tuo fruktoosi ei nosta juurikaan insuliinin eritystä. Eli ei ole kovin hyvä nautittavaksi treenin jälkeen.
Muuten syön kyllä aika paljon hedelmiä. Hedelmissä ei ole paljonkaan hiilihydraatteja painoonsa nähden ja tuo fruktoosin lihottava vaikutuskin taitaa olla pelkkä myytti. Ainakin olen näin lukenut muutamasta lähteestä. Tässä vaikka yksi : http://www.t-mag.com/html/body_95forbid.html

Originally posted by MuayThai
.. Yks hyvä juttu tuli mieleen nuista banaaneista kun eräs tyyppi kehu syövänsä tertun banaaneja päivässä ku niillä lähtee hyvin nälkä ja arvaatteko kuinka paljon tyyppi sai kuullu apina vittuilua kun se veti siitä hirveet pultit ku kysyttiin aina läppänä "montako terttua oot tänään syöny" :lol2:

:lolololol!!!: :lol2: :lol2: :lol2:

Ei jumalauta etta repesin talle...heh!

Mä olen vetänyt banskua ja vaikka jugurttia jos ei palautusjuomaa ole ollut mukana, parempi varmasti kuin ei mitään.
En mä ole pahemmin eroja huomannut, toisaalta mä yritän ottaa sen palautusjuoman, aina ei vaan ole mahdollista, esim duunin takia.
No ainakin banaanista löytyy vitamiinejä mitä ei halvoista jauhoista löydy.
Joskus 80-90 luvun taitteessa aika moni muuten veti banskua treenin jälkeen, siis mun tutuista.Tosin ne veti muutakin.
Alkuperäiseen kysymyksen veikkaisin tätä vitamiini hommaa syyksi, miksi vetää bansku palautusjuoman päälle.

Originally posted by Bomber
Meiän salilla moni vetää banaania aina treenin jälkeen palautusjuoman kanssa...mistäköhän moinen??? Onks siihen jokin hyvä syykin? Entäs paljos yks banaani painaa :)

Entäs vaikka siks että banaani on hyvää....:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom