- Liittynyt
- 13.10.2002
- Viestejä
- 6 099
Kas, mehän ollaankin täysin samaa mieltä jostain.Powerhousu sanoi:Ei noilla tuning-autoilla ole tarkoitus ajaa kovaa, eli se on aika sivuseikka miten ne käyttäytyy.
Eikä se reilu camber-kulma aina ole huono asia, muuten kuin renkaiden kannalta. Katsopa vaikka formuloita. Karmeet kulmat. Väitän kyllä, että tasaisella tiellä se madallus ei auton turvallisuutta ainakaan huononna.
Edit: Ja jos oikeasti aletaan tuunaamaan, niin autoihin löytyy täyssädettäviä coilover-satseja, jotka on noin 100x parempia kuin vakio jouset, ja jos camber-kulmat haittaa, niin niihinkin löytyy palikkaa, vaikkei auton valmistaja olisi niitä halunnut säädettäväksi tehdäkään. Tämä on sitä oikeaa tuningia.
Paljon negatiivista camberia tarkoittaa parhaassa tapauksessa sitä, että ero dynaamisen ja staattisen camber-kulman välillä on iso. Eli renkaat ja alusta sallivat suuren camberin muutoksen kantatessa. Tämä ei ole koskaan hyvä asia. Paljon parempi olisi, jos tuo muutos olisi pieni ja staattinen camber lähempänä nollaa. Formuloissa on hurja camberit siksi koska säännöt määrittelevät älyttömän korkeat renkaat ja sivuttaisvoimat ovat tähtitieteellisiä. Mutta takarenkaat niissäkin varsin suorassa. Eli juuri toisinpäin kuin mitä suurin osa tuunatuista taka-vetoisista autoista. Viimeksi eilen katseli motarilla jonku 124-koppaisen mersun liukastelua kun ei peräpäässä ollut pitoa. Perästä katsoa takapyörät oli noin viiden asteen linkussa, mutta matalahan se oli... Tasaisella liukkaalla tiellä liika camber on pahasta. Tasaisella pitävällä tiellä taas ei pitäisi muutenkaan olla isoja ongelmia...
Mikä tekee sun mielestä kynäjousista tavallisia vietereitä parempia?