Autotuning Amiksiakin kiinnostaa vai hieno harrastus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
NHB sanoi:
Sitten kun se tuunaaminen parantaa ajokokemusta, niin sitten puhutaan oikeasta tuunaamisesta. Tämä muovihärpäke-styling, mitä myös tuningiksi nykyisin kutsutaan, on muovia & kuttaperkkaa sekä kiiltoa ja kimallusta, ei mitään muuta.
Kyllä siihen kuuluu ne molemmat. En mä ainakaan halua sellaista autoa jossa on pelkästään ne lasikuitulevikket, mutta kulkupuolelle ja alustalle ei sitten olekaan tehty mitään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
neutraali sanoi:
eikös se jätkä puhunu ihan tamperelaisittain, ainaki minusta kuulosti siltä.
Kyllä aito tamperelainenkin hassulta kuulostaa, mutta tuo tyyppi puhui kyllä poria.

Noo ei saisi nauraa, ei tuo kai harrastuksena sen naurettavampi ole kuin muutkaan. Esim bodaus, tai musisointi. Onhan se naurettavaa että aikuiset miehet menee treenaamaan jotain bluesin vääntöä.
 
Powerhousu sanoi:
Kyllä siihen kuuluu ne molemmat. En mä ainakaan halua sellaista autoa jossa on pelkästään ne lasikuitulevikket, mutta kulkupuolelle ja alustalle ei sitten olekaan tehty mitään.
Yleensä vaan vaan tuunatut autot ovat jotain umpilaiskoja perheautoja. Sitten siihen nöyrästi vääntövään neloskoneeseen laitetaan tuunaus-filtteri ja vapaammin virtaava takavaimennin. Jos oikein vakavasti viritetään, niin saattaapa joku laittaa vielä sen lastunkin. Tämän jälkeen autosta lähtee kyllä ääntä, mutta edelleenkään voimaa ei ole moottorissa sen enempää. Ja tosiaan, tuo alustahan liittyy olennaisena osana tuunaamiseen. Pyrkimyksenä tässä toiminnassa on joustovarojen ja maavaran minimointi sekä pyöränkulmien mahdollisimman täydellinen sekoittaminen. Myös jouston siirtäminen jousista koriin lasketaan plussaksi. Paskat ajo-ominaisuudet ja täydellisesti tuhottu jousitumukavuus annetaan anteeksi, kunhan on onnistuttu tuossa maavaaran ja joustovarojen minimoinnissa. Tuloksena ihan paska auto meidän olosuhteisiin. Ja ei muuta ylpeänä GTI-Magazineen esittelemään niitä hukkaan poltettuja tonneja, mitä sen tossanin tuunaamiseen on kulunut.
 
siis mun mielestä ei ole mitään merkitystä vaikka se auto olisi 50heppanen diesel. tuunatahan sitä voi samanlailla, en ymmärrä miks tuunatun auton pitäis olla joku tykki. ulkonäöstähän siinä on kysymys. alustaa voi laskea maltilla, mun mielestä maksimi lasku on noin 30mm, silloin ajo ominaisuudet ei kärsi eli kärsii päästellä' aika huolettomasti menemään eikä tarvi hiljentää vauhtia joka paikassa missä on pikkunenkin koroke. gti magazinessa taas IMO on suurimmaksi osaksi "huonosti" tuunattuja autoja, ampuu niin yli ettei mitään järkeä, jotkut ehkä tykkää sellaisistakin. toki on siellä joskus niitä helmiäkin.
 
neutraali sanoi:
siis mun mielestä ei ole mitään merkitystä vaikka se auto olisi 50heppanen diesel. tuunatahan sitä voi samanlailla, en ymmärrä miks tuunatun auton pitäis olla joku tykki.

Juu samaa mieltä itsekkin olen, mutta alkuperäinen sana "tuning" taitaa tarkoittaa myös sitä moottoripuolen ehostamista. Korjatkaa jos olen väärässä. :)
 
neutraali sanoi:
siis mun mielestä ei ole mitään merkitystä vaikka se auto olisi 50heppanen diesel. tuunatahan sitä voi samanlailla, en ymmärrä miks tuunatun auton pitäis olla joku tykki. ulkonäöstähän siinä on kysymys. alustaa voi laskea maltilla, mun mielestä maksimi lasku on noin 30mm, silloin ajo ominaisuudet ei kärsi eli kärsii päästellä' aika huolettomasti menemään eikä tarvi hiljentää vauhtia joka paikassa missä on pikkunenkin koroke. gti magazinessa taas IMO on suurimmaksi osaksi "huonosti" tuunattuja autoja, ampuu niin yli ettei mitään järkeä, jotkut ehkä tykkää sellaisistakin. toki on siellä joskus niitä helmiäkin.
Koskaan en ole ymmärtänyt tuota, että toisille auto on koriste-esine. Minkä ihmeen takia joku haluaa upottaa johonkin mahdollisimman paskaan autoon tuntuvia summia rahaa, kun olisi voinut ostaa sillä rahalla törkeästi paremman auton itselleen?
 
NHB sanoi:
Koskaan en ole ymmärtänyt tuota, että toisille auto on koriste-esine. Minkä ihmeen takia joku haluaa upottaa johonkin mahdollisimman paskaan autoon tuntuvia summia rahaa, kun olisi voinut ostaa sillä rahalla törkeästi paremman auton itselleen?
ei sen auton tarvi olla paska, hyvääkin autoa voi tuunata. ja ellet älyä niin myynnissä ei välttämättä ole juuri sellaista autoa mitä juuri itse kukanenkin haluaa, silloin sitä ostamaansa autoa on itse modifioitava että saa mieleisensä:)
 
NHB sanoi:
Koskaan en ole ymmärtänyt tuota, että toisille auto on koriste-esine. Minkä ihmeen takia joku haluaa upottaa johonkin mahdollisimman paskaan autoon tuntuvia summia rahaa, kun olisi voinut ostaa sillä rahalla törkeästi paremman auton itselleen?
Miksi sä jasat käydä salilla, kun samalla rahalla minkä laitat salimaksuihin ja lisäravinteisiin, saisit itsellesi hienot silikoni-implantit? Onko se sulta pois jos joku haluaa sitä autoaan vaikka madaltaa? Ja onko tehnyt mieleen, että sitä ei ole pakko madaltaa aina päin vittua? Se on totta, että ajomukavuus siinä kärsii, kun alustaa laitetaan, mutta se taas ei monia kiinnosta. Ajo-ominaisuudet siitä ei huonone. Eli lopeta jooko toi paskanjauhanta ja keskity vaan omiin asioihisi.
 
Powerhousu sanoi:
Miksi sä jasat käydä salilla, kun samalla rahalla minkä laitat salimaksuihin ja lisäravinteisiin, saisit itsellesi hienot silikoni-implantit? Onko se sulta pois jos joku haluaa sitä autoaan vaikka madaltaa? Ja onko tehnyt mieleen, että sitä ei ole pakko madaltaa aina päin vittua? Se on totta, että ajomukavuus siinä kärsii, kun alustaa laitetaan, mutta se taas ei monia kiinnosta. Ajo-ominaisuudet siitä ei huonone. Eli lopeta jooko toi paskanjauhanta ja keskity vaan omiin asioihisi.
Eikö tässä nimenomaan haeta omia mielipiteitä tuunaamisen mielekkyydestä? Ei pidä pahoittaa mieltänsä, jos nyt en satu olemaan samaa samaa mieltä kanssasi. Mikähän tuossa implantti-jutussa on pointtina? Implanttia voisi kyllä hyvin verrata tuunaamiseen, monessakin mielessä noissa on samaa ajatusta takana. Mun lisäravinnekuluilla ja salimaksuilla ei kyllä paljon implantteja ostella, ei edes virosta.

Totta kai sen madalluksen voi tehdä fiksustikin, ikävä kyllä tuunaajista ylivoimainen enemmistö tekee sen päin sitä itseään. Yleisin virhe on rengaskulmien korjaamatta jättäminen. Varsinkin autoissa, joihin ei tehtaalla ole katsottu tarpeelliseksi laittaa edes perussääöjä joka nurkkaan. Todella harva älyää niiden rengaskulmien merkityksen ja jättää vituillaan olevat kulmat silleen. Varsinkin silloin jos nelipyöräsuuntauksessakin sanoivat, että niitä ei voi säätää. Varsin huvittavia ovat myös nämä vanhat velttokoriset autot, joiden kori taipuilee tien epätasaisuuksien mukaan. Tuppaa tuunaajilla unohtumaan, että jäykkä alusta vaatii myös kertaluokkaa kymmenen kertaa jäykemmän korin. Tuhansia euroja iskareihin ja jousiin johonkin koriltaan ja alsutaltaan paskaan autoon on taas yksi järjettömiä piirteitä tuunauksessa. Vähän sama kuin kivan värikkään filtterin ja kalliin pakoputkiston ostaminen johonkin tehottomaan neloskoneeseen. Vastike rahoille jää surkeaksi.

Katsopa huviksesi jotain tuunaukseen liittyvää foorumia. Mikä siellä on ylivoimaisesti yleisin kysymys alustaan liittyen? Paljonko jousisetti x madaltaa on tietysti oikea vastaus. Ei ihme että lopputulos on monesti paskaa, kun se ulkonäkö on ainoa asia mikä kiinnostaa. Voisit olla ottamatta näitä mun kirjoituksia hyökkäsenä omia tuunauksiasi vastaan. Kritisoin tässä tuunausta paljon laajemmin. Jos argumenttini ovat paskaa mielestäsi, niin tuo toki paremmat tietosi esiin ja jätä nuo "paskanjauhannat" ja "omiin asioihin keskittymiset" ihan omaksi tiedoksesi.
 
Zone-sarja -42%
neutraali sanoi:
ei sen auton tarvi olla paska, hyvääkin autoa voi tuunata. ja ellet älyä niin myynnissä ei välttämättä ole juuri sellaista autoa mitä juuri itse kukanenkin haluaa, silloin sitä ostamaansa autoa on itse modifioitava että saa mieleisensä:)

Tottahan tuo on. Monesti vain perusteet on perseellään. Esimerkiksi aletaan virittämään jotain 1.3 litraista konetta. Upotetaan isoja summia muutan hepan saamiseen ja lopputuloksena on edelleen täysin voimaton auto. Vanha totuus siitä, että vain isokoneisinta mallia kannattaa virittää, pitää edelleen varsin hyvin paikkansa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mik99 sanoi:
Juu samaa mieltä itsekkin olen, mutta alkuperäinen sana "tuning" taitaa tarkoittaa myös sitä moottoripuolen ehostamista. Korjatkaa jos olen väärässä. :)
Näinhän se on, nykytuningille parempi termi olisi styling.
 
NHB sanoi:
Tottahan tuo on. Monesti vain perusteet on perseellään. Esimerkiksi aletaan virittämään jotain 1.3 litraista konetta. Upotetaan isoja summia muutan hepan saamiseen ja lopputuloksena on edelleen täysin voimaton auto. Vanha totuus siitä, että vain isokoneisinta mallia kannattaa virittää, pitää edelleen varsin hyvin paikkansa.
sinä puhut nyt siitä kuuluisasta "amis" tuunauksesta. kyllä nuista pikku koneistakin yllättävän ryhdikkäitä silti saa:). nuista rengas kulmista sanoisin kyllä sen verran, että ylivoimaisesti enemmistö ne säätää kohilleen, kenelläkään ei ole halua ostaa yhdessä kesässä 2sarjaa renkaita:).



powerhousu tiivistikin kaiken oleellisen jo hyvin minunkin puolestani.
 
Kyllä minun mielestä tuning on kehittynyt huomattavasti vanhoista ajoista, jolloin lähinnä korotettiin datsunin perää 10 senttiä (parantaa tooosi paljon ajo-ominaisuuksia!) ja maalattiin renkaan kylkiin valkoiset raidat. Pussillinen wunder baumeja autoon ja that's it.

En itse voisi kuvitella omistavani autoa, joka on vain tuunattu näyttäväksi, ilman muita parannuksia, mutta jos ei tekniikka varsinaisesti jotain kiinnosta, niin mitäpä sitä muuta muuttamaan, jos taiteilija sielu on.

Ja mielellään rinnastaisin tuningin bodaukseen, ja voimanoston "ratakiesin" rakentamiseen. Toinen näyttää kovalta, muttei ole, toinen ei näytä miltään, mutta on kova. ;)
 
NHB sanoi:
Voisit olla ottamatta näitä mun kirjoituksia hyökkäsenä omia tuunauksiasi vastaan. Kritisoin tässä tuunausta paljon laajemmin. Jos argumenttini ovat paskaa mielestäsi, niin tuo toki paremmat tietosi esiin ja jätä nuo "paskanjauhannat" ja "omiin asioihin keskittymiset" ihan omaksi tiedoksesi.

Powerhousu sanoi:
Ja mun mielestä kaikki tuunausken kritisoijat vois nyt erotella sen amistuunauksen ja oikean autojen tuunauksen ihan erillisiksi osa-alueiksi. Niillä ei ole helvetti sentään mitään yhteistä. Autoja voi tuunata hyvällä maulla, tai sitten päin persettä. Amistuunaus on sitä liioiteltua auton koristelua kaikenlaisilla ihmeellisillä härpäkkeillä. "Oikeassa" tuunauksessa taas pyritään miettimään, että sopiiko joku osa johonkin oikeasti, eikä vaan lätkästä siihen, koska se on niin ruma, että se on jo hieno.

Edit: Pistää ihan suoraan sanottuna pahasti vihaksi tollanen ainainen vittuilu siitä, miten turhaa ja amismaista kyseinen homma on. Itse en ole tuunailija, mutta silti vituttaa. Antakaa muiden tehdä mitä tykkää.

Eli puhut pelkästä "haista-paska-amistuunauksesta" ja pidät suunnilleen koko tuningharrastusta samanlaisena amiksien touhuna. Eli jauhat paskaa. Ei se ole mitään tuningia mitä noi amikset tuolla harrastaa kun katkoo corollan jousia. Mä näen tuningin ihan erilaisena.
 
Otetaan jousilankerä käyttöön, kun ei muuten tunnu menevän läpi. Yritän puhua tuunauksen yleisimmistä ilmenemismuodoista. En puhu siis Powerhuosun suorittamasta tuunauksesta, vaan yleisemmin koko harrastajakuntaa paremmin kuvaavista ilmiöistä. Kumpiko on olennaisempaa, se millaisena sinä näät tuningin, vai millaista se käytännössä keskimäärin on? Jos tuo tekee puheestani sun silmissä paskan jauhamista, niin olkoon sitten niin. Siltikin saan näköjään odottamaan ensimmäistä vasta-argumenttiä.
 
NHB sanoi:
Otetaan jousilankerä käyttöön, kun ei muuten tunnu menevän läpi. Yritän puhua tuunauksen yleisimmistä ilmenemismuodoista. En puhu siis Powerhuosun suorittamasta tuunauksesta, vaan yleisemmin koko harrastajakuntaa paremmin kuvaavista ilmiöistä.
Tiedän, tiedän. Mutta olen yrittänyt kysyä sulta, että miksi stressaat siitä? Ei kai se ole sulta pois jo Mr. Amis haluaa madaltaa corollansa niin, että pyöränkulmat menee päin helvettiä? Anna ihmisten harastaa. Tehdään sitä maailmassa tyhmempiäkin asioita kuin autojen tuunaus.

Toi itkeminen huonontuvasta ajomukavuudesta ja rengaskulmista kuulostaa ihan joltain perus-autolehden jutulta jonka on kirjoittanut keski-ikäinen toimittaja jolle auto on vain liikkumaväline, ja sillä ajamisen ei kuulu olla hauskaa, vaan mukavaa. Hienointa tässä on se, että näiden mielestä joidenkin autojen vakio sporttialusta on liian jäykkä. Ei ne ole jäykkää jousitusta nähnytkään jos sitä pitää jäykkänä.
 
Powerhousu sanoi:
Tiedän, tiedän. Mutta olen yrittänyt kysyä sulta, että miksi stressaat siitä? Ei kai se ole sulta pois jo Mr. Amis haluaa madaltaa corollansa niin, että pyöränkulmat menee päin helvettiä? Anna ihmisten harastaa. Tehdään sitä maailmassa tyhmempiäkin asioita kuin autojen tuunaus.

Toi itkeminen huonontuvasta ajomukavuudesta ja rengaskulmista kuulostaa ihan joltain perus-autolehden jutulta jonka on kirjoittanut keski-ikäinen toimittaja jolle auto on vain liikkumaväline, ja sillä ajamisen ei kuulu olla hauskaa, vaan mukavaa. Hienointa tässä on se, että näiden mielestä joidenkin autojen vakio sporttialusta on liian jäykkä. Ei ne ole jäykkää jousitusta nähnytkään jos sitä pitää jäykkänä.
Joo, tokihan mä sallin tunareiden tuunata. Ihan huvittavaa seurattavaahan se on. En kai missään vaiheessa ole ollutkaan kieltämässä sitä keneltäkään. Kunhan olen vain tuonut omaa mielipidettäni tähän kysymykseen julki.

Kun et voi olla menemättä henkilökohtaisuuksiin, niin kerronpa millaisen kuvan tuo sun teksti antaa sinusta. Kukaan joka on vienyt oikeast autoja niiden suorituskyvyn rajoille, ei puhu rengaskulmista noin. Varsinkin yhdistettynä matalaprofiilisiin renkaisiin, kulmat täytyy olla varsin tarkasti säädetty. Muuten voi ne paremmat ajo-ominaisuudet unohtaa heti. Tuo kulmien merkityksen vähättely ja alustan jäykkyyden ihannointi on kuin suoraan sen lippispäisen amisviiksen suusta. Mitään tekemistä nopean ajon ajo-ominaisuuksien kanssa niillä ei ole. Kova matala alusta yhdistettynä vituillaan oleviin kulmiin on yhdistelmä, joka ei tosiaankaan ole meidän olosuhteissamme hyvä missään. Marketille mennessä mummot joutuvat jarruttelemaan noiden vuoksi kun tunarit väistelevät pienimpiäkin epätasaisuuksia kaduilla. Sateella ja talvella ominaisuudet ovat ihan perseestä. Pitoa on vähän ja se loppuu yllättäen. Progressiivinen käytös rajoilla ei ole pelkästään niiden typerysten keksintö, joita myös Tekniikan Maailman toimittajiksi kutsutaan. Toki sen paikallisen pilluralliringin kiertäminen onnistuu ilmankin, parempi vaan mitä enemmän se perä heittelee. Monestako omistamastasi autosta olet säätänyt madalluksen jälkeen edes peruskulmat kohdalleen? Ja kun jollekkin kulmalle ei tehtaalta lähtiessä ole ollut säätöä, niin miten ratkaisit tuon ongelman?
 
nhb, joskus perseillään olevilla rengas kulmillakin on hyvä ajaa, oikeasti. kulkee kuin juna eteenpäin kun on aurasta reiluhkosti. ainoa huono homma on vaan se, että renkaat kuluu nopeesti:)
 
NHB sanoi:
Monestako omistamastasi autosta olet säätänyt madalluksen jälkeen edes peruskulmat kohdalleen?
En yhdestäkään, koska yhtäkään autoa en ole vielä madaltanut. En ole tuunaaja. Ei noilla tuning-autoilla ole tarkoitus ajaa kovaa, eli se on aika sivuseikka miten ne käyttäytyy. Tietysti joku amis ajattelee, että nyt on kunnon rata-auto kun on madallettu alusta, ja vetää sen autonsa puuhun. Tyhmyydestä sakotetaan. Eikä se reilu camber-kulma aina ole huono asia, muuten kuin renkaiden kannalta. Katsopa vaikka formuloita. Karmeet kulmat. Väitän kyllä, että tasaisella tiellä se madallus ei auton turvallisuutta ainakaan huononna. Sitäpaitsi puhuin aiemmin mukavuudesta ja siitä miten autolehtiä kiinnostaa vain autojen mukavuus.

Edit: Ja jos oikeasti aletaan tuunaamaan, niin autoihin löytyy täyssädettäviä coilover-satseja, jotka on noin 100x parempia kuin vakio jouset, ja jos camber-kulmat haittaa, niin niihinkin löytyy palikkaa, vaikkei auton valmistaja olisi niitä halunnut säädettäväksi tehdäkään. Tämä on sitä oikeaa tuningia.
 
neutraali sanoi:
nhb, joskus perseillään olevilla rengas kulmillakin on hyvä ajaa, oikeasti. kulkee kuin juna eteenpäin kun on aurasta reiluhkosti. ainoa huono homma on vaan se, että renkaat kuluu nopeesti:)
Tarpeeksi aurausta, niin ei tehostamattomalla ohjauksella saa punoa tosissaan jos kurssia meinaa muuttaa. Toisille se hyvä ajettavuus on juurikin sitä, että auto menee suoraan kuin juna. Toiset haluavat myös auton kulkevan sinne, minne sitä ohjataan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom