Autotuning Amiksiakin kiinnostaa vai hieno harrastus?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
japa sanoi:
Tuo Timban postaus: mitä isoilla lihaksilla tekee kun pienemmilläkin tulee toimeen... pisti miettimään että loppujen lopuksi tuo tuunaus on samallalailla harrastus kuin salillakin käynti. Eli oikeastaan ihan saman tuunaatko autoa,treenaatko salilla tai pelaatko shakkia niin se on kuitenkin parempi kuin ryyppäys,huumeet ja rikollisuus. Samalla tavalla varmaan tuunaajilla menee rahat siihen hommaan kuin meillä lisäravinteisiin ja salimaksuihin. Samoin kummassakin on omat lieveilmiönsä ja haittansa. Mutta niin kauan kun vaan nuoriso pysyy vaikka tuunaamassa autojaan tai muuta harrastetta tekemässä niin hyvä niin kun vaan pysyvät kaidalla tiellä.

Ainakin joku ymmärsi mitä ajoin takaa, tosin sinä vaan osasit kirjottaa tän paljon paremmin. Ja yhtälailla molemmissa harrastuksissa voidaan tehdä kaikki päin persettä, vertaa rinta-hauis pelleily ja pidemmän päälle viety amis-tuunaus. Molemmat kuuluu nuorten kollien terveeseen toimintaan ja yleensä vanhemmiten tulee järkeä ja hommat muuttuu järkevämmiksi. Ja samalla tavalla molemmat harrastukset voidaan vetää överiksi todella pahasti. Ja samalla listalle näiden harrastusten kanssa menee, kaikki hifit, veneet ynnä muut vastaavat. Rahaa ja aikaa saa poltettua pohjattomasti. Ja toisaalta kaiken voi tehdä myös järkevästikin. Ja mitä kukin arvostaa, on yksilöllistä. Toiset tykkään tuunatuista autoista, toiset isoista lihaksista, jotkut molemmista ja jotkut ei kummastakaan. Ihat perseestä on mennä sanomaan, että vittu tossakaan mitään järkeä ole.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Timba79 sanoi:
Ainakin joku ymmärsi mitä ajoin takaa, tosin sinä vaan osasit kirjottaa tän paljon paremmin................

Ääähh, en osaa kirjoittaa, monta kertaa jää vastaamatta johonkin threadiin siksi kun en osaa kirjoittaa ajatuksiani mutta,

Tuosta muusta asiasta harrastuksista olen samaa mieltä :thumbs:
Ainakin minun pitäisi vaan aina muistaa että itse harrastaa kanssa asioita jotka toisten mielestä voi olla vaikka kuinka älyttömiä ennenkuin alkaa itse arvostella toisten harrastuksia. No tietenkin kohtuulisia mielipiteitä saa olla. Ja jokaisesta harrastuksesta oppii jotain ja ompahan ainakin pahan teosta poissa.
Jos tässä alan ynnätä niin en niinkään salitreeniin mutta toiseen harrastukseen menee vuosittain 3000-4000€ ja mitään näkyvää ei edes jää siitä. Että silleen, ja juuri nytkin menee melkein hermo sen harrastuksen tuomiin ongelmiin.
 
Tähän samaan kategoriaan kuuluu myös autohifin harrastajat. Kun asiaa miettii, koko harrastus on järjetöntä. Auton tiloihin ei saa olohuonetta parempaa kuuntelutilaa millään, konserttisalista puhumattakaan. Äänen kululle on yksinkertaisesti liikaa esteitä. Kyse ei siis ole siitä, että joku musiikkifani haluaa äärimmäisen kuunteluelämyksen, sillä sen hän rakentaa 10 kertaa parempana ja halvemmalla omaan kotiinsa. Kyse ei ole myöskään tosi autoharrastajista, sillä heille autossa on paljon kiinnostavampaa laittamista kuin rakentaa siitä b-luokan studiota. Toki myös autossa istuessa on järkevämpi keskittyä liikenteeseen kuin uppoutua konsertin kuunteluun.

Koomisimman muodon harrastus saa, kun autohifisti haluaa herättää myös ympäristönsä huomion siitä, kuinka erikoinen ajanviete hänellä on. Luulen, että syy on nimenomaan huomion herättämisestä hänen harrastukseensa kuin hänen autoonsa, sillä kovaa pauhaava musiikki jytisee lähes poikkeuksetta halvemmissa autoissa, jollaisissa istuessa en ainakaan itse kaipaisi ympäristöltä yhtään ylimääräistä huomiota. Musiikkimakukin on yleensä bassojumputusvoittoista, saattavat ehkä mainostaa jotain omakustannetta? Tosin joskus on käynyt mielessä kysäistä, istuuko autossa kuulovammaisia, kun musiikki kuuluu suljettujen ikkunoiden läpi kadulle.
 
Auton laitossa ei voi kovin mennä pieleen kun muistaa vaan pitää homman simppelinä, ulkokuoresta mieluummin poistetaan kuin lisätään niin hyvä tulee. Autot on ajamista varten IMHO, itku meinaa tulla kun näitä gti-lehtiä ym. selailee, kaaraan lätkitään sata kiloa erilaisia muovihärpäkkeitä tai PS2:sia ja saatanan pissapoikaledejä ja sitten on siistiä? Jossakin 1.1 Corsassa 10000e koristehärpäkkeet on jotain aivan absurdia.

Tuunaukset sinne alustaan ja/tai pellin alle, autoa voi AJAA ja ajamisesta ja ajo-ominaisuuksista nauttia vaikkei niitä tehoja nyt olisikaan niin kamalasti.

Kukin tietysti tavallaan ei siinä mitään, meinaa vaan välillä nauruun tukehtua noitten nuorten kloppien vilkkuvalomuovikakkujen kanssa.
 
eldd sanoi:
Tähän samaan kategoriaan kuuluu myös autohifin harrastajat. Kun asiaa miettii, koko harrastus on järjetöntä. Auton tiloihin ei saa olohuonetta parempaa kuuntelutilaa millään, konserttisalista puhumattakaan. .

Kun pitkälle miettii niin missään ei ole järkeä ;) Juu, autoon ei saa samantasoista ääntä kuin kämppään, mutta jos päivittäinen musiikinkuunteluun käytettävissä ole aika on autossa pidempi kuin kotona niin miksi ei? Työmatkat KehäI:llä tuppaa venymään ja kämpillä ehtii käydä nukkumassa (joskus).

Nuo mainiot amikset, joiden korollasta jumputus kuuluu naapurikuntaan, eivät ole hihistelyn koko kaarti onneksi. Itselläni ei ole suppasta ollenkaan, enkä sitä tarvitsekkaan tällä musiikkimaulla, kiva kun lauluääni tulee selvästi.
 
Simppu sanoi:
Tossa on tyylikäs tuning ---> http://irc-galleria.net/view.php?nick=Kulkumulkku&image_id=2926315&navi=true
( Älkää kiusatko yli kahta viikkoa jos on vanha :) )

Tietääkö kukaan kuka tämän kyseisen "ammubiilin" omistaa?!
Poikaystävän kanssa "hieman" revettiin kun tollanen lehmä kaasutti risteyksessä vastaan Kuopion keskustassa viime perjantaina! :lol2: :rock:
Eihän tommonen olekkaan kuin huomionhakemista, mutta silti :thumbs:, hienosti toteutettu näkemys nykyajan amisthyyningistä! :D
 
foobari sanoi:
Auton laitossa ei voi kovin mennä pieleen kun muistaa vaan pitää homman simppelinä, ulkokuoresta mieluummin poistetaan kuin lisätään niin hyvä tulee.

Ja elamassa kannattaa muutenkin muistaa, etta kaikki tavallisuudesta poikkeava on kiellettya. Ihmisen tehtava on syntya, opiskella, maksaa veroja ja kuolla. Tama kaikki pitaa tehda huomiota herattamatta. Muistathan, etta kaikki harrastaminen on kiellettya paitsi harrasteet joilla on harrastajia yli 20% vaestosta.

Varmaan ei ole asiaa mita pakkiksella ei olisi haukuttu, jopa kuntosalilla "vaaralla tavalla" kayvat ihmiset joutavat saunan taakse.
 
taisto sanoi:
Ja elamassa kannattaa muutenkin muistaa, etta kaikki tavallisuudesta poikkeava on kiellettya. Ihmisen tehtava on syntya, opiskella, maksaa veroja ja kuolla. Tama kaikki pitaa tehda huomiota herattamatta. Muistathan, etta kaikki harrastaminen on kiellettya paitsi harrasteet joilla on harrastajia yli 20% vaestosta.
Sanoin:
foobari sanoi:
Kukin tietysti tavallaan ei siinä mitään
Ehkä olisi pitänyt vielä nyt kaiken varmuuden maksimoimiseksi aloittaa vuodatukseni sanoilla: "Minun mielestäni..."

Taisto on hyvä vaan ja laittaa spoikkaa, luomee, helmaa, ps2:sta, neonii, stroboo ja ledii, ihan mistä vaan hyvä mieli tulee. On mullakin autossa "tuuninkia", vähän vaan erilaista. Harrastaminen ja itse tekeminen on kuitenkin kivaa.
 
Olisi kiva tietää, koska autojen varustelu/parantelu alkoi?

Tiedän V8:a joskus lukeneena, että luultavasti hot rod rakentelu oli ensimmäinen suuri rakentelusuuntaus, jossa customointiin autoja:

madaltamalla(choppaamalla) kattoa matalammaksi, poistamalla puskureita, vaihtamalla pakoputkistoa, muuttamalla moottoria(kansi viritykset, tupla kaasuttimet, myöhemmin ruiskut jne., stroukkaaminen->iskutilauuden kasvattaminen jne.).
Vaihtamalla auton väri candy helmiäs väreihin ym. vaihtamalla rengaskokoa leveämmäksi, vanteita kromatuiksi(kromausta käyttiin myös muissa paikoissa).

Nyt tuning hommassa on sama idea mutta välineet ovat erilaisia ja esim. race henkisyys on ollut suosiossa rakentulu tyyleissä.

Mutta ehkä "old school" mallin tuning: sileät takakontin luukut, sileät auton linjat, maltilliset sivuhelmat/etu ja takapuskurit ovat myös tällä jollain tavalla suosiossa.

Itse pidän myös race henkisistä euro/japsi/jenkki kinnereistä, riippuen miten auto on rakennuttu ja millainen kokonaisuus on.

Siihen linjaan, että: "auto on ollut väärä, jos sivuhelmoja tarvitsee vaihtaa" en lähde vaan tarkastelen asiaa erikantilta:
jos auto on rakennuttu niin että se näyttää kuin korisarja on kuin tehdasvalmisteinen(usein alkuperäisestä puskureista ja sivuhelmoista muokkaamalla päästään tähän tulokseen),
-> se on yleensä hyvännäköinen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Makew: Tuning harrastuksen alkujuuriksi katsoisin melkein jenkkien länsirannikolla 30-40 luvuilla alkunsa saanutta hot rod ja kustom auto kulttuuria, joka myöhemmin otti piiriinsä kupla volkkarit ja sitä kautta levisi muihin euro ja japsi merkkeihin.

Se sattui vaan lähtemään siitä, että nuoret jätkät halusivat tehdä vanhoista autoistansa nopeampia ja uudemman/agressiivisemman näköisiä. Autotehtailla ei ollut mitään tekemistä hot rod kulttuurin syntymisen kanssa.
Vaikutusta asiaan on myös ollut osaltaan saltlake-short ja dirttrack kilpureilla,sekä 50-luvun "Race for money"-autoilla (katukisat ON vanha juttu).
 
Oli aivan pakko kaivaa esiin tämä threadi ja valaista vähän porukkaa.

Tuning aivan selvästi koostuu kahdesta ryhmästä jotka on:

1. Amikset :down:
-Luukutusta kuuluu helvetisti
-Äänenlaatu ei kiinnosta. Kunhan se subikin on jonkunlaisessa kotelossa (Olen kuullut semmoista joltakin että mitä pienempi kotelo niin sen parempi :lol2: )
-Auton ulkonäkö on karsee. Yleensä sentin kerros rapaa päällä. Karseen näköiset korin osat ja joitakin ei ole maalattukkaan
-Joissakin kaaroissa saattaa olla renkaat hitusen tyhjät
-Käkkäriä vedetään joka mutkassa ja parkissa
-Kontin luukkuu rämisee
-Kaahataan helvetin lujaa joka paikassa
-Kolaroidaan useasti
-Karvanopat tuulilasissa
-Alusiipiä tungetaan -80 luvun kaaroihinkin
-Ruostetta siellä sun täällä
-Jotkut osat ei sovi toisten osien kanssa yhteen millään (Esim. jos pelkän etupuskurin laittaa eikä helmalevikkeitä ja takapuskuria ja myös jos autossa on mahottoman siistit vanteet ja auto muuten on ruosteinen)
-Alusta paskana (meneehän se kun ajelee satasta isoista montuistakin)
-Auto maalataan hutaisemalla. Jää rösöiseksi ym...

2. Harrastajat :thumbs:
-Tehdään rakennus suunnitelmia
-Arvostetaan äänenlaatua. Käydään kisoissa ja painekisoihin "säästetään" ne luukutukset. Kotelot tehdään just oikeiksi elementin arvojen mukaan.
-Kaikki osat sopii autossa hyvin muihin osiin nähden
-Viedään auto näytöksiin
-Ajo ominaisuuksia parannellaan. Eli ostetaan alusta sarjaa, poikittais tukia ym..
-Viritellään moottoria (joskus saattaa jäädä vähäiseksi)
-Siistit vanteet pistetään alle
-Maalipinnasta tehdään siisti

Tällä hetkellä ei muuta tule mieleen näistä ryhmistä. Lisäilen jos tulee lisää mieleen ja joku muukin varmaan vois lisäillä jotain.

Näistä kyllä voi olla seka sikiöitäkin, mutta eiköhän se näin suurin piirtein ryhmity tämä tuning. Itse kuulun alimmaiseen, vaikka auto projektia ei ole aloitettu vielä.
 
kyllä tommonen perus tunaus ja teho on parasta!

Mutta kuka TUNNUSTAA, näin auton jossa luki takapeilissä isolla PAKKOTOISTO.COM :)

siinä kyllä hymyilytti, vaikkei mitään vikaa olekkaan. Ihmetytti hieman :rolleyes:
 
Zone-sarja -42%
topi sanoi:
http://www.macrom.ch/news_file/sinsheim-2005/images/Sinsheim05-01.jpg
mitäs mieltä suomalaisesta 307sw hdi pösöstä ja omistajat on 30v veljekset.
EM 1. spl kisoissa ja EM 2. multimedialuokassa.


Mä en kehtaisi tommosella ajaa :/ Mielummin huristelen 900:lla hinttipulkallani
kuin "tuunatulla" autolla.. amistuuning tai tommonen, sama lopputulos.

Jerkkua vaan pellin alle, aivan sama miltä se auto näyttää. Sleeperi sen olla pitää
:kuola:
 
Tulipa vaan tämmöinen mieleen, että onko täällä pakkiksella paljonkin Tuning harrastelija porukkaa? Aloitettais threadi auto osiolle, johon harrastelijat vois laittaa autojaan ja yleistä keskustelua tuningista.
 
Jatketaan täällä tästä aiheesta. Vaikka vanha ketju jo onkin, mutta pistin kuintekin tänne minne nykyään kuuluukin. :thumbs:
 
Mites on, saakos sitä tehdä topicin Tuning harrastelijoille? Siksi vaan kysyn, ettei sitten tänne ohjailtas kirjoittelemaan ku kerta on jo tälläinen. Ja tässähän threadissa pääosin moititaan tuningia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom