Autosubbari

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Subin palaminen johtuu pääosin juuri tuosta signaalin leikkautumisesta, ja täten kelalle menee enemmän sähköistä tehoa. Myös korkeat taajuudet ja puhekelan liikkumisen väheneminen edesauttavat palamista. Tämä kaikki johtuu signaalin leikkautumisesta ja leikkautuessa syntyy myös säröä.

Ja sitten vahvistimen siltaamisesta. Tarkistin juuri tuossa hyllyssä olevista kolmesta eri autovahvaimesta, niin toisen kanavan plussa ja toisen miinus kytketään. Nämä siis AB ja D -luokan päätteitä. Tuonhan voi päätellä kun miettii, miten trankkuparit ovat kytketty vahvistimessa.


Edit:

Ja sitten tehonkesto ei juurikaan kerro paineesta mitään, tärkein asia on Kotelo ja sitten tulee herkkyys yms. Ja tehonkesto ei ole lähellekkään suoraan verrannollinen paineeseen. Muistakaa: Tehon tuplaaminen nostaa vain 3dB painetta, tuo on loppupelistä aika vähän...
 
Itse suuntaisin lähes aina subin etupäätä kohti tai ainakin ylöspäin. Tosin lähinnä olen kuunnellut omaa farmaria tai perätöntä autoa. Napakkuus usein eriluokkaa. Tulee ne rummut sieltä niinku pitäiski. Painetta ei tietysti yhtä paljon, mutta kyllä sitä yleensä tarpeeksi on.
 
Weeboomi sanoi:
Itse suuntaisin lähes aina subin etupäätä kohti tai ainakin ylöspäin. Tosin lähinnä olen kuunnellut omaa farmaria tai perätöntä autoa. Napakkuus usein eriluokkaa. Tulee ne rummut sieltä niinku pitäiski. Painetta ei tietysti yhtä paljon, mutta kyllä sitä yleensä tarpeeksi on.

Joo, varmastikin hifistyneempi soundi kun ei bassot ensin kiertele takakontissa. Nykyään itsekin laittaisin äänenlaadun ykkössijalle, autossakin,mutta silloin joskus piti saada maksimipaineet ja taajuusvasteet oli sen takia varmaan ihan vuoristorataa.
 
Weeboomi sanoi:
Itse suuntaisin lähes aina subin etupäätä kohti tai ainakin ylöspäin. Tosin lähinnä olen kuunnellut omaa farmaria tai perätöntä autoa. Napakkuus usein eriluokkaa. Tulee ne rummut sieltä niinku pitäiski. Painetta ei tietysti yhtä paljon, mutta kyllä sitä yleensä tarpeeksi on.

Nuo rumput toistetaan vielä mideillä, kunnon midit ja subbanen luukkuun päin alhaisella jakotaajuudella(subbastahan ei saa kuulla, missä päin se on). Toinen (parempi) vaihtoehto on etusubi, tällöin myös jakotaajuus voi olla huomattavasti ylempänä.
 
sissi sanoi:
Joo, varmastikin hifistyneempi soundi kun ei bassot ensin kiertele takakontissa.

Täytyypä toki muistaa, että subbari on toistamallaan alueella lähes täysin ympärisäteilevä, joten ei ne siellä kierrä ne bassot. Tarkemmin voidaan ajatella tuollaisen subbarin olevan autossa joka suuntaan ääntä lähettävä "piste", jonka paikka muuttuu, kun subbaria käännetään esim. elementti taakse/eteen/ylöspäin, ja tämän seurauksena seisovan aallon murto-osat sitten joko sattuvat niin, ettei kuuntelupaikalle tulee kuollut taikka korostunut kohta, tai jotain siltä väliltä. Tämä havaitaan sitten paremmin tai huonommin kuuluvana bassona. Näinhän ei sinällään pitäisi tapahtua, koska auton kokoisessa tilassa tuo subbarin äänen tuotto perustuu myös auton sisätilan ilmanpaineen muutokseen.
 
sissi sanoi:
Autossa huomasin subbarien suuntaamisen taaksepäin tuottavan paljon enemmän painetta kuin elementtien ollessa selkänojiin päin suunnattuna, liekö ääniaallot yhdistyneet jotenkin vai menikö taajuusvaste jotenkin korostuneeksi mutta tämäkin on varmaan aikalailla autokohtaista.

Se johtuu siitä, että jokainen heijastuspinta puolittaa äänikentän, joka tarkoittaa +3dB äänenpainetta. Takaluukussa subi on ympärisäteilevä, mutta taaksepäin suunnattuna eri rajapinnat saavat kaiuttimen suuntaavammaksi, ja lähes kaikki ääni tuleekin ohjaamoon. Osa tietenkin menee läpi rakenteista, tärisyttää peltejä jne. Mutta taakse päin suunnattaessa äänenpaine on suurempi kuin eteen päin. Poikkeuksiakin on: Jos subbarin suuntaa eteen päin niin, että leikkaa selkänojan taustapahviin/peltiin elementin kokoisen reiän ja asettaa elementin siihen, muuttuu kaiutin hyvinkin suuntaavaksi. Äänikenttä vähintään puolittuu. Asentamalla elementin eteen vielä tarpeeksi ison torven, saadaan äänikenttä jopa neljäsosaan entisestään, ja tämähän tarkoittaa +12dB äänenpainetta!!! Tollasta torvea ei kyllä auton mittasuhteissa oikein voi käyttää. Mutta periaatteessa taaksepäin suunnattu elementti takaluukun kanssa toimii juuri tällaisena torvena. Huomioitava on kuitenkin se, että jos kotelo on niin iso, että ilma ei pääse sen ohi takaluukun puolelta matkustamoon, on ehkä parempi vaihtoehto suunnata kaiuttimet eteenpäin. Muuten kotelo itse toimii ääntä vaimentavana "tulppana"
 
mielenkiintoinen teoria, mutta voisiko kuitenkin kyseessä olla että näin asentamalla elementiltä tulee riittävä etäisyys kuunteliaan ja tähän kohtaan tulee pääkaiuttimien kanssa päällekkäin meneville taajuuksille konstruktiivinen interferenssi tai destruktiivinen vähenee..

mikähän paikka suomessa korjaa kaiutinelementtejä? itselläni pitkään säilytyksessä olleen strokerin puhekela rahisee (paskaa välissä, ei palanut) ja pitäisi huollossa käyttää. magneetti on pulteilla kasattu mutta en viitsi itte 20kg magneettia alkaa säätämään kun toi puhekela menee saletti kasaan.
 
Powerhouse:"Se johtuu siitä, että jokainen heijastuspinta puolittaa äänikentän, joka tarkoittaa +3dB äänenpainetta. Takaluukussa subi on ympärisäteilevä, mutta taaksepäin suunnattuna eri rajapinnat saavat kaiuttimen suuntaavammaksi, ja lähes kaikki ääni tuleekin ohjaamoon. Osa tietenkin menee läpi rakenteista, tärisyttää peltejä jne. Mutta taakse päin suunnattaessa äänenpaine on suurempi kuin eteen päin. Poikkeuksiakin on: Jos subbarin suuntaa eteen päin niin, että leikkaa selkänojan taustapahviin/peltiin elementin kokoisen reiän ja asettaa elementin siihen, muuttuu kaiutin hyvinkin suuntaavaksi. Äänikenttä vähintään puolittuu. Asentamalla elementin eteen vielä tarpeeksi ison torven, saadaan äänikenttä jopa neljäsosaan entisestään, ja tämähän tarkoittaa +12dB äänenpainetta!!! Tollasta torvea ei kyllä auton mittasuhteissa oikein voi käyttää. Mutta periaatteessa taaksepäin suunnattu elementti takaluukun kanssa toimii juuri tällaisena torvena."
Hmm...Now i´ve seen the light! Käy järkeen :thumbs:
 
nevahood sanoi:
mielenkiintoinen teoria, mutta voisiko kuitenkin kyseessä olla että näin asentamalla elementiltä tulee riittävä etäisyys kuunteliaan ja tähän kohtaan tulee pääkaiuttimien kanssa päällekkäin meneville taajuuksille konstruktiivinen interferenssi tai destruktiivinen vähenee..

mikähän paikka suomessa korjaa kaiutinelementtejä? itselläni pitkään säilytyksessä olleen strokerin puhekela rahisee (paskaa välissä, ei palanut) ja pitäisi huollossa käyttää. magneetti on pulteilla kasattu mutta en viitsi itte 20kg magneettia alkaa säätämään kun toi puhekela menee saletti kasaan.

Ei tolla etäisyydellä pitäis olla merkitystä muuta kuin tietyillä taajuuksilla. Näitä korostuvia taajuuksia sanotaan seisoviksi aalloiksi, ja niitä muodostuu kun tilan pituinen tai sen monikertojen pituinen ääniaalto heijastuu pinnasta takaisin päin voimistaeen itseään tietyissä kohdissa. Joissakin kohdissa taas saman asian kuulee vaimentumana. Koittakaapa vaikka kotona luukuttaa niin perkeleesti, kävelette kaiuttimesta pois päin, niin jossakin kohtaa huonetta äänenpaine on paljon suurempi kuin toisessa kohdassa. Mitä matalampi taajuus, sen kauempana seisovan aallon huippukohta on kaiuttimesta, tai seisovaa aaltoa ei muodostu ollenkaan matalalle taajuudelle jos huone on liian lyhyt. Näitä seisovia aaltoja syntyy myös korkeille taajuuksille, mutta niillä ei ole niinkään merkitystä, koska niitä esiintyy niin tiheään ettei niitä erota toisistaan. Siis yksi taajuus ei pääse korostumaan muista.

Eli, eli... Syy tohon korostumaan kun subbarin kääntää, ei ole seisovissa aalloissa. Eron huomaisi vain tietyllä taajuudella, vain tietyssä kohtaa autoa, eikä kaiuttimen kääntämisellä olisi merkitystä. Tai merkitys olisi sama kuin kaiuttimen siirtämisellä taaksepäin.

Toi puhekelan rahina VOI johtua siitä että sulla on ripustukset löystyny ja puhekela on päässy kääntymään vähän vinoon jolloin se hankaa magneettia. Mulle on käyny muutaman kerran juuri näin. Kerran pamahti spider (siis se poimutettu ripustus joka on kalvon alla, ja pitää puhekelan suorassa) paskaks ja alko kuuluun tollanen rahina. Ja sille ei voi sit mitään. Toki siellä voi paskaakin olla, sitä en kiellä. Koita selvittää asia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nevahood sanoi:
mikähän paikka suomessa korjaa kaiutinelementtejä? itselläni pitkään säilytyksessä olleen strokerin puhekela rahisee (paskaa välissä, ei palanut) ja pitäisi huollossa käyttää. magneetti on pulteilla kasattu mutta en viitsi itte 20kg magneettia alkaa säätämään kun toi puhekela menee saletti kasaan.

Kannattaa kysyä musiikki liikkeistä, mitkä huoltaa PA kamoja ja reconettaa elementtejä. Myös itse voi tommoisen korjata jos on varovainen. en tiedä tarkkaan millainen strookerin rakenne on, mutta veikkaan että pitää alkaa purkamaan päältäpäin, että puhekelan saa keskitettyä oikein kasausvaiheessa.
 
Strokerin purkaus ja kasaus voi olla vähän speciaalimpi juttu. Itselläni oli Stroker 12DVC, se oli jämäkin elementti mitä olen nähnyt missään. Siinähän on normaalin ripustuksen lisäksi myös elementin keskellä etupuolella ripustus. Ripustuksesta törröttää jonkinlainen kierretappi jossa oli joku mutterin tapainen lukitus/säätö. Pahvikartio oli myös sen verran paksua tavaraa että varmaan olis voinu kävellä yli. Ja se magneetti oli jotain 10" halk. 12" elementissä ja paksu. Lineaarista liikerataakin taisi strokerissa olla siihen aikaan eniten eli jotain tuuman verran yhteensä. 1200w rms tehonkestoa 12" versiossa ja hetkellistä tehoa sieti jotain 3kw? 18" mallissa oli rms tehonkesto muistaakseni 1600w ja jonkun lehden testeissä ei saatu hetkellistä tehoa tarpeeksi ulos laitteista jotta olisi stroker saatu kyykkyyn, jossain yli 4kw:ssa liikkuivat mittailuineen kuitenkin. Äänenpaineen maailmanennätystä piti strokereilla varustetut autot hallussa jonkun aikaa kun elementit tulivat markkinoille, silloin rikottiin 160dB. Hintaahan 12" mallilla oli vaivaiset 3200mk.
 
Nykyään spl dynamics pro on aivan samanveroinen ellei jopa parempi kuin stroker, stroker oli aikoinaan tietysti kova sana mutta erittäin kallis elementti, niinkuin auto-hifi yleensäkin cerwin vegan aika kaudella.
 
Kyllä tuo dynamics musiikin kuuntelussa strookerin hakkaa, paineessa aika tasavertaisia. Strookerit on mailman suurimpia midibassoja :) . Joo, arvelin että se rakenne on jotain tonneppäin, mitä sissi sanoi. Ja eiköhän tommonen pukaannu/kasaannu jos aivoja käyttää, ja ei oo ihan poropeukalo. Itsekkin tykkään ennemmän painetta antavista elementeistä. Tossa viime jouluna sain ostettua DD 3512:sen ja sitten tykästyin kyseiseen merkkiin . Nyt tällähetkellä on DD 9515:nen itsellä, ja on kyllä loistava elementti :rock: . Nyt kohta täytyy varmaan vielä DD:n erkkasatsit lyödä autoon, kunhan rantautuu suomeen.
 
Varmasti ovat elementit halventuneet ja parantuneet siitä kun minä yli 5 vuotta sitten omistin autossa subbarin. Strokerko midbasso? Heh ...Joo onhan se, taisi olla jossain 40hz tienoilla resonanssitaajuus. Tätä elementtiä käytin kotiteatterissa ja musiikinkuuntelussa auton jälkeen ja matalalle sitä ei saanu menemään, alkoi kuulua ikävää säröä tai jotain muuta kummallista kun väkisin yritti. Autossa tietenkin toimi paljon paremmin mutta Strokeria edeltävien kahden MTX Black Gold 12" jälkeen ei voinu Strokerin kohdalla puhua matalasta bassosta...Eikä oikein hifistyneestä ja miellyttävästä äänestäkään, oliko se sitten taidon puutetta vai mitä mutta kuitenkin.
 
sissi sanoi:
.Eikä oikein hifistyneestä ja miellyttävästä äänestäkään, oliko se sitten taidon puutetta vai mitä mutta kuitenkin.
Tuskin on mitään taidon puutetta ollut, strokerhan nimenomaan tehtiin alunperin koviin äänenpaine tarkoituksiin ja kyllähän niillä muutamia ME desibelejä aikoinaan mitattiinkin, stroker ei todellakaan ollut mikään hifistelijän unelma subbari niinkuin ei ole spl dynamics prootkaan:)(painetta hakiessa kylläkin loistavat) . Toi mtx:n black gold oli mielestäni mainio subbari myös, nätti sointinen ja tarkka.
 
Turmelo sanoi:
Kyllä tuo dynamics musiikin kuuntelussa strookerin hakkaa, paineessa aika tasavertaisia. Strookerit on mailman suurimpia midibassoja :) . Joo, arvelin että se rakenne on jotain tonneppäin, mitä sissi sanoi. Ja eiköhän tommonen pukaannu/kasaannu jos aivoja käyttää, ja ei oo ihan poropeukalo. Itsekkin tykkään ennemmän painetta antavista elementeistä. Tossa viime jouluna sain ostettua DD 3512:sen ja sitten tykästyin kyseiseen merkkiin . Nyt tällähetkellä on DD 9515:nen itsellä, ja on kyllä loistava elementti :rock: . Nyt kohta täytyy varmaan vielä DD:n erkkasatsit lyödä autoon, kunhan rantautuu suomeen.

Terve ! Millos Turmelo laitettas mun autoon kans jotain ämyreitä ???
Hommaapas jonkunlaiset vermeet niin ostan sit pois ja saat jeesata asennuksessa,OK?
T:naapuri
 
Meikäläinen myi omasta setistä subbarin ja 2-tie skobet pois. Nyt on siis soitin, erillissarja edessä ja vahvari enää jäljellä. Nyt tohon pitäs saada bassoa, mutta ilman subbaria. Oon muutaman kaverin kanssa miettiny vaihtoehtoja, mutta midbassot hattuhyllyllä olis varmaan kustannustehokkain tapa saada vähän bassoa? Alko mennä hermot kun kontissa oli se loota viemässä tilaa, enkä jaksa alkaa säätämään sitä subia varapyöräkoteloon tms. Kokemuksia erilaisista mideistä, hintaluokka alle 100€, kiitosh! Myös muut vaihtoehdot tervetulleita!
 
neutraali sanoi:
Nykyään spl dynamics pro on aivan samanveroinen ellei jopa parempi kuin stroker, stroker oli aikoinaan tietysti kova sana mutta erittäin kallis elementti, niinkuin auto-hifi yleensäkin cerwin vegan aika kaudella.

Eri mieltä.
spl dynamics pro = paska
 
ilkka_83_ sanoi:
Eri mieltä.
spl dynamics pro = paska
Missä mielessä se on paska? Äänenpaineen tuotossa aivan samanlainen tai itse asiassa parempi kuin stroker. Soundiltaan spl ei mikään häävi ole.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom