Autosubbari

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
7.4.2003
Viestejä
360
Ostinpa tossa käytettynä autoon subbaripaketin. Elementtinä SPL PRO 10", kotelo 24mm mdf:stä valmistettu 34l suljettu. Vahvistin on autostudion champagne sarjaa (tarkempaa mallia en nyt muista) ja antaa muistaakseni monona 125w.
Tuohan nyt ei mikään laadukas setti ole mutta ongelmana on nyt se että ääntä ei tahdo tulla hirveästi. Gainit säädetty vahvarista tappiin ja kaikki virta- ja maapiuhat on tarpeeksi paksuja. Elementti liikkuu kyllä aika isoakin liikerataa eikä mielestäni särje. Ajattelin et jos sitä nyt sais edes vähän vanha mazdaa rämisemään :rock: Nojoo tarkotus ei kyllä ole että korvat hajoaa ja takaluukku lentää maantien ojaan. Onko vaan niin että suljettu ei sitten kovin paljoa painetta anna??
 
Itseasiassa tuo "subi" voitti aikanaan useammankin testin, mutta mitä olen autohifistelijöiden kanssa siitä keskustellut niin kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä että kyseessä on lähinnä ala-basso, ei mikään kunnon subwoofer. Eli jos haet "räminää" minkä käsitän tässä äänenpaineeksi, niin tuo yksi kymppituumainen tuskin sitä kovin rankasti tarjoilee vaikka syöttäisit sitä miten.
 
jeps eli subbari on kyllä laatukamaa..ja painetta pitäisi irrota mutta luulen että vika on vahvistimessa..tai ei vika mutta luulenpa että sun pitää hommata tehokkaampi vahvistin tuolle jos aijot saada maksimaalisen paineen käyttöösi.. :whip:

-edit- eikös se ollu suositeltavaa olla äkäisempi vahvistin tehoiltaan kuin subbarin rms tehot?..esim tuolla subilla oli rms tehot 400w..niin eikös sen vahvistimen tehojen kannata olla tuon yläpuolella jos aikoo saada maksimaalisen paineen käyttöön?
 
Siis tuo subbarihan on ihan halpis...Ei tuo ole SPL Dynamics PRO 10D2 vaan ihan erimerkki SPL PRO...näin ainakin ymmärsin.
Onko tuo 125 wattia RMS tehoa?
Oletko koittanut kääntää subbaris eri asentoihin?
Onko kotelo varmasti tiivis?
Onko "vaihe" oikeinpäin...eli plus-miinus johdot?
Onko soittimen RCA-lähdöt kunnossa ja oikein säädetty (jos mahdollista)
Ja jakosuodin ok?

Itse ehdottaisin kyllä ostamaan tuollaisen SPL Dynamicsin ja siiten sitten vähintään
200 wattia RMS tehoa.
 
Jos äänenpainetta haluat, niin tee reikä takapenkin selkänojan taustalevyyn, laita subbari sen kohdalle, tiivistä reunoista, heitä kotelosta kaikki vaimennusaineet v...uun, tee siitä refleksikotelo viritettynä johonkin 50 Hz tienoille ja vedä refleksiputki hattuhyllystä läpi matkustamon puolelle. Isompi vahvistinkin tarvitaan, ja kannattaa kattoo ettei virtapiuhat ja kaiutinpiuhat oo liian ohuet. Ton kotelon viritystaajuuden voit laskea osoitteessa http://www.ljudia.fi/fi/teknik/isd/index.html jos vaan tiedän sen elementin thiele-small parametrit. Eikä tollanen kymppituumanen kyllä mikään paras vaihtoehto ole jos äänenpainetta haluaa, niissä kun tuppaa toi herkkyys olemaan usein alle 90 dB/1w/1m
 
En nyt ole varma mikä subi sulla on mutta tein tollasen käppyrän winisd:llä SPL dynamicsin 12" subille. Jos jun 10" on samaa merkkiä niin toi liitteenä oleva kuvaaja ei ole kovinkaan pahasti pielessä.

Tossa kuvaajassas ei sitten ole huomioitu ollenkaan auton vaikutusta noihin alataajuuksiin.

Väänsin kans ton saman subin 90l refleksikoteloon niin tuloksena oli et paine ei muutu mihinkään mut alarajataajuus kasvaa n. 20hz
 
Marek sanoi:
Ostinpa tossa käytettynä autoon subbaripaketin. Elementtinä SPL PRO 10", kotelo 24mm mdf:stä valmistettu 34l suljettu. Vahvistin on autostudion champagne sarjaa (tarkempaa mallia en nyt muista) ja antaa muistaakseni monona 125w.
Tuohan nyt ei mikään laadukas setti ole mutta ongelmana on nyt se että ääntä ei tahdo tulla hirveästi. Gainit säädetty vahvarista tappiin ja kaikki virta- ja maapiuhat on tarpeeksi paksuja. Elementti liikkuu kyllä aika isoakin liikerataa eikä mielestäni särje. Ajattelin et jos sitä nyt sais edes vähän vanha mazdaa rämisemään :rock: Nojoo tarkotus ei kyllä ole että korvat hajoaa ja takaluukku lentää maantien ojaan. Onko vaan niin että suljettu ei sitten kovin paljoa painetta anna??

Tarkista vahvistimen jakosuotimet. Onko toi SPL pro Z-10, F-10 Vai G-10? Jos on G-10, Niin tee kotelosta refleksikotelo. Onko subi sillattu vahvistimeen vai ajeletko sitä yhdellä kanavalla?
 
tomppa82 sanoi:
Siis tuo subbarihan on ihan halpis...Ei tuo ole SPL Dynamics PRO 10D2 vaan ihan erimerkki SPL PRO...näin ainakin ymmärsin
Hyvä tarkennus, itse tosiaan vastasin sen mielleyhtymän vallassa että puhuttiin SPL Dynamicsin vekottimesta.. bygones..

Itselläni odottelee tuollainen vastaava dynamicsi mankkaa.. ja kyllä, syötän sille yli 200W ;)
 
Siis tuo elementti on se halpis SPL PRO, lukee valkosella isolla elementin "kupissa". Vahvistimen 125w pitäis olla jatkuvaa tehoa. "Ajelen" elementtiä siis vahvistimella ja monotettuna. Vahvistimessa on myöskin jakosuodin.
Kotelo on varmasti tiivis, ja muutenki tuntuu laadukkaalta.
Ainoo mitä en oo kokeillu että jos vaihe on tosiaan väärin. Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä että elementti liikkuu pitkää liikerataa mutta ääntä nyt ei hirveästi tule. Sitten ku saa ääntä tulemaan niin elementti rupeaa särkemään.
Sitte sellanen kysymys vielä että onko yleensä väliä että monotettaessa ottaako plussan oikeasta vai vasemmasta kanavasta ja miinus sitte vastaavasti toisesta?
Tarkoitus nyt siis ei ollut saada mitään amisjumputusta vaan yleensäkin basso kuulumaan etupenkille.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo elementin liike ei ole kait suhteessa äänenpaineeseen.. Aikaisemmin mainitsemallani elementillä 2mm liikeradalla saadaan 108dB 100hz ja 7mm liikeradalla 92dB 30hz. En kommentoi taajuuden vaikutusta tohon mutta noiden tietojen perusteella liikeradalla ei ole merkitysta paineeseen. Ja muutenkaan tuolla elementin liikkeellä ei ole hirvittävää merkitystä suljetussa kotelossa, kun taas refleksikotelossa sillä olisi merkittävä vaikutus kun mennään alle viritystaajuuden.
 
2 kpl 10" löytyy auton takakontista suljetussa kotelossa, sillä vanua.
En ole saanut myöskään kuulumaan noista mitenkään erikoisen hyvin, vahvistinen säätöjä on myös useaan kertaan kokeiltu.
Tehoakaan ei ole tällä hetkellä kuin 2x75w rms (kokeilu myös isommalla teholla) mutta testivoittajiksi aika pettymys.
Saattaisi toimia paremmin refleksikotelossa.
 

Liitteet

  • takakontti[1].webp
    takakontti[1].webp
    48,8 KB · Katsottu: 7 619
Kyllähän 10" pitäs jonku verran paukuttaa jos se on ehjä. jos gainit on täysillä vahvarista niin aika outoa ettei se särje. Aikanaan kun noitten kanssa pulasin oli perusohje vahvarin säätämiselle se että 80% ohjelma lähteestä volumea ja sit lähtee säätää vahvarin potikkaa,kun alkaa ääni huononemaan niin pikkasen takasin ni se on bueno.
onhan 10" pinta-ala sen verta pieni että jos kotelo on viritetty matalalle niin eihän se voi toimia.
 
Ostakaa kunnon subbareita älkääkä mitään paskoja, nuo unrealinkin v-sarjalaiset on syvältä, spl dynamics pro on hyvä ja sille joku kunnon digi pääte esim autostudion bc1000 tai spl dynamics dig1450 niin alkaa kuulumaan(siis jos sitä painetta haluaa), ostakaa kerralla hyvät vaikka ne maksavatkin enemmän, nuissa halvoissa paskoissa on aina se sama vika ettei niihin ikinä ole tyytyväinen, kokemusta on.
 
neutraali sanoi:
Ostakaa kunnon subbareita älkääkä mitään paskoja, nuo unrealinkin v-sarjalaiset on syvältä, spl dynamics pro on hyvä ja sille joku kunnon digi pääte esim autostudion bc1000 tai spl dynamics dig1450 niin alkaa kuulumaan(siis jos sitä painetta haluaa), ostakaa kerralla hyvät vaikka ne maksavatkin enemmän, nuissa halvoissa paskoissa on aina se sama vika ettei niihin ikinä ole tyytyväinen, kokemusta on.

Samaa mieltä, itse en ikuna aio hankkia mitään dynamicsin kaiuttimia.

Jos haluaa hyvän kympin, niin Monacor Predator-10
:kuola: . Kyllä on ihana peli hintaansa(saksassa) nähden.

Marek sanoi:
Vahvistimessa on myöskin jakosuodin.
Mitäs jos vaikka yrittäisit säätää sitä? Et sä sillä suotimella tee hevonpaskaa jos et säädä sitä.

Marek sanoi:
Kotelo on varmasti tiivis, ja muutenki tuntuu laadukkaalta.
Ainoo mitä en oo kokeillu että jos vaihe on tosiaan väärin. Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä että elementti liikkuu pitkää liikerataa mutta ääntä nyt ei hirveästi tule. Sitten ku saa ääntä tulemaan niin elementti rupeaa särkemään.
Sitte sellanen kysymys vielä että onko yleensä väliä että monotettaessa ottaako plussan oikeasta vai vasemmasta kanavasta ja miinus sitte vastaavasti toisesta?

Meneppäs sen vahvistimen luokse ja tarkista kytkennät.
Katso, onko RCA-Piuhojen molemmat päät kiinni mankassa ja vahvistimessa.
Sitten katsot vahvistimesta, että oletko sattunut kytkemään subbarin molemmat piuhat esim. miinukseen.
Katso onko mankassa säädöt niin, että musiikki kuuluu vasemmalta ja oikealta yhtä paljon.
Sitten tarkistat piuhat subin päästä.

Jos ei vieläkään ala pelittää (oletan, että olet jo räplännyt sitä jakosuodinta), niin luultavasti sun vahvistimesta on toinen kanava(vasen tai oikea) paskana. Sen saat testattua pistämällä subbarin pelkästään vasempaan tai oikeaan kanavaan, eli et siltaa. Koita molemmissa kanavissa.

Jos ei vieläkään toimi, niin subbari on rikki.

Edit:

Unreal, Civic HB :thumbs: Hyvän valinnan olet tehnyt! Millä koneella?
 
neutraali sanoi:
Ostakaa kunnon subbareita älkääkä mitään paskoja, nuo unrealinkin v-sarjalaiset on syvältä, spl dynamics pro on hyvä ja sille joku kunnon digi pääte esim autostudion bc1000 tai spl dynamics dig1450 niin alkaa kuulumaan(siis jos sitä painetta haluaa), ostakaa kerralla hyvät vaikka ne maksavatkin enemmän, nuissa halvoissa paskoissa on aina se sama vika ettei niihin ikinä ole tyytyväinen, kokemusta on.

Niimpä, laatu maksaa.
Kaikki ei vaan halua pistää rahojaan sikakalliisiin laitteisiin, kun noihin halvempiinkin saa uppoamaan ihan tarpeeksi, mielummin sijoitan isekin vähän muuhunkin parempi auto,vanteet... mitä jarkeä pistää johonkin vanhaan purkkiin kalliita laitteita.( jos ei sitten tosissaan harrasta autohifiä)
Mielestäni jos ostetaan kunnon subin ja kunnon vahvarin niin sitten pitää ostaa kunnon erillissarja ja kunnon mankkakin.
 
unreal sanoi:
Mielestäni jos ostetaan kunnon subin ja kunnon vahvarin niin sitten pitää ostaa kunnon erillissarja ja kunnon mankkakin.
Kyllä se menee niin, että ekaksi ostetaan se kunnon vahvistin ja erillissarja, sitten aletaan miettimään niitä muita tilpehöörejä. Tai ainakin niin itse teen.
 
unreal sanoi:
mitä jarkeä pistää johonkin vanhaan purkkiin kalliita laitteita.( jos ei sitten tosissaan harrasta autohifiä)
Mielestäni jos ostetaan kunnon subin ja kunnon vahvarin niin sitten pitää ostaa kunnon erillissarja ja kunnon mankkakin.
Se järki ettei tarvi sitten aina märistä että on huonot tai suht huonot vehkeet ja ettei oo tyytyväinen, sijoittaa enemmän niin voi sanoa että on hyvät vehkeet ja todennäköisesti niistä kuuluukin haluamallaan tavalla.

Tuo soitin ja erillissarja juttu on mielestäni itsestäänselvyys sen takia en niitä maininnut ;)
 
letku sanoi:
Unreal, Civic HB :thumbs: Hyvän valinnan olet tehnyt! Millä koneella?

1,5 lsi (mopo) muuten on kyllä hyvä peli ollut.
Tarkoitus on ollut vaihtaa jo pidemmän aikaa 92-96 koppaseen Preludeen. :kuola: (kun/jos budjetti antaa vähän periksi)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom