Autopoppia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.6.2002
Viestejä
4 748
Niin, pitäisi siis autoon väsäillä humppavehkeet, että kelpaa kuunnella Jari Sillanpäätä. :whip:

Soitin on, mutta kaikki muu sitten puuttuukin. Eli millaista subbaria, vahvistinta, taka ja etupään kajareita?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Chorus Car 3-tiesarja auton etuosaan huolella kiinni ja suunnattuna+ Peerless XLS Car 10" 25-litraiseen suljettuun koteloon + SPL Dynamics Tc-755 päätteeksi (etupää puoliaktiivisena). + tietty kunnon kaapeloinnit. Taakke ei välttis tartte mitään, mutta jos on pakko laittaa, niin mankan vahvarilta jotkut 69:t.

Noilla mä lähtisin.
 
Raven sanoi:
Niin, pitäisi siis autoon väsäillä humppavehkeet, että kelpaa kuunnella Jari Sillanpäätä. :whip:

Soitin on, mutta kaikki muu sitten puuttuukin. Eli millaista subbaria, vahvistinta, taka ja etupään kajareita?

En tiedä mitä haluut mutta ihan toimiva ratkaisu on että taakse jotku 6x9:sit ja ehkä jos haluu niin takaluukkuun joku 8-10" subi ja eteen on ihan toimivat jotku 4" tai 5,25" erillissarja niin ja vielä joku 4x100w vahvari olis varmaan paikallaan. Hintoja on niin monenlaista ettei voi sanoo mitään. Mutta katso vaikka näistä jostain:
ksilllusions
auto studio
auto partti
tuolla on paljon linkkejä
 
Minimalistisesti ja helposti hyvä äänentoisto:

-Laitteiston perustaksi 4-kanavainen vahvari teholuokasta > 4 x 50 W. Katso, että vahvarista löytyy suodattimet etupään ja subbarin jakamiseksi.
-Etukaiuttimiksi joku laadukas erillissarja passiivisuotimilla. 2- tai 3-tie sarja ja sen koko sen mukaan miten alkuperäispaikoille mahtuu, niin ei tarvitse viriviritellä. Nämä ovat laitteiston tärkeimmät kaiuttimet, joten sijoita näihin ja panosta tukevaan asennukseen.
-Subbariksi vaikka yksi kymppituumainen. Tukeva kotelo, joka on tukevasti asennettu, mutta jonka saa helposti irti tarvittaessa.

Itse koittaisin etupäähän ja subbariksi DLS:n MW sarjaa, jos olisin jotain rakentamassa.

Luulen, että kohtuullinen äänentoisto ja hyvä musiikki on osa liikenneturvallisuutta. Kun autossa viihtyy ei ajaminen vituta eikä ole kiire minnekään. :thumbs:
 
N.O.Kummonen sanoi:
Kun autossa viihtyy ei ajaminen vituta eikä ole kiire minnekään. :thumbs:

Todistettavasti toimii myös toisinpäin: kun meikäläisen 10v vanha cd-boxi alkaa pätkimään levyjen viimeisten kappaleiden aikana niin käyrä nousee ja kaasujalka muuttuu raskaammaksi.
 
tässäkin kannattaa miettiä mitä haluaa humppakoneilta. itse sijoittaisin äänenlaatuun, enkä pirun isoihin epäkäytännöllisiin subbareihin. laadukas erillissarja oikein suunnattuna ja koteloituna eteen ja konttiin pieni laadukas 10-12" subi.

esim. focalin erillissarjat soivat mielestäni hyvin, tähän päälle esim. focalin / peerlessin subi ja riittävän tehokkaat vahvistimet niin avot. vahvistin kannattaa ehkä hieman ylimitoittaa kaiuttimille. teholla ei normaalisti kaiuttimia hajota, mutta alitehoisen vahvistimen "leikkaus" eli säröäminen hajoittaa diskantit. bassokaiuttimet taas eivät pysy kontrollissa tehokkaalla vahvistimella ja kartio alkaa heilua liikaa (ei riitä virta palauttamaan kartiota) ja näin liikepoikkeama kasvaa liikaa ja kaiutin pohjaa.

takakaiuttimet yleensä vain sotkevat stereokuvan, joten ne voisi laittaa vaikka soittimeen kiini. näin saisi soittimesta käännettyä takakaiuttimet pois pelistä kun takana ei istu ketään.

asennuksiin kannattaa sitten varata ylimääräistä aikaa. vaikka olisi miten kalliit laitteet huonoissa koteloissa niin ei antti tuisku kuullostaisi yhtään sen kummosemmalta. ja toisaalta halvemmat kaiuttimet saa kuullostamaan jopa hyviltä tukevissa koteloissa.

subwooferkin on kyllä käytännössä melko turha laitos. laadukas 6.5" erillissarja hyvällä vahvistimella riittää ainakin minulle.
 
Itse asiassa bassokartion kontrollin puute johtuu liian pienestä vaimennuskertoimesta. Vaimennuskerroin on suhdeluku, joka osaltaan antaa osviittaa vahvistimen sopivuutta tietylle kaiuttimelle.

Yleensä vaimennuskerroin muodostuu äänenlaatuun vaikuttavaksi tekijäksi vasta bassopuolella, jolloin puhekelan kulkema matka ja voimakkaasti palauttavat ripustukset alkavat aiheuttaa mekaanista reaktanssia vahvistimen suuntaan (normaalien jakosuodinkomponenttien + puhekelan reaktanssin lisäksi), jolloin alkaa olemaan iso merkitys sillä, jaksaako vahvistin työntää esimerkiksi nopeasta transientista palautuvaa elementtiä oikeaan suuntaan.

Vaimennuskerroin on kompleksiluku, joka voidaan ilmaista reaalilukuna aina yhdelle taajuudelle kerrallaan (aivan kuten kaiuttimen impedanssikin). Vaimennuskerroin lasketaan jakamalla kaiuttimen (todellinen) kuormaimpedanssi ja jaetaan se vahvistimen ulostuloimpedanssilla (myös kompleksinen suure), eli

Zkuorma/Zout=vaimennuskerroin.

Käypäinen arvo vahvistimella alkaa olemaan yli 150. Kuten jo kaavastakin huomaa, suurempi kaiutinkuorma (enemmän ohmeja) johtaa suurempaan vaimennuskertoimeen ja samalla parempaa kontrolliin.

Ulostuloimpedanssilla ja vahvistimen ulostuloteholla ei välttämättä ole isoakaan korrelaatiota, ulostuloimpedanssilla ja hinnalla sensijaan on.

Tuo kyllä pitää paikkaansa, että liian pieni vahvistin rikkoo kaiuttimen helpommin kuin iso, mutta tarvitaan siihen toisaalta typeryyttäkin. Tyhmä on rikkoa kaittimensa säröllä.
 
lepex sanoi:
tuolta TC-704

Tuolta V-12 S4 subi


Kotelon kanssa ja sulakepesällä paketin hinnaksi tulee 390€. :rock:

Ja kyllä soi. Noi on nyt tarjouksessa.

Ja toki sitten päälle vielä kolmitie-erillissarja

Noista kyllä kannattaisi valita nuo paremmat erillissarjat, noissa halvemmissa on aika raaka saundi.

Muuten SPL Dynamics tekee laatulaitteita, päätteet ja suppaset ovat menestyneet testeissä erittäin hyvin.
 
nevahood sanoi:
subwooferkin on kyllä käytännössä melko turha laitos. laadukas 6.5" erillissarja hyvällä vahvistimella riittää ainakin minulle.

Yhdyn kommenttiin. Etuovissa on 6½" hemmetin tukevissa, ehkä liian pienissä, koteloissa ja ei ainakaan tällä musiikkimaulla mitään subbaria kaivata. Varsinkin kun tavaraa pitää saada autoon mahtumaan välillä.
 
Mulla on 12" alpine type-r tupla puhekelalla, infinityn erillissarja, autostudion vahvistin (500 w rms*1),konkka ja blaupunktin los angeles mp-72 mp3-soitin. Oon ihan tyytyväinen nykyisiin poppivehkeisiin, vaikka päätin noita asentaessa etten koskaan hanki blaupunktin laitteita, koska kyseisestä soittimesta ei löytynyt rca-liittimillä olevia lähtöjä valmiina vaan jouduin sitä varten hommaamaan blaukkarin erikoisjohdon. Jouduin hakeen erikseen piuhan ja päätin etten koskaan osta blaukkaria.

Ps. Subbari tosiaan on aika turha laite autossa, jos on kunnon erillissarja, mutta ainakaan tuo mun autossa oleva halppis infinityn es ei toistanu bassoja kunnolla.
 
N.O.Kummonen sanoi:
-Etukaiuttimiksi joku laadukas erillissarja passiivisuotimilla. 2- tai 3-tie sarja ja sen koko sen mukaan miten alkuperäispaikoille mahtuu, niin ei tarvitse viriviritellä. Nämä ovat laitteiston tärkeimmät kaiuttimet, joten sijoita näihin ja panosta tukevaan asennukseen.

Juurikin näin neuvoisin itekki, siihen etupäähän kannattaa satsata. Eikä hyvätkään elementit soi kunnolla ilman kunnollista asennusta..ensimmäiseks voi tietysti heittää vakiopaikoille sellasenaan, mutta oven vaimennuksella päästään jo paljon pidemmälle. Viimesenä tulee tietysti kotelointi, mutta en ois sitä ensimmäisenä suunnittelemassa uudempaan pirssiin.
Ja vahvistinta ostaessa katellaan muutaki, ku niitä maagisia watteja...asialliset kaapeloinnit ( niitä virta- ja signaalikaapeleita EI vedetä samassa nipussa ) päälle, ni siitäpä se lähtee suttaantumaa..
 
No nyt on pakko heittää vinkkinä Ravenille, että käy vilkasemassa sivuni: http://futurez.myip.us

Löytyy laitteistoa sulle aivan hintahaitarin päästä toiseen päähän, mitä sitten haetkin.

Sori pieni mainostus mutta sattui niin passelisti että miksipä ei, eipähän maksa Raven itseään kipeäksi. :)
 
turre101 sanoi:
No nyt on pakko heittää vinkkinä Ravenille, että käy vilkasemassa sivuni: http://futurez.myip.us

Löytyy laitteistoa sulle aivan hintahaitarin päästä toiseen päähän, mitä sitten haetkin.

Sori pieni mainostus mutta sattui niin passelisti että miksipä ei, eipähän maksa Raven itseään kipeäksi. :)

Siis iha oma lafkas? Pakko nostaa hattuu..ois itelläki munaa, ni painus samalle alalle :thumbs:
 
Autostudion bc 1000-vahvistin(1x1200w rms)´.Subbariksi spl dynamics pro 15d2(90litran refleksi kotelossa), siinä ois basso puoli kohillaan. Itellä oli noin vuosi sitten basso puolella juuri nuo vermeet ja voin sanoa että jyrisi kyllä aivan saatanasti. Äänen laadusta ei ollu tietoakaan koska halusin vain kunnolla painetta autoon :D .
 
neutraali sanoi:
Autostudion bc 1000-vahvistin(1x1200w rms)´.Subbariksi spl dynamics pro 15d2(90litran refleksi kotelossa), siinä ois basso puoli kohillaan. Itellä oli noin vuosi sitten basso puolella juuri nuo vermeet ja voin sanoa että jyrisi kyllä aivan saatanasti. Äänen laadusta ei ollu tietoakaan koska halusin vain kunnolla painetta autoon :D .

Tämäpä tämä...riittää, ku bassobuustien välillää kuuluu ne pari tsikitsiki-särähdystä, ja takapenkkiläisillä rupee pumppu hakkaamaan bassojen tahtiin :hyper:
Njoo...En itekkää osaa SPL Dynamicsii mollata...subit ja vahvarit pärjää helvetin hyvin testeissä, ja painetta todistetusti lähtee paaaljon. Mutta kukin tavallaan..jos on mahdollisuuksia, ni kannattaa käydä kuuntelemassa hyvin rakennettuja kisa-autoja..mieli muuttuu nopeemmi, ku palautusjuoman sheikkaamine. Tässä iässä 6x9 mielletään jo kirosanaks..
 
potsq sanoi:
Tämäpä tämä...riittää, ku bassobuustien välillää kuuluu ne pari tsikitsiki-särähdystä, ja takapenkkiläisillä rupee pumppu hakkaamaan bassojen tahtiin :hyper:
Njoo...En itekkää osaa SPL Dynamicsii mollata...subit ja vahvarit pärjää helvetin hyvin testeissä, ja painetta todistetusti lähtee paaaljon. Mutta kukin tavallaan..jos on mahdollisuuksia, ni kannattaa käydä kuuntelemassa hyvin rakennettuja kisa-autoja..mieli muuttuu nopeemmi, ku palautusjuoman sheikkaamine. Tässä iässä 6x9 mielletään jo kirosanaks..
On tullu kisa autoja kuunneltua todella paljon, löytyyhän sieltäkin näitä paine pirssejä ja sitten ns äänen laatu autoja. Raven todennäköisesti kuitenkin haluaa että musiikistakin saa jotain tolkkua niin siihen käyttöön on oiva jokin erillis sarja ja ehkä joku laadukas 10" subi+laadukas 5 kanavainen vahvistin(siis jos haluaa välttämättä ne pää kaiuttimet eteen ja taakse+sen subin).
Raven sanoi:
Mitä subbarilla on eroa refleksikopalla tai suljetulla? Käytännössä ei teoriassa.

Ja kumpi kannattavampi?
Sun tapauksessa luulisin että suljettu olisi parempi, suljettussa kopassa soi nätimmin. Refleksi kotelo taas soi lujempaa mutta ei ole niin nätti "sointinen". Suljetussa on muutenkin se hyvä puoli että kotelo on paljon pienempi kuin refleksi eikä vie niin paljon kontissa tilaa.
 
Raven sanoi:
Mitä subbarilla on eroa refleksikopalla tai suljetulla? Käytännössä ei teoriassa.

Ja kumpi kannattavampi?
Refleksi kotelo=kotelo joka sisältää "refleksi"putken+elementin
Suljettu kotelo=umpinainen kotelo joka ei sisällä kuin pelkän elementin(subin)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom