Auton pesu/vahaus/kiillotus threadi

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tietysti jos siinä on se pinnoite niiden pikipallojen päällä niin voihan ne tiuakassa olla :face:

Jokohan tuota kesäksi vahais autonsa taas..

Jos kevyesti rotskulla pyyhkäisis vaikka Glazea ensten :rock:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jep, suosittelen kanssa tätä puljua. Kamat tulee nopeasti ja luotettavasti perille, yleensä jos tavaraa varastossa niin tilausta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.

Tuolta Huppe tllaat tuon vaahdottimen oikealla sovitteella, pönikän Auto-foamia, kintaan (esim. Sonus), jonkin shampoon ja pari mikrokuitupyyhettä.
Noilla saat auton puhtaaks ilman naarmuttamista. Ja ihan heti ei tartte noista mitään hommata uusiks, toi Foamikin kestää melko pitkään, saati sitten kunnon shampoo jota menee yleensä ihan naurettava määrä per pesu.

Tilattu. 230 euroa meni.
 
Ilmeisesti jotain liuotinpesuainetta? Milläs sen saa pintaan?

Itse ostin Korrekin liuotinainetta 5-10 litran tonkan. Sillä kun suihkuttelee auton ennen pesua, niin aika hyvin lähtee piki ym. kovettuma. Hommaat kaupasta paineruiskun ja käytät sitä levittämiseen. Sitä tavaraa ei vaan saa jättää ruiskuun, eli pitää huuhtaista vedellä käytön jälkeen. Viimeksi ostin ruiskun, missä erikseen luki "liuottimen kestävä". Paska puhetta. Keväällä kun löin paineet pulloon niin joka reiästä ruiskusi ainetta ja pilallahan se ruisku on :(

Viikon vihje: kovettunut kuusismegma auton katolla. Lähtee höyrypesurilla. Äiti pesee auton kerran kahdessa vuodessa ja säilyttää sitä isojen kuusien alla. Ei lähde paska kuulkaa korrekilla. Tärpätti liuottaa jonkin verran, mutta haihtuessaan/laimetessaan sama mönjä on edelleen autossa kiinni. Eikun bilteman halpa höyrypesuri (semmoinen kaffepannun näköinen) päälle ja harjasuutin kiinni -> helposti irtosi pinttynytkin pääsiäispasha. Samoin sillä pääsi suihkuttamaan lampunrakoihin ym. hankaliin paikkoihin mihin vuosien töhnä oli jämähtänyt.
 
Zone-sarja -42%
Jep. Fairyillä ja motoxilla lähtee vahat kanssa. Claybar on hyvä pinttyneeseen paskaan.

Parempi kuitenkin jos saa ne piet pois käyttämättä claybaria. Missään nimessä ei ainakaan kynnellä kannata alkaa niitä raapia. Oletuksena nyt on, että ette halua autojenne naarmuuntuvan.

Piet lähtee helposti hiilivetypohjaisella liuottimella (kuten se yllä mainittu Autoglym Tar Remover, joka on vaan vähän kallista), joita saa lähes kaikkialta marketeista. Esim. tästä Tervanpoisto Sonax - SONAX | Clas Ohlson tai tästä Motox Liuotinpesuaine 1l pumppupullossa | Motonet Oy. Tuollaista suihkuttaa reilusti pinnalle, antaa vaikuttaa muutaman minuutin (aineen kuivamatta) ja pyyhkii kevyesti mikrokuituliinalla käsitellyt alueet. Lopuksi vielä huuhtelu vedellä. Tällä tyylillä on tullut puhdistettua todella pikisiäkin autoja ja on aina toiminut ilman ylimäärästä hankaamista ja jynssäämistä - ts. maalipinnan naarmuttamista.

Jos haluatte kuitenkin käyttää sitä claybaria niin se on tarkoitus tehdä vasta aivan puhdistuksen lopuksi kun autosta on poistettu piki- ja rautahiukkaset soveltuvilla aineilla. Yleensä tässä vaiheessa sille claybarille ei edes paljoa töitä jääkään.

edit: Lisättäköön vielä, että nämä käsittelyt on tietysti tarkoitus tehdä "puhtaaseen" jo shampoolla pestyyn autoon.
 
Miten joku jaksaa vahata sitä autoaan aina pesun jälkeen? Pesun yhteydessä kun tekisi mieli poistaa myös ne pikipallerot. Sairasta.

Tähän on vastauksena pari kertaa vuodessa hyvin tehty puhdistus ja vahaus sekä niitä ylläpitävät pesut mahdollisimman usein, etenkin talvella. Ylläpitopesut on tarkoitus tehdä aineilla mitkä ei vaurioita vahapintaa (yllämainitut auto-foamit ja perus-shampoot) ja kun teet niitä mahdollisimman usein ei pikitahratkaan ehdi jämähtää paikalleen. Ajatus, että vahaa auton syksyllä, on pesemättä sitä talven ja keväällä sitten pesee kerralla helposti puhtaaksi kun on hyvät vahat alla ei toimi. Pitkään pinnalla seisova lika pinttyy/vaurioittaa vahapintaa.

Vahasin oman kiesini Colliniten 476s:llä syksyllä ja olen pessyt sitä about kerran pariin viikkoon talven ajen juuri noilla aineilla eikä vahapinta ole vieläkään antautunut kokonaan. Kyljissäkään ei ole merkittävää karheutta (pinttynyttä likaa) pesujen jälkeen, vaikka olen pommittanut Tampere - Helsinki motaria useamman tuhat kilometriä talviaikaa. Pesut tulee hoidettua paikallisissa TI-halleissa.
 
Kun nyt innostuin kirjoittelemaan niin laitetaan vielä tänne demoesitys pien poistamisesta. Kohteena on isännän auto, jolla on ajettu maantietä noin 70tkm kertaakaan perusteellisesti maalipintaa puhdistaen.

Alkutilanne, jossa liuotin on ehtinyt muhia pari minuuttia.


Käytettyjä työkaluja. Kiinnittäkää huomio liinaan, millä alue on _kevyesti_ pyyhitty.


Lopputulema kertakäsittelyn jälkeen huuhdeltuna vedellä. Jotain pientä pinttymää voi olla vielä jäljellä ja tähän auttaa sitten se claybar.


Ei tuollaista määrää pikeä ole mitään järkeä lähteä hinkkaamaan claybarilla pois.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En kyllä millään liinalla lähtisi noita pikiä pesemään. Töissä käytetään ihan pesusieniä tuohon hommaan. Ja kunnon painepesurihan on kaiken A ja O, kun autoa pesee.
 
Fairylla kun vetelee niin ei tartte liuottimia käyttää. Astianpesutabu sulatettuna toimii myös!

Ei lähe pikitäplät puhtaaks aina fairyllä eikä varsinkaan vanteet mutta mun käsittääkseni vahat lähtee samoin kuin liuotinpesun tai tar removerin jäljiltä.
 
Niin, asioista kun tehdään niin kovin vaikeita.

Niin tosi on se että jokainen vaiva vaatii oman lääkkeensä.

Vanteet pestään vannepesuaineilla. Piki pestään pienpoistoaineella. Raudanpoisto tehdään raudanpoistolla ja vahat poistetaan sitten mieluustin liuottimilla mut voihan siellä tilkka olla fairyakin seassa...

Valitettavasti johonkin kunnon vahaan ei edes pure tar remover eikä vaikka ironx. Liuottimenkin kanssa saa olla jo 1:5 suhde eli se parikytä prosenttia, ennenkun saattaa saada hyvin tehtyjen pohjien perästä vahatun pinnan auki jälleen.

Mut ei näistä kannata kauheeta ressiä ottaa. Autoja ne vain on.

Kuten sanoin jo aiemmin. Kynsi ottaa kyllä pikitäpän pois :D
 
Miks vahat pitää saada pois? :wtf:

Edit. kynsi ottaa pikitäplän pois muttei lukematonta määrää pikitäpliä ja muuta pinttynyttä paskaa alumiinivanteesta.
 
Miks vahat pitää saada pois? :wtf:

Edit. kynsi ottaa pikitäplän pois muttei lukematonta määrää pikitäpliä ja muuta pinttynyttä paskaa alumiinivanteesta.

Aina on tullut ennen laikkahommia otettua alkuun vahat pois. Sit piet ja raudat. Sit laikattua ja sen perään vahattua. Eikait niitä muuten pois tarvi ottaa :D

Ja harvoin on mun vanteissa ollu pikeä, enemmänkin jarrupölyä joka lähtee sitten kyllä vaikka bilberryllä. Ne mitkä ei bilberryllä irtoo niin ironxllä, pinttyneemmätkin. Liuottimet ei noihin vaivoihin samalla mitalla tehoa.
 
Ja kunnon painepesurihan on kaiken A ja O, kun autoa pesee.

Mulla on muutama eri suutin Kärsheriin. Yksi pyörii vimmatusti ja sitten on semmosia leveämpiä. Varmaan se leveä parempi?
 
Mulla on muutama eri suutin Kärsheriin. Yksi pyörii vimmatusti ja sitten on semmosia leveämpiä. Varmaan se leveä parempi?

Ite ainakin säätäny sen vesisuihkun mahd. isolle viuhkalle autoa huuhdellessa.

Mitäs kaikkea tilasit Huppe, kun sait yli kaks sataa meneen noihin tarvikkeisiin?
 
Onko kiillotuskone kannattava hankinta? Tähän asti vahannut auton aina käsin, mutta eihän se hauskaa ole.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom