Auton ostamisen sietämätön tuska

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos, ihan hyvä ehdotus. Vanha auto on '99 Octavia, joten sikäli skodalla tullut ajeltua ja käyttövarmaksi todettu. Ainoa ongelma on, että Fabian ulkonäkö ei oikein miellytä. Pikku-Audi tosiaan turhan kallis ja aika perus ulkonäkö. A6:n kautta toki hyviä kokemuksia Audistakin.

Onko A3 jo liian iso? Niitähän alkaa saada alle kympin vm 2004-->. Itsellä ollut A3, A4, A6 ja taas A4. Välillä aina tehnyt harharetkiä ja aina palannut Audileiriin. Eikä ole pelkkä egojuttu, vaikkei se pahaa egollekaan tee ;) Pihassa siis myös Pösö 307, mikä toimii hyvin kaupunkiajossa.

Missähän kohtaa minä sinulle mitään edes kommentoin?

Jos satuin mainitsemaan sanan kymppitonni, niin herra Proteos päätti vetää modekortin ja isot pavut sieraimiin samaan aikaan. No siitä vaan, jatka samaan malliin jatkossakin.
Niin, kelle osoitit tämän alla olevan viestin (jos et mulle), kun juuri kommenttiasi edeltävässä postissa puhuin noista mainitsemistasi pirsseistä... Kenen pitäisi ostaa? Ei tässä juuri muut ole näitä kyselleetkään...

No oikeasti, jos ei autoksi kelpaa joku Skoda tai Pösö kun ego tulee tielle niin sitten vaan kaivaa taskua syvemmältä ja osta sen Mese/Bemari/Audi sektorin menopelin. Ei se sen vaikeampaa ole
Mutta tosiaan, yksi vanha sanonta kuuluu ettei kannata tuhlata ruutia variksiin, joten takaisin asiaan:

Onko A3 jo liian iso? Niitähän alkaa saada alle kympin vm 2004-->. Itsellä ollut A3, A4, A6 ja taas A4. Välillä aina tehnyt harharetkiä ja aina palannut Audileiriin. Eikä ole pelkkä egojuttu, vaikkei se pahaa egollekaan tee ;) Pihassa siis myös Pösö 307, mikä toimii hyvin kaupunkiajossa.
A3 ei varmasti olisi liian iso, mutta menee hiukan vanhaksi vuosimallit mitä kympillä saa.

Ykkösbemarin takavetoisuus mietityttää hiukan talvea ajatellen ja ei myöskään ole kokemusta / vihjettä luotettavuudesta.

Volkkarit varmaankin yleisesti ottaen aika laatupelejä ja myös A3:sia halvempia. Oli tosin Golfeissakin kuulemma jokunen vuosimalli, joissa tavallista enemmän murhetta - pitää kysellä vielä tarkemmin mitä juttuja noi oli.

Automaattilaatikko olis myös hyvä, mutta tässä taas yksi riskiosa lisää vrt manuaali. Esim. Audeissa kartoin multitronikkia ihan tarkoituksella.

Rehellisyyden nimissä sanottakoon, että minäkin luulin Timban vastaavan Proteokselle...Vaikka vähän ihmettelin vastausta, kun alkuperäisellä listalla oli VW Golffia ja Poloakin.

Tässä nähdään taas referenssien tärkeys akateemisessa väittelyssä :D

Olisko Astra mitään? Itsekin olen niitä katsellut ja parhaimmillaan taitaa esim. 17k€ saada about 2012 mallia ja alle 100tkm ajettuna. Naftana siis. Käsittääkseni Opelit ovat olleet tosi luotettavia pelejä viimeiset 10 vuotta. Tekniset ongelmat alkavat olemaan erään toisen saksalaismerkin harteilla.

Vielä typerämpää kuin laittaa rahaa palamaan autoon "egon" takia on arvostella ihmisiä jotka näin tekee. Eikö sitä saa laittaa vaikka 50ke autoon ja maksella kymppitonnin vuodessa arvonalenemaa jos haluaa? On niitä muitakin "typeriä" ja "paheksuttavia" rahankäyttökohteita. Jos kuuntelis kaikkien mielipiteitä niin pitäis sniiduilla joka asiassa ja ajella jollain vanhalla rotiskolla pelkästään ettei vaikuta mulkulta. Niin ja itse ajan 11,5v vanhalla passatilla, mittarissa 327tkm eli en ole tässä perustelemassa omia ökyvalintoja.

Vähän arvelinkin että Fabia ei ole vaihtoehto ulkonäkö-seikan vuoksi :). Mikäs siinä, saahan sitä itse valita minkä auton alle laittaa. Ehkä pikku-Golf vois olla noista sitten se varteenotettavin vaihtoehto. Toki Volvo/BMW/Audi jos budjetti ei ole kiveen hakattu. Uudehko Astrakin vois olla jees ja Toyota-leiriä ei kannata jättää pois laskuista. Jos siis Opel tai Toyota kelpaa ;).

Pakko sanoa tähän väliin että parhaiten mä tunnen itse perseen alla sen että mikä auto on loppupeleissä se miellyttävin. Ulkonäköseikat, merkin maineet yms tulee sitten sen jälkeen.

En kyllä laittais eurookaan autoon, jos se aiheuttaisi samantien "hyi vittu toi on ruma" fiiliksen (taino alle 1000e ritsat on erikseen)
Eiköhän siihen omaan budjettiin löyty jotain malleja, jotka ihan käyviä pelejä (pun intended) ja miellyttää jollain tasolla silmää.

Myös itse luulin Timban vastailevan Proteokselle.

Edellisen auton kanssa vitutti auton väri melkein ostopäivästä lähtien (köyhän kun ei oo varaa ostaa uutta, niin ei pääse täysin valitsemaan)., vaikkei väri oikeasti ollut edes mikään paha, mutta kun saman mallin samanvuotisia oli paljon hienommankin värisiä.. sattu vaan löytymään se loistoyksilö, joten järki meni "tunteiden" edelle.. reilun 20ke kärrystä oli kyse, joten köyhälle iso raha, joten kyl sen toivois miellyttävän silmääkin =)

Vielä typerämpää kuin laittaa rahaa palamaan autoon "egon" takia on arvostella ihmisiä jotka näin tekee. ).

Mun arvostelut perustuu ihan omiin kokemuksiin, jos tippaakaan nuorempana ollut järkeä niin mä olisin voinut ostaa helevetti asunnon rahoilla jotka tungin autoihin :D Tätä ongelmaahan ei ole jos on oikeasti rahaa, mulla ei silloin ollut ,vaan tosiaan koko elämän tarkoitus tuntui olevan kalliimman auton ostaminen, ja jooo näin aikuisena tuo vituttaa niin rankasti ettei oo tosikaan.
Voi kun silloin olisi joku marmattanut mulle järkeä päähän.

Ja joo eihän toi kuulu kenellekkään mutta välistä vaan tulee todella pöljä fiilis kun kaverit kertoilee tuolla palkkasi ketjussa tienaavansa 2500€/kk ja toisessa ketjussa ostelevansa autoja joihin menee 2v nettoansiot.

No sitten vissiin vastasin herra Proteokselle ja sillä meni palikat sieraimiin. Yleensä on tapana quotata tai muuten tekstissä osoittaa että on just sulle se vastaus henk koht? No se siitä, ei todellakaan viitti tuhlata sitä ruutia variksiin enää tämän osalta tämän enempää.

Ja mulle on kanssa ihan sama miten paljon joku laittaa autoon rahaa, silloin se on typerää kun siihen laittaa kaikki rahansa. Ainakin silloin kun sitten vielä tuskailee maksuerien kanssa. Itsekin tähän sortunut että en tässä jeesustele vaan puhun ihan kokemuksesta.

- - - Updated - - -

Mun arvostelut perustuu ihan omiin kokemuksiin, jos tippaakaan nuorempana ollut järkeä niin mä olisin voinut ostaa helevetti asunnon rahoilla jotka tungin autoihin :D Tätä ongelmaahan ei ole jos on oikeasti rahaa, mulla ei silloin ollut ,vaan tosiaan koko elämän tarkoitus tuntui olevan kalliimman auton ostaminen, ja jooo näin aikuisena tuo vituttaa niin rankasti ettei oo tosikaan.
Voi kun silloin olisi joku marmattanut mulle järkeä päähän.

Ja joo eihän toi kuulu kenellekkään mutta välistä vaan tulee todella pöljä fiilis kun kaverit kertoilee tuolla palkkasi ketjussa tienaavansa 2500€/kk ja toisessa ketjussa ostelevansa autoja joihin menee 2v nettoansiot.

Just niin ja just samaan sorruin itsekin ja sama asia vituttanut sitten niin huolella. On sitä joo magee pirssi mutta muutaman vuoden päästä vaan muisto ja jos tuota makeutta pitäisi ylläpitää ja vielä kohdentaa niin ei sitä tavallisen palkansaajan liksat riitä edes siihen, saati sitten että tekisi muutakin.

Siksi tästä itsekin soitan päätäni, mutta eipä sitä nuoret kollit silti kuuntele kun en kuunnellut itsekään.

Tottakai se on typerää jos kaikki rahat on kiinni autossa, toisinsanoen värkissä jonka arvo laskee kuin lehmän häntä. Pointti minulla olikin, että kyllä se on oma valinta paljonko autoon laittaa :). Ihmiset tuppaa arvostamaan eri asioita. Jotkut tykkää laittaa kaiken autoon ja joku tykkää matkustella, tapansa kullakin. En vaan ymmärrä kun sitä kritisoidaan jos jollain on halua pistää autoon vähän enemmän ja on kriteereitä. Auto rahatilanteen ja käyttötarpeen mukaan.

Itse pidän autoista ja toinen syy +20te autoon on se, että ajan vuosittain n. 30tkm, joten aivan paskalla en viitsi ajella, jos parempi auto ei rasita taloutta liikaa. Toki tulee rahassa turpaan tossa hommassa, mutta tulkoon. Jos ajaisin vähemmän, niin sitten ostaisin jonkun sportin, missä kulutuksella ei ole väliä.
Jos kaikille olisi sama, millä autolla muut ajaa, niin tuskin hirveästi täällä kukaan arvostelisi toisten liian kallista autoa :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse pidän autoista ja toinen syy +20te autoon on se, että ajan vuosittain n. 30tkm, joten aivan paskalla en viitsi ajella, jos parempi auto ei rasita taloutta liikaa. Toki tulee rahassa turpaan tossa hommassa, mutta tulkoon. Jos ajaisin vähemmän, niin sitten ostaisin jonkun sportin, missä kulutuksella ei ole väliä.
Jos kaikille olisi sama, millä autolla muut ajaa, niin tuskin hirveästi täällä kukaan arvostelisi toisten liian kallista autoa :D
Sillon kun mulla oli liki 40k€ käytetty auto ajoin n 10tkm vuodessa :)
Nyt kun on n15k€ km tulee 30-40tkm vuodessa.. Ja positiivisintä tässä on se että toi 15k€ auto on huomattavan paljon luotettavampi ollut kuin peniksen jatke jolla ajelin 2v. Jonka hinta tippui ainoastaan 750€/kk + muut kulut autoilun hinta oli yli 30% nettotuloista.
Eihä'n siinä tosiaan niinkuin wildindian tuolla totesi jos fyrkkaa on niin mikäs siinä, jos taas ne viimeiset hilut on siinä autossa kiinni niin eipä sitä oikeasti pysty perustelemaan järkeväksi. Ajomukavuuskin on hyvin laaja käsite, 400 heppainen R Jaguar ei ole juurikaan parempi ajaa maantiellä kuin 15 k€ Avensis :)

Edit: seuraava harrasteauto itsellä tulee olemaan 911 eli en mäkään mikään paras arvostelija ole, tosin siinä vaiheessa kun tuon saa niin kaikki muu onkin jo maksettu.

Onko kukaan hakenut tai meinaa hakea autoa Tallinnasta/muualta Eestistä? Mua kiinnosti vielä keväällä yhden lempparimallisen auton haku sieltä, mutta pidänpä nykyisen lehmäni vielä ainakin niin kauan, kunnes se väsyy totaalisesti, ellei vastaan tule hyväpalkkaista duunia. Käsittänyt, että n. 4-5 tonnia siellä maksava auto ehkä jo kannattaa hakea. Netisssä on autoverolaskureita, jotka ainakin antavat haarukkaa.

Minulla suht' haaveellisena jätkänä fin.auto24.ee/ -sivujen parissa välillä aika kuluu hyvin.

Onko kukaan hakenut tai meinaa hakea autoa Tallinnasta/muualta Eestistä? Mua kiinnosti vielä keväällä yhden lempparimallisen auton haku sieltä, mutta pidänpä nykyisen lehmäni vielä ainakin niin kauan, kunnes se väsyy totaalisesti, ellei vastaan tule hyväpalkkaista duunia. Käsittänyt, että n. 4-5 tonnia siellä maksava auto ehkä jo kannattaa hakea. Netisssä on autoverolaskureita, jotka ainakin antavat haarukkaa.

Minulla suht' haaveellisena jätkänä fin.auto24.ee/ -sivujen parissa välillä aika kuluu hyvin.

Jos ja kun menet hakemaan sieltä niin ota ihmeessä yhteyttä Suomalaisiin ketä siellä asuu, kaveri haki Tallinnasta auton ja kaikki toimi kun tanssi kun oli joku "paikallinen" mukana sai vielä tietää mistä ei kannata ostaa muistaakseni oli maksanut tästä avusta jtn 100€ pintaan.

Siitä tunnutaan olevan yhtä mieltä, että kannattaa ostaa sellainen kiesi minkä perse kestää - siksi mullakin raja kympissä eikä esim. 20k. Autoihin en viitti lainaa ottaa, joten siinä mielessä hiukan skotti-/juutalaisverta löytyy.

Toyotalta löytyy varmasti hyviä vaihtoehtoja moniakin ja jonkun verran Yariksia kokeillutkin, obelixeista sen sijaaan ei ole kunnon tuntumaa. Lähinnä kysyin noita listaamiani autoja siksi, etten tunne niitä kovin hyvin. A6:n hankinnan aikaan pohdin myös Avensista, mutta siiinä loppujen lopuksi kyllästytti se kun niitä on kaikilla - tämä ei siis ollut järki- vaan puhtaasti tunnesyy. Olis varmaan ollut toimiva peli tähän päivään saakka, mutta niin on ollut tuo A6:nkin.

Olen hakenut yhden auton ja yhden prätkän. Molemmista sain vielä myydessä omani pois. Molempia käytin n. vuoden. Tullin sivuilla on tilastoja veropäätöksistä. Jos et mitään todella harvinasita ole tuomassa, niin tilastoista saat veroarvion aika tarkasti. Täällä on muistaakseni oma ketju Viron autohaulle.

Mä haluun jonkun vanhemman maasturin, mutta alkaa oleen tallit ja piha täynnä erilaisia kulkuneuvoja ennestäänkin. Mut meillä ei oo ollut koskaan maasturia haluun ensi talvena kokeilla jos se olisi kiva kulkuneuvo tänne saloille.

Mä haluun jonkun vanhemman maasturin, mutta alkaa oleen tallit ja piha täynnä erilaisia kulkuneuvoja ennestäänkin. Mut meillä ei oo ollut koskaan maasturia haluun ensi talvena kokeilla jos se olisi kiva kulkuneuvo tänne saloille.

Jos haluat hauskaa pitään niin 2.5 xt forester, ei oo ihan maasturi mutta ihan saatanan kivaa on.

"Huolletun" auton raitisilmasuodatin:

suodatin2.webp

Suositut

Back
Ylös Bottom