Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vai että Toyota. Tossahan taitaa olla kalliimmat laitot ku Bemarissa.
Joo, ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi kehua vaihtokauppaa ranskalaisesta tojotaan. Tietysti jos ois varaa ostaa uusi auto, niin tilanne olis eri. Sitten, kun pitää alkaa remppaamaan metrien myötä, niin kuvetta saa kaivaa pohjalta asti.
 
Tossa vaihdossa mulla on pointtina sekin, että tulisi merkittävästi nopeammin lyhennettyä kokonaan tommonen 3 tonnin laina vrt 10 tonni. Toki tulee aina jollain tapaa takkiin kun autoa vaihtaa.

Mutta siltäkin varalta tekisi mieli vaihtaa auto halvempaan, että jos kunnolla leipoo kiinni tms. niin parin tonnin auton voi myydä varaosiksi ja laittaa ne rahat käsirahaksi seuraavaan parin tonnin autoon. Kalliimman kanssa saa jo arpoa kuinka paljon sijoittaa korjaamiseen.
 
Piti oikein käydä itsekin tsekkaamassa netistä Octavia. Olisikohan 1.2TSI HB Elegance hyvä hankinta? Manuaalina, sillä automaatti nostaa helvetisti hintaa, eikä sitä rahaa saa takaisin vaihdossa...

Nyt on alla -09 V70 2.4DA ja 200tkm tulee just mittariin. Tuo maksoi about saman verran, mitä tuo yo. Octavia. Mutta noissa kilometreissä alkaa tulemaan pientä remppaa. Iskarit, puslat ym. Ja tietenkin eihän sitä tiedä, jos automaatti laukeaa yms. Vaikka tässä tapauksessa luotan enemmän Volvoon mitä VAGiin. Uudessa olisi aina se takuu ja 3v välein vaihtamalla takuu olisi aina päällä. Ropleema toki on siinä, että pitää ostaa about halvinta mallia mitä löytyy, sillä lisävarusteiden ruksaus on sama kuin polttaisi rahaa grillissä.

No helppohan se nyt on miettiä halpaa uutta käyttöautoa, kun on tottunut jo isoon nafta-automaattiin. Sitten kun oikeasti saa sen perusbiilin, niin 1kk päästä vituttaa. Meluisa auto, ei kiihdy, missä on nahkapenkit? Ja auto sammuu koko ajan kun ei ole perkele automaatti. Kohta taas nettiautosta katsellaan 300tkm ajettuja E-mersuja...

edit: suurin syy ehkä olisi tuo Volvon tolkuton kulutus. Alle 7 ei pääse oikein edes vapaassa pudotuksessa. Ja kiitokseksi saa verot vielä päälle. Tosin kai noissa TSI koneissakin kulutus räjähtää motarilla ja kaupungissa?
 
Elegance 1.2 manuaalihan olisi autoista maailman paras ostos. Hullu määrä varusteita ja ei maksa mitään. Samat varusteet Golfiin tai varsinkin esim Bemariin maksais enemmän kuin koko saamarin Skoda. Saahan tohonki kai alcantarat/nahkat. Oisko tonnin tai jotain pähkinöitä.

Ambitionissakin ihan ok perusvarusteet ja hinta vain 23ke. Lisäksi manuaalina ei huolta DSG:stäkään mikä on hajonnut jokaiselta joka käy ABC:llä kahvilla.
 
Tämä on muuten justiinsa niin, että kysy toisilta mielipide auton ostoon niin saat kyllä auton ostosta tuskaa, ihan kuten tuossa muutaman viesti taaksepäin todettiin.

Ennemmin tänkin voisi muuttaa muotoon "autoilun kustannusten maksamisen sietämätön tuska". Mitä kalliimpi auto niin sitä nopeammin otat tukkaasi ja sitä kalliimpi se on ylläpitää. Iso moottori, kalliit vakuutukset, verot ja isompi polttoaineen kulutus. Halpa pikkuauto, kaikki suorastaan nauraa sinulle.

Todella moni ostelee uusia ja lähes uusia autoja, eikä sitten niitä edes paljon tarvitse. Mikäs siinä jos on rahaa, mutta yleensä niitä ostetaan velaksi. Jos taas autoa tarvitsee työssään, sen ajaminen on tapa liikkua paikasta toiseen ja siitä saa korvausta, niin sittenhän se on hyvä olla vähän parempi menopeli alla, jo turvallisuuden ja mukavuudenkin vuoksi.

Ja tottakai jokainen SAA laittaa rahansa, vaikka velkarahansakin, mihin haluaa. Harva vain oikeasti edes laskee paljonko autoilu maksaa per vuosi kun huomioi myös auton arvonelenemisen. Jos laskisi ja suhteuttaisi sen omiin tuloihinsa, jäisi moni kallis auto ostamatta.

Jännä muutenkin miten iso statusarvo moisella peltikotterolla on....
 
Mä vaihdoin Mitsun pois kun en aja sillä. Maksan vain dieselveroa kun se seisoo pihassa ja ei se matka-ajokaan pahvilaatikon mallisella autolla herkkua ole. Bensa maksaa lisäksi 30km päässä 0,8e/litra, miksi ajaisin diisselillä muutenkaan? Skodakauppias oli ainoa kuka antoi "riittävästi" vaihdossa, toki kun uuden ostaa niin pitää ensin vähentää käteisalennus 7-10% ja sen jälkeen -3000 euroa kun ajetaan auto hallista ulos. Lisäksi nelivetoa tarvitsin 2 kertaa viimetalvena. Onneksi täältä löytyy asiantuntijoita jotka voivat arvostella vaihtoani. Sen tiedän että takuulla Vagissa tulee enemmän kuin yksi vika 80tkm aikana, kuten Mitsussa tuli.
 
Jännä muutenkin miten iso statusarvo moisella peltikotterolla on....

Joskus jouduin hätäratkaisuna ostamaan vuoden -88 Nissan Micran. Taisi maksaa 300e. Ei tuota ilennyt ajaa asiakkaan pihaan. Ei toki nykyinenkään ole mikään loistoauto, A6 vm 2006, mutta kyllä sen yleensä voi julkiseen parkkiin jättää.
 
Mä vaihdoin Mitsun pois kun en aja sillä. Maksan vain dieselveroa kun se seisoo pihassa ja ei se matka-ajokaan pahvilaatikona mallisella autolla herkkua ole. Bensa maksaa lisäksi 30km päässä 0,8e/litra, miksi ajaisin diisselillä muutenkaan? Skodakauppias oli ainoa kuka antoi "riittävästi" vaihdossa. Lisäksi nelivetoa tarvitsin 2 kertaa viimetalvena. Onneksi täältä löytyy asiantuntijoita jotka voivat arvostella vaihtoani. Sen tiedän että takuulla Vagissa tulee enemmän kuin yksi vika 80tkm aikana, kuten Mitsussa tuli.

Jep, itseasiassa väliraha oli aikoinaan meilläkin se ratkaisu miksi päädyimme vaihtamaan silloisen uudehkon Seatin (johon ei mahduttu kun lapsi syntyi, ei oikasti mahduttu) pösöön. Välirahaero oli niin huima, että päätös oli helppo. En ole katunut tuota vaihtoa, jos ei lasketa sitä että ostettiin silloin itsekin omiin tuloihin nähden liian kallis auto. No se tosin saattaa vielä palvella meitä seuraavat 5 vuotta ja 100 tkm.

Jos ajatellaan pelkkää rahaa, eihän minunkaan kannattaisi tuota vanhaa ropposta hävittää, mutta taas toisaalta, riittää kyllä 2,5 vuotta 20 vuotta vanhalla raadolla ajelu. Että taas joutuu laittaan tonneja jonoon täälläkin päässä ja lopputulos on sitten vaan tuurista kiinni että minkälaisen auton oikeasti saa.

En minä voi pitää huonona vaihtoehtona ostaa Skodaa, se on oikeasti järkivalinta. Vähän kuten Seatkin. Miksi maksaa Volkkarilisää kun nämä kaksi saa samalla tekniikalla ja paljon halvemmalla?
 
Joskus jouduin hätäratkaisuna ostamaan vuoden -88 Nissan Micran. Taisi maksaa 300e. Ei tuota ilennyt ajaa asiakkaan pihaan. Ei toki nykyinenkään ole mikään loistoauto, A6 vm 2006, mutta kyllä sen yleensä voi julkiseen parkkiin jättää.

Tollanen A6:nenhan on juuri sopiva jos jonnekkin asiakkaalle pitää mennä. Ei ainakaan mitään ässä sarjalaista mersua alle, vaikka ois vähä vanhempikin (ja halvempi) :)
 
Joskus jouduin hätäratkaisuna ostamaan vuoden -88 Nissan Micran. Taisi maksaa 300e. Ei tuota ilennyt ajaa asiakkaan pihaan. Ei toki nykyinenkään ole mikään loistoauto, A6 vm 2006, mutta kyllä sen yleensä voi julkiseen parkkiin jättää.

Tiedän tunteen. Sen 2,5 vuotta ajanut tuolla vanhalla Carinalla, josta pakoputki vuotaa. Ääntä lähtee, mutta Diesel ilman turboa niin ei kiihdy kuin kuski. Luotettava peli, lähtee -30 asteen pakkasella käyntiin kun vaan viittii kääntää avaimesta ja malttaa sen hehkun ajan. Ei vie polttoainetta paljon paskaakaan jne. Tuosta saa joku halvalla käyttöauton.

Mutta itsekin sitä joutuu sivutoimisena yrittäjänä heittään asiakaskäyntejä. Ei paljon viitti ehotella että otanpa sinut kyytiin jostakin. Typerää, tiedän.

- - - Updated - - -

Tollanen A6:nenhan on juuri sopiva jos jonnekkin asiakkaalle pitää mennä. Ei ainakaan mitään ässä sarjalaista mersua alle, vaikka ois vähä vanhempikin (ja halvempi) :)

Juu ei. Työkaverilla tuollainen oli. Se on vain ihan tavallinen myyntiedustaja. Ei siis edes mikään myyjä vaan kuvaavampi nimi "tilaaja ja hyllyttäjä". Ei siis todellakaan tienaa paljon. Mutta ajaa paljon ja kilsakorvauksella. Eli pystyi ajamaan näyttävällä Meselläkin. Tuli jo ihan puhetta että noissa hommissa sitten vissiin kunnolla hankkii kun on tuollaiseen autoon varaa jne. Että jos sitä miettii pidemmälle niin ei ole todellakaan oikea valinta tuohon työhön ja sen statukseen. Siinä joku Skoda Octavia on juuri omiaan vaikka ostaisi sen kaikilla mahdollisilla varusteilla ja tehokkaimmalla moottorilla, mutta sillä ei herätellä huomiota.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hahhaa, enpä oikein osaa muuta kuin nauraa sille, miten auto olisi statussymboli. :D Päätin juuri korjauttaa vm. 1991 Golfia noin 500€ (molemmat hihnat ja vesipumppu), käyttää sen vielä kerran leimalla ja ajaa sillä vielä yhden vuoden. Tuo siksi, että vanhan rottelon korjauttaminen on mulle pienempi tuska, kuin käytettyjen autojen kauppiaiden kanssa puhuminen. V-käyrä pomppaa heti ylös, koska sieltä ei tule suusta yhtä ainoaa rehellistä sanaa.

Lisäksi mulle ei tule kuuloonkaan, että ottaisin lainaa autoa varten. Se pakollinen riesa (työmatkojen takia, muuten eläisin mieluusti kokonaan ilman autoa) pitää pystyä ostamaan tuosta noin säästöillä, heti. Minä en anna korkoetua pankille, enkä autokauppiaalle, otan sen mieluummin itselleni. Täten nykybudjetillani ehdoton hintakatto olisi noin 3000€, mieluiten noin 1000-2000€. Sillä rahalla en ikinä voi tietää, saanko paskarottelopommin, vai vuosiksi hyvän käyttöauton pienillä korjaus- ja huoltokuluilla. Niinpä ajelen vielä ainakin vuoden tuolla nykyisellä kotterolla. Siinä on se hauskaa, että vaikka on hieman ruosteinen mk. 2 VW Golf, niin koska siinä on 1,8L isolohkomoottori 90hv ja kotteron kuivapaino alle tonnin, niin sillä ei jää jalkoihin. Suurimman osan ajasta ajan sillä kaikessa rauhassa, mutta joskus kun joku dorka tulee Audilla tai Bemulla (yleensä jompi kumpi noista merkeistä on kyseessä) puskuriin kiinni, niin sitten poljen huolella ja häivyn kauemmaksi ainakin hetkellisesti. Joo, tyhmäähän tuommoinenkin on, mutta ei joskus mahda mitään, kun se perseeseen liimautuminen vituttaa, vaikka ajaisin nopeusrajoitus +10%, eli en tod. ole tien tukkona.

Mutta joo, olen kyllä pistänyt merkille ihmisten ihan omituisen tunnepainotteisuuden, kun puhutaan autoista. Luotettavaa ja objektiivista kommenttia on hyvin vaikea saada mistään.
 
Ite yritän monesti ajatella, että ostais halvimman peruskipon ja ajelis sillä, mutta kyl se on vaan itelleen myönnettävä, että kyllä se autoilu on paljon muutakin, kuin siirtymistä paikasta toiseen. Toiset nauttii eri asioista, mutta autossa kuitenkin nykyään viettää sen verran aikaa, että kyllä siihen tekee mieli panostaa. Kyllähän niihin omalla tavalla kehittyy joku viha-rakkaus - suhde, silloin kun ne toimii, niin hyvillä mielin painelee menemään ja kun se vikavalo syttyy, niin taas vituttaa.
 
Läheisin suhde mulla on ollut '90 mallin Primeraan. Se oli kuin vanha suomenhevonen, hyvä kaveri ja väsymätön töissä. Oli eka oma auto, sillä haettiin molemmat lapset synnytysosastolta, kuljettiin rattaat peräkontissa ja turvaistuimet takapenkillä milloin mihinkin, roudattiin vielä raksalle niin laastisäkit kuin kylppärin laatat ja lukemattomat muut tarvikkeet. Itku oli silmässä kun siitä joutui luopumaan. :(

Ei se ole nahkapenkit ja hevosvoimat mitkä auton tekee.
 
http://www.nettiauto.com/toyota/carina-ii/5475873

Yksi harvoista "järkevistä" autoista. Jos en olisi säälittävä minimuna ja arvostaisi auton statussymboliikkaa ja ajo-ominaisuuksia, ajaisin carina 2:sella. Ei syö bensaa nimeksikään. Nuo ei yksinkertaisesti hajoa. Vakuutukset puoli-ilmaiset. Varaosat puoli-ilmaiset. Talvella lämmin auto. Ja saa HUOLELLA pillua kun on niin kova jätkä että uskaltaa ajaa paskalla autolla.

Ajo-ominaisuuksista, mukavuudesta ja turvallisuudesta ei sitten sen enempää :D

Ja jotenki jos saat rikottua niin todella helppo tehdä itse remontit. Itellä oli juuri vastaava viimevuonna, tosin ehkä vielä karsiammalla liftback-perällä. Arvohan näissä pomppaa kerran vuodessa, minkä jälkeen taas pikkuhiljaa laskee sinne muutamaan sataseen. Ajasin tolla vieläki jos ei perkele ois varastettu, haluttuja vehkeitä nämä :)

Naista tuli ovista ja ikkunoista.
 
Carina ja Corolla on ysärin hinta-laatusuhteeltaan parhaita autoja. Ite rullailin -99 Corollalla 100 tkm eikä mitään koko aikana, seuraava omistaja tosin vaihtoi melkein heti laturin. Lähti jopa -36 asteessa käyntiin ILMAN ROIKKAA. Ajettavuus täys nolla, kulutus 1.4 ruiskulla 9-12 mutta sillon bensa oli vielä halpaa.

- - - Updated - - -

Carina ja Corolla on ysärin hinta-laatusuhteeltaan parhaita autoja. Ite rullailin -99 Corollalla 100 tkm eikä mitään koko aikana, seuraava omistaja tosin vaihtoi melkein heti laturin. Lähti jopa -36 asteessa käyntiin ILMAN ROIKKAA. Ajettavuus täys nolla, kulutus 1.4 ruiskulla 9-12 mutta sillon bensa oli vielä halpaa.
 
Lueskelinki mersufoorumilta mosasta. Tuo jakopääketjun venyminen tuntui olevan se heikko ja suht arvokas ylimäärinen huolto. 420cdissä sitä ei enään ollut mutta ovat kyllä mulle sitten aivan liian kalliita(niinkö ei tuo 400 ois).

Koeajoin tollasta E400 viime keväänä ja olihan sillä vitun kiva ajaa! Kaikkia herkkuja löyty harman kardoneista lähtien. Laskeskeltiin että kun se on tehtaalta lähteny ni 1000e/kk on tippunu hinta. Auto oli muistaakseni 2004vm., reilu 100tkm ajettu ja vähän vajaa 25000e.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom