Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Eli käytännössä sä siis vuokraat sitä autoa ja olet lisäksi vastuussa kaikista kuluista. Väittäisin et osamaksu soppari on fiksumpi valinta, sikäli kun silloin maksat itsellesi sitä autoa etkä sille liisarille. Mut jokainen tyylillään.
Nimenomaan. Jos se nyt vieläkin on jostain ihmeen syystä epäselvää jollekin, ostan omat autoni uutena itse koska se on halvempaa kuin leasing.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, niin saa käytännössä mihin tahansa sopimukseen nykyään.
Mutta kun alkuperäinen kysymys koski yksityisleasingia. Eli leasing sopimusta, johon kuuluu käytännössä kaikki kulut, paitsi se polttoaine.
Sitä tuo sinun linkittämä systeemi ei ollut lähelläkään.
Eli edelleen väitän, että alle 700€/kk hinnalla ei ajella kovin kummoista autoa yksityisleasingilla, ainakaan millään järkevällä kilometrimäärällä jne.

Otin tuolta nyt randomina Nordean yksityisleasingin ja sieltä "kuukauden auton" eli Toyota RAV4 PHEV.
36kk sopimus, 25tkm / vuosi, sisältää vakuutuksen, hinta 735eur/kk. Ja tuon 36kk:n aikana kokonaismaksut 26460eur.
Ja tuohonkaan hintaan ei kuulu ajoneuvovero, eikä auton pesu, niin kuin yritysleasingissa usein kuuluu.

Vastaavalla diilillä samasta paikasta Audi e-tron Edition Advanced 50 quattro.
kk hinta 1108€, 36kk kokonaismaksut 39888€. Ja edelleen, ajoneuvovero ja pesut ei kuulu hintaan.

Että ei nuo yksityisleasingit mun mielestä kovinkaan edullisia ole. Toki se on siitä kiinni, että mitä itsekukin edullisena pitää.

Sitä mietin, että paljonkohan tuommoisen RAVin hinta tippuu vaikka viidessä vuodessa. Eli jos ostaa tuon auton ja vaihtaa sen viiden vuoden päästä toiseen, niin paljonko siinä on tippunut hinta ostohetkestä? Mahdollisesti ainakin tuo 15-25 tonnia? Ja päälle kun lasketaan vakuutukset, katsastukset ja mahdolliset (todennäköiset) huollot, ni välttämättä ei kauas jäädä kokonaiskustannuksissa.
 
Nimenomaan. Jos se nyt vieläkin on jostain ihmeen syystä epäselvää jollekin, ostan omat autoni uutena itse koska se on halvempaa kuin leasing.

Tässä ei kuitenkaan ollut siitä kyse.
Koko viimeisin keskustelu lähti siitä, kun @Alakoukku mietti, että onkohan yksityisleasing hyvä vaihtoehto, kun yritysleasing poistuu duunin vaihtuessa. Ja sitä tuossa nyt spekuloitiin.
Omat käytännön kokemukset leasingista on vain yrityspuolelta, mutta itselle äkkiseltään näyttää siltä, että jos ottaa täsmälleen samanlaisen auton yksityis- tai yritysleasingilla, niin yksityinen tulee aika selkeästi kalliimmaksi. Ainakin vielä tällä hetkellä.

Jos hinnat olisi samaa luokkaa molemmissa, niin omasta mielestä yksityisleasing olisi ihan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Käytännössä hintaero johtunee isolta osin siitä, että yleensä yritykset maksavat osan siitä vuokrasta ja verotuksellakin saattaa olla tekemistä asian kanssa.
 
Tästähän tuli ihan hyvä vertailu jos joku mietiskelee eri vaihtoehtojen hintoja.

Tarjosivat 318iA Sedania hintaan 488€/kk, 48kk/80tkm.
Lisämaksuja tulee pakollisena käsittelykulut 12€/kk, valinnaisia lisäpalveluita huoltosopimus 24€/kk, rengashotelli+vaihdot 16€/kk, vakuutukset 92€/kk, total näillä valituilla optioilla 632€/kk eli 30336€. Pelkkä auto + pakollinen 12€/kk 24000€.
Katoin sitten vielä huvikseni jos tuollaisen ottaisi omilla vakuutuksilla niin minun tiedoilla yhtä kattava vakuutus tekee 74€/kk ja rengashotelli vaihtoineen paikallisesta liikkeestä 80€, omiin vaihtanut kyllä itse ja renkaat omassa tallissa.
Huoltoihin en jaksa paneutua sen tarkemmin, joku bemareita tunteva osannee kertoa onko 24€/kk OK hinta perushuolloista neljän vuoden aikana kun ajetaan max 80tkm? Sain sen käsityksen että jos tulee esim. jarruremppaa tms. joka ei takuun piikkiin mene tuossa ajassa niin ei kuulu sopimukseen, vain perushuollot.
Eli kallista on verrattuna omaksi ostamiseen, sehän oli tiedossa.

Listahinta autolla 38038,94€, omissa autokaupoissa yleensä ollut noin 10% alennus listahinnoista, ei kokemusta bemarimyyjien hinnoittelupolitiikasta.
Nettiauton perusteella 10-15k€ putoaa hinta tuossa ajassa noilla kilometreillä (listahinnasta).
Siitä laskee riippuen käsirahasta, maksuajasta ja saatavilla olevasta korosta paljonko kk erä on. Suosin ite 0% tarjousten kyttäämistä, joskus natsaa 0% ilman lisäkulujakin.

Vapaa autoetu 750€ joka meidän firman mallilla ja omilla verotustiedoilla tarkoittaa aika pitkälti samaa summaa nettona.

Myyjä höpötteli että olisi kohta tulossa X1 xDrive 25e Sport plug-in hybridi 499€/kk tarjoukseen, hieman epäilen kun se on kuitenkin kymppitonnin kalliimpi peli. Voiko pitää arvonsa niin hyvin että voivat tarjota tuolla hinnalla...

Omalla kohdalla täytyy kyllä taas mietiskellä että mitähän sitä tekisi kun kilsat on nyt niin onnettoman pienet korona-aikana, tekis mieli vaihtaa johonkin pikkuritsaan, Fiesta ST tai kohta tuleva uusi malli Polo GTI:stä.
ST:tä on kehuttu kovasti ajettavuudeltaan mutta ei oikein houkuttele kepin hämmennys, Polo taas on jotenkin tylsän oloinen. Olikos muita kivoja vaihtoehtoja tuossa pikku GTI luokassa about 30k€ hintaluokassa?
Tai sähkäri, en tiiä, vaihtelee nää mielihalut viikosta toiseen :D , välillä vaan tekis mieli ostaa joku tonnin peli ja nautiskella halvasta autosta + pelko perseessä isosta rempasta.
Jos otan työsuhdeauton niin sitten nelivetoinen sähköauto, Mach-E tai XC40 tai joku muu max 65k€ hintainen. Katotaan nyt miten firman autopolitiikka elää tässä vuoden-parin aikana.
 
Auton vaihto tässä edessä ja sain nyt liikkeestä ensimmäisen tarjouksen. 30te auto kiikarissa ja omasta olisin saamassa 19te eli väliraha 11te. Paljonko tässä hintaluokassa on yleensä karkeasti arvioiden keskimäärin tinkivaraa ja miten kannattaisi lähteä neuvottelemaan?
 
Auton vaihto tässä edessä ja sain nyt liikkeestä ensimmäisen tarjouksen. 30te auto kiikarissa ja omasta olisin saamassa 19te eli väliraha 11te. Paljonko tässä hintaluokassa on yleensä karkeasti arvioiden keskimäärin tinkivaraa ja miten kannattaisi lähteä neuvottelemaan?

Riippuu autoista ja liikkeestä. Vaihtoauton kanssa tinkiminen voi näkyä enemmän vaihtoauton hinnassa.
 
Vihdoin vaihdoin auton, loppuunajetusta paskasta sain katsomatta ja kyselemättä 8500e. Tilalle tuli melkolailla uusi Skoda Octavia.

Tuska loppui siihen paikkaan. Mistä muuten saa sitä ureaa ja mihin sitä laitetaan?
 
Onko pakollista laittaa sitä blue-hommaa?
Eipä anna ajotietokone ajella mikäli ei ole sitä tankissa. Voi toki ohjelmoida koko litkun pois käytöstä jos liikaa häiritsee, mutta sekin homma maksaa sen verran paljon verrattuna siihen, mitä iso tonkka tuota kustantaa Motonetissä, että eipä siitä kauheaa ongelmaa kannata tehdä.

Edit. Kannattaa muuten olla huolellinen tuota kun kaataa tankkiin, jättää rumat jäljet jos läikkyy auton kylkeen.
 
Voehan vittulainen. Paljonko sitä menee sitten 100km ajolla keskim.?

Pitääkö olla tonkka blueta mukana, ja laittaa sitä sekaan sitten tankatessa?
Mulla menee se 10 litraa heittämällä ja sillä ajelee vissiin jotain 10tkm?
Sille on oma täyttöaukko, ainakin noissa kahdessa Q Audissa ollut sininen korkki polttoainekorkin vieressä.
 
No eihän se ehkä paljoa kustanna. Palioko maksanee 10l sitä tavaraa?
 
Nytpä ei oikein mene autokaupan lupaukset.
Blue näkyi BE ilmoituksessa ja kulutus sen alle 5l kaikkiaan mutta eipä ollut mainintaa mistä sitä saa ja kuinka kallista. Jos tuommonen 1000 litraa pitää hommata, niin puran kaupan.
 
Nytpä ei oikein mene autokaupan lupaukset.
Blue näkyi BE ilmoituksessa ja kulutus sen alle 5l kaikkiaan mutta eipä ollut mainintaa mistä sitä saa ja kuinka kallista. Jos tuommonen 1000 litraa pitää hommata, niin puran kaupan.
Se oli vitsi, noita ostaa kuljetusliikkeet.
Taitaa maksaa 15 euroa kympin kannu joten ihan marginaalinen kustannus.
 
Ehkeipä sitten kusetettukaan auton vaihdossa mutta onhan se riesa etsiä motonetti mistä sitä blueta saa. Siinä menee taas litra tain toinenkin.
Kyllä on nykyään helppoon totuttu autojen kanssa jos tällainen asia on joku kauhea riesa. Pissapojan täyttämiseenkin saa menemään enemmän aikaa ja rahaa vuoden aikana todennäköisesti. 😄
 

Suositut

Back
Ylös Bottom